Η ταινία exergue - on documenta 14 του Δημήτρη Αθυρίδη από το Βερολίνο στην Αθήνα

the-parthenon-of-books-2017-by-marta-minujín-kassel-germany-- Faliro House Productions

The Parthenon of Books (2017) by Marta Minujín, Kassel, Germany

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 22 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2024

Το 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας (Athens Avant-Garde Film Festival), παρουσιάζει σε πρώτη προβολή στην Αθήνα την εν λόγω ταινία, σε παραγωγή της Faliro House Productions.

Η ταινία ακολουθεί τον καλλιτεχνικό διευθυντή της documenta 14 Adam Szymczyk καθώς ηγείται της  διοργάνωσης της πιο σημαντικής έκθεσης τέχνης στον κόσμο. Πρόκειται για μια χωρίς προηγούμενο παρασκηνιακή εξερεύνηση του θεσμικού κόσμου της τέχνης.  Η διάρκειας 14 ωρών ταινία - χωρισμένη σε 14 κεφάλαια - έκανε πρεμιέρα στο 74ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου.

Η ταινία (848’) θα κατανεμηθεί σε 3 προβολές, το τριήμερο 2-4 Δεκεμβρίου, αμέσως πριν την έναρξη του 13ου ΦΠΚΑ, και θα παρουσιαστεί ως προφεστιβαλική δράση του φεστιβάλ, με ελληνικούς και αγγλικούς υποτίτλους, ως εξής:

Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου, 17:00-21:30

Τρίτη 3 Δεκεμβρίου, 17:00-23:00 

Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου, 17:00-21:45.

Θα ακολουθήσει στρογγυλή τράπεζα (21:45-23:00). Συμμετέχουν: Εύα Στεφανή (σκηνοθέτις), Πάνος Χαραλάμπους (εικαστικός, ομότιμος καθηγητης AΣΚΤ), Μαρίνα Φωκίδη (επιμελήτρια, θεωρητικός). Συντονίζει η Δέσποινα Ζευκιλή (κριτικός τέχνης, διευθύντρια περιοδικού «Αθηνόραμα»)

Adam Szymczyk © Faliro House Productions

Το exergue - on documenta 14 ακολουθεί τον καλλιτεχνικό διευθυντή Adam Szymczyk και την επιμελητική του ομάδα επί δύο χρόνια καθώς οργανώνουν την documenta 14, μια ιστορική έκδοση της πιο σημαντικής έκθεσης τέχνης στον κόσμο, που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2017 στο Κάσελ της Γερμανίας και στην Αθήνα της Ελλάδας, το επίκεντρο της οικονομικής κρίσης στην Ευρώπη εκείνη την εποχή.

Η καλλιτεχνική πρόταση επέκτασης της έκθεσης σε δύο πόλεις με τίτλο Learning from Athens, ήταν η τολμηρή προσπάθεια του Szymczyk να εξερευνήσει τα όρια του θεσμού, αμφισβητώντας το ευρωκεντρικό μοντέλο παραγωγής τέχνης. Η διοργάνωση αντιμετώπισε περισσότερα από απλά υλικοτεχνικά εμπόδια που δεν βοήθησαν στην αποτροπή ενός οικονομικού ελλείμματος.

Petros Toufexis

 Dimitris Athiridis

Το μιντιακό σκάνδαλο που ξέσπασε πριν από την λήξη της έκθεσης επισκίασε την καλλιτεχνική της αξία και τις περαιτέρω συζητήσεις σχετικά με το περιεχόμενό της.

Η documenta 14 προκάλεσε κριτική αντιπαράθεση και αντιδράσεις λόγω της ριζοσπαστικής επιμελητική της  προσέγγισης που συχνά ερμηνεύτηκε  ως διδακτισμός ή ως εργαλειοποίηση πολιτικά επειγόντων θεμάτων όπως η προσφυγική κρίση, ο νεοφιλελευθερισμος και η άνοδος της ακροδεξιάς πολιτικής σε παγκόσμιο επίπεδο. Ταυτόχρονα, δέχτηκε επιθέσεις καθώς έθεσε άβολα ερωτήματα σχετικά με τις εξαρτήσεις του ιστορικού ινστιτούτου από την τοπική πολιτική και τους μηχανισμούς χρηματοδότησης του κόσμου της τέχνης.

Μέσα από το πάθος των πρωταγωνιστών του, την ομορφιά και τη δύναμη της τέχνης και την χωρίς προηγούμενο πρόσβαση καταγραφής, η κινηματογραφική  αφήγηση χωρισμένη σε δεκατέσσερα κεφάλαια, παρατηρεί τη  δραματικής πορεία της documenta 14 και αποτυπώνει έναν προβληματισμό για τις λειτουργίες της Σύγχρονης Τέχνης  και τους θεσμούς της σε ένα μεταβαλλόμενο παγκόσμιο τοπίο.

Faliro House Productions

 Kostas Tsioukas performing Collective exhibition for a Single Body by Pierre Bal Blanc

Ιnfo
5 έως 18 Δεκεμβρίου 2024
Θα διεξαχθεί στις δύο αίθουσες της Ταινιοθήκης, ενώ επιλεγμένα προγράμματα του θα παρουσιαστούν και online στη διεύθυνση online.tainiothiki.gr.

 

Ηλεκτρονική προπώληση
Εισιτήριο: 6€. Φοιτητές Καλών Τεχνών: 4€.
Ταινιοθήκη της Ελλάδος
Ιερά Οδός 48 και Μεγάλου Αλεξάνδρου, μετρό Κεραμεικός, τηλ. 210 3612046