Το σινεμά του Θ.Αγγελόπουλου στο Megaron Plus
O σκηνοθέτης, που άλλαξε τον ορίζοντα του σινεμά και της σχέσης της Ελλάδας με την κινηματογραφική της ιστορία, ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, τιμάται την Πέμπτη 31 Μαΐου στις 7μ.μ, στην ειδική εκδήλωση «Θόδωρος Αγγελόπουλος – In Memoriam» στο Μέγαρο Μουσικής.
Το Megaron Plus θυμάται και τιμά τον σκηνοθέτη, που μέσα από ένα αδιαπραγμάτευτο προσωπικό ύφος και μια υψηλή αισθητική εικόνων, απελευθέρωσε την κινηματογραφική αφήγηση από το μελόδραμα και τις ρομαντικές εξιδανικεύσεις και παράλληλα ανέδειξε την πραγματικότητα, ως δυναμική αφετηρία επίγνωσης και ανατροπής.
Το αφιέρωμα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο θα αρχίσει συμβολικά με μια δική του ερωτική επιστολή προς την πόλη του, «μια γέρικη πόλη τεσσάρων χιλιάδων χρόνων», όπως λέει ο ίδιος, την τηλεοπτική ταινία «Αθήνα, επιστροφή στην Ακρόπολη», φτιαγμένη το 1983, με παραγωγό την ελληνική δημόσια τηλεόραση.
Το σενάριο είναι δικό του, στην ταινία ακούγονται κείμενα του Κώστα Ταχτσή, ποιήματα του Γιώργου Σεφέρη και του Τάσου Λειβαδίτη και μουσικά θέματα των Μάνου Χατζιδάκι, Μίκη Θεοδωράκη, Λουκιανού Κηλαϊδόνη και Διονύση Σαββόπουλου.
Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος με την «Αναπαράσταση», υπέγραψε τη ληξιαρχική πράξη γέννησης ενός άλλου κινηματογράφου, μας έδειξε έναν καινούριο τρόπο να βλέπουμε, μας πρότεινε να πιστέψουμε ότι η ιστορία μας αφορά άμεσα, ότι είμαστε χαρακτήρες της και μας ταξίδεψε σε μια Ελλάδα καθόλου δοξαστική, αλλά απόλυτα πραγματική.
Για τις ταινίες και το μεγάλο ταξίδι του Θόδωρου Αγγελόπουλου στην ελληνική ιστορία θα μιλήσουν, μεταξύ άλλων, ο ιστορικός και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αντώνης Λιάκος, η διδάκτωρ φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και συγγραφέας Αιμιλία Καραλή και η αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Ειρήνη Στάθη, η οποία με τη διδακτορική της διατριβή ερεύνησε τον «Χώρο και τον χρόνο στον κινηματογράφο του Θ. Αγγελόπουλου». Τους ομιλητές θα συντονίσει ο κριτικός κινηματογράφου, Γιάννης Μπακογιαννόπουλος.
Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος επέλεξε το χρόνο και την ιστορία ως υλικά της τέχνης του και δημιούργησε έναν νέο τρόπο πολιτικού κινηματογράφου, μακριά από τις καθαρές γραμμές του καλού και του κακού και ανοιχτό στις γκρίζες περιοχές της αμφισημίας. «Οι ταινίες μου έχουν την πρόθεση να είναι πιο υβριδικές, χωρίς μια αρχή κι ένα τέλος, προσπαθώ να προτείνω ένα τελετουργικό στον αντίποδα του σασπένς, κάτι σαν κι αυτό που έφτιαξε ο Όσιμα στην ταινία του, Απαγχονισμός».
Οι ταινίες του Θ. Αγγελόπουλου απεγκλωβίζουν τον θεατή από το σασπένς και τον οδηγούν στη σημασία των σιωπών, στην ουσία των γεγονότων και στις αθέατες κοινωνικές διαμορφώσεις που κυριαρχούν στο ελληνικό τοπίο. Ένα τοπίο, που μέχρι τον Αγγελόπουλο ήταν μόνο φως και χρώμα, ένας τόπος εξωτικής ευφορίας.
«Η Αναπαράσταση έκφραζε μια απωθημένη Ελλάδα, όχι αυτή του ήλιου και των νησιών, του Ελύτη, αλλά μια Ελλάδα του Σεφέρη, δεν ήταν μια δοξαστική αφήγηση ενός λαού, αλλά ενός λαού που πέρασε ήττες, φυλακίσεις, εξορίες, αυτή ήταν η Ελλάδα».
H τιμητική παρουσία του Χάρβεϊ Καϊτέλ
Ξεχωριστή θα είναι και η παρουσία του ταλαντούχου αμερικανού ηθοποιού Χάρβεϊ Καϊτέλ, ο οποίος φθάνει στην Αθήνα, σε ένα ταξίδι αστραπή, για να τιμήσει τον αξέχαστο φίλο και συνεργάτη του, Θόδωρο Αγγελόπουλο.
Ο Χάρβεϊ Καϊτέλ έδωσε μία εκπληκτική ερμηνεία στην ταινία το «Το βλέμμα του Οδυσσέα» το 1995, σε σενάριο και σκηνοθεσία του Θόδωρου Αγγελόπουλου (σε συνεργασία με τον Τονίνο Γκουέρα και τον Πέτρο Μάρκαρη) με συμπρωταγωνιστές του, τη Μάγια Μόργκενστερν και τον Ερλαντ Γιόζεφσον.
Η ταινία παρουσιάστηκε στο Διεθνές Φεστιβάλ των Καννών και απέσπασε τα βραβεία: Ειδικό Βραβείο Κριτικής Επιτροπής, FIPRESCI Βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών και Felix των Κριτικών ταινίας της χρονιάς, 1995.
O Χάρβεϊ Καϊτέλ, γεννήθηκε στις 13 Μαΐου 1939 στην Νέα Υόρκη. Στην λαμπρή σταδιοδρομία του περιλαμβάνονται επίσης πρωταγωνιστικοί ρόλοι στις ταινίες Κακόφημοι Δρόμοι (Mean Streets, 1973) και Ο Ταξιτζής (Taxi Driver, 1976) σε σκηνοθεσία του Μάρτιν Σκορσέζε, Οι Μονομάχοι (The Duellists, 1977) και Θέλμα και Λουίζ (Thelma & Louise, 1991), Reservoir Dogs (1992) και Pulp Fiction (1994) του Κουέντιν Ταραντίνο και Μαθήματα Πιάνου (The Piano, 1993) σε σκηνοθεσία της Τζέιν Κάμπιον.
Πληροφορίες: Πέμπτη 31 Μαΐου, στις 7μ.μ, είσοδος ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας. η διανομή των δελτίων αρχίζει στις 5.30 μμ, www.megaron.gr ,Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη, τηλ.: 210 7282333.