Με τέσσερα βιβλία υποδεχόμαστε τον Φεβρουάριο
Τέσσερα βιβλία Ελλήνων συγγραφέων στην βιβλιοπαραγωγή του μήνα που δίνει σκυτάλη στον Φεβρουάριο.
Γρανάδα
Γιάννης Καλαβριανός
Κάπα Εκδοτική
Να μην ξεχνάμε όμως πως αυτόν τον καιρό είναι κι η εποχή που κοκκινίζουν τα ρόδια.
«Ο στόχος ήταν, από την αρχή, να γραφτεί ένα μεγάλο ποίημα. Εικόνες ποιημάτων γέννησαν τις σκηνές του, σε στίχο γράφτηκε το κείμενό του και οι χαρακτήρες του αγαπούν τους ποιητές.
Ένα ποίημα για το αποίητο, το πιο χειροπιαστό και άπιαστο απ' όλα, τον χρόνο ανάμεσα στην αρχή και το τέλος του καθενός.
Μαζί με τα ερωτήματα για το πριν και το μετά, που έτσι κι αλλιώς συναντιούνται».
(από το σημείωμα του συγγραφέα στο πρόγραμμα της παράστασης)
Το θεατρικό έργο του Γιάννη Καλαβριανού «Γρανάδα» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τη θεατρική περίοδο 2017-2018 στο Από Μηχανής Θέατρο, στην Αθήνα, σε σκηνοθεσία του ίδιου του συγγραφέα.
Εκεί κάτω στον ουρανό
Γεωργία Συλλαίου
Πόλις
Έτσι, εκπαιδεύτηκε να θυμάται. Ανακαλώντας τα γεγονότα, έβλεπε τον εαυτό της να βγαίνει μέσα από παραμορφωτικούς καθρέφτες. Μια λέξη, ένας ήχος, γινόταν αίφνης το κλειδί που άνοιγε μια πόρτα ερμητικά κλειστή, γινόταν η αστραπή που φώτιζε ένα αθέατο τοπίο. Υποχρέωνε, ικέτευε τις στιγμές να υπάρξουν και πάλι.
Οι μνήμες της δεν ήταν ποτέ απολύτως καθαρές, υπήρχε μια καλειδοσκοπική διαστρέβλωση, που ωστόσο δεν αλλοίωνε την υποκειμενική της πραγματικότητα, αντιθέτως την παρέθετε ενώπιόν της με μια φασματική λάμψη.
Τώρα στέκεται μισοζαλισμένη στο μπαλκόνι με ένα τσιγάρο στο χέρι, μες στο καταχείμωνο, φορώντας μάλλινα, σκούφο και γάντια, και αναρωτιέται τι πήγε στραβά και βρίσκεται μισοζαλισμένη στο μπαλκόνι με ένα τσιγάρο στο χέρι, μες στο καταχείμωνο, φορώντας μάλλινα, σκούφο και γάντια, να αναρωτιέται τι πήγε στραβά.
Στιγμές, πρόσωπα και εικόνες από την παιδική ηλικία, παράλληλα με μιαν ανειλικρινή εξομολόγηση. Η Αντιγόνη ανακαλεί και ανασκευάζει τα γεγονότα, έχει ερωτήματα, δεν έχει τις απαντήσεις, η ενηλικίωση αργεί. Εκεί κάτω στον ουρανό, θα βρει μόνον τις μνήμες της.
Πριν ακόμη γεννηθείς
Ζωή Σαμαρά
Εκδόσεις Γκοβόστη
Είσαι το πρώτο παιδί στον κόσμο που αφηγείται παραμύθι πριν ακόμη γεννηθεί
Άκου. Θα σου πω μια ιστορία, διωδία με τη δική σου φωνή.
Και αν ακόμη δεν είσαι έτοιμος να προσλαμβάνεις κάθε φωνητικό ήχο και να του αποδίδεις νοήματα, εσύ, άκου.
Ναι, είσαι το πρώτο παιδί στον κόσμο που αφηγείται παραμύθι πριν ακόμη γεννηθεί, ένα παραμύθι που γράφεται από εσένα για παιδιά σαν εσένα, πάνω στις σελίδες του ανέμου, καθώς το συνθέτεις μέσα σε ρυθμούς υδάτινης κοσμογονικής μελωδίας.
Η Ζωή Σαμαρά είναι καθηγήτρια στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και διδάσκει Θεωρία της Λογοτεχνίας και του Θεάτρου. Έχει διδάξει στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και σε πανεπιστήμια του εξωτερικού. Από τις δημοσιεύσεις της στην Ελλάδα, τη Γαλλία, την Ελβετία, τη Γερμανία, τις ΗΠΑ, τον Καναδά, αναφέρουμε ενδεικτικά τα βιβλία "Le Regne de Cronos" (Παρίσι, 1983), "Προοπτικές του Κειμένου" (Θεσσαλονίκη, 1987), "Υπόκριση θεατρικού λόγου" (Θεσσαλονίκη, 1996), το ανθολόγιο "Φωνή από την άλλη ακρογιαλιά: Μίλτος Σαχτούρης" (Αθήνα, 1997), τον συλλογικό τόμο "Montaigne: Espace Voyage Ecriture" (Παρίσι, 1995), το αφιέρωμα "Approches bachelardiennes des oeuvres litteraires" (Τύμπινγκεν, 1996) και τα άρθρα "Le lecteur bon nageur", "Poetique du non", "Le sens comme reflet", "Ποιητής: εβενουργός της νύχτας", "Γυνή πολύτροπος".
Πληγωμένα όνειρα
Γιώργος Παπαδόπουλος - Κυπραίος
Διόπτρα
Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 1957 Μέσα στη χαρτοσακούλα με το σταφύλι ήταν κρυμμένες δύο βόμβες... Είχαν παραδοθεί το προηγούμενο βράδυ στον δεκαεξάχρονο Ανδρέα.
Στη μία το μεσημέρι, αφού σχόλασαν οι Άγγλοι τεχνικοί, ο Ανδρέας σκαρφάλωσε από τα ανοιγμένα φτερά πάνω σε ένα βομβαρδιστικό Καμπέρα και τοποθέτησε τη μία βόμβα κοντά στο ντεπόζιτο.
Λίγο αργότερα τοποθέτησε και τη δεύτερη βόμβα, ελπίζοντας πως η φωτιά θα μεταδιδόταν πολύ γρήγορα σε όλο το υπόστεγο των αεροπλάνων.
Ο ανήλικος σαμποτέρ είχε εκτελέσει με ακρίβεια την αποστολή του.
Οι ζημιές που προκλήθηκαν ανέρχονταν σε 4 εκατομμύρια λίρες. Το σαμποτάζ στο Ακρωτήρι της Λεμεσού, στο οποίο πρωτοστάτησε, ήταν το μεγαλύτερο, μέχρι τότε, του αγώνα της ΕΟΚΑ.
Οι συλλήψεις, οι βασανισμοί, οι απαγχονισμοί και, τέλος, το "διαίρει και βασίλευε" των Άγγλων, που έστρεψε τους Τούρκους εναντίον των Ελλήνων, χαρακτήριζαν αυτόν τον άνισο αγώνα.
Μέσα από τις προσωπικές διαδρομές των απογόνων του παπα-Κυριάκου, στα Πληγωμένα Όνειρα εκτυλίσσεται όλη η πολυκύμαντη ιστορία της Κύπρου – από τα μέσα σχεδόν του 19ου αιώνα μέχρι και το 1967.
Η μυθιστορηματική αφήγηση των γεγονότων καταδεικνύει ότι το πεπρωμένο των ανθρώπων συνδέεται άρρηκτα με το συλλογικό πεπρωμένο του έθνους, και το ερώτημα που τίθεται είναι: Άραγε, τα πράγματα θα μπορούσαν να έχουν εξελιχθεί διαφορετικά;