Ποιες ήταν οι δέκα καλύτερες ταινίες του 2013;
«Θλιμμμένη Τζάσμιν» με την Κέιτ Μπλάνσετ
Πάει και αυτός ο χρόνος! Καθώς διανύουμε τον τελευταίο μήνα του έτους και μετράμε μέρες μέχρι την Πρωτοχρονιά, όλοι κάνουμε απολογισμούς των όσων ζήσαμε, αισθανθήκαμε και πάθαμε ενώ παίρνουμε αποφάσεις ή δίνουμε υποσχέσεις στον εαυτό μας για το μέλλον.
Μέσα σε αυτά τα πλαίσια των απολογισμών, στο συγκεκριμένο άρθρο θα ρίξουμε μια σύντομη ματιά σε μερικές από τις ταινίες που πέρασαν από τις ελληνικές αίθουσες το 2013, ταινίες που συγκλόνισαν ή έκαναν εντύπωση με την πρωτοτυπία τους, το επίκαιρο βλέμμα τους ή ακόμη και την αισθητική τους έμπνευση.
Μια ταινία πάνω στο πάθος, το ερωτικό, το πάθος της εικόνας, της χειραγώγησης μέσω αυτής, το πάθος για τα χρήματα και την εξουσία είναι το «Passion» του Μπράιαν Ντε Πάλμα. Εμπνευσμένο, με ένα έξυπνο μοντάζ, ο σκηνοθέτης «παίζει» με τους κώδικες του θρίλερ και του φιλμ νουάρ προάγοντας μια αισθητική του διπλού, διπολικού (double) με την ψευδαίσθηση και την πραγματικότητα να αλλάζουν διαδοχικά θέσεις και τις δύο ηρωίδες να αντικατοπτρίζονται η μία μέσα στην άλλη.
«Passion» με την υπογραφή του Μπράιαν ντε Πάλμα.
Το ιστορικό ζευγάρι της Σελίν (Ζιουλί Ντελπί) και του Τζέσι (Ίθαν Χοκ), δημιούργημα της φαντασίας του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ, επιστρέφει στη μεγάλη οθόνη μέσα από την ταινία «Πριν Τα Μεσάνυχτα». Αυτή τη φορά οι δύο ήρωες είναι παντρεμένοι και ένας διάλογος πλούσιος και εποικοδομητικός ανοίγεται πάνω στις σχέσεις, τον έρωτα, το εφήμερο, το περαστικό και το θάνατο. Πρόκειται για μια ταινία βαθιά ανθρώπινη και ρεαλιστική που αξίζει να δει κανείς.
Ίθαν Χοκ και Ζιλί Ντελπί στο «Πριν τα μεσάνυχτα» του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ.
Μια από τις καλύτερες ταινίες της καριέρας του Γούντι ‘Αλεν είναι η «Θλιμμένη Τζάσμιν». Η Κέιτ Μπλάνσετ δίνει μια performance ερμηνείας ενσαρκώνοντας το κεντρικό πρόσωπο, την Τζάσμιν˙ μια μυθομανή πρώην πλούσια κυρία που έχασε τα πάντα ξαφνικά και αναγκάζεται να εγκατασταθεί στο «φτωχικό» της αδερφής της. Οι επιρροές από το έργο του Τέννεσυ Ουίλιαμς «Λεωφορείο ο Πόθος» (και οι αντανακλάσεις στην ταινία του Καζάν) είναι πασιφανείς και ο Γούντι Άλεν δίνει μια σύγχρονη εκδοχή αυτής της ιστορίας ενδύοντάς τη με το προσωπικό του στυλ.
«Το τέλειο χτύπημα» του Τζουζέπε Τορνατόρε
Ένα θρίλερ μυστήριου, με την αλήθεια να δίνεται (ή να αποκαλύπτεται) αργά και φειδωλά είναι το «Prisoners» του Ντενίς Βιλνέβ. Το ζήτημα της απαγωγής παιδιών ενέπνευσε το σκηνοθέτη για να δομήσει ένα οικογενειακό δράμα, καταδεικνύοντας τη βίωση των γεγονότων από διαφορετικές οπτικές γωνίες, μέσα σε μια γκρίζα ατμόσφαιρα χειμερινή που οικειοποιείται τη συναισθηματική κατάσταση των ηρώων.
O Xρυσός Φοίνικας του φετινού Φεστιβάλ των Καννών απονεμήθηκε στο τολμηρό ερωτικό δράμα του Αμπντελατίφ Κεσίς «Η Ζωή της Αντέλ». Με άκρατη φυσικότητα και ρεαλισμό, περιγράφονται όλα τα στάδια του θυελλώδους πάθους μεταξύ μιας έφηβης (Αντέλ Εξαρχόπουλος) και μιας φοιτήτριας των Καλών Τεχνών (Λεά Σεϊντού). Η ταινία, απογυμνωμένη από κάθε μορφή στράτευσης υπέρ ή κατά της ομοφυλοφιλίας, υμνεί τον πόθο και τον έρωτα ενώ θέτει διάφορα ερωτήματα πάνω στην περιπλοκότητα των σχέσεων. Σίγουρα θα μείνει αξέχαστη σε ένα μεγάλο κοινό.
«Η Αφροδίτη με τη γούνα»
Η «Μικρά Αγγλία», τέλος, η κινηματογραφική προσαρμογή του μυθιστορήματος της Ιωάννας Καρυστιάνη από τον Παντελή Βούλγαρη, αποτελεί άλλη μια ταινία που ξεχώρισε το 2013, με τις πανέμορφες εικόνες της, τα προσεγμένα ντεκόρ και την ηθογραφική απεικόνιση μιας απομονωμένης κλειστής ελληνικής κοινωνίας, αντικατοπτρίζοντας μια «ελληνικότητα» που διατρέχει το χρόνο.
Η επιλογή ήταν, ομολογουμένως, αρκετά δύσκολη καθώς αρκετές άλλες αξιόλογες ταινίες πέρασαν το 2013 από τις ελληνικές αίθουσες. Δεν θα ξεχάσουμε τη «Frances Ha», το φιλμ «Στο Τέλος Του Δρόμου», τον «Οδηγό Αισιοδοξίας», το φιλμ «Ο Φοιτητής», το «Ένα Καλοκαίρι», το «Gravity», την «Πειρατεία στον Ωκεανό», την «Τέλεια Ομορφιά» και άλλα μεταξύ των οποίων όλα τα καταστροφολογικά μπλοκμπάστερς που προτείνουν μια διασκέδαση «ποπ-κορν».
Δήμητρα Γιαννακού