Κριτική ταινίας: Νώε
Το Πάσχα δεν είναι πολύ μακριά και μια ιστορία εμπνευσμένη από τη Βίβλο περιμένει τους θεατές-φίλους των μπλοκμπάστερ ταινιών, με αρκετές σκηνές δράσης, με εικόνες (βιβλικού) παραμυθιού σε 3d απόδοση και με απίθανα εφέ.
Ο λόγος για το φιλμ «Νώε», τη νέα δουλειά του Ντάρεν Αρονόφσκι, ο οποίος επιστρέφει στην κινηματογραφική επικαιρότητα με ένα project που «είχε στα σκαριά» για πολύ καιρό. Ήδη από τα δεκατρία του χρόνια τον γοήτευε η μορφή του Νώε, όπως ο ίδιος ομολόγησε.
Με τον Άρι Χάντελ δημιούργησε αρχικά το comic-book «Noah: For the Cruelty of Men», πάνω στο οποίο βασίστηκε και το σκριπτ της ταινίας.
Ο Αρονόφσκι βάζει σε εικόνες ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο, δίνοντας μια δική του version της περίφημης «Κιβωτού του Νώε» ˙ μια ιστορία που αναφέρεται στη Δημιουργία και βρίσκεται στα κεφάλαια Στ’-Ζ’ της «Γενέσεως».
Ο σκηνοθέτης προσεγγίζει με μια ιδιαίτερη οπτική γωνία ένα πολύ λεπτό θρησκευτικό ζήτημα προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων (μαζί με τη θύελλα που αναπαριστά), καθώς δέχτηκε δριμεία κριτική από πολλούς πιστούς στην Αμερική. Τα ισλαμικά κράτη, μάλιστα, καταδίκασαν το φιλμ απαιτώντας την απαγόρευση της κυκλοφορίας του καθώς θίγει έναν προφήτη τους.
Ο Νώε της ιστορίας του Αρονόφσκι, με το Ράσελ Κρόου («Gladiator») στον κεντρικό ρόλο, είναι ένας άνθρωπος που δρα σύμφωνα με τη θέληση του Θεού, Εκείνου όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Προσπαθεί να φέρει εις πέρας την αποστολή του, αλλά ταυτόχρονα αποδεικνύεται αιμοβόρος, μισητός για τους ανθρώπους καθώς πιστεύει ότι θα πρέπει να αφανιστούν από «προσώπου γης» για όλα τα κακά που έχουν φέρει στον κόσμο.
Ο σκηνοθέτης επινοεί μια ιστορία, μια ίντριγκα που αναπτύσσεται μέσα στους κόλπους της Κιβωτού, στην οποία ο Νώε παρουσιάζεται αηδιασμένος από την κακή φύση του ανθρώπου σε τέτοιο βαθμό που θα αντιταχθεί σε οποιαδήποτε πιθανή αναπαραγωγή του ανθρώπινου είδους.
Μια προβληματική ανοίγεται πάνω στη διττή φύση του ανθρώπου, την καλή και την κακή. Ο άνθρωπος το αγριότερο ζώο ή ένα ον γεμάτο αγάπη και ευσπλαχνία; Μάλλον και τα δύο.
Η αρχική ιστορία της Βίβλου έχει αλλάξει σε αρκετά σημεία και έχουν επινοηθεί νέα στοιχεία, ως σημεία-αφορμές για να ξεσπάσει μια δράση και να αναπτυχθεί μια περιπέτεια «μοντέρνα», με βασικό στόχο την ικανοποίηση των απαιτήσεων ενός ευρέως κοινού.
Ενός κοινού που αγαπά την τεχνολογία και τα οπτικά εφέ μέσω αυτής, που παίζει video-games, που θέλει να βλέπει τερατόμορφες υπάρξεις για να συγκινηθεί (εξ ου και οι πέτρινοι Γίγαντες του «Νώε»), που σαγηνεύεται από την τρελή ταχύτητα των εικόνων ή από ένα ηλιοβασίλεμα φτιαγμένο στο κομπιούτερ, αδιαφορώντας για το πόσο ψεύτικο μπορεί να φαίνεται ή πόσο άκομψα αισθητικά και φτιαχτά μπορούν να φαντάζουν δυο λευκά πουλιά μέσα σε ένα κάδρο χλοερής κοιλάδας.
Ο Αρονόφσκι θα απογοητεύσει το σινεφίλ κοινό που θυμάται το «Requiem For A Dream» και το «Μαύρο Κύκνο», θα έχει όμως μεγάλες απολαβές από την εμπορική επιτυχία και την εμπορικότητα του «Νώε» στον οποίο συνδυάζει τη μεταφυσική με τη δράση μέσα σε ένα περιβάλλον καταστροφολογικό, που είναι πολύ «στη μόδα».
Αξιοπρόσεχτη είναι η ερμηνεία της Τζένιφερ Κόνελι που συνεργάζεται ξανά με το σκηνοθέτη μετά το «Requiem For A Dream». Αν αγαπάτε τις θεαματικές περιπέτειες σε 3d απόδοση, να δείτε το «Νώε».
Σκηνοθεσία: Ντάρεν Αρονόφσκι. Παίζουν: Ράσελ Κρόου, Τζένιφερ Κόνελι, Άντονι Χόπκινς, Ρέι Ουίνστον, Έμα Γουάτσον, Ντάγκλας Μπουθ, Λόγκαν Λέρμαν, Κέβιν Ντουράντ, Ντακότα Γκόγιο. Η ταινία προβάλλεται από την Odeon.
ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ