Ρόμπερτ Ντε Νίρο: Η αδυναμία στον πατέρα του και η απέχθεια για τον Τραμπ
Κάποτε δεν έδινε συνεντεύξεις. Τώρα δεν σταματάει να μιλάει για τον Ντόναλντ Τραμπ και την παράλογη πολιτική κατάσταση των Ηνωμένων Πολιτειών. Τον συγκρίνει μάλιστα με τον χαρακτήρα που υποδύεται στην ταινία «Killers of the Flower Moon», που κυκλοφορεί αυτή την εβδομάδα στα σινεμά.
Είναι ένα από τα μεγαλύτερα αστέρια του Χόλιγουντ. Στα 80 του έγινε ξανά πατέρας, μόλις γύρισε άλλη μια ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε και εξακολουθεί να μιλάει για τους κινδύνους που εγκυμονεί ο Ντόναλντ Τραμπ. Με αυτά τα λόγια ο Guardian προλογίζει τον σπουδαίο ηθοποιό Ρόμπερτ Ντε Νίρο, ο οποίος παραχώρησε συνέντευξη στο βρετανικό μέσο.
Για πολλά χρόνια, ο Ντε Νίρο δεν έδινε πολλές στις συνεντεύξεις. Ήταν μοναχικός ή ντροπαλός ή δεν είχε ευφράδεια λόγου. Οι βιογράφοι του δεν έχουν αποφασίσει ποιο από όλα ισχύει, συνεχίζει ο Guardian. Όλα αυτά τέλειωσαν όταν ο Ντόναλντ Τραμπ έγινε πρόεδρος των ΞΠΑ και ο Ντε Νίρο εξέφρασε ανοιχτά την οργή του. Η πολιτική και η απόγνωση για τον Τραμπ τον έκαναν σαφώς πιο ομιλητικό, εξωστρεφή, θυμωμένο και απογοητευμένο.
Η συνέντευξη στον Guardian δίνεται λίγο πριν την απεργία των ηθοποιών του Χόλιγουντ και πριν εμφανιστεί ο Τραμπ στο δικαστήριο της Νέας Υόρκης, με την κατηγορία της απάτης.
«Η πολιτική κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε στη χώρα μου, είναι τρελή και παράλογη – χάσαμε τον έλεγχο. Βλέπω το φαινόμενο του Τραμπ, το φαινόμενο των ανθρώπων που δεν του αντιστέκονται, οι άνθρωποι πρέπει να γνωρίζουν καλύτερα τα πράγματα… Προκαλούν μεγάλη ανησυχία στη χώρα και πολύ άγχος. Νιώθω ότι από τότε που ήρθε στη σκηνή –ακόμα και μετά την προεδρία– είναι σαν να κυβερνά ένα νοικοκυριό ένας καταχρηστικός γονέας, μόνο που δεν είναι μόνο ένα νοικοκυριό, αλλά ολόκληρη η χώρα. Αναρωτιόμαστε, ‘’Τι άλλο θα κάνει αυτός ο τύπος; Τι θα μας ενοχλήσει;’’», αναφέρει.
Αξίζει να σημειωθεί πως ο δημοσιογράφος που του παίρνει την συνέντευξη Alex Moshakis σημειώνει πως ο Ντε Νίρο δεν μπορεί να σταματήσει να μιλάει για τον Τραμπ. Όπως αναφέρει, προσπαθεί να μιλήσουν για τη νέα του ταινία «Killers of the Flower Moon» (Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού), σε σκηνοθεσία Μάρτιν Σκορτσέζε- η οποία παρουσιάστηκε στη χώρα μας στις Νύχτες Πρεμιέρας και αναμένεται στις κινηματογραφικές αίθουσες στις 19 Οκτωβρίου- αλλά ο Ντε Νίρο επανέρχεται στον πρώην πρόεδρο των ΗΠΑ.
Η ταινία διαδραματίζεται στην Αμερική των αρχών του 20ου αιώνα, όταν το πετρέλαιο αποφέρει αμύθητα πλούτη στη φυλή των Όσεϊτζ, που γίνονται από τους πιο πλούσιους ανθρώπους στον κόσμο μέσα σε μία στιγμή. Ο αμύθητος πλούτος των αυτόχθονων Αμερικανών προσελκύει παρείσακτους λευκούς που χειραγωγούν, εκβιάζουν και κλέβουν τις περιουσίες των Όσεϊτζ για να καταλήξουν σε δολοφονίες.
Στην ταινία ο Ντε Νίρο υποδύεται τον Γουίλιαμ Χέιλ, ένα φαινομενικά καλοπροαίρετο ιδιοκτήτη ράντσο, ο οποίος στην πραγματικότητα βρίσκεται στη ρίζα μεγάλου μέρους του κακού της περιόδου.
Σε μια συνέντευξη Τύπου νωρίτερα την ίδια μέρα, ο Ντε Νίρο είχε συγκρίνει την ανηθικότητα του χαρακτήρα του στην ταινία, την πεποίθησή του για τα δικαιώματα που διαθέτει και την απληστία του, τον ρατσισμό και την περιφρόνησή του για οποιονδήποτε εκτός της δικής του γραμμής αίματος, όλα αυτά «σερβιρισμένα» με μια ευγένεια είναι εύκολο να εντοπιστούν στη σύγχρονη πολιτική.
Και ο Ντε Νίρο, όπως εξηγεί στον Moshakis, αναφέρεται σαφώς στον Τραμπ. «Ένα από τα κύρια καθήκοντα του ηγέτη, η ευθύνη του, είναι να ηγηθεί. Ακόμα κι όταν οι μάζες στρέφονται προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση, πρέπει να τους δείξει το σωστό δρόμο. Και αυτό εξαρτάται από την προσωπική ακεραιότητα, αυτό που ξέρει να διακρίνει τι είναι σωστό και τι λάθος, τι είναι αυτό που υποστηρίζει». Ο Τραμπ «κάνει ό,τι μπορεί για να είναι το αφεντικό», συνεχίζει. «Θέλει απλώς να είναι επικεφαλής. Δεν έχει ηθικό κέντρο».
Στο «Killers of the Flower Moon», ο Χέιλ αντίστοιχα δεν έχει αρχές, είναι μεγαλομανής και εκδικητικός. Πολλές, αν όχι όλες οι ενέργειές του ωθούνται από τη φιλαργυρία. Ερωτηθείς τι τον τράβηξε για να υποδυθεί αυτό τον χαρακτήρα, ο Ντε Νίρο απαντά: «Δεν ξέρω αν μου άρεσε. Είναι… δεν ξέρω». Στη συνέχεια προσθέτει: «Όσο μεγαλώνω, οι άνθρωποι κάνουν πράγματα που απλά δεν καταλαβαίνω. Δεν προσποιούμαι καν ότι ξέρω».
«Τι είδους πράγματα;» τον ρωτάει ο δημοσιογράφος. «Η κατάσταση της χώρας», απαντάει περιεκτικά.
Πριν από μερικά χρόνια, ένα ύποπτο πακέτο εστάλη σε ένα από τα πολλά εστιατόρια που διαθέτει ο Ντε Νίρο στη Νέα Υόρκη. Ύποπτα πακέτα παραδόθηκαν και σε άλλους επικριτές του Τραμπ, μεταξύ των οποίων ο σημερινός πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν. Το γεγονός απέδειξε την ανησυχία του Ντε Νίρο ότι τα πράγματα δεν ήταν καλά.
«Το έστειλε κάποιος τρελός», θυμάται. «Αλλά δεν θέλω να το κάνω απλό. Το μόνο που μπορείτε να κάνετε είναι να τα παρακολουθείτε. Καταπιέστε το ή συγκρατήστε το. Γιατί θα είναι πάντα εκεί. Οι άνθρωποι έχουν τους λόγους τους».
Η ταινία «Killers of the Flower Moon» είναι η δέκατη φορά που Ντε Νίρο συνεργάζεται με τον σκηνοθέτη Μάρτιν Σκορσέζε. Μιλώντας πρόσφατα για την συνεργασία τους, ο Σκορσέζε δήλωσε: «Ο Μπομπ δεν μιλάει πολύ».
Γιατί επομένως ένας άνθρωπος που είναι λιγομίλητος έγινε ξαφνικά τόσο ανοιχτός;
«Με στενοχωρεί τόσο πολύ που κάποιος σαν αυτόν (ο Τραμπ) μπορεί να φτάσει τόσο μακριά στο πολιτικό μας σύστημα», απαντάει. «Πολλοί Νεοϋορκέζοι πίστευαν πόσο ανόητος είναι, ένα αστείο. Πότε όμως άρχισε να το χάφτει αυτό η χώρα; …Και το περίεργο με τον Τραμπ είναι ότι αν είχε μυαλό θα μπορούσε να είχε ξαναβγεί πρόεδρος. Αλλά δεν τον νοιάζει. Έκανε βλακείες. Δεν είναι κάποιος που θα έπρεπε να του επιτραπεί ποτέ να πλησιάσει ξανά στην ηγεσία αυτής της χώρας».
Ο Ντε Νίρο γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη επί προεδρίας του Δημοκρατικού Φράνκλιν Ρούσβελτ. Ο πατέρας του, ο ζωγράφος Ρόμπερτ Ντε Νίρο ο πρεσβύτερο, μαθήτευσε με τους Γερμανούς μετανάστες Γιόζεφ Άλμπερς και Χανς Χόφμαν, δούλεψε για λίγο σερβιτόρος μαζί με τον θεατρικό συγγραφέα Τενεσί Ουίλιαμς και εργάστηκε ως νυχτοφύλακας στο Μουσείο Guggenheim δίπλα στον Τζάκσον Πόλοκ.
Η μητέρα του Ντε Νίρο, η ζωγράφος Βιρτζίνια Άντμιραλ, είχε για λίγο μέντορα τη συγγραφέα Αναΐς Νιν και απομαγνητοφώνησε αρκετούς τόμους των ημερολογίων της.
Αρχικά η ζωή του Ντε Νίρο ήταν μποέμικη. Μοναχοπαίδι, μεγάλωσε ήσυχα έχοντας ως παρέα ενήλικες και βιβλία. Ήταν αγαπητός αλλά όχι χαϊδεμένος. Οι γονείς του, που τον αποκαλούσαν Μπόμπι, χώρισαν όταν ήταν δύο ετών και μεγάλωσε με τη μητέρα του, η οποία σταμάτησε να ζωγραφίζει παρά την πολλά υποσχόμενη καριέρα της και ξεκίνησε μια επιτυχημένη επιχείρηση δακτυλογράφησης.
Παρόλα αυτά, ο πατέρας του επηρέασε περισσότερο την ζωή του. Στις οντισιόν στην αρχή της καριέρας του, ο Ντε Νίρο ανέφερε το όνομα του πατέρα του σε περίπτωση που ο διευθυντής του κάστινγκ τον είχε ακούσει. Αργότερα θα κρεμούσε τους πίνακές του στους τοίχους των επιχειρηματικών του εγχειρημάτων και των εστιατορίων του, για να προκαλέσει το ενδιαφέρον για την καριέρα του πατέρα του.
«Για μένα ήταν ένας μεγάλος καλλιτέχνης, ήταν ένας γνήσιος καλλιτέχνης. Και δεν είναι ότι θέλω να αναβιώσω ό,τι κι αν έκανε. Θέλω απλώς τα παιδιά μου, τα εγγόνια μου, να μάθουν ποιος ήταν, τι αντιπροσώπευε», εξηγεί ο ίδιος.
Ο πατέρας του πέθανε το 1993, ενώ η μητέρα του το 2000.
Ο Ντε Νίρο έχει περιγράψει τον πατέρα του ως πνευματώδη και στοργικό, αλλά επιρρεπή στη μοναξιά και τη σοβαρή αυτοκριτική. (Ο πατέρας του ήταν ομοφυλόφιλος, χωρίς να το έχει δηλώσει δημόσια, και η σεξουαλική του ταυτότητα δεν αποτέλεσε ποτέ θέμα συζήτησης μεταξύ πατέρα και γιου).
Το γεγονός ότι δεν αναγνωρίστηκε ποτέ ως μεγάλος καλλιτέχνης τον οδήγησε σιγά σιγά στην πικρία και τελικά στη φτώχεια. Ο Ντε Νίρο έχει μιλήσει στο παρελθόν για το πώς θεωρεί ότι είναι ευθύνη του να διατηρήσει την αναγνωρισιμότητα του έργου του πατέρα του - να τον «βλέπει να παίρνει τα εύσημα».
Τι πιστεύει όμως πώς ένιωθε ο πατέρας του για τον ίδιο; «Νομίζω ότι ήταν περήφανος για μένα», λέει. «Ταυτόχρονα, λίγο ζηλιάρης, ή ζηλόφθονος, και ούτω καθεξής. Αλλά πάντα… ήταν περήφανος για μένα. Και αυτό που θυμάμαι είναι ότι ήμουν περήφανος για αυτόν όταν ήμουν παιδί – ήταν καλλιτέχνης. Αλλά αυτό είναι φυσιολογικό. Οι άνθρωποι στην οικογένεια έχουν ορισμένα συναισθήματα. Δεν σημαίνει ότι δεν αγαπούν το μέλος της οικογένειας, ότι δεν τους είναι πιστοί», απαντάει.
Όσον αφορά τη σχέση τους , αναφέρει: «Ήμασταν κοντά αλλά και μακριά». Ως ζωγράφος ζητούσε τακτικά από τον γιο του να ποζάρει για ένα πορτρέτο, αλλά δεν καθόταν ήσυχος.
Πριν από μερικά χρόνια, ο Ντε Νίρο, ενώ έδειχνε σε έναν δημοσιογράφο γύρω από το στούντιο SoHo του πατέρα του, το οποίο έχει διατηρήσει πιστά, είπε: «Μακάρι να άκουγα τότε περισσότερο τον πατέρα μου, ώστε να μπορώ να μιλήσω πιο προσεκτικά για τη δουλειά του».
Επόμενα σχέδια και ο… θάνατος
Κληθείς να αποκαλύψει τα επόμενα σχέδιά του, ο Ντε Νίρο αναφέρει μια σειρά του Netflix «και να μείνω ζωντανός», λέει.
«Το σκέφτεσαι;» τον ρωτάει ο δημοσιογράφος. «Φυσικά και το σκέφτομαι, στην ηλικία μου», απαντάει. «Το σκέφτεσαι στην δική σου ηλικία, γιατί να μην το σκέφτομαι στην δική μου;»
«Δεν πρόκειται να με σταματήσει, αλλά το σκέφτομαι», συμπληρώνει, εξηγώντας τι είναι ακριβώς αυτό που σκέφτεται: «Σκέφτεσαι περισσότερο τον χρόνο. Κάθε καλοκαίρι, κάθε νέα σεζόν, τα πάντα, λες: Λοιπόν, θα χρησιμοποιήσω αυτούς τους λίγους μήνες του καλοκαιριού για να είμαι με τα παιδιά μου, την οικογένειά μου. Δεν μπορώ να περιμένω μέχρι το επόμενο… Έτσι, κάθε πράγμα γίνεται πιο σημαντικό. Ό,τι κάνω, χρονικά, είναι σημαντικό. Ό,τι σκέφτομαι να κάνω σε δύο χρόνια, καλύτερα να το κάνω τώρα».