Ο πολιτισμός στην ΕΕ και η οικονομική καταστροφή της πανδημίας

sunaulia-koino-theates-gig-live Taya Ovod
ΤΡΙΤΗ, 26 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2021

Ο πολιτιστικός και δημιουργικός τομέας της Ευρώπης έχει δεχτεί το μεγαλύτερο πλήγμα από τον κορωνοϊό, με εξαίρεση μονάχα τη βιομηχανία των αερομεταφορών.

Αυτό αναφέρει μια νέα έρευνα, η οποία ζητά μεγάλες δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις ώστε να αποφευχθούν οι μακροπρόθεσμες ζημίες.

Σύμφωνα με την έρευνα που συνέταξαν ευρωπαϊκοί οργανισμοί δημιουργών και συγγραφέων η πτώση στο συγκεκριμένο τομέα – στον οποίο συμπεριλαμβάνονται η τηλεόραση, ο κινηματογράφος, το ραδιόφωνο, η μουσική, οι εκδόσεις και τα βιντεοπαιχνίδια – τα έσοδα για το 2020 έπεσαν κατά 31,2% σε σχέση με το 2019 – περισσότερο κι απ’ όσο στον τουρισμό (27%). Η πτώση των αερομεταφορών την ίδια χρονιά ήταν οριακά μεγαλύτερη, στο 31,4%.

«Ο πολιτισμός έχει γίνει σπάνιος πόρος στην Ευρώπη σήμερα και είμαστε σε χειρότερη κατάσταση λόγω αυτού. Μαθαίνουμε με τον σκληρό τρόπο την πραγματική και ουσιαστική αξία της τέχνης στην κοινωνία μας» δήλωσε ο Γάλλος πρωτοπόρος της ηλεκτρονικής μουσικής Jean-Michel Jarre, ο οποίος θα παραδώσει αντίγραφο της έρευνας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Πριν το χτύπημα του κορωνοϊού, ο πολιτιστικός και δημιουργικός τομέας ήταν μια ραγδαία αναπτυσσόμενη ατμομηχανή της Ευρώπης, παρέχοντας θέσεις εργασίες σε 7,6 εκατομμύρια ανθρώπους, ενώ ο ετήσιος κύκλος εργασιών των 643 δισεκατομμυρίων ευρώ είχε αυξηθεί κατά 2,6% σε σχέση με το 2019 και εκπροσωπεί το 4,4% του ΑΕΠ της ΕΕ.

«Αυτό που έχουμε δει από τότε, ωστόσο, είναι οι δραματικές συνέπειες του κλεισίματος κυριολεκτικά χιλιάδων χώρων. Ο πολιτισμός ήταν ο πρώτος τομέας που ανέστειλε τις περισσότερες δραστηριότητές του και πιθανότατα θα είναι ο τελευταίος που θα επαναλειτουργήσει χωρίς περιορισμούς» δήλωσε ο συντονιστής της μελέτης, Marc Lhermitte.

Shutterstock / Halfpoint

Σύμφωνα με την έρευνα, η πανδημία έπληξε ιδιαίτερα τις παραστατικές τέχνες και τη βιομηχανία της μουσικής, με την πτώση των εσόδων να υπολογίζεται σε 90% και 76% αντίστοιχα. Μεγάλες πτώσεις σημειώθηκαν στις εικαστικές τέχνες, τη λογοτεχνία, τον Τύπο και τον κινηματογράφο, ενώ μόνο ο κλάδος των βιντεοπαιχνιδιών μπόρεσε να ανταπεξέλθει, σημειώνοντας άνοδο 9%.

Ο Lhermitte εξηγεί πως το άμεσο lockdown στις τέχνες ήταν ιδιαίτερα οδυνηρό και παρά τις προσπάθειες, οι όποιες προσπάθειες θα πέσουν στο κενό εάν δε συμβεί κάτι να αντισταθμίσει τις απώλειες από τις δια ζώσης εκδηλώσεις. Αυτό που προτείνει ο ερευνητής, είνι η δημιουργία ενός «συμπαγούς νομικού πλαισίου» και να υπάρξουν σοβαρές δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις.

«Η κρίσιμη περίοδος που βιώνουμε απαιτεί πραγματικά μέτρα άνευ προηγουμένου. Ο δημιουργικός τομέας της Ευρώπης δεν έχει γνωρίσει ποτέ τέτοια οικονομική καταστροφή στο παρελθόν και οι βαθιές συνέπειές της θα γίνουν αισθητές κατά την επόμενη δεκαετία» καταλήγει η έρευνα.