Κριτική ταινίας:«Diana»

diana-tainia
ΠΕΜΠΤΗ, 28 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2013

Η Δήμητρα Γιαννακού γράφει κριτική για το βιογραφικό δράμα του Όλιβερ Χιρσμπίγκελ για την πριγκίπισσα Νταϊάνα, με πρωταγωνίστρια τη Ναόμι Γουοτς. Η ταινία προβάλλεται από τη Village Films.


Η ανθρώπινη πλευρά μεγάλων πολιτικών προσωπικοτήτων, που απασχόλησαν και απασχολούν την κοινή γνώμη, φαίνεται ότι αποτελεί πηγή έμπνευσης για το  γερμανό σκηνοθέτη Όλιβερ Xιρσμπίγκελ. Το 2004 με την ταινία του «Η Πτώση» προσπαθεί να σκιαγραφήσει το αληθινό «πρόσωπο» του Χίτλερ, λίγο πριν αυτοκτονήσει στο αρχηγικό του καταφύγιο. Μετά το φιλμ επιστημονικής φαντασίας «Invasion», ο Xιρσμπίγκελ επιστρέφει στο είδος των βιογραφικών ταινιών  «ξεσκεπάζοντας» μια ιστορία της προσωπικής ζωής της λαίδης Diana, δύο χρόνια ακριβώς πριν το θάνατό της.  


Το υλικό της αφήγησης της ταινίας «Diana» έχει περισυλλεχθεί από μαρτυρίες κοντινών προσώπων της πριγκήπισσας και  βασίζεται, επίσης, στο βιβλίο «Diana: Her Last Love » της δημοσιογράφου Kate Snell (2001). Από τον πολυτάραχο βίο της έχει επιλεχθεί η περίοδος λίγο πριν πεθάνει, κατά την οποία η λαίδη Di έζησε ένα μεγάλο έρωτα με τον καρδιοχειρουργό Δρ. Χασνάτ Καν. Το βιβλίο και το φιλμ φέρνουν στην επιφάνεια πολλές λεπτομέρειες σχετικές με τη μεταξύ τους γνωριμία και την εξέλιξη της σχέσης τους

.
Η Ναόμι Γουότς («Mulholland Drive», «Τhe Impossible») ανέλαβε το δύσκολο εγχείρημα να υποδυθεί το πρόσωπο μιας από τις διασημότερες γυναίκες που πέρασαν στην ιστορία. Με μεγάλη προετοιμασία, όπως την αλλαγή της φωνής της, τη μελέτη σχετικών ντοκουμέντων και βιογραφιών, με προσεγμένο μακιγιάζ –χαρακτηριστική είναι η ψεύτικη μύτη-και περούκες, η ηθοποιός καταφέρνει να αποδώσει ένα χαρακτήρα δυναμικό και τρωτό ταυτόχρονα, ευαίσθητο και απελπισμένα μόνο, που αναζητά απεγνωσμένα την αγάπη. Ο Ναβίν Άντριους («The English Patient», «Lost») υποδύεται αρκετά παραστατικά το ρόλο του γιατρού Χασνάτ. Η ταινία δέχθηκε δριμείς επιθέσεις από τον αγγλικό τύπο, ίσως επειδή ακριβώς «κατεβάζει» το πρόσωπο της πριγκίπισσας στο επίπεδο των κοινών θνητών.


Η κάμερα παρακολουθεί τη διεθνή σταρ των παγκοσμίων tabloids σε κάθε της βήμα και με πολύ κοντινά πλάνα προσώπου ή διαφόρων αντικειμένων (όπως των κομψών παπουτσιών που βγάζει κουρασμένα) αιχμαλωτίζει αντιδράσεις σε καταστάσεις, σκέψεις και  συναισθήματα. Ο θεατής εισέρχεται «στον κόσμο» της Diana και τη συνοδεύει είτε στις δημόσιες εμφανίσεις και δράσεις της –όπως τη συμμετοχή της στη Διεθνή Εκστρατεία για την Απαγόρευση των Ναρκών- είτε στην κρεβατοκάμαρά της. Βαθμιαία, αποκαλύπτεται ότι η πριγκίπισσα που κατέκτησε τις καρδιές όλων ήταν ένα πρόσωπο μόνο, εγκλωβισμένο σε ένα «γυάλινο» πύργο με χιλιάδες βλέμματα στραμμένα πάνω του χωρίς να το αφήνουν «να πάρει αναπνοή», μια γυναίκα βαθιά απογοητευμένη από τους διαδοχικούς χωρισμούς και απορρίψεις που είχε βιώσει στο οικογενειακό της περιβάλλον. Παιδί χωρισμένων γονιών, η Diana Frances Spencer είδε την ιστορία να επαναλαμβάνεται με τον πρίγκιπα Κάρολο. Μέσα στην προσπάθειά της να αποκτήσει αυτό που ζητά απεγνωσμένα μια ζωή, επισκέπτεται την οικογένεια του Χασνάτ. Όμως  και εκεί δοκιμάζει την απόρριψη… 


Αρκετοί, ίσως, δουν σε αυτή την ιστορία του Xιρσμπίγκελ ένα μελοδραματικό ρομάντσο που έρχεται να ενισχύσει τα ήδη υπάρχοντα κους-κους γύρω από το πρόσωπο της πρώην πριγκήπισσας της Ουαλίας. Ωστόσο, μέσα από την περιπέτεια αυτής της γυναίκας-μύθου, που κυνηγούν ανελέητα οι παπαράτσι, και του Δόκτορα Χάσνατ Καν, ενός από τους πιο διακριτικούς ανθρώπους στον κόσμο, ο σκηνοθέτης απομακρύνεται τελείως από τα βασιλικά συμφραζόμενα και εγκύπτει στο ανθρώπινο˙ σκιαγραφεί το πορτραίτο μιας γυναίκας καταπονημένης και εξαντλημένης ψυχολογικά από το παρελθόν και από τον τρόπο ζωής της. Μια αλήθεια που αντίκειται στην επιφάνεια και τη διεθνή εικόνα της λαίδης Di.


Παίζουν:  Ναόμι Γουότς, Ναβίν Άντριους, Ντάγκλας Χοτς, Τζέραλντιν Τζέιμς, Τσαρλς Έντουαρντς, Τζούλιετ Στίβενσον, Λι Άσκουιθ Κόου, Κας Ανβάρ, Λόρενς Μπέλχερ. Η ταινία προβάλλεται από τη Village Films.


ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ