Who is who: Wong Kar Wai

who-is-who-wong-kar-wai

ΚΥΡΙΑΚΗ, 25 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2013

Με ταινίες σαν τα «2046» και «Οι Νύχτες μου μακριά σου», κατάφερε να γίνει μια από τις σημαντικότερες κινηματογραφικές «εξαγωγές» του Χονγκ Κονγκ. Μετά από πενταετή απουσία, ο Wong Kar-Wai, καταπιάνεται με το Kung Fu, και μας δίνει το πιο κερδοφόρο φιλμ, της καριέρας του.

O Wong Kar-Wai γεννήθηκε στις 17 Ιουλίου του 1958 στην Σαγκάη της Κίνας. Σε ηλικία 5 ετών μετακόμισε στο Χονγκ Κονγκ, όπου και μυήθηκε στην τέχνη του κινηματογράφου, περνώντας πολλές ώρες στα σινεμά της πόλης. Τελειώνοντας το σχολείο φοίτησε στο Polytechnic College του Χονγκ Κονγκ όπου και σπούδασε γραφιστική. Το δημιουργικό του πνεύμα όμως αναζητούσε συνεχώς νέους τρόπους να εκφραστεί. Έτσι ο Wong Kar-Wai, στα μέσα της δεκαετίας του 1980, ως μέλος των Wing Scope Co. και In-Gear Film Production Company, άρχισε να ασχολείται με συγγραφή σεναρίων και τη σκηνοθεσία, έχοντας ως μέντορα τον ιδρυτή των εταιρειών και διάσημο κινηματογραφικό παραγωγό του Χονγκ Κονγκ, Alan Tang.

Έχοντας κάνει τα πρώτα βήματά του δίπλα στον Tang, προς το τέλος της δεκαετίας του 1980, ο Wong Kar-Wai ήταν έτοιμος να σκηνοθετήσει την πρώτη του ταινία, «Καθώς Κυλούν τα Δάκρυά μας», που κυκλοφόρησε το 1988. Η ταινία- φόρος τιμής στον Martin Scorsese, εξελίχθηκε στο ένα από τα πιο επιτυχημένα, εισπρακτικά, φιλμ του σκηνοθέτη και κέρδισε την προσοχή του κοινού, που χρειάστηκε να περιμένει μέχρι το 1991 για το επόμενο σκηνοθετικό εγχείρημα του Wong Kar-Wai. Στις «Άγριές μας Μέρες», όπως είναι ο τίτλος του, ο σκηνοθέτης καταπιάνεται με το «αγαπημένο» του θέμα, τη νοσταλγία. Η ταινία εκτιμήθηκε από κοινό και κριτικούς οδηγώντας τον Wong στα Κινηματογραφικά Βραβεία του Χονγκ Κονγκ. Πολλοί χαρακτήρισαν τις «Άγριες Μέρες» ως τον κινέζικο «Επαναστάτη Χωρίς Αιτία», ωστόσο ο σκηνοθέτης όταν ρωτήθηκε σε πρόσφατη συνέντευξή του πώς κρίνει τον παραλληλισμό, απάντησε ότι τον ακούει πρώτη φορά.

Η δεκαετία του ’90 αποδείχτηκε άκρως δημιουργική για τον Wong Kar-Wai. Έχοντας πλέον τη δική του εταιρεία παραγωγής, την Jet Tone Films, σκηνοθέτησε πέντε ταινίες. Ανάμεσά τους, «Το Δάσος του Chung King», «Έκπτωτοι Άγγελοι», το, ακριβό αλλά τελικά αποτυχημένο στο Box Office, «Ο Περιπλανώμενος Ξιφομάχος» (στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης προβλήθηκε με τον τίτλο «Στάχτες του Χρόνου») και το «Ευτυχισμένοι Μαζί». Για το τελευταίο, που πραγματεύεται τη ζωή ενός ομοφυλόφιλου ζευγαριού, ο Wong Kar-Wai βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ των Καννών. Το εν λόγω βραβείο σκηνοθεσίας έχει διπλή σημασία μιας και όχι μόνο είναι το πρώτο του Wong, αλλά αποτελεί και το πρώτο της κατηγορίας που απονέμεται σε Κινέζο κινηματογραφιστή.

Η επιτυχία στις Κάννες επαναλήφθηκε το 2000, με το επόμενο φιλμ του, «Ερωτική Επιθυμία». Το φιλμ αυτό, που άλλαξε τρεις τίτλους «Beijing Summer», «Three Stories About Food» και «A Story About Food», τελικά ονομάστηκε «Ερωτική Επιθυμία» (In the Mood for Love), από το ομώνυμο τραγούδι του Brian Ferry. Εκτός όμως από τον σκηνοθέτη, η ταινία ταλαιπώρησε και την πρωταγωνίστρια Maggie Cheung, που καθημερινά περνούσε 5 ώρες στο μακιγιάζ, παρομοιάζοντας το γύρισμα «με μια μακροχρόνια ασθένεια». Οι κόποι απέδωσαν κι έτσι η «Ερωτική Επιθυμία» προτάθηκε για Χρυσό Φοίνικα και κέρδισε βραβείο ερμηνείας για τον άντρα πρωταγωνιστή, Tony Leung Chiu Wai.

Τέσσερα χρόνια αργότερα, ο Wong Kar-Wai, ολοκλήρωσε την άτυπη τριλογία του, που ξεκίνησε με τις «Άγριες Μέρες» και συνέχισε με την «Ερωτική Επιθυμία», με την κυκλοφορία του «2046». Δεδομένης της έλλειψης διορίας για την παραγωγή του φιλμ, ο σκηνοθέτης πειραματίστηκε αρκετά, με τους υπόλοιπους συντελεστές να αστειεύονται ότι η ταινία θα ολοκληρωθεί πραγματικά το 2046. Διαψεύδοντας τις χιουμοριστικές προβλέψεις, η ταινία έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Καννών του 2004, όπου και ήταν υποψήφια για Χρυσό φοίνικα.

Η επόμενη επίσκεψη του Wong Kar-Wai στη Γαλλική Ριβιέρα δεν θα είναι για να κριθεί αλλά για να κρίνει. Έτσι το 2006 διετέλεσε πρόεδρος της Κριτικής επιτροπής του Φεστιβάλ, κερδίζοντας ακόμα μια εθνική διάκριση, όντας ο πρώτος κινέζος που έχει αυτήν τη τιμή στην ιστορία του θεσμού.

Τακτικός πια στο Φεστιβάλ, δεν είναι τυχαίο που και το επόμενο φιλμ του, « Οι Νύχτες μου Μακριά σου» έκανε πρεμιέρα στις Κάννες. Χωρίς ασιατικό cast αυτήν τη φορά, αλλά με μεγάλα ονόματα του Hollywood, όπως η Natalie Portman, o Jude Law και η Rachel Weisz, o Wong Kar-Wai, απέδειξε ότι έχει τα όλα προσόντα να μεταπηδήσει και στην άλλη πλευρά του Ειρηνικού, και προτάθηκε ξανά για Χρυσό Φοίνικα.

Ο Wong Kar-Wai και οι διαφημίσεις

Εκτός από ταινίες, ο σκηνοθέτης έχει καταπιαστεί και με τηλεοπτικά διαφημιστικά σποτς. Στα γνωστότερα συγκαταλέγονται δύο διαφημίσεις για οίκο μόδας Dior, μία για καλλυντικά, με την Sharon Stone κι άλλη μία με την Eva Green, για το άρωμα Midnight Poison. Επίσης, το 2005 συνεργάστηκε με τον Clive Owen και το μοντέλο Daria Werbowy για τη διαφήμιση του Hypnôse της Lancôme, και δύο χρόνια αργότερα σκηνοθέτησε τον Brad Pitt σε μια σειρά διαφημιστικών για την ιαπωνική εταιρία κινητής τηλεφωνίας Softbank. Άλλες εταιρείες που έχουν επιστρατεύσει τη σκηνοθετική του ματιά στις διαφημίσεις τους είναι η Lacoste, η BMW, η Philips και η μάρκα ουίσκι Chivas Regal. Η τελευταία μάλιστα διαφήμιση- ταινία μικρού μήκους με τίτλο «Déjà vu», έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Καννών του 2012, όχι σε κάποια αίθουσα βέβαια αλλά στο «σπίτι» του Chivas στην Κρουαζέτ.

The Grandmaster

Μετά από αρκετά χρόνια απουσίας, έχει να γυρίσει μεγάλου μήκους ταινία από το 2007, ο Κινέζος σκηνοθέτης επιστρέφει με το «The Grandmaster». Με πρωταγωνιστές τη Zhang Ziyi («Τίγρης και Δράκος», «Τα Ιπτάμενα Στιλέτα» «Αναμνήσεις μιας Γκέισας») και τον Tony Leung Chiu Wai, με τον οποίο συνεργάζεται σχεδόν σε κάθε ταινία του, το φιλμ έχει συγκεντρώσει θετικές κριτικές, με το περιοδικό Variety να γράφει ότι ο Wong «ξεπερνά τις προσδοκίες». Σε αντίστοιχο μήκος κύματος κινήθηκε και το Hollywood Reporter που επαινεί τις ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστών, επισημαίνει ωστόσο ότι ορισμένοι δευτερεύοντες χαρακτήρες χρειάζονταν μεγαλύτερη ανάπτυξη. Ανεξάρτητα από τις κριτικές, το κοινό φαίνεται να εμπιστεύεται τον Wong Kar-Wai στη νέα του απόπειρα. Οι εισπράξεις είναι πολύ υψηλές, αναδεικνύοντας το « The Grandmaster» στο πιο επικερδές φιλμ του σκηνοθέτη, εκθρονίζοντας το «Καθώς Κυλούν τα Δάκρυά μας» , το πρώτο έργο του. Το «The Grandmaster», είναι η πρώτη δουλειά του σχετική με πολεμικές τέχνες, αν κι ο ίδιος πρόσφατα παραδέχτηκε ότι η θεματολογία αυτή τον ενδιαφέρει από τα παιδικά του χρόνια. Τόνισε μάλιστα ότι για το λόγο αυτό, ο βασικός στόχος και φιλοδοξία του είναι να μεταδώσει στο κοινό τη βαθιά φιλοσοφία και το πνεύμα που κρύβονται πίσω από τις κινέζικες πολεμικές τέχνες.

Ενδεικτική Φιλμογραφία: «Καθώς Κυλούν τα Δάκρυά μας» (1988), «Οι Άγριές μας Μέρες» (1990), «Το Δάσος του Chung King» (1994), «Ο Περιπλανώμενος Ξιφομάχος» (1994), «Έκπτωτοι Άγγελοι» (1995), «Ευτυχισμένοι Μαζί» (1997), «Ερωτική Επιθυμία» (2000), «2046» (2004), «Οι Νύχτες μου Μακριά σου» (2007), «The Grandmaster» (2013).

Πληροφορίες: Το «The Grandmaster», αναμένεται στις ελληνικές αίθουσες στις 5 Σεπτεμβρίου, από τη Seven Films.

NANTIA KAKΛΗ