Το «Atlanta» μας εισάγει στον άγριο κόσμο του σύγχρονου hip hop
Μια από τις καλύτερες σειρές του φθινοπώρου, είτε ακούς αμερικανικό hip hop είτε όχι.
Ένας από τους λόγους που αγαπάμε το φθινόπωρο είναι οι νέες πρεμιέρες από σειρές της αμερικανικής τηλεόρασης. Βέβαια τα τελευταία χρόνια αυτή η σταθερά έχει αλλάξει, αφού οι καλές σειρές έρχονται στα μέσα της σεζόν και η λογική του Netflix να κυκλοφορεί όλα τα επεισόδια κάθε σεζόν μαζί έχει διαφοροποιήσει τον τρόπο που παίζεται το παιχνίδι. Αυτό δε σημαίνει όμως ότι δεν έχουμε ανοιχτό το ραντάρ μας για τις σειρές που μας επιφυλάσσει ο Σεπτέμβρης. Και μια από τις σημαντικότερες κυκλοφορίες του μήνα είναι αδιαμφισβήτητα το «Atlanta» του FX.
Όπως μαρτυρά και ο τίτλος της σειράς, είναι τοποθετημένη στην Ατλάντα και παρακολουθεί δύο ξαδέρφια καθώς προσπαθούν να κάνουν καλύτερη τη ζωή για τους ίδιους και την οικογένειά τους ανεβαίνοντας προς την κορυφή της hip hop σκηνής της πόλης. Δημιουργός και πρωταγωνιστής της σειράς είναι ο Ντόναλντ Γκλόβερ, τον οποίο γνωρίσαμε ως Τρόι στην αγαπημένη κωμική σειρά «Community» ενώ είναι και ράπερ με το όνομα Childosh Gambino. Στη σειρά υποδύεται τον Ερν Μαρκς, μάνατζερ του ξαδέρφου του, Άλφρεντ, ο οποίος ξεκινά καριέρα ως ράπερ με το ψευδώνυμο Paper Boi.
Η χρονική στιγμή που διανύουμε αποδεικνύεται ιδιαίτερα εποικοδομητική για το αμερικανικό hip hop. Ο Frank Ocean έχει καθιερωθεί στην κορυφή ενώ συνεχίζει να εξελίσσεται σαν καλλιτέχνης, ο Kendrick Lamar επίσης είναι ένας από τους σημαντικότερους μουσικούς της γενιάς του παράγοντας δίσκους-μανιφέστο για τις κοινωνικές ανισότητες και τις φυλεκτικές διακρίσεις στη σύγχρονη Αμερική, ενώ και άλλοι ράπερ όπως ο Danny Brown, ο Vince Staples, ο Earl Sweatshirt, ο Chance the Rapper και ο Schoolboy Q κυκλοφορούν τον έναν καλύτερο δίσκο μετά τον άλλον και αποδεικνύουν ότι το hip hop δεν είναι απλά το πιο ενδιαφέρον μουσικό μονοπάτι που υπάρχει σήμερα, αλλά τη δεδομένη στιγμή συνιστά και ένα κίνημα.
Θυμάστε στα 00s που το hip hop μπήκε στα σαλόνια και ταυτίστηκε με την R&B; Οι ράπερ έκαναν επίδειξη πλούτου και τα ζητήματα που τους απασχολούσαν ήταν ποιο θα είναι το νέο τους πολυτελές αυτοκίνητο και με ποιο μοντέλο θα περάσουν τη βραδιά. Αυτή η αισθητική ανήκει στο παρελθόν και παρατηρείται μια επιστροφή στα 90s, τότε που το hip hop ήταν αληθινά άγριο και ένιωθες την αγωνία των γκέτο, με τους πρωταγωνιστές να έχουν δώσει καθημερινές μάχες για τη ζωή τους σε γειτονιές που το μέλλον ήταν η φυλακή ή ο θάνατος. Αυτή η προσγείωση ήρθε και ως αντίθεση στην ανάδειξη φαινομένων τύπου Ντόναλντ Τραμπ, αλλά και στα επαναλαμβανόμενα περιστατικά ρατσιστικής αστυνομικής βίας με θύματα νεαρούς Αφροαμερικανούς.
Όλα τα παραπάνω συνέβαλαν σημαντικά στη δημιουργία του «Atlanta», μιας σειράς φτιαγμένης από Αφροαμερικανούς με Αφροαμερικανούς και χωρίς να νιώθει την ανάγκη να απολογηθεί για αυτό. Ο Γκλόβερ μεγάλωσε στην Ατλάντα και έτσι γνωρίζει καλά τα κατατόπια της πόλης, η οποία παίρνει πρωταγωνιστικό ρόλο. Η μουντή και αποπνικτική αστική ατμόσφαιρα επικρατεί και τα αδιέξοδα που επιφυλάσσει γίνονται σαφή ήδη από την εναρκτήρια σκηνή, εκεί που βλέπουμε τον Ερν και τον Paper Boi να εμπλέκονται σε έναν πυροβολισμό με κάποιον που χτύπησε το αυτοκίνητό τους.
Μη σας ξεγελά ο χαρακτηρισμός «κωμωδία» που μπορεί να δείτε δίπλα στο «δράμα» στην περιγραφή της σειράς. Μπορεί τα δέκα επεισόδια της πρώτης σεζόν να έχουν διάρκεια 25 λεπτών το καθένα, φόρμα που έχουμε συνηθίσει στα sitcom, αλλά η τηλεοπτική κωμωδία όπως τη γνωρίζαμε έχει πεθάνει και αν υπάρχει δε βρίσκεται πλέον στην επικαιρότητα. Τη σκυτάλη έχει πάρει ένα πολύ ενδιαφέρον υβρίδιο που περισσότερο ενδιαφέρεται για την αποτύπωση του πραγματικού κόσμου και των υστερικών ιδιαιτεροτήτων του παρά για τη δημιουργία αποστειρωμένων αστείων από ψεύτικους χαρακτήρες. Αυτό που θέλουμε να πούμε είναι ότι αν και υπάρχουν στιγμές που θα γελάσετε στο «Atlanta», αυτές έρχονται μέσα από την παραδοξολογία και τις ατέλειες της καθημερινότητας και από τη μια στιγμή στην άλλη το γέλιο μπορεί να σου κοπεί και να αντικατασταθεί από έναν κόμπο στο λαιμό.
Το πρώτο επεισόδιο είναι περισσότερο αναγνωριστικό και μας συνδέει με τους χαρακτήρες, με τους οποίους νοιαζόμαστε πολύ γρήγορα, ενώ το δεύτερο είναι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα εικοσάλεπτα που έχουμε δει στην τηλεόραση τους τελευταίους μήνες, αγγίζοντας διάφορα κοινωνικά ζητήματα όπως η ωμή αστυνομική βία, ο ρατσισμός απέναντι σε άτομα με ψυχικές ασθένειες και η τρανσφοβία. Καθώς ο Ερν βρίσκεται στη φυλακή και περιμένει να τον αποδεσμεύσουν έρχεται αντιμέτωπος με μια πλευρά της Αμερικής που βρίσκεται επιμελώς μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας και μόνο τα τελευταία χρόνια έρχεται επιτακτικά στην επιφάνεια για τους λάθος λόγους.
Εξίσου επιτυχημένο είναι όμως και το κομμάτι που αφορά τον Paper Boi. Ο Μπράιαν Ταϊρί Χένρι βρίσκεται στο ρόλο της ζωής του ως τώρα και είναι πραγματικά φανταστικός, καταφέρνοντας να δείχνει και επικίνδυνος και απειλητικός (δε θα μπορούσε διαφορετικά τόσο μεγαλόσωμος που είναι), κατανοώντας την κουλτούρα του δρόμου, αλλά την ίδια στιγμή δε χάνει την ανθρωπιά του και πατάει γερά τα πόδια του στη γη. Η ανάγκη του hip hop να επιστρέψει πίσω στους δρόμους και οι συνέπειες που μπορεί να έχει αυτή η εξέλιξη παρουσιάζονται ανάγλυφα και στη σκηνή που ο Paper Boi έχει μόλις βγει από τη φυλακή και συνομιλεί με έναν υπάλληλο σε ένα εστιατόριο ο οποίος τον αναγνωρίζει και φαίνεται ενθουσιασμένος από το συμβάν με τον πυροβολισμό στο οποίο ενεπλάκη, αφού τον χαρακτηρίζει ως «σκληρό», σε αντίθεση με τους επιτυχημένους ράπερ οι οποίοι έχουν «μαλακώσει». Μια ανάλογη περίπτωση στον πραγματικό κόσμο είναι και αυτή του Gucci Mane, ο οποίος έχει αποκτήσει ένα ξεχωριστό, σχεδόν μυθικό στάτους τα τελευταία χρόνια λόγω των ζητημάτων που έχει με το νόμο, έχοντας μπαινοβγεί από τη φυλακή αρκετές φορές.
Δε χωρά αμφιβολία ότι το «Atlanta» είναι ένα μεγαλεπήβολο πρότζεκτ, με τον Ντόναλντ Γκλόβερ να θέτει αρκετά ψηλά τον πήχη της δημιουργίας του. Ακριβώς όμως επειδή γνωρίζει πολύ καλά το αντικείμενο με το οποίο ασχολείται και αυτόματα το κάνει προσωπικό αλλά και γιατί συμπίπτει με μια πολύ σημαντική καμπή του hip hop και της ανόδου του trap παρακλαδιού του, πετυχαίνει. Μετά από δύο επεισόδια ενδιαφερόμαστε πραγματικά για τους χαρακτήρες και είμαστε βέβαιοι πως το «Atlanta» θα είναι μια από τις καλύτερες σειρές του φετινού φθινοπώρου. Μένει μόνο να την ανακαλύψετε και εσείς.
H σειρά «Atlanta» κάνει πρεμιέρα τον ΔΕΚΕΜΒΡΙΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟ FOX!
Tο κανάλι FOX είναι διαθέσιμο στην Ελλάδα μέσω Nova, OTE TV, Vodafone TV και Cyta Τηλεόρασης.
Όλα τα νέα επεισόδια της σειράς «Atlanta» θα είναι διαθέσιμα on-demand μέσω της εφαρμογής FOX Play.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΣΧΟΣ / [email protected]