Μυθολογία, αρχαιοελληνικά σανδάλια και Χόλιγουντ
Δεν είναι μυστικό ότι το Χόλιγουντ και γενικότερα η βιομηχανία του κινηματογράφου έχει εμπνευστεί ουκ ολίγες φορές από τη μυθολογία.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, την ελληνική μυθολογία. Αφορμή για το κείμενο αυτό τι άλλο; Η κυκλοφορία στις ελληνικές αίθουσες την Πέμπτη 7 Μαρτίου του σίκουελ των «300», «300, η άνοδος της αυτοκρατορίας» και με την ευκαιρία λοιπόν αυτή εμείς θα θυμηθούμε την ελληνική….κινηματογραφική εκδοχή του Χόλιγουντ.
Βγάζουμε εκτός τις επικές απεικονίσεις του Παζολίνι, του Κακογιάννη και άλλων κινηματογραφικών θρύλων και εστιάζουμε μόνο στην πιο πρόσφατη εμμονή του Χόλιγουντ, που φαίνεται πως τα τελευταία χρόνια (λόγω Ολυμπιακών προ δεκαετίας; Ποιος ξέρει;) ξαναέκανε στροφή προς την ελληνική επικράτεια.
Και ενώ εμείς (ως κράτος μιλώντας) ασχολούμασταν με τους Ολυμπιακους Αγώνες, μία δεκαετία πριν, το Χόλιγουντ είχε ρίξει όλο του το βάρος για να αναβιώσει το ελληνικό ιδεώδες στο πανί.
Ο Όλιβερ Στόουν το 2004 έδειξε στον κόσμο έναν Μέγα Αλέξανδρο με χολιγουντιακό αέρα. Το καστ μοναδικό: Κόλιν Φάρελ (στο ξανθό του), Άντονι Χόπκινς και Ατζελίνα Τζολί έφτασαν μέχρι τα βάθη της Ανατολής για να αναβιώσουν τα βήματα του Μακεδόνα βασιλιά. Οι κριτικές δεν ήταν και πολύ καλές, πάντως οι αναπαραστάσεις στις μάχες και το ελληνικό δράμα έχουν εντυπωθεί στο κινηματογραφόφιλο κοινό.
Την ίδια χρονιά, η «Τροία» του Βόλφγκανγκ Πέτερσεν είχε καλύτερη τύχη. Οι μύες του Μπραντ Πιτ ως άλλος Αχιλλέας, ο Ορλάντο Μπλουμ ως δειλός Πάρις και ο Έρικ Μπάνα ως προστατευτικός Έκτορας, έφτασαν μέχρι τα Όσκαρ για να διεκδικήσουν ένα αγαλματίδιο για τα αρχαιοελληνικά τους κοστούμια αλλά επέστρεψαν ηττημένοι.
Το 2006 ο Ζακ Σνάιντερ παρουσίασε τους «300» δημιουργώντας animated εντυπώσεις για την ιστορία των Θερμοπυλών. Με βάση το ομώνυμο κομικ των Φρανκ Μίλερ και Λιν Βάρλεϊ, ο Λεωνίδας απέκτησε τη γοητεία του Γκέραρντ Μπάτλερ, οι κοιλιακοί έδιναν και έπαιρναν απέναντι σε έναν Ξέρξη (με καταγωγή από τη Βραζιλία) και όλος ο κόσμος έμαθε τι συνέβη το 480 π.Χ. σύμφωνα πάντα με τη χολιγουντιανή εκδοχή.
Εμπνευσμένο από τον μύθο του Περσέα και την αναζήτηση της Ανδρομέδας το εξελιγμένο «Clash of the Titans» (remake του ομότιτλου του 1981 από τον Ντέσμοντ Ντέιβις) μάλλον σαν αποτυχία θα το χαρακτήριζα.
Η προσπάθεια του Λουί Λετεριέ το 2010 αν και είχε στο καστ τον Λόρενς Ολίβιε μεταξύ άλλων, θύμιζε μία πολύ (μα πάρα πολύ) μπερδεμένη ιστορία με ένα Κράκεν (υπήρχε αυτό στην ελληνική μυθολογία;) και άλλα φανταστικά υποκείμενα αγνώστου προελεύσεως. Η Μέδουσα πάντως δεν έπεισε ότι οι «Τιτάνες» του 2010 είχαν κάποιον λόγο ύπαρξης.
Το 2011, οι ελληνικής καταγωγής Τσάρλι και Βλας (Βλάσης) Παρλαπανίδης υπέγραψαν το σενάριο της ταινίας «Αθάνατοι» (Immortals) του Τάρσεμ Σιν. Ο «μεταλλαγμένος» εμφανισιακά Μίκυ Ρουρκ και ο μετέπειτα σούπερμαν Χένρι Καβίλ δεν μπόρεσαν να αναβιώσουν την ιστορία του Θησέα με κάποια αξιοπρέπεια.
Οι προσδοκίες μας για μία νέα …χολιγουντιανή εκδοχή της ελληνικής μυθολογίας βρίσκονται πλέον πάνω στο σίκουελ των «300», το πολυαναμενόμενο «300: Η άνοδος της αυτοκρατορίας». Θα δείξει...
Σόφη Ζιώγου
[email protected]