Who is who: Ρενέ Ζελβέγκερ
Πολλοί τη γνωρίζουν ως… Μπρίτζετ Τζόουνς και παρ’ όλο που αυτός είναι ο χαρακτήρας που την έκανε διάσημη, η Ρενέ Ζελβέγκερ δεν σταματά να κατακτά κι άλλους ρόλους, ενώ μελλοντικά φαίνεται πως θα επιστρέψει και ως Μπρίτζετ Τζόουνς με… παιδί.
Η Ρενέ Καθλίν Ζελβέγκερ γεννήθηκε στις 25 Απριλίου 1969 στο Τέξας και μεγάλωσε μαζί με τους γονείς της και τον κατά δύο χρόνια μεγαλύτερο αδερφό της σε μια καθολική και επισκοπική οικογένεια. Ο πατέρας της είναι Ελβετός μηχανολόγος-ηλεκτρολόγος μηχανικός και η μητέρα της, γεννημένη στη Νορβηγία, νοσοκόμα και μαία που μετακόμισε στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Κατά τη διάρκεια της εφηβικής της ηλικίας, η μικρή Ρενέ υπήρξε πολύ αθλητική και έπαιρνε μέρος σε διάφορα σπορ, όπως ποδόσφαιρο, μπέιζμπολ, μπάσκετ κ.ά., ενώ ταυτόχρονα υπήρξε και μαζορέτα. Μαζί, όμως, με όλα τα παραπάνω, η Ζελβέγκερ βρισκόταν και σε διάφορες σχολικές παραστάσεις, κάνοντας… θραύση στους συμμαθητές της, που την ψήφισαν ως το «ονειρεμένο ραντεβού».
Μετά το σχολείο σπούδασε στο Πανεπιστήμιο του Τέξας Αγγλική Φιλολογία, ενώ ανάμεσα στα μαθήματα που παρακολούθησε ήταν και η δραματική τέχνη, η οποία την έκανε να εκτιμήσει το πόσο της άρεσε η υποκριτική. Το διάστημα των σπουδών της, η ίδια δούλεψε ως σερβιτόρα για να τα βγάλει πέρα, ενώ ένα διαφημιστικό μπίρας που έκανε, ήταν αυτό που της άνοιξε το δρόμο για να μπει στην Ένωση των ηθοποιών.
Το διάστημα αυτό κέρδισε μάλιστα και τον πρώτο της μικρό ρόλο ως το «κορίτσι σε κατάστημα καλλυντικών», ο οποίος περιείχε μόνο 2 ατάκες και τελικά κόπηκε στο μοντάζ, στην κομεντί τρόμου «My boyfriend’s back».
Αποφοιτώντας το 1991 από το Πανεπιστήμιο συνέχισε τις οντισιόν και τα διαφημιστικά και γνωρίζοντας το πόσο δύσκολα είναι τα πράγματα στο Χόλιγουντ, προτίμησε να κινηθεί τοπικά, γύρω από το Χιούστον.
Μετά από δύο τηλεταινίες, το θρίλερ «A taste for killing» και το «Murder in the heartland» με τον Τιμ Ροθ, η Ζελβέγκερ κατάφερε να πάρει ένα μικρό ρόλο στη νεανική ταινία «Reality bites» με τον Ίθαν Χοκ, τη Γουϊνόνα Ράιντερ και τον Μπεν Στίλερ, σε μια ταινία με θέμα τη Generation X και τα προβλήματά της.
Μικρό ρόλο είχε επίσης και στη βιογραφική, δραματική ταινία «8 seconds» (1994) για τη ζωή του Λέιν Φροστ, θρύλου του ροντέο και παγκόσμιου πρωταθλητή Bull Riding το 1987, ο οποίος πέθανε σε αρένα το 1989.
Την ίδια χρονιά κατακτά τον πρώτο της πρωταγωνιστικό ρόλο στο θρίλερ-κομεντί «Love and a .45» κερδίζοντας υποψηφιότητα για βραβείο Independent Spirit, αλλά και στην ταινία τρόμου «Ο σχιζοφρενής δολοφόνος με το πριόνι», με τον Μάθιου Μακ Κόναχι στο ρόλο του serial-killer.
Στη συνέχεια, η Ζελβέγκερ μετακομίζει στο Λος Άντζελες και κατακτά διάφορους ακόμη ρόλους, περνώντας από ταινίες όπως τη μουσική κομεντί «Empire records» (1995), τη δραματική «The low life» (1996) και τη βιογραφική, δραματική «The whole wide world», η οποία της χάρισε βραβείο καλύτερης ηθοποιού στο Mar del Plata φεστιβάλ κινηματογράφου κι έγινε αφορμή να κατακτήσει τον επόμενό της επιτυχημένο ρόλο, στρέφοντας τα φώτα πάνω της.
«Show me the money»
Το 1996, η 27χρονη –τότε- ηθοποιός καταφέρνει να κερδίσει τη φήμη και την αναγνώριση που μέχρι τότε δεν είχε πετύχει, πρωταγωνιστώντας στο πλευρό του Τομ Κρουζ στην ταινία «Jerry Maguire» του Κάμερον Κρόου, ο οποίος την είχε γνωρίσει από την προηγούμενή της ταινία.
Με τον Τομ Κρουζ σε ρόλο αθλητικού μάνατζερ, τον Κούμπα Γκούντινγκ Τζούνιορ σε ρόλο δευτεροκλασάτου παίκτη αμερικάνικου ποδοσφαίρου και την ίδια σε ρόλο βοηθού και λογίστριας του πρώτου –και ερωτευμένης μαζί του- η ταινία σημειώνει επιτυχία σε κοινό και κριτικούς, φτάνει τα 273 εκατομμύρια δολάρια σε εισπράξεις και χαρίζει στη Ζελβέγκερ βραβείο Blockbuster Entertainment, βράβευση από την Broadcast Film Critics Association και άλλες υποψηφιότητες και βραβεύσεις, καθώς ανοίγει ο δρόμος προς την επιτυχία.
Η ίδια συνεχίζει με το δράμα μυστηρίου «Deceiver» (1997) των αδερφών Πέιτ και το 1998 συναντά τη Μέριλ Στριπ και τον Ουίλιαμ Χαρτ –οι οποίοι υποδύονται τους γονείς της- στη δραματική ταινία «Κάτι αληθινό», στην οποία και πάλι καταφέρνει να κερδίσει θετικά σχόλια.
Μετά την αισθηματική κομεντί «The bachelor» όπου πρωταγωνιστεί με τον Κρις Ο’ Ντόνελ, μεταμορφώνεται σε «Nurse Betty» με τις σκηνοθετικές οδηγίες του Νιλ Λα Μπιουτ και σε ρόλο μιας απλής σερβιτόρας, ψάχνει να βρει τον αγαπημένο της ηθοποιό (Γκρεγκ Κινίαρ), έχοντας υποστεί το σοκ της δολοφονίας του άντρα της (Άαρον Έκχαρτ), ενώ στο καστ συναντάμε και τον Μόργκαν Φρίμαν, σε ρόλο πληρωμένου δολοφόνου.
Η ερμηνεία της της χαρίζει τη Χρυσή Σφαίρα, ενώ κερδίζει βραβείο Satellite και πολλαπλές υποψηφιότητες βραβείων. Όταν, μάλιστα, το όνομά της ανακοινώθηκε από τον Χιου Γκραντ στη βράβευση για τη Χρυσή Σφαίρα, η ίδια βρισκόταν στην τουαλέτα, καθαρίζοντας το κραγιόν από τα… δόντια της.
Το 2000 συμπρωταγωνιστεί με τον Τζιμ Κάρεϊ στην κωμωδία «Εγώ, αυτή και ο εαυτός μου» και οι δυο τους ερωτεύονται και αρραβωνιάζονται την ίδια χρονιά. Ο αρραβώνας τους λήγει πριν φύγει το 2000, σύντομα, όμως, καταφτάνει η μεγαλύτερη επιτυχία της καριέρας της.
Η μεταμόρφωση σε Μπρίτζετ Τζόουνς
Χωρίς να είναι ούτε Βρετανίδα, ούτε με παραπανίσια κιλά, το 2001 η Ρενέ Ζελβέγκερ κερδίζει το ρόλο της πρωταγωνίστριας του βιβλίου «Το ημερολόγιο της Μπρίτζετ Τζόουνς» της Έλεν Φίλντινγκ, το οποίο μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη τις περιπέτειες της Μπρίτζετ Τζόουνς, μιας μέσης Βρετανίδας που προσπαθεί να βελτιώσει τον εαυτό της, καθώς ψάχνει για την αληθινή αγάπη.
Στο πλευρό της βρίσκονται ο Χιου Γκραντ και ο Κόλιν Φερθ (με τη σκηνοθεσία της Σάρον Μαγκουάιρ), στο πρόσωπο των οποίων ψάχνει τον έρωτα και το τρίο αυτό φαίνεται να κερδίζει τις εντυπώσεις, αφού η ταινία σημειώνει επιτυχία με εισπράξεις 281 εκατομμυρίων δολαρίων.
Η Ζελβέγκερ αρχικά θεωρήθηκε ακατάλληλη για το ρόλο, καθώς ήταν αδύνατη, γι’ αυτό και η ίδια επιδόθηκε στο πώς να πάρει κιλά, αλλά και να υιοθετήσει αγγλική προφορά.
Τελικά κατάφερε να πάρει 10 κιλά, αλλά μαζί με αυτά να λάβει και εγκωμιαστικές κριτικές, μια υποψηφιότητα για Όσκαρ α’ γυναικείου ρόλου και Χρυσής Σφαίρας, όπως και σχεδόν 4 εκατομμύρια δολάρια ως αμοιβή.
Η επιτυχία της ταινίας οδήγησε και στο σίκουελ «Μπρίτζετ Τζόουνς: Η επόμενη σελίδα» το 2004, με τη σκηνοθεσία της Μπίμπαν Κίντρον αυτή τη φορά και το πρωταγωνιστικό τρίο και πάλι εν δράσει.
Παρ’ όλο, όμως, που εισπρακτικά πήγε και πάλι καλά, οι κριτικές εν προκειμένω δεν είναι και τόσο καλές, καθώς σε πολλούς κριτικούς η ταινία φάνηκε προβλέψιμη και ανόητη. Το σίκουελ πρόσθεσε 11 εκατομμύρια δολάρια στο λογαριασμό της Ζελβέγκερ, ενώ η ίδια βρέθηκε ξανά υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα.
Η τρίτη ταινία της σειράς, όπου η Μπρίτζετ Τζόουνς γίνεται μητέρα είναι προς το παρόν στα σκαριά, με το ίδιο πρωταγωνιστικό καστ και τον Πίτερ Κατανέο στη σκηνοθεσία, ενώ η Βρετανίδα πρωταγωνίστρια έχει μπει πλέον στα 40…
Όταν δεν είναι η… Μπρίτζετ
Αφήνοντας πίσω της την παχουλή κι ευαίσθητη Μπρίτζετ Τζόουνς, το 2002 βρίσκεται ανάμεσα στη Μισέλ Φάιφερ και τη Ρόμπιν Ράιτ στη δραματική ταινία «Η αγάπη είναι γένους θηλυκού» σκηνοθεσίας Πίτερ Κοσμίνσκι, κερδίζοντας υποψηφιότητα για βραβείο Satellite.
Έχοντας εντυπωσιάσει τους κριτικούς με τις φωνητικές της ικανότητες σε μια σκηνή της ταινίας «Empire records», αλλά και στη σκηνή με το καραόκε στο «Ημερολόγιο της Μπρίτζετ Τζόουνς», η Ζελβέγκερ καταφέρνει να κερδίσει ένα ρόλο στο μιούζικαλ «Chicago».
Η διάσημη, πλέον, ηθοποιός, χωρίς καμία εμπειρία στο χορό και το τραγούδι, εξοικειώθηκε σε αυτά παρακολουθώντας τη συμπρωταγωνίστριά της Κάθριν Ζέτα Τζόουνς, ενώ μπήκε και σε πρόγραμμα αυστηρής προπόνησης, φωνητικής και χορευτικής, για 10 ολόκληρους μήνες, προκειμένου να ανεβάσει το επίπεδό της.
Έτσι, βρίσκεται άλλη μια φορά υποψήφια για Όσκαρ, με το ρόλο της ως Ρόξι Χαρτ, μιας νοικοκυράς που θέλει να γίνει σταρ και να κερδίσει την εύνοια των ΜΜΕ, στην προσπάθειά της να γλιτώσει τη θανατική ποινή που της έχει επιβληθεί για τη δολοφονία του εραστή της.
Η ερμηνεία της της χαρίζει Χρυσή Σφαίρα, βραβείο Satellite, Screen Actors Guild και διάφορες υποψηφιότητες, ενώ η ταινία λαμβάνει καλές κριτικές, εισπράξεις ύψους 306 εκατομμυρίων και ο τραπεζικός της λογαριασμός αυξάνεται κατά 10 εκατομμύρια δολάρια.
Συνεχίζει με την αισθηματική κομεντί «Down with love» (2003) και συμπρωταγωνιστή της τον Γιούαν Μακ Γκρέγκορ και την ίδια χρονιά βρίσκεται στο πρωταγωνιστικό καστ της δραματικής, πολεμικής ταινίας «Cold mountain» μαζί με τον Τζουντ Λο και τη Νικόλ Κίντμαν, η οποία της χαρίζει επιτέλους, μετά από δύο υποψηφιότητες, το χρυσό αγαλματίδιο β’ γυναικείου ρόλου και καλές κριτικές, όπως επίσης και Χρυσή Σφαίρα, βραβείο BAFTA και διάφορα άλλα βραβεία και υποψηφιότητες.
Η ίδια, σύμφωνα με δηλώσεις της, έχει τοποθετήσει το Όσκαρ στην κρεβατοκάμαρά της, κι όποτε το κοιτάει της μοιάζει σαν… σουβενίρ που έχει ψωνίσει από το Χόλιγουντ. Στα γυρίσματα της ταινίας αυτής ήταν, μάλιστα, που η διάσημη ηθοποιός γνωρίστηκε με τον τραγουδιστή Τζακ Γουάιτ του επιτυχημένου αμερικάνικου συγκροτήματος White Stripes, ο οποίος είχε ένα μικρό ρόλο στην ταινία.
Οι δυο τους γίνονται ζευγάρι, μετά από δύο χρόνια σχέσης, όμως, χωρίζουν λόγω… ασυμβατότητας των προγραμμάτων τους.
Το 2005 βάφει τα μαλλιά της καστανά, ταξιδεύει πίσω στη δεκαετία του ’30 και σκηνοθετείται από τον Ρον Χάουαρντ στη βιογραφική ταινία «Cinderella man» για τη ζωή του θρυλικού πυγμάχου Τζιμ Μπράντοκ, τον οποίο υποδύεται ο Ράσελ Κρόου. Τη χρονιά αυτή η Ζελβέγκερ προχωράει σε γάμο με τον τραγουδιστή Κένι Τσέσνεϊ, ο γάμος, όμως, ακυρώνεται μέχρι το τέλος του χρόνου και το ζευγάρι χωρίζει. Τον τραγουδιστή, η διάσημη ηθοποιός είχε γνωρίσει τον Ιανουάριο του 2005 σε μια φιλανθρωπική εκδήλωση για τα θύματα του τσουνάμι στην Ταϊλάνδη.
Άλλη μια βιογραφική ταινία τη θέλει πρωταγωνίστρια το 2006 και η Ζελβέγκερ υποδύεται τη συγγραφέα παιδικών μυθιστορημάτων Μπέατριξ Πότερ, στην ταινία «Miss Potter», βλέποντας το όνομά της στις υποψηφιότητες Χρυσής Σφαίρας και βραβείου Saturn.
Στο «Leatherheads» (2008) συναντά τον Τζορτζ Κλούνεϊ και στο «Appaloosa» τον Εντ Χάρις και τον Βίγκο Μόρτενσεν, ενώ στην επόμενη διετία περνά από διάφορες ταινίες που δεν της χαρίζουν κάποια διάκριση, όπως από την αισθηματική κομεντί «Ήρθε ο έρωτας στην πόλη», την κομεντί «Ο ένας και μοναδικός», το θρίλερ «Υπόθεση 39» κ.ά.
Μετά και από τη σχέση της με τον επίσης ηθοποιό Μπράντλεϊ Κούπερ, με τον οποίο χώρισε το 2011, η Ζελβέγκερ δηλώνει πως «δεν είναι μόνη, απλώς είναι πολύ απασχολημένη», ζώντας μια ζωή που πάντα ονειρευόταν, αλλά ποτέ δεν πίστευε ότι θα μπορούσε να ζήσει.
Ενδεικτική φιλμογραφία: «Reality bites» (1994), «8 seconds» (1994), «Love and a .45» (1994), «The return of the Texas Chainsaw Massacre» (1994), «Empire records» (1995), «The low life» (1995), «The whole wide world» (1996), «Jerry Maguire» (1996), «Deceiver» (1997), «A price above rubies» (1998), «One true thing» (1998), «The bachelor» (1999), «Nurse Betty» (2000), «Me, myself & Irene» (2000), «Bridget Jones’s diary» (2001), «White Oleander» (2002), «Chicago» (2002), «Down with love» (2003), «Cold mountain» (2003), «Bridget Jones: the edge of reason» (2004), «Cinderella man» (2005), «Miss Potter» (2006), «Leatherheads» (2008), «Appaloosa» (2008), «New in town» (2009), «My one and only» (2009), «Case 39» (2009), «My own love song» (2010).