Το ιστορικό Ωδείο Αθηνών εκσυγχρονίζεται και γίνεται κομμάτι της πόλης

odeio-athinon

Tο δαιδαλώδες κτίριο στηρίζει τον κύριο όγκο του περιμετρικά πάνω σε μία ισόγεια στοά. Αίθρια, στοές, μαρμάρινες σκάλες και βλάστηση «ντύνουν» το επιβλητικό αρχιτεκτόνημα του Δεσποτόπουλου.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 14 ΙΟΥΛΙΟΥ 2017

Μετά από τέσσερις δεκαετίες εγκατάλειψης, το πολύπαθο κτίριο μπαίνει σε τροχιά αποκατάστασης με απόφαση της Περιφερειάρχη Αττικής, αποκτώντας (επιτέλους) τη θέση που του αξίζει στον αστικό ιστό.

athensconservatoire.gr

Ο πρόεδρος του Ωδείου, Νίκος Τσούχλος, μας είχε προϊδεάσει πριν από μερικούς μήνες γι αυτό που θα συνέβαινε: «Το Ωδείο Αθηνών από Σεπτέβρη αλλάζει πίστα» είχε πει χαρακτηριστικά, εξάπτοντας την περιέργειά μας με την αποφασιστικότητα και σιγουριά στον τόνο της φωνής του. Λίγο καιρό μετά, τα λόγια του επιβεβαιώνονται με τον πιο πανηγυρικό τρόπο.

Κατά τη χτεσινή συνέντευξη Τύπου στο περιστύλιο του Ωδείου, ο πρόεδρος του ΔΣ Νίκος Τσούχλος, η Αντιπεριφερειάρχης Αττικής Ερμίνα Κυπριανίδου και ο δήμαρχος της Αθήνας Γιώργος Καμίνης, μοιράστηκαν μαζί μας κι επισήμως τα νέα που περιμέναμε από καιρό. Μετά από σαράντα χρόνια εγκατάλειψης και ένα κρίσιμο 2012 κατά το οποίο το Ωδείο κόντεψε να καταρρεύσει λόγω οφειλών, η Περιφερειάρχης Ρένα Δούρου αποφάσισε την ένταξη της πράξης «Αποπεράτωση και εκσυγχρονισμός των κτιριακών εγκαταστάσεων του Ωδείου Αθηνών» στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Αττική 2014-2020», στον Άξονα Προτεραιότητας «Βελτίωση της Ποιότητας Ζωής στο Αστικό Περιβάλλον». Πρόκειται για έργο συνολικού προϋπολογισμού 4.798.970,04 ευρώ που συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης. Στόχος του έργου είναι η ενίσχυση του πολιτιστικού, εκπαιδευτικού και αναπτυξιακού ρόλου του Ωδείου Αθηνών, με την αποπεράτωση σημαντικών τμημάτων του κτιρίου.

Ειδικότερα, το έργο περιλαμβάνει: α) την αποπεράτωση του αμφιθεάτρου, δυναμικότητας 600 θέσεων (είσοδος από την οδό Ρηγίλλης), ως αμφιθεάτρου λόγου, θεάτρου, μουσικής, χορού, κινηματογράφου και συνεδρίων, μαζί με τους βοηθητικούς χώρους (καμαρίνια, τεχνική υποστήριξη κ.λπ.), β) την αποπεράτωση υπόγειου πειραματικού πολυχώρου τύπου black box, δυναμικότητας 200 θέσεων, προκειμένου να φιλοξενεί εκδηλώσεις μουσικής με ηλεκτρονικό ήχο, προβολές και χορό, ενώ παράλληλα, να μπορεί να μετατρέπεται σε τέσσερις συνεδριακές αίθουσες με δυνατότητες συνένωσής τους, γ) την αποπεράτωση των φουαγιέ και τη διαμόρφωσή τους σε χώρους εκθέσεων ή κοινωνικών εκδηλώσεων, δ) τη μετατροπή του ισογείου προς την οδό Ρηγίλλης σε χώρο εστίασης για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών, ε) τη διαμόρφωση του β’ υπογείου της βόρειας πλευράς σε κέντρο μουσικής τεχνολογίας, χώρο υποστήριξης της νεανικής πολιτισμικής επιχειρηματικότητας και χώρο ανάπτυξης για πρώτη φορά στην Ελλάδα του distance learning στον τομέα της μουσικής εκπαίδευσης. Θυμίζουμε πως, με δωρεά του Οργανισμού Ανάπτυξης και Πολιτισμού ΝΕΟΝ, πριν από έναν χρόνο ανακαινίστηκε και τέθησε σε χρήση το α' υπόγειο του κτιρίου, εκεί που φιλοξενήθηκε πριν από μερικούς μήνες η μεγαλειώδης έκθεση «Η Υπέρβαση της Άβυσσος» (διαβάστε σχετικά εδώ).

Διαβάστε επίσης: O Πρόεδρος του Ωδείου Αθηνών μας μιλά για την ανακαίνιση του χώρου από τον Οργανισμό ΝΕΟΝ

«Οι νέες πολιτιστικές, εκπαιδευτικές αλλά και ευρύτερα αναπτυξιακές προοπτικές που έτσι ανοίγονται στην περιοχή με επίκεντρο το ιστορικό Ωδείο Αθηνών, ακριβώς δίπλα στο Βυζαντινό Μουσείο και το Λύκειο του Αριστοτέλη, θα συμβάλλουν καθοριστικά στον εμπλουτισμό του αστικού ιστού και θα δώσουν νέα ώθηση στο κοινωφελές έργο που το Ωδείο Αθηνών προσφέρει χωρίς διακοπή στην ελληνική κοινωνία εδώ και ενάμιση αιώνα» ανέφερε ο Νίκος Τσούχλος για την αποκατάσταση του ιστορικού κτιρίου, από τη στέγη του οποίου πέρασαν οι σπουδαιότεροι μουσικοί και θεατράνθρωποι της χώρας (Νίκος Σκαλκώτας, Μαρία Κάλλας, Δημήτρης Μυράτ, Αιμίλιος Βεάκης κ.ά.).

Στο ίδιο κλίμα, η Αντιπεριφερειάρχης μίλησε για την σημασία της υποστήριξης των οργανισμών πολιτισμού, που συμβάλλουν άμεσα τόσο στην οικονομική ανάπτυξη όσο και την ποιότητα ζωής στην πόλη. «Ιδιαίτερα στο κέντρο της Αθήνας, όπου συγκεντρώνονται πολλές υποδομές και κινείται το ανθρώπινο δυναμικό του πολιτισμού, ο σύγχρονος πολιτισμός προσδίδει αξία στο τουριστικό προϊόν και συμβάλλει στο γενικότερο δυναμισμό της πόλης», είπε σχετικά με τον Γιώργο Καμίνη να συμπληρώνει πως η αποπεράτωση τπυ Ωδείου είναι «ένα δώρο στην πόλη», το οποίο με ευθύνη του Δήμου θα πάψει να είναι αποκομμένο από αυτήν, όπως ήταν επί τόσες δεκαετίες.

Μακέτα: Η πρόσοψη του Ωδείου (οδός Ρηγίλλης) όπως θα είναι μετά την παρέμβαση αρχιτεκτονικού γραφείου Θύμιος Παπαγιάννης & Συνεργάτες.

Σχετικά με το χρονοδιάγραμμα αποπεράτωσης, ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ωδείου Αθηνών Νίκος Τσούχλος ανέφερε πως τα έργα αναμένονται να ξεκινήσουν το προσεχές φθινόπωρο (Σεπτέμβριος/Οκτώβριος) και να ολοκληρωθούν έναν χρόνο μετά. «Αν όλα πάνε καλά, το Γενάρη του '19 θα έχουμε εγκαίνια» είπε σχετικά, μην παραλείποντας να αναφερθεί στη σημασία της 14ης documenta για την επανατοποθέτηση του Ωδείου στον αρχιτεκτονικό, εκπαιδευτικό και πολιτιστικό χάρτη της πόλης.

Λίγες μόλις μέρες πριν την οριστική αποχώρηση της μεγάλης έκθεσης, το Ωδείο συνεχίζει να σφύζει από ζωή, όχι μόνο λόγω των επισκεπτών από όλο τον κόσμο αλλά εξαιτίας των δεκάδων παιδιών που κατακλύζουν καθημερινά το ισόγειο, εκεί όπου στεγάζεται πλέον το Παιδικό Μουσείο, μια εξέλιξη συμβολική εκτός των άλλων, καθώς δίνει το μήνυμα ότι τα παιδιά εξοικειώνονται από νωρίς με τις τέχνες αλλά με και το ίδιο το Ίδρυμα. 

ΣΟΦΙΑ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ / [email protected]