Το «Atlanta» έχει κάτι σημαντικό να πει για τη θέση της μαύρης γυναίκας σήμερα
Η αγαπημένη μας σειρά για τη νέα σεζόν κάνει ένα ακόμη βήμα μπροστά.
Μια από τις σημαντικότερες φετινές μουσικές κυκλοφορίες είναι το «Lemonade» της Beyoncé. Και αυτό όχι μόνο για τα πολύ καλά τραγούδια που διαθέτει, αλλά και επειδή με το φιλμ που συντροφεύει το δίσκο και οπτικοποιεί όλα τα κομμάτια δημιουργεί ένα πλήρες πορτρέτο για τις δυσκολίες που έχει μια μαύρη γυναίκα στη σύγχρονη Αμερική. Βέβαια, κάποιος θα πει πως μιλάμε για την Beyoncé και όλα είναι εύκολα για την ίδια, δε μιλάμε όμως για τη φήμη. Και στην τελική αν η ίδια δε γίνει εκφραστής τέτοιων ζητημάτων, τότε ποιος άλλος μπορεί να το κάνει; Η αλήθεια παρόλα αυτά είναι πως ο δίσκος έμεινε στην ιστορία ως «το άλμπουμ με το οποίο η Beyoncé μιλάει ανοιχτά για την απιστία του Jay Z». Σε αυτό φέρει φυσικά ευθύνη και η ίδια, με την εικόνα της απατημένης συζύγου που κυκλοφορεί με μπαστούνι του μπέιζμπολ και σπάει τζάμια αυτοκινήτων να συζητήθηκε πολύ.
Αν λοιπόν κάποιος θεωρεί ότι υπάρχουν θέματα στο «Lemonade» που αποπροσανατολίζουν από όσα θέλει να εκφράσει η Beyoncé στο δίσκο, τότε τη λύση έρχεται να δώσει η μικρότερη αδερφή της, Solange. Κυκλοφόρησε φέτος τον τρίτο προσωπικό της δίσκο με τίτλο «A Seat at the Table» και είναι με διαφορά η καλύτερη, πιο πολυποίκιλη και ενδιαφέρουσα δουλειά της ως τώρα. Μέσα από 21 χαμηλόφωνες σύγχρονες soul συνθέσεις καταφέρνει να μιλήσει με ειλικρίνεια για το τι σημαίνει να είσαι μαύρη γυναίκα στις ΗΠΑ του σήμερα, εν μέσω ολοένα αυξανόμενων περιστατικών ρατσιστικής βίας αλλά και παγιωμένων σεξιστικών απόψεων. Μακριά από την φαντασμαγορική R&B της αδερφής της, η Solange κυκλοφόρησε έναν από τους σημαντικότερους δίσκους της χρονιάς, ο οποίος τολμούμε να πούμε ότι είναι καλύτερος από αυτόν της πιο λαμπερής αδερφής της.
Οπτικοποίηση του «A Seat at the Table» μπορεί να μην υπάρχει σαν αυτή του «Lemonade», αλλά θα μπορούσε να γίνει το έκτο επεισόδιο της πρώτης σεζόν του «Atlanta» με τίτλο «Value». Για το «Atlanta» έχουμε γράψει την άποψή μας και (συνεχίζουμε να) θεωρούμε πως είναι μια από τις καλύτερες σειρές της νέας τηλεοπτικής σεζόν. Είναι μια δημιουργία του ηθοποιού και ράπερ Ντόναλντ Γκλόβερ, ο οποίος παρουσιάζει την hip hop και trap σκηνή της Ατλάντα, περιοχή όπου και μεγάλωσε οπότε γνωρίζει τα κατατόπια. Πρόκειται για μια περίεργη ένωση σουρεαλιστικής κωμωδίας και δράματος με έντονο κοινωνικοπολιτικό σχόλιο και όλα αυτά στη φόρμα των 25 λεπτών. Σίγουρα η κατεύθυνση θυμίζει το λατρεμένο «Louie» και αυτό μας αρέσει πολύ. Είναι σπάνιο να βλέπεις κάτι τόσο αυθεντικό που δε χρειάζεται να προσπαθήσει καν για να είναι διαφορετικό.
Στο επεισόδιο που αναφερόμαστε λοιπόν την κεντρική σκηνή αναλαμβάνει η Zazie Beetz, η οποία υποδύεται την Βανέσα, κολλητή του Γκλόβερ στη σειρά και μητέρα του παιδιού τους. Το μόνο που ξέραμε για αυτήν ως τώρα είναι απλά ότι συζεί με τον χαρακτήρα του Γκλόβερ και ότι κάποτε έκαναν μαζί ένα παιδί, το οποίο τώρα πασχίζουν να μεγαλώσουν μαζί. Ήταν λοιπόν καιρός να αποκτήσει ένα δικό της επεισόδιο για να τη μάθουμε και καλύτερα. Και ο τρόπος που χειρίζεται η σειρά τη συγκεκριμένη στιγμή είναι μαεστρικός. Καταρχάς τα πρώτα οκτώ λεπτά του επεισοδίου βλέπουμε την Βανέσα σε ένα ραντεβού με μια παλιά της φίλη που τώρα βγαίνει μόνο με επαγγελματίες παίκτες του NBA και καυχιέται για την έξαλλη και επιτυχημένη ζωή της. Από την άλλη η Βανέσα προσπαθεί να τα βγάλει πέρα στην καθημερινότητά της παλεύοντας να είναι εκεί για το παιδί της, κάτι που γίνεται αντικείμενο χλευασμού από τη φίλη της.
Είναι μια καταπληκτική σκηνή από κάθε άποψη, αφού αντιλαμβάνεσαι γιατί αυτές οι δύο κάποτε ήταν φίλες και τους λόγους που πλέον η κουβέντα τους διακόπτεται από μακρές άβολες σιωπές. Μέσα όμως σε αυτά που κουβεντιάζουν η φίλη της ξεστομίζει μια ατάκα στην οποία αξίζει να σταθούμε. Λέει λοιπόν ότι οι γυναίκες χρειάζεται να είναι πολύτιμες (valueable), ενώ αντίθετα οι μαύρες γυναίκες ΠΡΕΠΕΙ να είναι πολύτιμες. Αυτό που θέλει να πει εκφράζει μια ολόκληρη κοσμοθεωρία. Είναι τόσο δύσκολο να είσαι μαύρη γυναίκα και να βιώνεις και το ρατσισμό του χρώματος αλλά και το σεξισμό του φύλου ώστε αν θες να πετύχεις κάτι στη ζωή σου. Και όσο κυνικό και αν φαίνεται αυτό σαν δήλωση, ανταποκρίνεται αρκετά στην πραγματικότητα.
Στη συνέχεια του επεισοδίου βλέπουμε την Βανέσα καθώς προσπαθεί να ανταπεξέλθει σε μικρά καθημερινά προβλήματα που μπορούν να γίνουν πολύ μεγάλα στην περίπτωσή της, όπως για παράδειγμα το να περάσει ένα τεστ για ναρκωτικά στη δουλειά της ενώ το προηγούμενο βράδυ έχει καπνίσει μαριχουάνα. Είναι μόνη της σε αυτή την προσπάθεια και για να πετύχει μαζεύει ούρα από τις πάνες του παιδιού της σε ένα πραγματικά… ακραίο και πρωτόγνωρο μοντάζ, αλλά το αποτέλεσμα είναι ότι απολύεται παρά την απόφασή της να είναι ειλικρινής. Και αυτό που μας μένει πάνω από τη μουσική των Funkadelic και τη σουρεαλιστική εικόνα ενός μαύρου αγοριού που έχει βάψει το πρόσωπό του με λευκή μπογιά είναι τα λόγια της φίλης της Βανέσα από την αρχή του επεισοδίου.
Δε χωρά αμφιβολία πως το «Value» είναι ένα από τα καλύτερα επεισόδια που έχουμε δει φέτος στην τηλεόραση και η κορυφαία έως τώρα στιγμή του «Atlanta». Όσον αφορά τη σκηνοθεσία και το γραψίματο (ο ίδιος ο Γκλόβερ επέλεξε να σκηνοθετήσει το επεισόδιο), είναι σε επίπεδο Emmy. Ξέρει ακριβώς τι θέλει να πετύχει και δε χάνει πουθενά το στόχο του. Και η γεννημένη στην Γερμανία Zazie Beetz είναι πραγματικά μια αποκάλυψη και θέλουμε να τη δούμε να αναλαμβάνει μεγαλύτερο ρόλο στη σειρά. Το κεντρικό μήνυμα του επεισοδίου και η στιγμή σε σχέση με την επικαιρότητα που αυτό προβάλλεται είναι όμως το στοιχείο που το ανάγει σε εξαιρετική σύγχρονη τηλεόραση. Χρειαζόμαστε τέτοιες φωνές, ειδικά όταν ξέρουν πώς να μιλήσουν.
H σειρά «Atlanta» κάνει πρεμιέρα τον Δεκέμβριο αποκλειστικά στο FOX.
Tο κανάλι FOX είναι διαθέσιμο στην Ελλάδα μέσω Nova, OTE TV, Vodafone TV και Cyta Τηλεόρασης.
Όλα τα νέα επεισόδια της σειράς «Atlanta» θα είναι διαθέσιμα on-demand μέσω της εφαρμογής FOX Play.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΣΧΟΣ / [email protected]