Το «Casino Royale» είναι η σημαντικότερη σύγχρονη ταινία του James Bond

casino-royale
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 06 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2015

Το «Spectre» έρχεται στις αίθουσες και εμείς γυρίζουμε στην αρχή της τρέχουσας σειράς ταινιών του 007 για να δούμε πώς τέθηκαν οι βάσεις.

Λιγότερο από μια εβδομάδα απέμεινε για την έξοδο του «Spectre» στις ελληνικές αίθουσες. Πρόκειται για μια από τις πολυαναμενόμενες κυκλοφορίες της χρονιάς, κάτι λογικό ως συνέχεια του εξαιρετικού «Skyfall». Εμείς είδαμε την ταινία και δεν εντυπωσιαστήκαμε, ένα από τα χαρακτηριστικά της που αναγνωρίζουμε ωστόσο είναι το πόσο ψηλά έχει στην υπόληψή της το «Casino Royale». Η πρώτη ταινία του Ντάνιελ Κρεγκ υπάρχει παντού μέσα στο «Spectre» και δε θα μπορούσε διαφορετικά αφού πρόκειται για ορόσημο στο franchise του 007. Επανεφηύρε το βρετανό πράκτορα κοιτάζοντας τόσο στο παρελθόν του όσο και στο μέλλον και τον έκανε ξανά επίκαιρο μετά από αρκετά χρόνια ανυποληψίας. Ας πάμε λοιπόν εννιά χρόνια πίσω για να δούμε τι είναι αυτό που κάνει τη συγκεκριμένη ταινία τόσο κομβική.

Το 2006 κυκλοφορούσε η τρίτη και καλύτερη ταινία της «Επικίνδυνης αποστολής» και οι περιπέτειες του Μπορν είχαν αλλάξει τον τρόπο που παίζεται το παιχνίδι των κινηματογραφικών κατασκόπων. Η τελευταία ταινία Τζέιμς Μποντ ήταν το κάκιστο «Πέθανε μια άλλη μέρα» το οποίο θεωρείται δικαίως η χειρότερη ταινία της σειράς, οπότε ήταν πολύ λογικό ο κόσμος να είχε κατατάξει τον 007 ως ένα κομμάτι του ένδοξου παρελθόντος που έχει όμως φάει τα ψωμιά του. Και κάπου εκεί ήρθε το «Casino Royale» για να τα αλλάξει άρδην όλα.

Όταν ανακοινώθηκε πως διάδοχος του Πιρς Μπρόσναν θα είναι ο Ντάνιελ Κρεγκ, πολλοί δεν είδαν αυτή την κίνηση με καλό μάτι. Ο Κρεγκ δε βρισκόταν ούτε καν στην πρώτη κατηγορία ονομάτων και διέφερε αρκετά από τους προκατόχους του. Σήμερα οποιαδήποτε απόπειρα ένστασης φαίνεται αστεία. Ο ηθοποιός από το Τσέστερ της Αγγλίας έφερε πίσω στον Τζέιμς Μποντ την αίγλη του παρελθόντος του, συνδυάζοντας στυλ με εκτόπισμα. Πολύ απλά ο Κρεγκ είναι ο Τζέιμς Μποντ και το franchise τον χρειαζόταν περισσότερο απ’ ό,τι το είχε ανάγκη και ο ίδιος.

Κοιτάζοντας τις ταινίες του Μπρόσναν (με εξαίρεση μόνο το «Επιχείρηση Χρυσά Μάτια») και το «Casino Royale» είναι σαν να συγκρίνεις τις ταινίες Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ με αυτές του Νόλαν. Οι Μάρτιν Κάμπελ και Ντάνιελ Κρεγκ δημιούργησαν έναν Τζέιμς Μποντ σοβαρό και με κύρος, εύθραυστο και με αδυναμίες, μακριά από το άτρωτο προφίλ που τον έκανε γνωστό. Τα γκάτζετ που άρμοζαν περισσότερο σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας μένουν πίσω και μαζί και οποιεσδήποτε σεναριακές ευκολίες έκαναν τον Μποντ επιφανειακό και καρτουνίστικο. Ξεχάστε αυτά που ξέρατε. Στο «Casino Royale» υπάρχει ένας χαρακτήρας για τον οποίο ενδιαφέρεσαι πραγματικά και θες να ανακαλύψεις τι κρύβει μέσα στο κεφάλι του. Και μέσα σε όλα αυτά, υπάρχει και το απόλυτο σύγχρονο Bond girl.

Δεν υπάρχουν λόγια για να εκφράσουν πόσο πολύ αγαπάμε την Εύα Γκριν και ένας από αυτούς τους λόγους είναι η παρουσία της στο «Casino Royale». Η Βέσπερ Λιντ επανέφερε συντριπτικά το αριστοκρατικό στυλ των Bond girls των 60s και των 70s, διατηρώντας παράλληλα τη «σκοτεινή» της αύρα που την κάνει τόσο ιδιαίτερη και μοναδική. Είναι το απόλυτο Bond girl και αυτή που την ίδια στιγμή ανατρέπει τη συνθήκη του ρόλου της. Δεν είναι αυτή που πέφτει με ευκολία από το φλερτ του Μποντ και είναι μια χαρά ανεξάρτητη χωρίς να τον χρειάζεται για να αποκτήσει κάποιο στάτους. Περισσότερο εξουσιάζει η Λιντ τον Μποντ παρά αυτός εκείνη.

Η Λιντ είναι η μόνη γυναίκα για την οποία ο Μποντ ενδιαφέρεται πραγματικά και είναι η πρώτη φορά που τον βλέπουμε ερωτευμένο. Θα πληγωθεί ανεπανόρθωτα και θα δει την αγαπημένη του να πεθαίνει μπροστά του χωρίς ο ίδιος να μπορεί να κάνει τίποτα για να το αποτρέψει και αυτό είναι ένα γεγονός που δεν ξεπερνά ποτέ. Σε αυτό οφείλεται η αδυναμία του να συνδεθεί έκτοτε με οποιαδήποτε γυναίκα και είναι η πιο πειστική εξήγηση που θα μπορούσε να δοθεί. Το κομμάτι της ταινίας που διαδραματίζεται στη Βενετία είναι αρκετά έξω από τα πλαίσια μιας ταινίας Μποντ, αφού δίνει μεγαλύτερη έμφαση στο κεντρικό ρομάντζο παρά στο να χτίσει μια επική σεκάνς δράσης. Και αυτό είναι τέλειο για αλλαγή.

Ανάμεσα στον Μποντ και την Λιντ βρίσκεται ο Λε Σιφρ, ο οποίος εξελίχθηκε σε έναν από τους πιο εικονικούς Bond villains. Είναι όσο μοχθηρός πρέπει και το νιώθεις στο βλέμμα του ότι μπορεί να γίνει πραγματικά επικίνδυνος. Είναι ένας κακός που έχει βάθος και νόημα ύπαρξης και δε θέλει απλά να καταστρέψει τον κόσμο επειδή ξύπνησε περίεργα μια μέρα. Βλέποντάς τον, καταλαβαίνουμε γιατί ο Μαντς Μίκελσεν έγινε ο τηλεοπτικός «Hannibal», υποστηρίζοντας με ανατριχιαστική ακρίβεια το ρόλο του.

Το «Casino Royale» πήρε μερικές γενναίες αποφάσεις, βγάζοντας τον Τζέιμς Μποντ από τον αυτόματο πιλότο στον οποίο είχε περιέλθει για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Έστρωσε το δρόμο για το καλύτερο σερί μετά από τα χρόνια του Σον Κόνερι και τώρα ήρθε η ώρα για μια ακόμη αλλαγή. Το «Spectre» είναι μια καλή ταινία δράσης, δε διαφέρει όμως από τόσες άλλες ταινίες που έχουμε δει στο είδος. Ο 007 καλείται να κοιτάξει προς το μέλλον και το πνεύμα του «Casino Royale» πρέπει να αποτελέσει πυξίδα σε αυτή τη νέα αρχή.

Η ταινία «Spectre» θα βγει στις αίθουσες στις 12 Νοεμβρίου, από την Feelgood Entertainment.

Γιάννης Μόσχος

[email protected]