Οι ταινίες της εβδομάδας

ΠΕΜΠΤΗ, 07 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2010

Η Τζούλια Ρόμπερτς κάνει τον γύρο του κόσμου σε δύο χρόνια μετά από ένα διαζύγιο (στο «Eat, pray, love»), ο Νίκος Παναγιωτόπουλος αναζητά τη χαμένη γοητεία της Αθήνας στην αισιόδοξη ταινία του «Τα οπωροφόρα της Αθήνας» και η ελληνικής καταγωγής Aνα Κόκινος μας παρουσιάζει την οδύσσεια επτά ανήλικων παιδιών («Ευλογημένες ψυχές»).

Η Τζούλια Ρόμπερτς κάνει τον γύρο του κόσμου σε δύο χρόνια μετά από ένα διαζύγιο (στο «Eat, pray, love»), ο Νίκος Παναγιωτόπουλος αναζητά τη χαμένη γοητεία της Αθήνας στην αισιόδοξη ταινία του «Τα οπωροφόρα της Αθήνας» και η ελληνικής καταγωγής Aνα Κόκινος μας παρουσιάζει την οδύσσεια επτά ανήλικων παιδιών («Ευλογημένες ψυχές»). Οι Τζέισον Φρίντεμπεργκ και Aαρον Σέλτζερ υπογράφουν μια παρωδία για τις ρομαντικές ταινίες με βαμπίρ («Βρικόλακες για κλάματα»). Η Μίλα Γιόβοβιτς στο ρόλο μοιραίας γυναίκας οδηγεί στη σύγκρουση τους Ρόμπερτ ντε Νίρο και Έντουαρντ Νόρτον («Δόλωμα γένους θηλυκού»). Τέλος, ο Ροντίγκο Κορτές επηρεασμένος από τον Χίτσκοκ σκηνοθετεί το αξιοπρόσεκτο κλειστοφοβικό θρίλερ «Buried».

«Eat, pray, love»

Τι να κάνετε μετά από ένα διαζύγιο

Τι μπορεί να κάνει κάποια πληγωμένη ψυχή μετά το διαζύγιο; Να ακολουθήσει τις συμβουλές της Ελίζαμπεθ Γκίλμπερτ, η οποία κατέκτησε το Έβερεστ των μπεστ σέλερ στην Αμερική: «Εat, pray, love». Η ομώνυμη ταινία που βασίζεται στο βιβλίο, με πρωταγωνίστρια την Τζούλια Ρόμπερτς, αναμένεται να μονοπωλήσει το ενδιαφέρον του γυναικείου κυρίως κοινού.

Ορισμένες φορές το διαζύγιο, όσο επώδυνο κι αν είναι, μπορεί να αποτελέσει το εναρκτήριο λάκτισμα για μια νέα ζωή, μακριά από συμβιβασμούς και βολέματα. Η Ελίζαμπεθ Γκίλμπερτ αποτύπωσε στο βιβλίο της, τα ταξίδια και τις εμπειρίες που είχε μετά τον χωρισμό της και οι πωλήσεις της αυτοβιογραφίας της ξεπέρασαν τα έξι εκατομμύρια αντίτυπα. Επιπλέον η αλλαγή στην προσωπική της ζωή την απελευθέρωσε για να αναζητήσει ό, τι της έλειπε περισσότερο: την απόλαυση, την πίστη και την ισορροπία.

Στη ρομαντική κομεντί του Ράιαν Μέρφι, την Ελίζαμπεθ ενσαρκώνει η Τζούλια Ρόμπερτς. Η ηρωίδα της ταινίας παρότι σε ένα επιφανειακό επίπεδο φαίνεται να έχει όσα θα επιθυμούσε μια σύγχρονη γυναίκα (σύζυγο, ωραίο σπίτι, εξαιρετική καριέρα) αντιμετωπίζει προβλήματα με το γάμο της, αισθάνεται δυστυχισμένη και μπερδεμένη. Ο παράλληλος δεσμός της δίνει το τελειωτικό χτύπημα στο γάμο της, αλλά δεν διαρκεί στη συνέχεια. Μόνη και απογοητευμένη, η Λιζ, αφού ολοκληρώνει τις διαδικασίες του διαζυγίου, ξεκινάει ένα διετές ταξίδι που της προσφέρει διαφορετικά ερεθίσματα.

Ξόδεψε τέσσερις μήνες στην Ιταλία, δοκιμάζοντας τις ηδονές της γαστρονομίας και τη γλυκιά «dolce vita». Aλλοι τέσσερις μήνες στην Ινδία ικανοποίησαν τις πνευματικές της αναζητήσεις, μέσω του διαλογισμού και της ενδοσκόπησης. Τα πιο πολύτιμα δώρα όμως της τα πρόσφερε το ταξίδι της στο Μπαλί, όπου έλαβε τέλος και η συναρπαστική περιπλάνησή της.

Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, η Τζούλια Ρόμπερτς πήρε πέντε κιλά στην Ιταλία, απολαμβάνοντας όλων των ειδών τις πίτσες. Οι συντελεστές της παραγωγής αποφάσισαν τα γυρίσματα στο εξωτερικό να γίνουν ακριβώς με την ίδια σειρά με την οποία έκανε το ταξίδι της η συγγραφέας, ώστε η πρωταγωνίστρια να ταυτιστεί ακόμα περισσότερο μαζί της. Η παραγωγή ξεκίνησε στη Νέα Υόρκη, κι εκεί εκτίθενται οι αιτίες της απομάκρυνσης της Λιζ από τον άντρα της, Στίβεν (Μπίλι Κράνταπ), αλλά και από τον εραστή της, Ντέιβιντ (Τζέιμς Φράνκο).

Η καλύτερη φίλη της Ντέλια (Βαϊόλα Ντέιβις) γίνεται αποδέκτης των προβληματισμών της ηρωίδας. Η σκηνοθετική αντιμετώπιση της Νέας Υόρκης από τον Ράιαν Μέρφι είναι τέτοια, ώστε να αποπνέει την κλειστοφοβική αίσθηση που ωθεί τη Λιζ να ξεφύγει από το οικείο περιβάλλον της. Για τα γυρίσματα χρησιμοποιήθηκαν γνωστές τοποθεσίες του Μανχάταν, του Μπρούκλιν, του Ιστ Βίλατζ και του Λονγκ Aιλαντ. Πρωταγωνιστούν οι Τζούλια Ρόμπερτς, Χαβιέρ Μπαρδέμ, Τζέιμς Φράνκο, Ρίτσαρντ Τζένκινς, Βαϊόλα Ντέιβις, Μπίλι Κράνταπ κ.α. H ταινία θα προβάλλεται στους κινηματογράφους από την Αudiovisual.

«Τα οπωροφόρα της Αθήνας»

Οι κρυμμένες ομορφιές μιας γκρίζας πόλης

Μια αλλιώτικη Αθήνα ξεπροβάλλει μέσα από τον κινηματογραφικό φακό του Νίκου Παναγιωτόπουλου. Ο γνωστός σκηνοθέτης με τα «Οπωροφόρα της Αθήνας» μας «ξεναγεί» στα χρώματα, στα αρώματα και τις γεύσεις της πόλης που συνήθως προσπερνάμε βιαστικοί.

Συνοδοιπόροι μας σε αυτή τη διαδρομή οι ήρωες του ομώνυμου βιβλίου του Σωτήρη Δημητρίου, ένας συγγραφέας (Λευτέρης Βογιατζής) και ένας συμπαθητικός «σαλός», ο αφελής Καρπουζοκέφαλος (Νίκος Κουρής). Πρόκειται για έναν κινηματογραφικό ύμνο στις ξεχασμένες ωραίες γωνιές μιας γκρίζας πόλης που επιφυλάσσει εκπλήξεις σε αυτόν που θα την περπατήσει: στο Κολωνάκι επιβιώνουν ακόμη γλυκά σύκα, στο Φάληρο ρόδια και μανταρίνια, στην παραλιακή φραγκόσυκα, ενώ σε όλους τους δρόμους υπάρχουν διάσπαρτες μουριές.

Την πρώτη τους κινηματογραφική εμφάνιση πραγματοποιούν και καλτ φιγούρες, χαρακτηριστικοί τύποι της πόλης, δίνοντας τον δικό τους τόνο στην ατμόσφαιρα του φιλμ. Με αυτή την ταινία ολοκληρώνεται η άτυπη τριλογία του Παναγιωτόπουλου για την Αθήνα που είχε ξεκινήσει με το «Πεθαίνοντας στην Αθήνα» και το «Delivery». Πίσω από την ταινία κρύβεται το δυνατό πεζογράφημα του Σωτήρη Δημητρίου «Τα οπωροφόρα της Αθήνας» που λειτούργησε σαν πρόκληση για τον Παναγιωτόπουλο.

Ο σκηνοθέτης μας δίνει μια εικόνα από τη διαδικασία των γυρισμάτων : «Τα Οπωροφόρα της Αθήνας» είναι μια ταινία που την γύρισα σαββατοκύριακα. Ξεκινήσαμε τα γυρίσματα τον Φεβρουάριο του 2009 και τελειώσαμε τον Αύγουστο, ακολουθώντας την καρποφορία των οπωροφόρων, νεράντζια, μούσμουλα, βερίκοκα, μούρα, σύκα...Το βιβλίο του Δημητρίου στην αρχή μου φαινόταν βουνό, γιατί συνδύαζε τον δοκιμιακό λόγο ενός συγγραφέα που μιλάει για την τέχνη του και την απόλυτη χαζομάρα του ήρωα του που περιφέρεται άσκοπα, ανάμεσα στα «φρούτα» της Αθήνας.

Όταν η ταινία τελείωσε, διαπίστωσα ότι η συγκατοίκηση της εξυπνάδας με την χαζομάρα είναι το πιο φυσικό πράγμα του κόσμου και άδικα έσπαγα το κεφάλι μου να λύσω προβλήματα που η Ζωή τα έχει λύσει μόνη της.

Τελικά είναι, ευτυχώς, αδύνατο και ίσως και απάνθρωπο να είναι κανείς έξυπνος εικοσιτέσσερις ώρες το εικοσιτετράωρο». Πρωταγωνιστούν οι Λευτέρης Βογιατζής, Νίκος Παναγιωτόπουλος, και Αλεξία Καλτσίκη. Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από τη Feelgood Entertainment.

«Ευλογημένες ψυχές»

Η οδύσσεια επτά ανηλίκων

Ένα νέο φιλμ από την Αυστραλία, από την ελληνικής καταγωγής Aνα Κόκινος. Πρόκειται για μια 24ωρη αστική οδύσσεια με πρωταγωνιστές επτά ανηλίκους που περιπλανώνται σε μια αφιλόξενη πόλη. Η Κατρίνα και η Τρίσα προκαλούν το ενδιαφέρον των αστυνομικών με τη συμπεριφορά τους. Ο Ρου έχει βρει καταφύγιο στο δρόμο προκειμένου να ξεφύγει από την υπερπροστατευτική μητέρα του. Ο Ντάνιελ αποφασίζει να οργανώσει μια κλοπή, με απρόσμενες συνέπειες. Δύο αδέλφια, ο Όρτον και η Στέισι εγκαταλείπουν το σπίτι τους για να επιβιώσουν. Κι ο Τζέιμς, είναι ένας νεαρός Αβορίγινας που νιώθει ότι δεν μπορεί να ενταχθεί πουθενά.

Δεν θα βρουν όλοι οι ήρωες το δρόμο της επιστροφής στην οικογενειακή εστία. Το ξημέρωμα της επόμενης μέρας το παρακολουθούμε μέσα από την οπτική της κάθε μητέρας. Είναι μια συγκινητική ιστορία για τα παιδιά και τη μητρότητα, την αγάπη και την ομορφιά και τη χαρά της αναζήτησης.

Η ταινία διασκευάζει το σπονδυλωτό, πολυβραβευμένο θεατρικό έργο «Ποιος φοβάται την εργατική τάξη» που έγραψαν από κοινού οι Χρήστος Τσιόλκας , Aντριου Μπόβελ, Μελίσα Ριβς και Πατρίσια Κορνίλιους. Το θεατρικό κείμενο αποτελούνταν από τέσσερις ξεχωριστές αλλά συνδεόμενες ιστορίες- τo «Suit» του Τσιόλκα, το «Money» της Κορνίλιους, το «Dreamtown» της Ριβς και το «Trash» του Μπόβελ.

Το σενάριο της ταινίας στριφογύριζε στο μυαλό της Aνα Κόκινος επί οκτώ χρόνια, ενώ οι συγγραφείς κατέθεσαν τις δικές τους ιδέες για την κινηματογραφική μεταφορά του έργου. «Σε κάθε διασκευή,» εξηγεί η Κόκκινος, «είτε πρόκειται για μυθιστόρημα είτε για θεατρικό έργο, έρχεται μια στιγμή που οφείλεις να εγκαταλείψεις το πρωτότυπο υλικό και να επανεφεύρεις το έργο ως κινηματογραφική ταινία, χωρίς να χάσεις τον πλούτο, την ποιότητα και το νόημα αυτού που σε προσέλκυσε αρχικά. Μετά τα πρώτα προσχέδια, είχαμε στα χέρια μας μια ομάδα κεντρικών ηρώων, που δεν ήξερε πώς να λειτουργήσει. Κάναμε ένα διάλειμμα και συνειδητοποιήσαμε ότι αυτό που είχαμε στα χέρια μας ήταν μια ιστορία για μητέρες και παιδιά.

Στη συνέχεια ο Αντριου πρότεινε μια νέα δομή. Να αφηγηθούμε, δηλαδή, την ιστορία σε δυο μέρη, ξεκινώντας με τη διαδρομή των παιδιών στη διάρκεια μιας μέρας και μιας νύχτας κι έπειτα να επισκεφτούμε ξανά το ίδιο εικοσιτετράωρο, αλλά αυτή τη φορά να εξερευνήσουμε την υπόθεση από την οπτική της κάθε μητέρας. Έπειτα δημιουργήσαμε συνδέσμους μεταξύ των ηρώων κι επεκτείναμε τις ιστορίες των μητέρων, διατηρώντας σταθερό το κεντρικό μας θέμα». Πρωταγωνιστούν οι Φράνσις Ο Κόνορ, Μιράντα Ότο, Ντέμπορα –Λι Φερνές, Βικτώρια Χαραλαμπίδου, Σόφι Λόου κ.α. Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από τη Filmopolis.

«Βρικόλακες για κλάματα»

Η παρωδία της τριλογίας «Twilight»

Ο Τζέισον Φρίντμπεργκ και Aαρον Σέλτζερ υπογράφουν τη σκηνοθεσία και το σενάριο μιας ακόμη καυστικής παρωδίας. Μετά τα κατασκοπικά θρίλερ και την επική περιπέτεια του Ζακ Σνάιντερ «300» (του Λεωνίδα), το τρομερό δίδυμο στρέφει τα σατιρικά του πυρά στη βαμπιρική τριλογία «Twilight» που έχει ραγίσει τις καρδιές χιλιάδων εφήβων σε όλο τον κόσμο. Η διάσημη ηρωίδα, η Μπέλα, που μας είχε ταλαιπωρήσει καθώς δεν μπορούσε να διαλέξει ανάμεσα στον Έντουαρντ (τον γοητευτικό βρικόλακα) και τον Τζέικομπ (τον καλογυμνασμένο λυκάνθρωπο), εμφανίζεται σε αυτή την τσουχτερή παρωδία ως Μπέκα. Βρίσκεται και πάλι διχασμένη ανάμεσα σε δύο άντρες, αλλά ταυτόχρονα έρχεται αντιμέτωπη με διάφορα κωμικοτραγικά περιστατικά που κορυφώνονται (όπως γίνεται σε όλες τις χολιγουντιανές νεανικές ταινίες) σε μια σχολική χοροεσπερίδα.

Πώς εξηγείται όμως όλη αυτή η υστερία με τα γοητευτικά βαμπίρ; Ο Aαρον Σέλτζερ επιχειρεί να ερμηνεύσει το φαινόμενο που πλήττει κυρίως τα νεαρά κορίτσια: «βρίσκουν μια ασφάλεια στο είδος αυτό. Υπάρχει μια πλευρά που είναι αγνή και δεν περιέχει σεξ. Είναι η κλασική ιστορία του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας. Οι βρικόλακες είναι ταμπού και ασφαλείς ταυτόχρονα. Το είδος φαίνεται ριψοκίνδυνο αλλά στην πραγματικότητα είναι ασφαλές για τα κορίτσια τα οποία μπορούν να ταυτιστούν με το υλικό αυτό. Δεν υπάρχει καθόλου το στοιχείο του τρόμου. Κάνουμε λοιπόν μια παρωδία για τους βρικόλακες αλλά και για ένα έπος απαγορευμένου έρωτα». Πρωταγωνιστούν οι Ματ Λάντερ, Τζεν Προσκ και Κρις Ρίτζι. Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από την Odeon.

«Δόλωμα γένους θηλυκού»

Η Μίλα Γιόβοβιτς στο ρόλο μοιραίας γυναίκας

Ο Ρόμπερτ ντε Νίρο, ο Έντουαρντ Νόρτον και η Μίλα Γιόβοβιτς αποτελούν τις πλευρές ενός περίεργου ερωτικού τριγώνου στο ψυχολογικό θρίλερ του Τζον Κάραν. Ο Έντουαρντ Νόρτον υποδύεται τον Στόουν, έναν καταδικασμένο εμπρηστή που επιχειρεί να χειραγωγήσει τη δικαιοσύνη και να αποφυλακιστεί με ευνοϊκούς όρους, χρησιμοποιώντας ως όπλο την γοητευτική γυναίκα του Λουτσέτα (Μίλα Γιόβοβιτς). Ο Ρόμπερτ ντε Νίρο στο ρόλο του αξιωματικού της αστυνομίας, βρίσκεται αντιμέτωπος με τον «γυναικείο πειρασμό» τη στιγμή που ο γάμος του έχει πέσει σε τέλμα και αισθάνεται ότι η ζωή δεν του επιφυλάσσει πολλές ευχάριστες εκπλήξεις. Όμως η Λουτσέτα, παρά το ερωτικό της πάθος για τον Στόουν, αρχίζει να βιώνει αλληλοσυγκρουόμενα αισθήματα για τον Τζακ.

Η Μίλα Γιόβοβιτς περιγράφει την ψυχολογία της ηρωίδας που ερμηνεύει: «Τα αισθήματά της για τον Τζακ είναι διφορούμενα στην αρχή. Τον βλέπει απλώς ως ένα μέσο για να βγάλει τον άντρα της από τη φυλακή. Όταν όμως τον γνωρίζει , θέλει πραγματικά να τον βοηθήσει γιατί βλέπει τη λύπη που τον διακατέχει. Επίσης, κατά κάποιο τρόπο, νομίζω ότι ο Τζακ είναι σαν μια πατρική φιγούρα για αυτήν, κάποιος ευγενικός και γλυκός που δεν θέλει να την εκμεταλλευτεί, σε αντίθεση με τους άντρες που την περιβάλλουν». Πρωταγωνιστούν οι Ρόμπερτ ντε Νίρο, Έντουαρντ Νόρτον, Μίλα Γιόβοβιτς, Φράνσις Κόνροϊ. Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από την Odeon.

«Buried»

Κλειστοφοβικό θρίλερ

Ένας άντρας βρίσκεται θαμμένος σε ένα φέρετρο, δυόμισι μέτρα κάτω από τη γη και του έχουν απομείνει μόνο 90 λεπτά οξυγόνου. Αυτό είναι το σκηνικό του κλειστοφοβικού θρίλερ του Ροντρίγκο Κορτές που προσπαθεί να μεταδώσει στον θεατή τα αισθήματα πανικού και απελπισίας του άτυχου ήρωα.

Ο Πολ Κονρόι είναι οδηγός φορτηγού σε μια από τις αμερικάνικες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο Ιράκ. Χωρίς να μπορεί να ανακαλέσει τι προηγήθηκε, βρίσκεται να ξυπνά τρομαγμένος σε ένα παλιό, ξύλινο φέρετρο. Η μοναδική του ελπίδα για επικοινωνία με τον έξω κόσμο είναι ένα κινητό τηλέφωνο που δεν έχει καλό σήμα και μπαταρία. Παρακολουθούμε τις απεγνωσμένες προσπάθειές του να σωθεί και όλη τη γκάμα συναισθημάτων που τον κατακλύζουν: τον πανικό, την απελπισία, την οργή, την άρνηση, την ελπίδα.

Όπως υποστηρίζει ο ίδιος ο σκηνοθέτης «η ταινία ήταν μια μεγάλη τεχνική πρόκληση. Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, υπήρχε ωστόσο ένα κλειδί: ο Χίτσκοκ . Ο Χίτσκοκ μας υπέδειξε πώς θα μπορούσαμε να γυρίσουμε μια ολόκληρη ταινία σε μία βάρκα στη μέση της θάλασσας («Lifeboat»), ή με μια μόνο λήψη σε πραγματικό χρόνο («Rope»). Μόλις ο μηχανισμός του δράματος μπήκε σε σειρά το επόμενο βήμα ήταν να σχεδιάσουμε την ταινία στο κεφάλι μας, να σκεφτούμε μια σειρά από γυρίσματα που θα μπορούσαν να αιχμαλωτίσουν το ενδιαφέρον του θεατή και να κρατήσουν αμείωτη την προσοχή του». Πρωταγωνιστεί ο Ράιαν Ρέινολντς. Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από τη Village Films