Ο πόνος του ανθρώπου και των πραγμάτων στο έργο του Νίκου Δεσεκόπουλου
Στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων.
Ο καρυωτακικός στίχος του τίτλου έρχεται πάντα στη σκέψη απέναντι σε ζωγραφικά και κυρίως σε χαρακτικά έργα του Νίκου Δεσεκόπουλου. Πειραιώτης, ο Νίκος έδειξε από την νηπιακή ηλικία την έφεσή του στο σχέδιο,όπως ομολογεί, «κλέβοντας με το μάτι» κινήσεις του μηχανολόγου πατέρα του, όταν εκείνος σχεδίαζε. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1974-76) στο Προκαταρκτικό Εργαστήριο με τον Λευτέρη Κανακάκη, χαρακτική (1976-80) στο Εργαστήριο του Κώστα Γραμματόπουλου και Τέχνη του Βιβλίου (1979-80), μαθητεύοντας στο Φροντιστήριο του Γιάννη Παπαδάκη. Τ
Το 1980, με την ολοκλήρωση των σπουδών του, απέσπασε βραβείο στο Εργαστήριο Χαρακτικής και έπαινο του Φροντιστηρίου Τέχνης του Βιβλίου. Το 1983 συμμετείχε ως ειδικός τεχνίτης στην οργάνωση του Β΄ Εργαστηρίου Χαρακτικής της ΑΣΚΤ με υπεύθυνο καθηγητή τον Θανάση Εξαρχόπουλο. Το 1983, σε συνεργασία με την αγγειοπλαστική εταιρεία «Ιωνία» για τη σχεδίαση δέκα μακετών κεραμικών προς Αμερική.
Η αμείλικτη για τον εικαστικό καλλιτέχνη καθημερινότητα έστρεψε και τον Δεσεκόπουλο προς τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπου υπηρέτησε από το 1983 έως το 2014, χωρίς να εγκαταλείψει όμως τη χαρακτική και τις γραφικές τέχνες, με την εφαρμογή τους στην εικονογράφηση αρκετών εντύπων... Άλλωστε χαρακτική και τυπογραφία είναι αδελφές, κατά την εύστοχη διατύπωση του προσεκτικού Ζαχαρία Παπαντωνίου το 1938. Κατά το διάστημα 1985-96 εργάστηκε ως ζωγράφος ναών και εικόνων. Είναι μέλος του ΕΕΤΕ Ιδρυτικό μέλος Ένωσης Ελλήνων Χαρακτών και διετέλεσε πρόεδρός της (2002-08), θέση από την οποίαν έχει προσφέρει ―αρκεί να σημειωθεί η απόκτηση στέγης και εκθετηρίου της σε πάροδο κοντά στο σημερινό Μουσείο Ακρόπολης, καθώς και οι περίπου σαράντα εκθέσεις της σε Ελλάδα και εξωτερικό. Πρωτοστάτησε στην έκδοση δύο συλλεκτικών λευκωμάτων της ΕΕΧ «Το πνεύμα των Ολυμπιακών Αγώνων / 2004» και «Θάλασσα».
Ο Δεσεκόπουλος στη ζωγραφική του παραμένει πιστά παραστατικός, χωρίς να προσχωρεί σε οιασδήποτε εκδοχής αφαιρετική απόδοση θεμάτων του.Την περίοδο 1987-1994 αναζητά να σχεδιάσει ανθρώπινες φιγούρες σε καφενεία της Αθήνας και Πειραιά επί μακρά διαστήματα ωρών και ημερών, δεν κουράζεται να συγκρατεί και να μελετά άδειες ξύλινες ψάθινες καρέκλες, τον ρυθμό της ανάσας των κάθε είδους θαμώνων. Αποτυπώνει έτσι την ανθρώπινη απουσία δίκην παρουσίας σε έργα του με σινική μελάνη, με τέμπερα και ελαιοχρώματα σε ψυχρές κατά πλησμονή τονικότητες. Έτσι προέκυψε η μεγάλη θεματική ενότητα «ιστορία μιάς καρέκλας». Ο Δεσεκόπουλος αριθμεί 17 ατομικές εκθέσεις και πάνω από 220 συμμετοχές του σε ομαδικές.
Δημήτρης Παυλόπουλος
Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης
Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας ΕΚΠΑ
Info
Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων στo πλαίσιo του «Athens City Festival»
11/5-18/6 2023