«Sex and the cinema»: φλας μπακ στο 2013

behind-afieroma-foto

O Μάικλ Ντάγκλας και ο Ματ Ντέιμον στην ταινία «Behind the candelabra».

ΚΥΡΙΑΚΗ, 15 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2013

Ο Λαρς Φον Τρίερ έχει ξεπεράσει τα όρια με το «Nymphomaniac», ο Αμπντελατίφ Κεσίς οδηγεί στα όρια των αντοχών τους τις Αντέλ Εξαρχόπουλος και Λεά Σεϊντού («Η ζωή της Αντέλ») , ο Μάικλ Ντάγκλας ερωτεύεται τον Ματ Ντέιμον («Behind the candelabra») και η Σκάρλετ Γιόχανσον στέφεται για άλλη μια φορά σύμβολο του σεξ.

Οι ερωτικές σκηνές-που ποτέ δεν έλειψαν από το σινεμά- έδωσαν τον τόνο στο 2013 και θα επανέλθουν με άλλες αφορμές μέσα στη νέα χρονιά. Το λεσβιακό δράμα του Αμπντελατίφ Κεσίς «Η ζωή της Αντέλ» θριάμβευσε στο Φεστιβάλ των Καννών, στρέφοντας το ενδιαφέρον στην ελληνικής καταγωγής, Γαλλίδα Αντέλ Εξαρχόπουλος.

Όμως αυτό που συζητήθηκε όσο τίποτα άλλο-ίσως αδικώντας και την ταινία-ήταν οι εξαιρετικά τολμηρές ερωτικές σκηνές ανάμεσα στις δύο πρωταγωνίστριες. Σε συνεντεύξεις τους, η Αντέλ Εξαρχόπουλος και η Λεά Σεϊντού παραδέχτηκαν πως τα γυρίσματα ήταν μάλλον μια οδυνηρή εμπειρία για τις ίδιες-ευτυχώς  όμως το αποτέλεσμα δικαίωσε τις προσπάθειες τους και τον τελειομανή σκηνοθέτη.

Διαφορετική γνώμη είχε ωστόσο η Ζιλί Μαρό, στο κόμικ της οποίας βασίστηκε το σενάριο, η οποία χαρακτήρισε τις σκηνές «πορνογραφικές». Η ταινία όμως συνεχίζει να αποσπά βραβεία και υποστηρικτές (πρόσφατη η υποψηφιότητα για τη Χρυσή Σφαίρα Ξενόγλωσσης Ταινίας, αλλά και η βράβευση της Αντέλ Εξαρχόπουλος από την Ένωση Κριτικών του Λος Άντζελες) κερδίζοντας διαρκώς έδαφος για τη μεγάλη μάχη των Όσκαρ.


Εν αναμονή της ταινίας «Nymphomaniac»….

Και αν η Ζιλί Μαρό χαρακτηρίζει «πορνογραφικές» τις σκηνές στο «Η ζωή της Αντέλ», τι να πει κανείς για τον αιρετικό Λαρς Φον Τρίερ που διαρκώς δοκιμάζει τις ανοχές μας; Εν αναμονή του «Nymphomaniac», του ερωτικού του έπους (που ίσως ξεπεράσει τις πέντε ώρες), κυκλοφορεί κάθε τόσο στο διαδίκτυο προκλητικά κλιπάκια και φωτογραφίες. Το πιο πρόσφατο «κατόρθωμά» του ήταν όταν αποσύρθηκε ως αυστηρά ακατάλληλο το κλιπ του  πέμπτου «κεφαλαίου» της ταινίας του από το Youtube.

Οι Σαρλότ Γκενσμπούρ και Στέισι Μάρτιν που έχουν αναλάβει τον ρόλο της νυμφομανούς ηρωίδας του έργου σε διαφορετικές ηλικίες, όπως και οι υπόλοιποι πρωταγωνιστές, υποτίθεται πως θα «ντουμπλαριστούν» από επαγγελματίες του πορνό. Ο Δανός auteur είχε διαρρεύσει πως θα υπογράψει μόνο τη hardcore εκδοχή της ταινίας του και θα αφήσει την πιο εμπορική «sofcore» εκδοχή της σε άλλα χέρια…Θα είναι μια παταγώδης αποτυχία ή ένα τολμηρό αριστούργημα; Με τον Λαρς Φον Τρίερ ποτέ δεν ξέρεις τι να περιμένεις, το 2014 βρίσκεται κοντά.


Ο Στίβεν Σόντερμπεργκ, από την άλλη πλευρά, με τελείως διαφορετική διάθεση, «έχρισε» τους Μάικλ Ντάγκλας και Ματ Ντέιμον εραστές, γυρίζοντας το βιογραφικό δράμα για τον πληθωρικό Λιμπεράτσε («Behind the candelabra»). Στο εγχείρημά του τα-κολλημένα με το box office- μεγάλα στούντιο τού είχαν γυρίσει επιδεικτικά την πλάτη, όμως έχει ελπίδες να πάρει, σχετικά άμεσα, την εκδίκησή του: και οι δύο πρωταγωνιστές της ταινίας του διεκδικούν τη Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας σε Μίνι Σειρά ή Τηλεταινία.


Η Σκάρλετ Γιόχανσον με τον Τζόζεφ Γκόρντον Λέβιτ

Η Σκάρλετ Γιόχανσον κατέκτησε (για δεύτερη φορά) τον ζηλευτό τίτλο της πιο σέξι γυναίκας στον κόσμο του περιοδικού «Esqire». Στις κινηματογραφικές αίθουσες ωστόσο, στην ταινία «Δον Ζουάν», την είδαμε στο ρόλο της παρτενέρ του Τζόζεφ Γκόρντον Λέβιτ να αγωνίζεται να τού κόψει την εξάρτηση από τα πορνό του διαδικτύου. Αίσθηση προκάλεσε και –ο καταλυτικός- ρόλος της στην ταινία «Her» του Σπάικ Τζόνζι. Δεν φαίνεται πουθενά αλλά ακούμε μόνο τη φωνή της να ξελογιάζει τον μοναχικό ήρωα της ιστορίας. Ο Χοακίν Φοίνιξ ερμηνεύει εκείνον που ερωτεύεται τη φωνή ενός υπερ-εξελιγμένου λογισμικού ( Σκάρλετ Γιόχανσον). Η ταινία πρόσφατα κατέκτησε τον τίτλο της Καλύτερης Ταινίας μαζί με το «Gravity» στα βραβεία των Κριτικών Κινηματογράφου του Λος Άντζελες και έχει βάλει πλώρη για τις υποψηφιότητες των Όσκαρ…Να είστε σίγουροι πως πολλές από τις ταινίες που μας απασχόλησαν στην ειδησεογραφία του 2013 θα επανέλθουν και στη νέα χρονιά…

Μάνια Στάικου