Ο Μπομπ Σφουγγαράκης προωθεί την «βίαιη και ρατσιστική αποικιοκρατία»;
Σύμφωνα με ένα νέο ακαδημαϊκό άρθρο, ο ήρωας του κινουμένων σχεδίων διαιωνίζει ρατσιστικά στερεότυπα για τους λαούς του Ειρηνικού.
Η καθηγήτρια του πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον, Holly M. Barker, κατήγγειλε την παιδική τηλεοπτική σειρά «Μπομπ Σφουγγαράκης» για προώθηση αποικιοκρατικών αντιλήψεων. Σύμφωνα με το ακαδημαϊκό άρθρο της Barker, οι χαρακτήρες της σειράς «παίζουν ρόλο στην κανονικοποίηση της αποικιακής κατάκτησης εδαφών», ενώ παράλληλα εξαφανίζει τα ίχνη αυτόχθονων λαών από τις νήσους Μπικίνι.
Ο φανταστικός ήρωας ζει σε έναν ανανά στον βυθό της θάλασσας, σε μια πόλη που λέγεται Βυθός του Μπικίνι. Η καθηγήτρια θεωρεί πως το όνομα της πόλης αναφέρεται στην Ατόλη Μπικίνι, έναν κοραλλιογενή ύφαλο των Νήσων Μάρσαλ στον Ειρηνικό Ωκεανό.
Το 1946, οι κάτοικοι της Ατόλης μεταφέρθηκαν αναγκαστικά σε άλλες περιοχές, ώστε να πραγματοποιηθούν δοκιμές πυρηνικών όπλων από τον αμερικάνικο στρατό κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου.
Η ραδιενέργεια των αμερικανικών δοκιμών έχει το στίγμα της στην περιοχή και οι κάτοικοι που κατάφεραν να επιστρέφουν στην πατρίδα τους μετά από πολλά χρόνια έχουν αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα υγείας, όπως γενετικές ανωμαλίες, θνησιγονία και υψηλά ποσοστά καρκίνων.
Σύμφωνα με ορισμένες θεωρίες οπαδών της τηλεοπτικής σειράς, η ραδιενέργεια είναι που ευθύνεται για τη «δημιουργία» του Μπομπ Σφουγγαράκη και των φίλων του, όπως αντίστοιχα και για τον Γκοντζίλα. Η Baker θεωρεί πως ως Αμερικάνος χαρακτήρας που ζει σε μια περιοχή όπου δεν επιτρέπεται στους αυτόχθονες πληθυσμούς να επιστρέψουν, αναδεικνύεται το προνόμιό του «να αδιαφορεί για τις εκρήξεις των πυρηνικών βομβών».
Παράλληλα, η καθηγήτρια σχολιάζει πως η πολιτισμική ιδιοποίηση της κουλτούρας φυλών από την Ειρηνικό Ωκεανό – όπως τα χαβανέζικα πουκάμισα, τα σπίτια σε σχήμα ανανά, τα τίκι και οι ήχοι της χαβάγιας – διαιωνίζουν τα στερεότυπα για την περιοχή.