Μα πώς γίνεται μια ταινία με την Μπλέικ Λάιβλι και έναν καρχαρία να είναι τόσο καλή;
Ίσως η ταινία του καλοκαιριού να ήρθε από εκεί που δεν το περιμέναμε.
Εσείς ποια θεωρείτε την ταινία του φετινού καλοκαιριού; Είχαμε φτιάξει έναν οδηγό με τις σημαντικότερες κυκλοφορίες του Ιουνίου, του Ιουλίου και του Αυγούστου. Κάποιες από αυτές έχουν βγει ήδη στις αίθουσες και κάποιες άλλες αναμένονται στην πορεία, αλλά φαίνεται πως δεν είχαμε υπολογίσει έναν αστάθμητο παράγοντα. Είναι εύκολο να μαζέψεις τις παραγωγές των μεγάλων στούντιο που προβλέπεται να «σπάσουν» τα ταμεία, αλλά υπάρχουν και αυτές οι ταινίες που δεν έχουν να επιδείξουν κάποιο υπέρογκο μπάτζετ και έρχονται σχεδόν από το πουθενά, αλλά οι προθέσεις τους είναι τόσο καλές ώστε το τελικό αποτέλεσμα είναι ό,τι ζητάς για αγνή καλοκαιρινή διασκέδαση.
Μιλάμε για το «The Shallows» του Χάουμε Κολέτ-Σερά («Σε ρηχά νερά» η ελληνική απόδοση του τίτλου), μια ταινία που καλείται να επιτύχει έχοντας δύο βασικά συστατικά: την Μπλέικ Λάιβλι και έναν λευκό καρχαρία. Η αλήθεια είναι πως οι ταινίες με καρχαρίες φαίνονται λίγο ξεπερασμένες. Πέραν του «Jaws» του Στίβεν Σπίλμπεργκ (το οποίο βγήκε πριν από 41 χρόνια), δεν μπορείς να προσδώσεις εύκολα το χαρακτηρισμό «κλασική» σε κάποια άλλη. Κάπου στα τέλη των 90s και τις αρχές των 00s έγιναν και πάλι μόδα με περιπτώσεις όπως αυτές του «Deep Blue Sea» και του «Open Water», αλλά σήμερα αυτά τα φιλμ φαίνονται εντελώς ξεπερασμένα και οι νεότερες γενιές δεν τα γνωρίζουν καν. Και ενώ περιμέναμε το «The Shallows» με μια αίσθηση «κανιβαλισμού» για το πόσο κακό θα είναι, ξαφνικά οι Αμερικανοί κριτικοί αποθεώνουν την ταινία, κάνοντας λόγο για την καλύτερη ταινία με καρχαρίες μετά το «Jaws».
Αυτές οι αποθεωτικές κριτικές μας κάνουν λοιπόν να ασχοληθούμε λίγο πιο σοβαρά με τη συγκεκριμένη περίπτωση. Η Λάιβλι λοιπόν πρωταγωνιστεί ως μια φοιτήτρια Ιατρικής που μόλις χάσει τη μητέρα της από καρκίνο αποφασίζει πως χρειάζεται να ξεσκάσει λίγο και έτσι πηγαίνει σε μια ερημική παραλία στο Μεξικό, στην οποία είχε βρεθεί η μητέρα της όταν την κυοφορούσε. Μιας και είναι και σέρφερ μπαίνει μέσα στη θάλασσα για να διασκεδάσει και ενώ βρίσκεται στα ρηχά, λιγότερα από 200 μέτρα μακριά από τη στεριά, δέχεται την επίθεση ενός μεγάλου λευκού καρχαρία. Και μπορεί να φαίνεται πολύ εύκολο να κολυμπήσει πίσω, ο τραυματισμός της θα δυσκολέψει πολύ την κατάσταση και θα ξεχάσει όλα όσα την απασχολούν, αφού μοναδικό ζητούμενο πλέον είναι η επιβίωση.
Καταρχάς όλοι έχουν να λένε για μια φοβερή ερμηνεία της Λάιβλι, όχι με βάση οσκαρικά πρότυπα αλλά προσφέροντας όσα απαιτεί το είδος. Είμαστε πραγματικά περίεργοι να τη δούμε σε ρόλο action movie star. Το ότι διαθέτει αθλητικό κορμί και μοιάζει η ιδανική πρωταγωνίστρια για αυτό το είδος ταινιών το ξέρουμε. Αυτό που δεν περιμέναμε είναι η ενέργεια που διαβάζουμε πως βγάζει, ακριβώς γιατί είναι αυτό που έλειπε από ολόκληρη την καριέρα της.
Ο Κολέτ-Σερά ευθύνεται για το αξιόλογο ψυχολογικό θρίλερ «Orphan» και για τρεις καταιγιστικές περιπέτειες με τον Λίαμ Νίσον, το «Unknown», το «Non-Stop» και το «Run All Night». Δεν είναι δηλαδή κάποιος τυχαίος, αφού ξέρει πώς να παράγει σωστή αγωνιώδης δράση και φαίνεται πως στο «The Shallows» του δίνεται η ευκαιρία να αυξήσει την ένταση στα κατακόρυφα, μπαίνοντας στα χωράφια του τρόμου. Από τα trailer που έχουμε δει κάποια πλάνα μοιάζουν σαν να βγήκαν από ταινία found-footage, υπάρχουν και πολλές εναέριες και υποβρύχιες λήψεις που δε χάνουν την εστίασή τους και μας κάνουν να αισθανόμαστε άβολα και μόνο παρακολουθώντας τες στο YouTube και τέλος πάντων δεν υπάρχει ούτε μια ένδειξη ότι έχουμε μπροστά μας ένα ακόμη καλοκαιρινό b-movie της σειράς.
Το ένστικτο της επιβίωσης είναι η πιο δυνατή δύναμη στον ανθρώπινο οργανισμό και ικανό να σε κάνει να ξεχάσεις οποιοδήποτε πρόβλημα μπορεί να σε απασχολεί. Στις περιπτώσεις που αυτό το ένστικτο μεταφέρεται αυτούσιο στο σινεμά, κάνοντας τον θεατή να φέρει τον εαυτό του στη θέση του πρωταγωνιστή έχουν χτιστεί κάποιες από τις πιο δυνατές και κλασικές εμπειρίες που παρακινούν πολύ κόσμο να συνεχίσει να πηγαίνει σινεμά. Το «The Shallows» φαίνεται πως ξέρει ακριβώς πώς να μας βγάλει αυτό προς τα έξω, οπότε μιας και στην Ελλάδα κυκλοφορεί στις 21 Ιουλίου, θα το παρακολουθήσουμε με μεγάλη ανυπομονησία πριν φύγουμε για τις διακοπές μας, οι οποίες θέλουμε να πιστεύουμε πως θα είναι πολύ πιο ήσυχες σε σχέση με αυτές της Λάιβλι.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΣΧΟΣ / [email protected]