«Θέατρο και Εκπαίδευση: Θεωρία και Πράξη»: Η νέα επιστημονική μελέτη της Ιόλης Ανδρεάδη κυκλοφορεί
Δεύτερη χιλιάδα κυκλοφορίας για το νέο βιβλίο της Ιόλης Ανδρεάδη «ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ» που κυκλοφορεί από την Κάπα Εκδοτική στη σειρά «Μελέτες για το Θέατρο».
Η νέα επιστημονική μελέτη της Ιόλης Ανδρεάδη «ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ» που κυκλοφορεί από την Κάπα Εκδοτική, στην εξαιρετική σειρά «Μελέτες για το Θέατρο» και σε όλα τα ενημερωμένα βιβλιοπωλεία της χώρας, μπαίνει στη δεύτερη χιλιάδα κυκλοφορίας.
Στο σημείωμά της στο οπισθόφυλλο του βιβλίου η διακεκριμένη σκηνοθέτις, ποιήτρια και Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών, Εύα Στεφανή, γράφει «Η αναπόσπαστη αλλά και αινιγματική σχέση Θεάτρου και διδασκαλίας αποτελεί το αντικείμενο του βιβλίου της Ιόλης Ανδρεάδη. Μέσα από πλήθος παραδειγμάτων, η Ανδρεάδη αναδεικνύει τον τρόπο που ο άρρηκτος δεσμός Θεάτρου – Εκπαίδευσης διαπνέεται από το παιχνίδι, την Ψυχανάλυση, την Κοινωνική Ανθρωπολογία, τα λαϊκά πανηγύρια, την περφόρμανς, τη γιόγκα, θεατρικές μεθόδους-Viewpoints, Moment Work κ.ά. – διευρύνοντας έτσι την αντίληψή μας για την έννοια της θεατρικής θεωρίας και πράξης ως απαραίτητου εργαλείου προς μια ευρεία έννοια της Εκπαίδευσης. Η πρωτοτυπία και η ιδιαίτερη σημασία του βιβλίου είναι ότι η συγγραφέας προσεγγίζει όχι μόνο το Θέατρο αλλά και τη Διδασκαλία ως Ποίηση. Μια διαδικασία συνάντησης και αποκάλυψης του οικείου και ανοικείου εαυτού.»
Θεατρική παιδεία και διδασκαλία. Μια υπόθεση που έχει μεγάλο παρελθόν και εναπόκειται σε μας να έχει μέλλον. Ο Werner Jaeger με το έργο του «Παιδεία» μας έδειξε ότι από την εποχή που αναδύθηκε το αττικό δράμα, το θέατρο βρισκόταν ήδη στο επίκεντρο της παιδείας, λέξης που σήμαινε τον πολιτισμό στο σύνολό του αλλά και την εκπαίδευση, που εξασφαλίζει την πνευματική ζωή του.
Η θεατρική παιδεία, με όλες της τις διαστάσεις, αντλώντας, εκτός από τη θεατρική τέχνη, και από το διάλογό της με το παιδικό παιχνίδι, το παραμύθι, τα εικαστικά, τον μύθο, την ψυχανάλυση, και την έρευνα, αξίζει να έχει και σήμερα ένα κεντρικό ρόλο στον πολιτισμό και την εκπαίδευσή μας.
Το βιβλίο αυτό απευθύνεται σε πολλούς. Σε όσους και σε όσες εργάζονται, διδάσκουν, σπουδάζουν το θέατρο, παρακολουθούν τις παραστάσεις του ως θεατές είτε το γνωρίζουν από τις κινηματογραφικές και τηλεοπτικές διασκευές του και από βιβλία. Σε όσους και σε όσες το υπηρετούν. Σε όσους και σε όσες ενδιαφέρονται να αξιοποιήσουν τις παιδαγωγικές του δυνατότητες σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Ειδικότερα, σε όσους και όσες διδάσκουν στα μικρά παιδιά, τα οποία άλλωστε αποτελούν τους πιο γόνιμους συνομιλητές του θεάτρου, καθώς η σχέση του θεάτρου με την εκπαίδευση των παιδιών οδηγεί σε έναν μεγάλο και ανεξερεύνητο κόσμο θαυμαστών δυνατοτήτων.
Ο συνδυασμός συγγραφής, σκηνοθεσίας και διδασκαλίας των ηθοποιών στις παραστάσεις της υπήρξε η βάση του επαγγελματικού της έργου στη χώρα μας και το εξωτερικό (2003 έως σήμερα, σε Ελλάδα, Αγγλία, Ιταλία, Αμερική, Βουλγαρία), το οποίο συνοδεύτηκε από 12 δημοσιεύσεις θεατρικών έργων, πρωτότυπων και διασκευών (Κάπα Εκδοτική). Η μεταφορά των παραστάσεων που σκηνοθετεί στο θέατρο The Tank της Νέας Υόρκης πραγματοποιείται με την ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Γεωργίου και Βικτωρίας Καρέλια (“The Artaud Diptych”, 2023, “The Cenci Family”, 2024).
Η μονογραφία της, «Θέατρο και Εκπαίδευση: Θεωρία και Πράξη» (Κάπα Εκδοτική, 2023) εκκινεί από το ενδιαφέρον της για τη σημασία της θεατρικής τέχνης στην προσχολική και σχολική εκπαίδευση. Η σκέψη του Antonin Artaud γύρω από το θέατρο, τον ανθρώπινο εγκέφαλο και την εκπαίδευση την απασχόλησε μεταδιδακτορικά, τόσο στο King’s College London (2015-2016), όσο και στο Εργαστήριο Κυτταρικής Νευροβιολογίας–Νευροφυσιολογίας του ΕΚΠΑ (2018 έως σήμερα), σε συνεργασία με την ομάδα της καθηγήτριας Κορνηλίας Πουλοπούλου. Η μονογραφία της, «Performance: Θεωρία και Πράξη, Σκηνοθεσία – Φιλοσοφία – Πολιτισμός», και η ξαναδουλεμένη διδακτορική της διατριβή, με τίτλο “Anastenaria: Ritual – Theatre – Performance, An Experiential Study”, κυκλοφορούν από την Κάπα Εκδοτική (2020). Έχει συμμετάσχει στο πρακτικό εγχειρίδιο υποκριτικής της Κάτιας Γέρου, «Αλλάζοντας τους Παλμούς της Καρδιάς: Συζητήσεις για το θέατρο με την Ιόλη Ανδρεάδη» (2010) και στον συλλογικό τόμο «Το Σώμα: Τέχνη και Ιατρική / Νόσος, Ενδοσκόπηση, Ίαση», σε επιμέλεια Πέπης Ρηγοπούλου (2016). Έχει μεταφράσει τον «Ίωνα» του Ευριπίδη από τα αρχαία ελληνικά (2017).
Έχει διδάξει στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Είναι Επίκουρη Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας.
Το βιβλίο «ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ» της Ιόλης Ανδρεάδη κυκλοφορεί σε όλα τα ενημερωμένα βιβλιοπωλεία της χώρας. Online παραγγελίες εδώ.
Φωτογραφία εξωφύλλου: Κική Παπαδοπούλου
* Στο εξώφυλλο του βιβλίου η Βασιλική Τρουφάκου και ο Νίκος Τουλιάτος από την «Ελένη» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Ιόλης Ανδρεάδη, την πρώτη θεατρική παράσταση που ανέβηκε στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Βασιλικής Επισκοπής της Φιλιππούπολης, κατόπιν πρόσκλησης του Υπουργείου Πολιτισμού της Βουλγαρίας.