Τα «Atlanta» και «You’re the Worst» συνεχίζουν να τεστάρουν τα όρια της τηλεοπτικής κωμωδίας
Μια διαφήμιση δημητριακών διαφορετική από τις άλλες αυτή την εβδομάδα στο «Atlanta».
Οι δύο σειρές του FX συμβαίνουν τώρα και κανείς δεν ξέρει τι να περιμένει σε κάθε νέο επεισόδιο.
Αν μας διαβάζετε θα έχετε καταλάβει για την αγάπη που τρέφουμε στο «You’re the Worst» και στο «Atlanta». Οι δύο σειρές του FX ανατρέπουν τον όρο της κωμωδίας ενώ την ίδια στιγμή παραμένουν μοναδικά αστείες και δείχνουν το δρόμο για το πώς ο πειραματισμός με τη φόρμα όχι μόνο δεν αλλοιώνει το περιεχόμενο αλλά μπορεί να το ενισχύσει. Το «You’re the Worst» διανύει την τρίτη σεζόν του ενώ το «Atlanta» έχει ξεχωρίσει βρισκόμενο μόλις στην πρώτη. Και οι δύο σειρές έχουν πετύχει φέτος κορυφή, συνεχίζουν όμως να εξερευνούν τα όριά τους και κερδισμένοι βγαίνουμε εμείς. Ας μιλήσουμε λοιπόν για τα φανταστικά επεισόδια που παρέδωσαν αυτή την εβδομάδα.
Περίεργη σειρά το «Atlanta». Όσο και αν μας αρέσει ο Ντόναλντ Γκλόβερ, δεν περιμέναμε ότι μπορεί να πειραματιστεί τόσο πολύ και με τέτοια επιτυχία. Βέβαια δε λειτουργούν τα πάντα και ας πούμε το επεισόδιο με τον μαύρο Τζάστιν Μπίμπερ δε δικαιολόγησε αυτή την επιλογή και ήταν απλά παράξενο. Την προηγούμενη εβδομάδα όμως είδαμε ένα επεισόδιο αφιερωμένο στην Βανέσα, την κοπέλα της σειράς και θα μπορούσε να λειτουργήσει μια χαρά και ως φιλμ μικρού μήκους για τις καθημερινές δυσκολίες της σύγχρονης μαύρης γυναίκας στην Αμερική.
Και ενώ μιλάμε για μια σεζόν δέκα εικοσάλεπτων επεισοδίων και βρισκόμαστε ήδη μια εβδομάδα μακριά από την κεντρική πλοκή, ο Γκλόβερ αποφασίζει να φτάσει τον πειραματισμό στα άκρα. Δημιουργεί λοιπόν ένα επεισόδιο που βρίσκεται κάπου ανάμεσα στα σκετσάκια του «Saturday Night Live», του «Chapelle’s Show» και του Adult Swim και παρουσιάζει μια εκπομπή στο φανταστικό κανάλι Black American Network. Σε αυτό το talk show βρίσκεται καλεσμένος ο Paper Boi για να λογοδοτήσει για κάποια τρανσφοβικά σχόλια προς την Κέιτλιν Τζένερ στο λογαριασμό του στο Twitter. Στην εκπομπή βρίσκεται καλεσμένη και μια υποστηρίκτρια των δικαιωμάτων της τρανς κοινότητας και ο καυγάς δεν αργεί να ξεκινήσει.
Ένας λευκός 35χρονος άνδρας και ο παρουσιαστής ενός talk show και βρείτε ποιος είναι ποιος.
Ο λόγος που το επεισόδιο είναι τόσο ιδιαίτερο πάντως δεν είναι η παρουσία του Paper Boi σε αυτό το φανταστικό show. Βλέπουμε την κανονική ροή του συγκεκριμένου καναλιού, με όλες τις διαφημίσεις να είναι κατασκευασμένες και να έχουν μαύρους πρωταγωνιστές και να σχολιάζουν την καθημερινότητα και τα προβλήματα της σύγχρονης Αμερικής. Αποκορύφωμα είναι μια animation διαφήμιση δημητριακών με έναν λύκο να προσπαθεί να κλέψει κάποιο μπολ δημητριακών από μια παρέα παιδιών. Κάπου εκεί ένας λευκός αστυνομικός παρεμβαίνει και βιαιοπραγεί πάνω στον λύκο μπροστά στα παιδιά και συνεχίζει την πρακτική του ακόμη και όταν αυτά προσφέρονται να του δώσουν ένα μπολ με δημητριακά. Από τη μια μεριά είναι μια ξεκαρδιστική παρωδία των διαφημίσεων με δημητριακά που συνηθίσαμε να βλέπουμε ως μικροί και από την άλλη είναι ένα εύστοχο σχόλιο πάνω στο επίκαιρο ζήτημα της αστυνομικής βίας από λευκούς στις ΗΠΑ.
Και επειδή το επεισόδιο δεν ήταν ήδη αρκετά σουρεαλιστικό, στην εκπομπή παρουσιάζεται η ιστορία ενός μαύρου άνδρα που είναι πεπεισμένος πως είναι ένας 35χρονος λευκός και είναι έτοιμος να κάνει επέμβαση αλλαγής χρώματος για να νιώθει οκ με τον εαυτό του και να μη βιώνει τον… αντίστροφο ρατσισμό. Στο τέλος τον βλέπουμε να εμφανίζεται στην εκπομπή με ξανθά μαλλιά και κούρεμα λευκού και η παρέμβασή του γίνεται αντικείμενο χλευασμού από τον Paper Boi. Την ίδια στιγμή αυτός αποκηρύσσει τα δικαιώματα των τρανς και το αποτέλεσμα είναι ότι ο καθένας ενδιαφέρεται για τα δικά του δικαιώματα ή κάτι τέτοιο που προσπαθεί να πει (;) ο Γκλόβερ. Τέλος πάντων δεν είναι σαφές αν υπάρχει κάποιο μήνυμα σε αυτό, είναι όμως ξεκαρδιστικά αστείο και ως πείραμα επεισοδίου είναι μοναδικό και είμαστε σίγουροι ότι με το πέρασμα του χρόνου θα αποκτήσει καλτ στάτους. Τρία επεισόδια μένουν και δεν έχουμε ιδέα για το πώς θα είναι και κάθε εβδομάδα με το «Atlanta» μας λείπει λίγο λιγότερο το «Louie». Ορίστε, το είπαμε.
Η τρίτη σεζόν του «You’re the Worst» είναι και αυτή κατά την οποία οι πρωταγωνιστές του είναι πιο σκληροί από ποτέ μεταξύ τους. Αυτό βέβαια συμβαίνει επειδή θέλουν να καμουφλάρουν τα συναισθήματά τους και σε αυτή τη φάση είναι πραγματικά έντονα για όλους. Όσα εξωφρενικά στοιχεία και αν δημιουργεί ωστόσο η κακία με την οποία συμπεριφέρονται στους άλλους οι κεντρικοί χαρακτήρες, το όλο εγχείρημα της σειράς του Στίβεν Φολκ λειτουργεί τόσο καλά επειδή μια στο τόσο έρχεται η εκτόνωση και βλέπουμε τα αληθινά συναισθήματα. Φέτος για παράδειγμα είχαμε το «Twenty-Two», ένα επεισόδιο επικεντρωμένο στη διαταραχή μετατραυματικού στρες που αποκόμισε ο Έντγκαρ από τον πόλεμο και το οποίο δικαιολόγησε πολλά πράγματα στη σεζόν έως αυτό το σημείο.
Το κεντρικό γεγονός της σεζόν ήταν πάντως ο θάνατος του πατέρα του Τζίμι, γεγονός που ο ίδιος αντιμετώπισε με περισσή κυνικότητα και δεν έχανε ευκαιρία να προσπαθεί να αποδείξει πόσο δεν τον απασχολεί και ότι είχε διακόψει τις σχέσεις με τον πατέρα του σε σημείο να νιώθει μάλιστα επιτέλους ελεύθερος τώρα που αυτός είναι νεκρός. Φυσικά όμως όλα αυτά είναι ψέματα. Μπορεί ο Τζίμι να μην είχε την καλύτερη σχέση με τον πατέρα του, αυτό όμως επειδή ένιωθε πως δεν του έδινε την προσοχή και την επιβράβευση που επιζητούσε. Όλη του τη ζωή προσπαθούσε να πετύχει κάτι ώστε να του πει ένα αληθινό μπράβο ο πατέρας του και αυτό δε συνέβη ποτέ. Και τώρα που ο πατέρας του είναι πλέον νεκρός, αυτή η λύτρωση που αναζητούσε δεν πρόκειται να έρθει ποτέ.
Αυτή την εβδομάδα στο «You’re the Worst» πραγματοποιεί guest εμφάνιση και ο μουσικός Ben Folds, ο οποίος μεταξύ άλλων θα μας μιλήσει για την ζήλεια του προς τον Moby.
Το επεισόδιο επικεντρώνεται σε μια άτυπη κηδεία που κάνει αναγκαστικά ο Τζίμι για τον πατέρα του, αφού τον επισκέφθηκε ένας φίλος του από την Αγγλία μαζί με τις στάχτες του, εκφράζοντάς του τις τελευταίες του επιθυμίες. Και μετά από ένα ακόμη ρεσιτάλ κυνισμού και άρνησης του Τζίμι να εκφράσει τα συναισθήματά του, έρχεται η στιγμή που λυγίζει. Στο φινάλε του επεισοδίου παίρνει τις στάχτες του πατέρα του και φεύγει για να τις σκορπίσει, καθώς τις κλωτσά έρχονται όμως κατευθείαν πάνω του και ο ίδιος ξεσπά σε λυγμούς. Είναι ίσως η καλύτερη στιγμή του Κρις Γκιρ στο ρόλο του Τζίμι στη σειρά και αν και η λύτρωση δεν έρχεται για τον ίδιο και βιώνει την τραγωδία μέσα από μοναξιά και απόγνωση, για τον θεατή είναι καταπραϋντικό να τον βλέπουμε να επικοινωνεί επιτέλους με τα συναισθήματά του. Είναι υπέροχος ο τρόπος που το «You’re the Worst» «μαζεύει» τα συναισθήματα και κάποια στιγμή έρχεται η προαναγγελθείσα έκρηξή τους. Όταν άρχισε να ακολουθεί αυτή την τακτική έγινε μια από τις κορυφαίες σειρές που παίζονται
Όταν η τηλεόραση εμφανίζει τέτοια δημιουργική αυθάδεια πώς να μην κλονίζει τα θεμέλια του σύγχρονουαμερικανικού σινεμά;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΣΧΟΣ / [email protected]