Κριτική ταινίας:«Αfter Earth»

kritiki-tainiasafter-earth

ΠΕΜΠΤΗ, 06 ΙΟΥΝΙΟΥ 2013

Μετά την ταινία «Ο Τελευταίος Μαχητής του Ανέμου», ο Μ.Νάιτ Σιάμαλαν κάνει μια νέα εισβολή στο σινεμά του φανταστικού και της science-fiction.

«Αfter Earth»

Αυτή τη φορά εγγράφει την ιστορία του σε ένα μετα-αποκαλυπτικό περιβάλλον όπου η εγκαταλελειμμένη από τους ανθρώπους γη μοιάζει σαν ένας «ξένος» πλανήτης, άγριος και μυστηριώδης. «After Earth», όπως το φανερώνει και ο τίτλος, η νέα παραγωγή του Σιάμαλαν είναι ένα ταξίδι απρόσμενο στον πλανήτη Γη.

Η συνήθης οπτική γωνία τώρα αντιστρέφεται: αντί να φύγουν οι άνθρωποι από τη γη για να ανακαλύψουν ένα μακρινό πλανήτη, στο «After Earth» η γη είναι έρημη από την ανθρώπινη παρουσία –λόγω προαιώνιων κατακλυσμών- και δέχεται μια ξαφνική «επίσκεψη» από δύο ατρόμητους άνδρες. Πριν βγει στη σύνταξη, ο Ανώτατος Διοικητής Στρατού Σάιφερ (Γουίλ Σμιθ) παίρνει μαζί στην τελευταία του αποστολή και τον έφηβο γιο του Κιτάι (Τζέιντεν Σμιθ).

Εξαιτίας της μεγάλης του απουσίας από την οικογενειακή εστία, ο ατρόμητος Σάιφερ θέλει να δώσει κάποια μαθήματα σκληραγώγησης και ανδραγαθίας στο γιο του, αποκαθιστώντας έτσι και τις σχέσεις μαζί του.

Η ευκαιρία του δίνεται αμέσως, καθώς το σκάφος τους δέχεται καταστροφικά χτυπήματα από αστεροειδείς και συντρίβεται πάνω στον πλανήτη Γη. Ένας πλανήτης γεμάτος απειλές, διόλου κατάλληλος για τους ανθρώπους, όπως γνωρίζουν.

Οι μόνοι επιζώντες είναι ο Σάιφερ και ο γιος του. Μόνο που ο πατέρας είναι βαριά τραυματισμένος στο πόδι και δεν μπορεί να κινηθεί. Ταυτόχρονα, πρέπει να βρουν ένα τρόπο να σωθούν. Το μυστικό της διάσωσης βρίσκεται εκατό χιλιόμετρα μακριά από τον τόπο της συντριβής και θα πρέπει αυτή την απόσταση να τη διανύσει μόνος του ο μικρός Κιτάι…

Παραμερίζοντας τα δευτερεύοντα πρόσωπα από την αρχή της ταινίας, ο σκηνοθέτης επικεντρώνεται στη σχέση πατέρα και γιου. Ο πατέρας καθοδηγεί το γιο, του δίνει συμβουλές και τον προστάζει μέσω ενός συστήματος ψηφιακής απεικόνισης. Χάρη σε αυτό το σύστημα, ο Σάιφερ, αν και καθηλωμένος, κατευθύνει τις ενέργειες του Κιτάι. Σε αυτό το σημείο, δεν μπορούμε να μην διαβλέψουμε μια φανερή επίδραση από τις τεχνικές του video-game όπου οι παίκτες κατευθύνουν τα πιόνια και τις κινήσεις τους πατώντας ένα κουμπί.

Κάπως έτσι, ηχούν οι εντολές του Σάιφερ «Γονάτισε», «Σήκω», και άλλες παρόμοιες. Από την άλλη, μέσα από αυτήν την περιπέτεια του γιου, διαγράφονται οι σχέσεις και οι αλληλεπιδράσεις με τον πατέρα του. Από ό, τι φαίνεται, ο σκηνοθέτης δεν χρησιμοποιεί αυτή τη γη του μέλλοντος μόνο ως ένα απλό σκηνικό της ταινίας του, αλλά και ως τοπίο ανάπτυξης μιας οικογενειακής ιστορίας, όπου η παγκόσμια και διαχρονική σχέση πατέρα-γιου ξεδιπλώνεται σε όλες της τις εκφάνσεις: συναισθήματα ενοχής, ανομολόγητα παράπονα, αυταρχισμός, ανάγκη για επιβεβαίωση και ανταπόκριση στο πατρικό πρότυπο από το γιο...αυτά και άλλα παρόμοια διαγράφονται μέσα από την οδύσσεια του Κιτάι στον αφιλόξενο τόπο. ελικά ο Κιτάι θα σταθεί στο ύψος των περιστάσεων παρά τις φοβερές παγίδες και θα καταφέρει να σώσει τον πατέρα του;

Πάνω σε αυτό το «στοίχημα» πατάει όλη η ίντριγκα του «After Earth», εμπλουτισμένη βέβαια με συνεχείς ανατροπές και κινδύνους να καραδοκούν σχεδόν σε κάθε βήμα του περιπλανώμενου ήρωα. Μαζί με αυτόν περιπλανιέται και ο θεατής ο οποίος, ενώ είναι ήσυχα καθισμένος στη θέση του, χαίρεται να τον παίρνει από το χέρι η κάμερα και να τον ξεναγεί σε μέρη που ίσως δεν επισκεφτεί ποτέ.

Τοπία άγριας φύσης, αχαλίνωτης βλάστησης, μαγευτικές εικόνες με καταρράκτες, γκρεμούς και ηφαίστεια παρελαύνουν εμπρός από τα μάτια του θεατή και τον ταξιδεύουν. Ένας ύμνος στις ομορφιές και τα μυστικά του πλανήτη Γη που δεν πρέπει να αφήσουμε να καταστραφεί; Κάποια μηνύματα οικολογικού χαρακτήρα προφανώς ενυπάρχουν σε αυτή την παραμυθένια ιστορία του Μ.Νάιτ Σιάμαλαν.

Μερικά θέματα-εμμονές του σκηνοθέτη, παρατηρημένα ήδη από τις πρώτες του ταινίες, έρχονται και πάλι στο προσκήνιο σε αυτή τη νέα του δουλειά. Ο Σάιφερ και ο γιος του είναι οι μόνοι διασωθέντες του τρομερού δυστυχήματος, όπως ήταν ο David Dunn (Μπρους Γουίλις) ο μόνος που επέζησε έπειτα από ένα πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα, στο φιλμ «Άφθαρτος».

Η οικογένεια, οι σχέσεις μεταξύ των μελών της, επίσης, διαγράφονται ξανά συνιστώντας ένα αγαπημένο θέμα του σκηνοθέτη. Επιπλέον, το ζήτημα του φόβου επανέρχεται -έπειτα από την «Έκτη Αίσθηση»- καθώς αναπτύσσονται ποικίλες σκέψεις γύρω από αυτό το συναίσθημα. Οι σούπερ-ήρωες που κάνουν τα αδύνατα δυνατά είναι ξανά εδώ και κρατάνε τη σκυτάλη στο «After Earth». Μία «σκυτάλη» που έχει πάντα επάνω του ο Κιτάι: ένα όπλο αμφίσημης μορφής. Κάτι μεταξύ διαστημικού όπλου-προϊστορικού μαχαιριού ή και ξίφους (;) που βρίσκεται διαγώνια δεμένο στην πλάτη του καθώς αυτός χάνεται στα βάθη του κήπου της Εδέμ...Μήπως ο πρωτόπλαστος;

Η ταινία «After Earth» θα συναρπάσει τους λάτρεις της science-fiction και του φανταστικού προσφέροντάς τους μια περιπλάνηση στα βάθη της παρθένας φύσης.

Παίζουν: Γουίλ Σμιθ, Τζέιντεν Σμιθ, Ιζαμπέλ Φερμαν, Ζόι Κράβιτζ. Η ταινία προβάλλεται από τη Feelgood Entertainment.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ