documenta 14: H Lady R. της Σοφίας Μαυραγάνη επιστρέφει στην Πλατεία Αυδή

lady-r Φωτογραφία © Πηνελόπη Γερασίμου

Lady R. | Χαρά Κότσαλη 

ΔΕΥΤΕΡΑ, 15 ΜΑΙΟΥ 2017

Στο πιο πρόσφατο έργο της, η ανατρεπτική χορογράφος συνθέτει και παρουσιάζει μια one-woman περφόρμανς στον δημόσιο χώρο της Αθήνας, εμπνεόμενη από την εμβληματική προσωπικότητα της Rosa Luxemburg.

Η περφόρμανς της Σοφίας Μαυραγάνη παρουσιάζεται στο πλαίσιο της documenta14 και ειδικότερα εντός του έργου δημόσιας τέχνης MONUMENT ΤΟ REVOLUTION (Μνημείο στην Επανάσταση) της Κροάτισσας καλλιτέχνιδας Sanja Iveković.

Στην Πλατεία Αυδή, (στο Μεταξουργείο που έχει αποτελέσει πρελούδιο για την αθηναϊκή εκβιομηχάνιση), το μεταξουργείο του Αθανασίου Δουρούτη υπήρξε το ορόσημο της ομώνυμης εργατικής συνοικίας και έδωσε στην κεντρική πλατεία το όνομα του εργοστασιάρχη (ήταν παλιότερα γνωστή ως Πλατεία Δουρούτη, ενώ σήμερα λέγεται Πλατεία Αυδή).

Η γειτονιά παρουσιάζει ακόμα και σήμερα υψηλή συγκέντρωση παραγωγικών μονάδων: μεταλλουργεία και ξυλουργεία, τυπογραφεία και συνεργεία, κάποια εν λειτουργία, άλλα εγκαταλειμμένα. Το κτίριο όπου στεγαζόταν το μεταξουργείο, ένα από τα παλαιότερα νεοκλασικά της πόλης που τώρα στεγάζει τη Δημοτική Πινακοθήκη, κάποτε απασχολούσε περισσότερες γυναίκες απ' ό,τι άντρες, που όμως αμείβονταν με λιγότερο από τον μισό μέσο αντρικό μισθό.

Φωτογραφία © Πηνελόπη Γερασίμου

Lady R. | Χαρά Κότσαλη 

Η Sanja Iveković, ανταποκρινόμενη σε αυτά τα ιστορικά στοιχεία και στις όχι και τόσο παλιές εργασιακές συνθήκες και ανισότητες, φαντάζεται εκ νέου το μνημείο του Ludwig Mies van der Rohe για τη Rosa Luxemburg και τον Karl Liebknecht σαν δημόσια σκηνή για τα δικαιώματα των εργατών, τα δικαιώματα των γυναικών και την ταξική πάλη.

H Μαυραγάνη έχει ως σημείο εκκίνησης του έργου το τελευταίο κείμενο της Luxemburg που γράφτηκε αμέσως μετά την καταστολή της εξέγερσης των Σπαρτακιστών από τη γερμανική κυβέρνηση και λίγες ώρες πριν από τη σύλληψη και δολοφονία της Luxemburg και του Karl Liebknecht από το σώμα Φράικορπς. Με το κείμενο αυτό δημιουργεί την παρτιτούρα για ένα παράδοξο πολιτικό ορατόριο, που πραγματεύεται με τη σύμπραξη της ερμηνεύτριας Χαράς Κότσαλη και της μουσικού Μάρθας Μαυροειδή το ζήτημα της αναβίωσης των ίδιων λέξεων από μια σύγχρονη γυναίκα. Πάνω στο μνημείο που είναι αφιερωμένο στη μνήμη της Luxemburg, πώς ηχούν σήμερα οι λέξεις του παρελθόντος; Πώς μπορούν να μεταδοθούν; Τί είδους διάλογο προκαλούν;

Η περφόρμανς έχει ήδη παρουσιαστεί μέχρι στιγμής στις 8 και 10 Απριλίου, ενώ την Παρασκευή 26 Μαΐου στις 21.30 θα παρουσιαστεί για μια ακόμα φορά στην Πλατεία Αυδή.

Φωτογραφία © Πηνελόπη Γερασίμου
Η Σοφία Μαυραγάνη είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση στην τέχνη του χορού, καθώς δραστηριοποιείται στο πεδίο αυτό ως δημιουργός, χωρίς να έχει κάνει κλασικές σπουδές χορού. Σπούδασε οργάνωση και διοίκηση επιχειρήσεων/marketing στo Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και έπειτα χορογραφία/dance making στο ολλανδικό Πανεπιστήμιο Τεχνών ArtEZ του Άρνεμ. Δουλεύοντας ως χορογράφος, εκπαιδεύτρια και concept designer, γνωστή για τον κοινωνικο-πολιτικό χαρακτήρα των έργων της, έχει παρουσιάσει έργα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, σε ανεξάρτητα θέατρα και σε φεστιβάλ (Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, «Δημήτρια», MIRfestival, ΚΘΒΕ, PARK YOUR ID στο Mάαστριχτ, Διεθνές Φεστιβάλ Ημέρες Χορού στα Χανιά, Θέατρο Απόλλων στη Σύρο, Θέατρο Μπελιζάριο στο Μπουένος Άιρες, Θέατρο Lagrada στη Mαδρίτη κ.α.).Η εκπαιδευτική της δράση χαρακτηρίζεται από τη δημιουργία πρωτότυπων εκπαιδευτικών και καλλιτεχνικών προγραμμάτων όπως το «Out of order» και το «playforPLACE», τo οποίo έχει πραγματοποιηθεί σε 17 πόλεις σε Ευρώπη, Λατινική Αμερική, Αφρική και Ωκεανία. Ιδρυτικό μέλος του διεθνούς καλλιτεχνικού δικτύου FINGERSIX και της ομάδας FINGERSIX/Athens.

Ιnfo
Πλατεία Αυδή, Μεταξουργείο
26 Μαΐου, 21.30