Πόσο κοστίζει ένα Όσκαρ τελικά;
Όλοι (τρόπος του λέγειν) έχουμε μπει σε οσκαρικούς ρυθμούς. Όχι επειδή θα έχουμε κανένα κέρδος, αλλά επειδή η παγκόσμια βιομηχανία του κινηματογράφου έτσι προστάζει κάθε χρόνο τέτοια περίπου εποχή.
Ως κινηματογραφόφιλοι ακολουθούμε τις οσκαρικές επιδόσεις, προβλέψεις και ζούμε και εμείς στον πυρετό της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματόγραφου. Αλλά το ερώτημα είναι άλλο τελικά. Αυτή η βιομηχανία πόσο κοστολογεί ένα Όσκαρ; Πόσο κάνει αλήθεια το χρυσό αγαλματίδιο; Και κυρίως, πόσο ανεβαίνει το κασέ όλων, όσοι το κατακτούν;
Η μινιατούρα του θείου Όσκαρ κοστίζει μόλις 400 δολάρια για να κατασκευαστεί και μόλις 1 δολάριο σύμφωνα με το Forbes, ως αξία. Πώς γίνεται αυτό;
Η φετινή παρουσιάστρια των Όσκαρ, Έλεν ΝτεΤζένερις...παρέα με τον θείο Όσκαρ.
Τα υλικά που χρησιμοποιούνται για τον κάθε μικρό «θεό» του κινηματογράφου (μαζί με εργατοώρες κ.λπ) ανέρχεται στα 400 δολάρια αλλά σύμφωνα με το Forbes, μία συμφωνία μεταξύ νικητών και Ακαδημίας, που κρατά από το 1950, δεσμεύει τους πρώτους και ρίχνει την αξία του αγάλματος στο ευτελές ποσό του 1 δολαρίου.
Οι νικητές των Όσκαρ υπογράφουν μια συμφωνία, η οποία αναφέρει ότι ούτε αυτοί ούτε οι κληρονόμοι τους μπορούν να πουλήσουν το αγαλματίδιο, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της Ακαδημίας (άρα ποτέ) σε τιμή άνω του 1 δολαρίου.
Αυτή η συμφωνία υπάρχει από το 1950 και όποιος νικητής αρνηθεί να την υπογράψει, απλά (και δημοκρατικά;) δεν παίρνει βραβείο. Βέβαια από τότε μέχρι σήμερα κάποια έχουν πουληθεί και εννοείται όχι 1 δολάριο. Υπολογίζεται μάλιστα ότι τα αγαλματίδια αυτά είναι περίπου 75 ενώ η τιμή τους στην αγορά μπορεί να ξεκινήσει από 60 χιλ. δολάρια μέχρι και 1.5 εκατ. δολάρια.
Αλλά τα παράπλευρα οφέλη είναι αυτά που κάνουν μία νίκη στα Όσκαρ …αξία σχεδόν ανεκτίμητη. Σύμφωνα με πηγές του CBS, οι νικητές της καλύτερης ταινίας αυξάνουν κατά 14 εκ. δολάρια το καθαρό κέρδος στα έσοδα του box office, μετά τη νίκη τους.
Οι ατζέντηδες και οι μάνατζερ, από την άλλη, υπολογίζουν ότι οι πελάτες τους που στο τέλος της φράσης "and the Oscar goes to…"ακούσουν το δικό τους όνομα, θα αυξήσουν το κασέ τους για την επόμενη ταινία περίπου κατά 20%.
Αλλά και οι υποψήφιοι (όχι μόνο οι νικητές) έχουν το ….μποναμά τους (από εταιρείες διανομής κ.λπ). Τα τελευταία χρόνια μάλιστα, ταινίες που απλώς προτάθηκαν κέρδισαν περίπου 20 εκατ. δολάρια πριν τα βραβεία και επιπλέον 5 εκατ. δολάρια μετά.
Σύμφωνα μάλιστα με το Reuters, μία υποψηφιότητα μπορεί να αυξήσει τα εισιτήρια της ταινίας ακόμη και κατά το 1/3 και αυτό αυτόματα σημαίνει αυξήσεις και στην πώληση των DVD κ.λπ.
Με απλά λόγια, την ώρα που εμείς περιμένουμε, κάνουμε προβλέψεις, ελπίζουμε και υποστηρίζουμε μία ταινία, τα εκατομμύρια των δολαρίων πάνε και έρχονται από τους παράγοντες των ταινιών εξαιτίας ενός μικρού «χρυσού» αγαλματιδίου αξίας μόλις 400 δολαρίων.
Τελικά, είναι πολλά τα λεφτά… Όσκαρ.
Σόφη Ζιώγου
[email protected]