Με εισαγωγικό σημείωμα επέστρεψε το «Όσα παίρνει ο άνεμος» στο HBO Max
Η Jacqueline Stewart εξηγεί πως η «νοσταλγική» προσέγγιση της ταινίας αποσιωπά τις «κτηνωδίες του συστήματος δουλείας» της εποχής.
Πριν από δύο εβδομάδες το HBO Max αφαίρεσε προσωρινά το «Όσα παίρνει ο άνεμος» από τον κατάλογο του λόγω των αναχρονιστικών και ρατσιστικών στερεοτύπων της ταινίας. Η απόφαση πάρθηκε στον απόηχο των δραματικών εξελίξεων στις ΗΠΑ μετά την δολοφονία του George Floyd και τις διαδηλώσεις που ακολούθησαν.
Η ταινία έχει επιστρέψει πλέον στην πλατφόρμα streaming, χωρίς λογοκρισία ή περικοπές, αλλά με την προσθήκη ενός τετράλεπτου εισαγωγικού βίντεο από την καθηγήτρια κινηματογραφικών σπουδών Jacqueline Stewart.
«Βλέποντας το “Όσα παίρνει ο άνεμος” μπορεί να είναι άβολο ή οδυνηρό. Εντούτοις, είναι σημαντικό για τις κλασικές ταινίες του Χόλυγουντ να είναι διαθέσιμες στην αρχική μορφή τους για προβολή και συζήτηση» αναφέρει η Stewart.
Στο εισαγωγικό βίντεο η Stewart εξηγεί πως η ταινία παρουσιάζει τον αμερικάνικο Νότο πριν τον εμφύλιο πόλεμο «ως έναν κόσμο χάριτος και ομορφιάς χωρίς να αναγνωρίζει τις κτηνωδίες του συστήματος της δουλείας πάνω στον οποίο βασίζεται αυτός ο κόσμο» και τονίζει πως η «νοσταλγική» προσέγγιση της ταινίας αποσιωπά «την φρίκη της δουλείας, καθώς και κληρονομιά της φυλετικής ανισότητας».
Παράλληλα όμως η καθηγήτρια εξετάζει και ορισμένες λιγότερο γνωστές πτυχές της ταινίας, σημειώνοντας πως υπήρξαν αντιδράσεις για το «Όσα παίρνει ο άνεμος» ακόμα και πριν την πρεμιέρα της ταινίας το 1939.
Επίσης, η Stewart εξηγεί πως ενώ οι υποστηρικτές της ταινίας συχνά αναφέρουν το γεγονός ότι η Hattie McDaniel έγινε η πρώτη μαύρη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ, ξεχνούν πως η ηθοποιός δεν μπόρεσε να παρακολουθήσει την πρεμιέρα και ούτε της επιτράπηκε να καθίσει με τα άλλα μέλη του καστ στην απονομή των Όσκαρ λόγω των νόμων φυλετικού διαχωρισμού της εποχής.