Η εκδίκηση είναι ένα πιάτο που τρώγεται...ανεξαρτήτου θερμοκρασίας
«Όταν μια γυναίκα δεν την αγαπάς, άστηνε να φύγει μην την τυραννάς», για το καλό σου. Τα’ λεγε η Γιαγκούση (μάλλον όρκο δεν παίρνω) σε μία παλιά λαϊκό-ποπ επιτυχία, αλλά οι άντρες της παρέας, που ακολουθούν δεν την άκουσαν.
Γιατί αν την είχαν ακούσει, τα πράγματα θα ήταν πολύ διαφορετικά. Γιατί ποιος σου φταίει (κύριε) αν εσύ είσαι δυνάστης, κακός και εγωπαθής; Ποιος σου φταίει αν δεν τιμάς το στεφάνι σου και το παίζεις «είμαι άντρας και το κέφι μου θα κάνω»;
«Ξύπνησαν οι σκλάβοι Αντωνάκη», που έλεγε και η κυρία Κοκοβίκου (με δόξα και τιμή) και οι γυναίκες παίρνουν την εκδίκησή τους. Σε αρκετές περιπτώσεις δε, ξεφεύγουν πέρα από κάθε επιτρεπτό όριο…
«Club χωρισμένων γυναικών», το λέει ξεκάθαρα ο τίτλος. Με χώρισες; Θα συνασπιστώ με ομοϊδεάτισσες. Σχεδόν 20 χρόνια μετά την κυκλοφορία της ταινίας (και της μίας υποψηφιότητας για Oscar πρωτότυπης μουσικής), οι υπέροχες Goldie Hawn, Bette Midler και Diane Keaton ακόμη χαμογελούν με την εκδίκησή τους.
Αυτά παθαίνει ο άντρας όταν παρατά τη συμβία του για κάποια νεότερη. Προς γνώση και συμμόρφωση λοιπόν.
Η Reese Witherspooon κατέρριψε το στερεότυπο της «ξανθιάς και αφελούς», όταν κατάφερε να μπει στη νομική σχολή (σε πείσμα του boyfriend που τη γλέντησε αλλά την παράτησε επειδή δεν ήταν όσο σοβαρή άρμοζε στο wannabe γερουσιαστικό του lifestyle), όταν κέρδισε τεράστια υπόθεση δολοφονίας και όταν του πήρε τη θέση σε μεγάλη δικηγορική εταιρεία.
«Η εκδίκηση της ξανθιάς» εις διπλούν (2001 και 2003) για τους δύσπιστους.
Το 1985, ο Spielberg αφήνει για λίγο τα επιστημονικά του project και αφηγείται τη σκληρή πραγματικότητα μίας αφροαμερικανής γυναίκας που πέφτει θύμα βιασμού και μένει έγκυος από τον πατριό της.
«Το Πορφυρό Χρώμα» συγκλονίζει. Κερδίζει 11 υποψηφιότητες για Oscar. Η Whoopi Goldberg στον πρωταγωνιστικό ρόλο της Cecil, προσπαθεί μόνο με τις πράξεις της να πάρει εκδίκηση δείχνοντας σε όλους πόσο υπέροχο πλάσμα είναι.
«Αρκετά!» βροντοφώναξε η Λατίνα Jennifer Lopez το 2002, όταν πια δεν άντεχε άλλο την ενδοοικογενειακή κακοποίηση. Διέξοδος στο δράμα της, τα μαθήματα αυτοάμυνας. Προπονείται για να σώσει τον εαυτό της και την κόρη της από τον βίαιο σύζυγό της. Μόνη λύση, ο θάνατός του.
Η «Θέλμα και Λουίζ» ήταν μία ταινία που κατηγορήθηκε ότι παρουσίαζε μία αρνητική ανδρική συμπεριφορά. Άλλοι λένε ότι είναι η εκδίκηση της γυναίκας, που επειδή διεκδικεί την ελευθερία της, πέφτει θύμα βιασμού και απαντά με «φονικό» ένστικτο ενώ δε διστάζει για αυτήν την ελευθερία να οδηγηθεί και στην αυτοκτονία.
Σε πιο νομοτελειακούς ρυθμούς, η Jodie Foster κέρδισε ένα Oscar α’ γυναικείου ρόλου για την ερμηνεία της στην ταινία «Οι κατηγορούμενοι».
Με συνοδοιπόρο, στον μακρύ δικαστικό αγώνα της, την Kelly McGillis θα καταφέρει παρά τις αντίξοες συνθήκες να βγει νικήτρια από έναν ομαδικό βιασμό.
Η απόλυτη ταινία εκδίκησης όμως είναι οι «Ακρότητες» του 1986. Η υπέροχη Farrah Fawcett πέφτει θύμα βιασμού και αποφασίζει να πάρει το νόμο στα χέρια της.
Η σκηνή με τον βιαστή της δεμένο και χτυπημένο μέσα στο τζάκι είναι η επιτομή της αυτοδικίας. Εκεί που το θύμα γίνεται θύτης.
Συμπέρασμα: «Τύμμα τύμματι τίσαι» δηλαδή «την πληγή με πληγή την πληρώνεις» που έλεγε και ο Αισχύλος.
Σοφη Ζιώγου
[email protected]