Θέμης Καραμουρατίδης: "Σε λίγο καιρό το τοπίο θα φωτίσει αρκετά"
Μιλήσαμε με το δημιουργό για τα τελευταία του μουσικά πονήματα, την εμπειρία του στον κινηματογράφο, την ελληνική μουσική βιομηχανία αλλά και το ρόλο του καλλιτέχνη εν μέσω δύσκολων συνθηκών όπως αυτές που βιώνει η χώρα.
Η πορεία του Θέμη Καραμουρατίδη μοιάζει να επιβεβαιώνει το ρητό που θέλει την αρχή να είναι το ήμισυ του παντός. Για εκείνον, η αρχή έγινε πριν από 12 χρόνια, όταν το 2004 και όντας στα πρώτα του βήματα συνέθεσε τη μουσική για το τραγούδι Χαλί, το οποίο και συμπεριλήφθηκε στο άλμπουμ Δεύτερη Ακρόαση της Μικρής Αρκτου. Οι εξαιρετικές κριτικές για το "παιδί θαύμα" της δισκογραφίας προμήνυαν το δίσκο-ορόσημο του νέου έντεχνου ρεύματος, Εν Λευκώ, που κυκλοφόρησε το 2007. Τότε ξεκίνησε και η -σχεδόν μόνιμη πια- συνεργασία με τη μούσα του, Νατάσσα Μποφίλιου και τον καταξιωμένο στιχουργό Γεράσιμο Ευαγγελάτο. Ο ένας έγραφε, ο άλλος συνέθετε και εκείνη ερμήνευε, σε μια σύμπραξη που εδραίωσε τόσο την "ιερή τριάδα" όσο και τον καθένα ξεχωριστά. Ακολούθησαν συνεργασίες με καταξιωμένα ονόματα του χώρου όπως Γιώτα Νέγκα, Τάνια Τσανακλίδου και Μάριος Φραγκούλης μεταξύ άλλων. Και η λίστα όλο και μεγαλώνει.
Σήμερα, παρότι μόλις τριάντα πέντε ετών, ο Θέμης Καραμουρατίδης πατάει γερά τα πόδια του στο μουσικό προσκήνιο, εξέλιξη διόλου βασισμένη στον παράγοντα τύχη, αφού ο δημιουργός κουβαλάει στην πλάτη του αμέτρητες ώρες δουλειάς. Φέτος μάλιστα επιδόθηκε σε ένα σπριντ μουσικής παραγωγής που κορυφώθηκε με τρεις δυνατές συνεργασίες που «μπαλαντζάρουν» ανάμεσα στο έντεχνο και το λαϊκό.
Με τη Γιώτα Νέγκα στην παρουσίαση του "Τελευταίου Εαυτού" στον Μπλε Παπαγάλο
Μιλάμε φυσικά για το δίσκο της Γιώτας Νέγκα Τελευταίος Εαυτός που κυκλοφόρησε πριν λίγους μήνες, σχεδόν ταυτόχρονα με την κυκλοφορία της ταινίας Ουζερί Τσιτσάνης, για την οποία ο Καραμουρατίδης έγραψε τη μουσική. Και σαν να μην ήταν ήδη αρκετά όλα αυτά, συνεργάζεται ξανά με τη Μποφίλιου και τον Ευαγγελάτο για τη Βαβέλ, τη μουσική παράσταση -και τον ομώνυμο δίσκο- που έκανε παταγώδη πρεμιέρα πριν από λίγες μέρες (5 Μαρτίου) στο Βοτανικός Live Stage.
Με τη Νατάσσα Μποφίλιου στην παρουσίαση του "Τελευταίου Εαυτού" στον Μπλε Παπαγάλο
Εμείς μιλήσαμε με το δημιουργό για τα τελευταία του μουσικά πονήματα, την εμπειρία του στον κινηματογράφο, την ελληνική μουσική βιομηχανία αλλά και το ρόλο του καλλιτέχνη εν μέσω δύσκολων συνθηκών όπως αυτές που βιώνει η χώρα.
Τελευταίος Εαυτός είναι ο δεύτερος λαϊκός δίσκος που συνθέτετε και μάλιστα ξανά για τη Γιώτα Νέγκα. Πώς προέκυψε η στροφή από το αμιγώς έντεχνο -μέσα από το οποίο καθιερωθήκατε ως «ιερή τριάδα» μαζί με τη Νατάσσα Μποφίλιου και τον Γεράσιμο Ευαγγελάτο- προς το καθαρά λαϊκό; Είναι κάτι που απολαύσατε την πρώτη φορά και γι’ αυτό αποφασίσατε να το επαναλάβατε;
Πάντα με γοήτευαν οι λαϊκοί δρόμοι και όταν η Γιώτα με πήρε τηλέφωνο και μου είπε να φτιάξουμε τραγούδια σκέφτηκα πως ήταν η κατάλληλη συγκυρία να πειραματιστώ σε αυτούς τους δρόμους. Κι έτσι προέκυψε το «Καινούριο Φιλί». Το ευχαριστηθήκαμε τόσο πολύ ώστε θέλαμε πάρα πολύ να συνεχίσουμε αυτή τη συνεργασία. Και μιας και είχαμε ήδη συμφωνήσει με τον Οδυσσέα ότι θα κάνουμε κι άλλον δίσκο ως δημιουργοί μετά τις «Πρώτες Λέξεις» - και η Γιώτα ερωτεύτηκε τον λόγο του Οδυσσέα - ήταν μονόδρομος ο «Τελευταίος Εαυτός».
Τι είναι αυτό που ξεχωρίζετε στη Γιώτα Νέγκα και σας ώθησε σε άλλη μια συνεργασία μαζί της; Τι βρίσκετε ξεχωριστό στον Τελευταίο Εαυτό;
Η Γιώτα είναι μια σπουδαία φωνή. Καταπληκτική τραγουδίστρια με ένα σωρό όπλα στην ερμηνευτική φαρέτρα της. Στον «Τελευταίο Εαυτό» γνωρίζοντας πια καλά τη φωνή της, ΟΛΑ τα τραγούδια είναι γραμμένα για αυτήν και την ερμηνευτική της γκάμα. Είναι ένας δίσκος πιο ολοκληρωμένος από το «Καινούριο Φιλί», λέει ακόμη καθαρότερα αυτό το οποίο θέλουμε να πούμε.
Από το 2007, η φωνή της Νατάσσας Μποφίλιου είναι η κύρια εκφραστής των κομματιών σας. Ωστόσο, στις τελευταίες σας δουλειές πρωταγωνιστεί η Γιώτα Νέγκα. Θα λέγατε πως πρόκειται για την έντεχνη και η λαϊκή μούσα σας αντίστοιχα;
Ακριβώς!
Πόσο σημαντικό είναι για σας το να δουλεύετε με σταθερούς συνεργάτες;
Είναι πολύ σημαντικό και θεωρώ ότι οι δίσκοι που προκύπτουν από τριβή κι από παρέα είναι πολύ πιο ολοκληρωμένοι και αληθινοί. Έχουν αυτό το κάτι παραπάνω που δεν το εντοπίζεις εύκολα σε δουλειές πιο "επαγγελματικά " φτιαγμένες.
Σύντομα θα κυκλοφορήσει ο νέος σας δίσκος που θα σημάνει την επανένωση της «ιερής τριάδας» κι εκτός stage. Τι πρόκειται να ακούσουμε εκεί;
Τη Βαβέλ μας. Ένας δίσκος με 12 καινούρια τραγούδια, 4 χρονιά μετά τις «Μέρες του Φωτός». Νιώθω πως όσο μεγαλώνουμε η σχέση μας ισχυροποιείται και κάνουμε καλύτερα πράγματα. Είμαι περήφανος για τη Βαβέλ κυρίως γιατί έχουμε πάρει τα ρίσκα μας και δε στηριχτήκαμε πολύ στις ευκολίες μας και οι τρεις μας. Είναι ένα μωσαϊκό ήχων από διάφορα είδη με στίχους που αφηγούνται τις καθημερινές ιστορίες όλων μας.
Η μουσική πρέπει να αφορά τον δημιουργό της καταρχάς και να αφηγείται την αλήθεια του. Αν αποτυπωθεί αυτή στο τραγούδι, μετά το τραγούδι μπορεί να επιτελέσει όποιον ρόλο του είναι γραφτό να επιτελέσει. Δεν μπορείς να φτιάξεις προκάτ τραγούδια με σκοπό να εκφράσεις τους άλλους. Πρέπει να το έχεις.
Πώς βλέπετε τα μουσικά πράγματα στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή; Υπάρχει παραγωγή καλή μουσικής ή είναι κάτι που έχει παγώσει μαζί με πολλά άλλα λόγω της κρίσης;
Τα πράγματα στη μουσική κινούνται όπως σε όλους τους τομείς αυτήν την εποχή στη χώρα μας. Δυσκολία και δυσκαμψία. Αλλά δεν είμαι απαισιόδοξος. Βλέπω πολλούς ανθρώπους που έχουν όρεξη και μεράκι και δημιουργούν. Πιστεύω ότι σε λίγο καιρό το τοπίο θα φωτίσει αρκετά.
Ποιοι ήχοι τελικά σας αντιπροσωπεύουν περισσότερο; Μετά από εξίσου επιτυχημένες δουλειές με καταξιωμένους καλλιτέχνες τόσο στο έντεχνο όσο και στο λαϊκό τραγούδι, τι άλλο να περιμένουμε από εσάς για το μέλλον;
Μου αρέσουν πολλά πολλά μουσικά είδη και ελπίζω να έχω το χρόνο να πειραματιστώ σε όλα. Αγαπώ τόσο την ελληνική, όσο και την ξένη μουσική, την ορχηστρική, το θέατρο, το σινεμά. Έχω πολλά όνειρα και πολλή διάθεση.
Μετά από μια επιτυχημένη πορεία δέκα χρόνων έχετε πια εδραιωθεί στο μουσικό προσκήνιο, σας τρομάζει η επιτυχία;
Είναι πολύ μικρή η ελληνική μουσική σκηνή για να σε τρομάξει μια επιτυχία μέσα σε αυτήν. Πολύ περισσότερο στο έντεχνο τραγούδι που είναι ακόμη πιο περιορισμένο αριθμητικά από αλλά είδη. Θεωρώ έναν άνθρωπο που μπορεί να ασχοληθεί με το θέμα επιτυχία στο τραγούδι στην Ελλάδα του 2016 και να τρομάξει με αυτήν ή να "ψωνιστεί", τουλάχιστον αξιολύπητο.
Πρόσφατα είχατε ανάμειξη και στο χώρο του κινηματογράφου καθώς γράψατε τη μουσική της ταινίας Ουζερί Τσιτσάνης. Μιλήστε μας λίγο γι’ αυτή σας τη συνεργασία. Τι αποκομίσατε και τι σας δυσκόλεψε περισσότερο;
Μια υπεροχή και εξαιρετικά δύσκολη εμπειρία. Άκουσα πολύ Τσιτσάνη, ζήλεψα την απλότητα του και δούλεψα ατέλειωτες ώρες στο στούντιο με τον Μανούσο για να βγάλουμε το αποτέλεσμα αυτό που με καλύπτει απόλυτα και με κάνει ευτυχισμένο. Δεν θα μπορούσα να κάνω κάτι πιο αντιπροσωπευτικό για μένα ως πρώτο μου βήμα στο σινεμά. Μακάρι να ακολουθήσουν κι αλλά.
Κλείνοντας, θα ήθελα να μου πείτε πώς βλέπετε τον εαυτό σας σε 5 χρόνια από τώρα σε επίπεδο επαγγελματικό. Τι αξιώσεις έχετε από τον εαυτό σας;
Να συνεχίσω να κάνω αυτό που αγαπάω και να έχω την ιδιά όρεξη. Και να μπορώ ακόμη να πληρώνω τους λογαριασμούς μου φτιάχνοντας τραγούδια.
*Ο δίσκος Βαβέλ θα κυκλοφορήσει προς το τέλος της άνοιξης από τη Feelgood Records.
Σοφία Κανελλοπούλου
[email protected]