Σάλος με την νέα καταστροφική «αποκατάσταση» δημοφιλούς έργου τέχνης στην Ισπανία
Η «Άμωμος σύλληψη» του Bartolomé Esteban Murillo έπεσε «θύμα» της ερασιτεχνικής δουλειάς ενός συντηρητή επίπλων.
Η απόφαση ενός συλλέκτη τέχνης στην Βαλένθια να εμπιστευτεί την συντήρηση ενός δημοφιλούς έργου ζωγραφικής της Παναγίας φιλοτέχνησε ο μπαρόκ καλλιτέχνης Bartolomé Esteban Murillo σε έναν συντηρητή επίπλων έχει προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις στην Ισπανία.
Πιο συγκεκριμένα ο συλλέκτης πλήρωσε 1.200 ευρώ στον συντηρητή επίπλων, ο οποίος προσπάθησε δύο φορές χωρίς επιτυχία να αποκαταστήσει την «Άμωμο σύλληψη» και είναι πλέον αγνώριστη. Με αφορμή την νέα καταστροφική «αποκατάσταση», πολλοί συντηρητές τέχνης στην Ισπανία υπογράμμισαν την ανάγκη για την θεσμοθέτηση κανονισμών και πιστοποίησης.
«Δεν νομίζω πως αυτός ο τύπος – ή αυτοί οι άνθρωποι – θα έπρεπε να λέγεται συντηρητής. Ας είμαστε ειλικρινείς, είναι ατζαμήδες που τα έκαναν θάλασσα» δήλωσε στον Guardian ο καθηγητής στην Σχολή της Γαλικίας για τη Διατήρηση και Αποκατάσταση Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Fernando Carrera.
Σύμφωνα με τον Carerra, η υφιστάμενη νομοθεσία επιτρέπει σε ανθρώπους να αναλαμβάνουν έργα αποκατάστασης ακόμα και εάν δεν έχουν τις απαραίτητες γνώσεις και ικανότητες. «Μπορείτε να φανταστείτε τον οποιονδήποτε να κάνει χειρουργικές επεμβάσεις σε άλλο κόσμο; Ή κάποιον να επιτρέπεται να πουλά φάρμακα χωρίς άδεια φαρμακοποιού; Ή κάποιον που δεν είναι αρχιτέκτονας να μπορεί να κατασκευάζει ένα κτήριο;» σχολίασε ο καθηγητής.
Η περίπτωση θυμίζει αρκετά αυτή της συντήρησης της αγιογραφίας «Ecce Homo» πριν από οχτώ χρόνια, όταν η 80χρονη Cecilia Giménez ανέλαβε να «αποκαταστήσει» το έργου του Elías García Martínez, σε συνεννόηση με την εκκλησία. Τα αποτελέσματα ήταν απογοητευτικά και η ερασιτεχνική αποκατάσταση της αγιογραφίας γρήγορα έγινε πρώτο θέμα στα διεθνή πρωτοσέλιδα και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η αντιπρόεδρος της ισπανικής ένωσης επαγγελματιών συντήρησης και αποκατάστασης María Borja δήλωσε στο Europa Press πως αποτυχημένες προσπάθειες αποκατάστασης όπως του Murillo «είναι δυστυχώς πολύ πιο συχνές» από όσο φαντάζεται ο κόσμος και τόνισε πως οι ερασιτεχνικές εργασίες συχνά προκαλούν ανεπανόρθωτες ζημίες στα έργα.