Όλα όσα είδαμε στο 7x04 του «Game of Thrones»
Το χάος είναι μια φλεγόμενη σκάλα.
Το «Game of Thrones» είναι πολλά πράγματα, αλλά περισσότερο απ’ όλα σε αυτή τη φάση του είναι μια πολύ καλή πολεμική σειρά. Όχι πολεμοχαρής, αλλά μια που ξέρει να χτίσει πολύ καλές σκηνές μάχης από την αρχή μέχρι το τέλος τους. Μπορεί να έχει φοβερή ατμόσφαιρα και στην πλειονότητα εξαιρετικούς ηθοποιούς που ξέρουν πώς να αξιοποιήσουν επεισόδια που περιστρέφονται γύρω από κουβέντες σε δωμάτια, αλλά όλα έχουν να κάνουν με τις στιγμές πριν και μετά από μάχες και με την διαχείρισή τους. Υπάρχει μια προετοιμασία για κάθε μάχη στη σειρά, ακόμη και για αυτές που σκάνε εντελώς ξαφνικά και μετά μέχρι να ξεκινήσει η προεργασία της επόμενης ασχολούμαστε με τις εξελίξεις που δημιουργεί η κάθε σύγκρουση. Θα λέγαμε ότι μέσα από τις μάχες γίνεται και το καλύτερο character development όλης της σειράς.
Κοιτάζοντας πίσω σε όλες τις μάχες του «Game of Thrones», θα παρατηρήσει κανείς ότι οι μάχες, μικρότερες ή μεγαλύτερες, είναι το βασικό κριτήριο για να ξεδιαλυθούν τα κίνητρα των χαρακτήρων, καθώς και να φύγουν από την γκρίζα ζώνη στην οποία βρίσκονται οι περισσότεροι και να καταλάβουμε προς τα πού βαδίζουν. Και μέσα από αυτή την πρακτική, αναδεικνύονται και οι ίδιες οι μάχες, αφού βλέποντάς τες μέσα από τα μάτια των πρωταγωνιστών, αποκαλύπτεται η ένταση και η παράνοια του πολέμου σε όλο το σοκαριστικό μεγαλείο τους.
Μια από τις ταινίες που έχουν συζητηθεί περισσότερο αυτό το καλοκαίρι είναι το «Dunkirk» του Christopher Nolan, ένα καθαρά πολεμικό φιλμ που επικεντρώνεται σε μια σημαντική μάχη του Β’ Παγκόσμιου και που έχει λάβει αποθεωτικές κριτικές στην Αμερική και την Βρετανία, χωρίς πάντως να συμμεριζόμαστε τον ενθουσιασμό, αφού παρά το εντυπωσιακό οπτικό μέρος, η ταινία δε σου αφήνει τίποτα μετά το τέλος της (περισσότερα θα διαπιστώσετε κι εσείς στις 24 Αυγούστου όταν και κυκλοφορεί στην Ελλάδα). Το ελλειπτικό σενάριο δεν αναπτύσσει κανέναν χαρακτήρα και προτιμά την μεγαλύτερη εικόνα, κάτι που δε βοηθά καθόλου στην ανάδειξη του τρόμου που επιδιώκει να φωλιάσει μέσα σου. Αντ’ αυτού, η μεγάλη μάχη της Daenerys απέναντι στον Jaime Lannister στο τέταρτο επεισόδιο της έβδομης σεζόν του «Game of Thrones» με τίτλο «The Spoils of War» καταφέρνει πολλά περισσότερα στο ίδιο ακριβώς αντικείμενο, την ίδια ώρα που είναι το μικρότερο σε διάρκεια επεισόδιο που έχει παραδώσει η σειρά, αφού διαρκεί λιγότερο από 50 λεπτά.
Και είναι ένα επεισόδιο που αποδεικνύει πόσο σχετική είναι φέτος η έννοια του χρόνου για το «Game of Thrones», κάτι που αποτελεί εύλογα εστία κριτικής, αφού δεν υπάρχει καθόλου το ενδιάμεσο διάστημα ανάμεσα σε εξελίξεις και η απόσταση ανάμεσα στο Winterfell και το Dragonstone ή στο King’s Landing και το Highgarden μοιάζει με το Σύνταγμα-Μοναστηράκι. Σε κάθε περίπτωση όμως αυτό είναι προτιμότερο από την κωλυσιεργία τύπου έξι ολόκληρες σεζόν της Daenerys στον κόσμο του Essos, οπότε αν η σειρά αποφάσισε να γίνει μια ανθολογία των σημαντικότερων γεγονότων του Westeros, προσπερνώντας ό,τι υπάρχει ανάμεσα σε αυτά, τότε είμαστε εντάξει με αυτό όσο οδηγεί σε επεισόδια σαν το «The Spoils of War». Γιατί ακόμη και αν είναι το μικρότερο της σειράς σε διάρκεια, είναι και από τα πιο γεμάτα και πλήρη που αυτή έχει παραδώσει.
Είναι πια κοινός τόπος ότι το «Game of Thrones» λειτουργεί πολύ καλύτερα όταν ασχολείται με λιγότερες ιστορίες, το οποίο συμβαίνει συνήθως όταν υπάρχει μια μεγάλη μάχη. Η Daenerys βλέποντας ότι χάνει όλους τους συμμάχους της και πως οι Lannister κερδίζουν κάθε μάχη στο πεδίο της στρατηγικής, μετά και από τη συμβουλή του Jon Snow αποφασίζει να μην επιτεθεί κατά μέτωπο στο King’s Landing και αντ’ αυτού να επιτθεέι ξαφνικά στον μεγάλο στρατό των Lannister που είχε συγκεντρώσει ο Jaime κατά των Tyrell. Η μετάβαση της Daenerys στο δρόμο προς το Highgarden γίνεται πάρα πολύ γρήγορα, από τη μια σκηνή στην άλλη, αλλά αυτό το στοιχέιο της έκπληξης λειτούργησε ευεργετικά, παραδίδοντας μια από τις πιο έντονες σκηνές μάχης όλης της σειράς και την τρίτη καλύτερη μετά τα «Battle of the Bastards» και «Hardhome».
Είναι φανταστικός ο τρόπος που στήνεται η μάχη. Αρχικά ο Bronn ακούει κάτι από μακριά και μετά από τον ορίζοντα φτάνουν οι πολεμικές ιαχές των Dothraki. Ο στρατός των Lannister και των Tarly οργανώνεται άρον-άρον σε θέση μάχης, μέχρι οι Dothraki να εμφανιστούν πάνω στα άλογά τους, παρέα με την Daenerys πάνω στον Drogon. Στο «Battle of the Bastards» αναδείχθηκε ο ζόφος του πολέμου σε μια σύγκρουση που άντλησε επιρροές από το σινεμά του Kurosawa. Στο «Hardhome» πραγματοποιήθηκε μια σύρραξη ανάμεσα στους ζωντανούς και τους νεκρούς, με τη σειρά να αναδεικνύει για πρώτη φορά τα μεταφυσικά στοιχεία της, ανοίγοντας έτσι νέες διαδρομές για τη μετέπειτα πορεία της. Στο «The Spoils of War» συντελείται η πρώτη διαπολιτισμική σύγκρουση στο Westeros, με τον στρατό των Lannister να τα βάζει με έναν στρατό που δεν έχει συνηθίσει. Δεν υπάρχει σχέδιο για να τα βάλεις με τους Dothraki και με έναν δράκο, όπως επίσης και η Daenerys τεστάρει για πρώτη φορά τις δυνάμεις της απέναντι σε έναν ισχυρό εχθρό με εμπειρία νικών. Αυτή η μάχη ήταν η αρχή της εκπλήρωσης του πεπρωμένου της Daenerys και πέρα από αυτό το πολύ ενδιαφέρον πλαίσιο στο οποίο διαδραματίζεται και που έχει να κάνει με τις ουσιαστικές διαφορές ανάμεσα στις δύο αντιμαχόμενες πλευρές, είναι η απόδοσή της που την καθιστά μια σπουδαία στιγμή για τη σειρά.
Δε γίνεται να ενδιαφερθείς πραγματικά για μια μάχη αν δεν σε απασχολεί κανείς από τις δύο πλευρές. Εδώ λοιπόν έχουμε και την Daenerys και τον δράκο της, με τον Tyrion να παρακολουθεί όσα διαδραματίζονται από μακριά, ενώ από την άλλη έχουμε τον Jaime και τον Bronn, ο οποίος για κάποιο λόγο συνεχίζει να είναι ο μακροβιότερος δευτερότριτος χαρακτήρας που έχει η σειρά -και από τους ελάχιστους εκπροσώπους των απλών καθημερινών ανθρώπων του Westeros- και που πάντα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο σε μάχες. Σίγουρα είναι cool να βλέπουμε την Daenerys να λέει «dracarys» απέναντι σε έναν μεγάλο στρατό των Lannister. Είναι η πρώτη φορά που η σειρά αξιοποιεί στο έπακρο τις ικανότητες των δράκων να εξαπολύουν φωτιά και για αυτό το HBO έσπασε κάθε ρεκόρ από κασκαντέρ που παίρνουν κανονική φωτιά στο σετ, με 73 άτομα να συμμετέχουν στο πρότζεκτ και με 20 από αυτούς να καίγονται σε μια μοναδική λήψη. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό και είναι σημαντική η απόφαση να μη δούμε τι συμβαίνει από ψηλά σύμφωνα με την οπτική της Daenerys, αλλά η κάμερα να μένει προσγειωμένη και μέσα από τα μάτια του Jaime αλλά και του Bronn να αποκαλύπτεται ο αληθινός τρόμος που φέρνει το καινούριο στοιχείο της φωτιάς στον πόλεμο. Είναι δικό σου θέμα αν θα επιλέξεις να είσαι με κάποια πλευρά ή αν θα είσαι ουδέτερος παρατηρητής μπροστά στον φόβο και την παράνοια που ξετυλίγεται μέσα από τις φλόγες.
Με την οπτική γωνία να αλλάζει συνεχώς ανάμεσα στα δύο στρατόπεδα και με τον Bronn τελικά να παίρνει θέση μάχης στην βαλλίστρα που είχε παρουσιάσει ο Qyburn και να τραυματίζει τον Drogon, ώστε να αναγκαστεί να προσγειωθεί και τον Jaime να δοκιμάζει να επιτεθεί στην Daenerys, με τον Bronn να έρχεται τελευταία στιγμή να τον σώσει από τις φλόγες του Drogon την τελευταία στιγμή, ρίχνοντάς τον μέσα σε μια λίμνη στην οποία βουλιάζει μαζί με την βαριά πανοπλία του. Και αυτή τη διαδρομή του Jaime την παρακολουθεί με αγωνία από μακριά ο Tyrion, εμφανώς διχασμένος ανάμεσα στην Daenerys και τον αδερφό του. Είναι η πρώτη φορά που τον βλέπουμε να έχει ενστάσεις απέναντι στην ολοκληρωτική και εκδικητική επίθεση που περιλαμβάνονται στο σχέδιο της Daenerys και αυτή η δυσφορία αναμένεται να εκφραστεί σίγουρα στην πορεία της σεζόν. Όπως και να 'χει, η αντίδραση του Tyrion απέναντι στον κίνδυνο που εκτίθεται ο αδερφός του είναι η πρώτη συγκινητική στιγμή ανάμεσα σε Lannister εδώ και αρκετές σεζόν.
Τα τελευταία 15 λεπτά του επεισοδίου πάντως είναι μια από τις πιο αγωνιώδεις σεκάνς που έχουμε δει φέτος σε σινεμά ή τηλεόραση, στηριζόμενη πάνω στους χαρακτήρες και εξελίσσοντάς τους μπροστά στα μάτια μας, ενώ ταυτόχρονα από το πουθενά τρέχει τις εξελίξεις, αφού ήταν με διαφορά η πιο σημαντική μάχη που έχει δοθεί στο Westeros από την έναρξη της σειράς. Είναι μια σημαντική νίκη στρατηγικής της Daenerys που συνοδεύεται από επίδειξη δύναμης, απέναντι στην καρδιά του στρατού των Lannister, καταστρέφοντας έτσι και όσα λάφυρα είχαν μαζί τους από το Highgarden, πλην το χρυσάφι που από ό,τι καταλάβαμε έφτασε σώο και αβλαβές στο King's Landing. Και καθώς το σχέδιο της Cersei περιλαμβάνει τον ερχομό ενός μισθοφορικού στρατού από το Essos, περιμένουμε να δούμε πώς θα εξελιχθεί και αυτή η ιστορία.
Πριν όμως από αυτή τη φανταστικά στημένη σκηνή μάχης, είχαμε ένα ακόμη πολύ σημαντικό γεγονός που παρουσιάστηκε με εξίσου ενδιαφέροντα τρόπο. Η Arya επέστρεψε στο Winterfell, μια ακριβώς εβδομάδα μετά τον Bran, ολοκληρώνοντας έτσι το reunion των Stark που έχουν επιζήσει. Όσο συγκινητικό και αν είναι όμως αυτό στη θεωρία, με τον Βορρά να αναδιοργανώνεται μετά τα ισχυρά πλήγματα που δέχτηκε, είναι πλέον σαφές ότι και τα τρία αδέρφια έχουν διανύσει πολύ δρόμο μετά την πρώτη σεζόν και κανένα δεν είναι αυτό που ήταν, με τα κοινά ανάμεσά τους να πρέπει να αναδιαπραγματευθούν. Πέρα από το κοινό αίμα που έχουν, δεν υπάρχει τίποτε άλλο να τους ενώνει αυτή τη στιγμή.
Οι δημιουργοί της σειράς τόνισαν ότι ήθελαν να κάνουν την επιστροφή της Arya να μοιάζει με αυτή του Οδυσσέα στην Ιθάκη, όταν ουσιαστικά ήταν άλλος άνθρωπος τη στιγμή που γύρισε και όσο προφανής και αν μοιάζει αυτή η συσχέτιση, ανταποκρίνεται αρκετά στην πραγματικότητα. Σίγουρα η επανένωση της Sansa με την Arya ήταν πολύ πιο συγκινητική από την ψυχρότητα που επικράτησε ανάμεσα στον Bran και την ίδια στο προηγούμενο επεισόδιο, αλλά βλέποντάς την να προπονείται (πολύ έντονα) στη μάχη απέναντι στην Brienne, η Sansa κατάλαβε πως όσο και αν αγαπά τα αδέρφια της, πλέον δεν πρέπει να στηρίζεται σε κανέναν άλλον πέρα από τον εαυτό της.
Ο Littlefinger συνεχίζει να δείχνει πως έχει ένα σχέδιο που αναμένεται να αποκαλυφθεί στην πορεία, αλλά μέσα σε όλα πλέον έχει έναν ισχυρό αντίπαλο στο γνωστικό επίπεδο όσων συμβαίνουν στο Westeros. Όταν ο Bran (που πλέον δεν είναι ο Bran) του απαντά ότι «το χάος είναι μια σκάλα», ατάκα που είχε πει ο ίδιος σε μια στιχομυθία του με τον Varys στην τρίτη σεζόν, είναι ξεκάθαρο πως πλέον και με τν ερχομό της Arya πρέπει να είναι πολύ πιο προσεκτικός και τέλος πάντων να σταματήσει να δηλώνει δεξιά και αριστερά πόσο πολύ τον ερέθιζε η Catelyn Stark. Με τον Jon Snow να είναι πάντως στο Dragonstone οι εξελίξεις είναι προ των πυλών στο Winterfell.
Ο Snow συνεχίζει να αποδεικνύει πόσο σωστό ήταν το ταίριασμά του με την Daenerys, αφού οι σκηνές που μοιράζονται μαζί είναι σίγουρα οι πιο ενδιαφέρουσες της Daenerys όταν αυτή είναι μακριά από το πεδίο της μάχης. Καθώς ανακάλυψε τα μεγάλα αποθέματα από dragonglass στις σπηλιές του Dragonstone, αναμένεται να μείνει λίγο παραπάνω εκεί, γεγονός που σημαίνει ότι θα έχει άβολες συναντήσεις, όπως αυτή με τον Theon που κατέφθασε όταν η Daenerys έλειπε στον πόλεμο. Η σχέση των δύο είναι το επίκεντρο της έβδομης σεζόν και σίγουρα θα κινήσει πολλές εξελίξεις, με μια συμμαχία να είναι το ζητούμενο που με τον έναν ή τον άλλο τρόπο αναμένεται να επιτευχθεί. Στα τρία επεισόδια που μένουν μέχρι το φινάλε τα πάντα μπορούν πια να συμβούν, καθώς το χάος κυριεύει το Westeros και περιμένουμε να δούμε ποιοι θα είναι ικανοί να ανέβουν πάνω στη σκάλα του.
H Νova είναι ο απόλυτος προορισμός για το GOT. Τώρα μπορείς να απολαύσεις για 1η φορά όλους τους προηγούμενους κύκλους μαζεμένους σε box set στο Nova On demand όποτε θελήσεις αλλά και τον νέο καταιγιστικό 7ο κύκλο του Game of Thrones αποκλειστικά στη Nova και ταυτόχρονα με την Αμερική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΣΧΟΣ / [email protected]