Κωδικός Λεξ: 40 μέρες μετά

lex
ΤΕΤΑΡΤΗ, 08 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2025

Χαρακτηρίστηκε ως η πιο σημαντική δισκογραφική πρόταση για την χώρα μας τη χρονία που μόλις έφυγε. Και πριν κοιτάξουμε πίσω από την εικόνα, ας μιλήσουν τα ψυχρά νούμερα: 40 περίπου μέρες μετά την κυκλοφορία του 4ου album του Γ.Τ.Κ. (Για την κουλτούρα), τα 11 τραγούδια του συγκεντρώνουν πάνω από 42 εκατομμύρια streams μόνο στην πλατφόρμα του Spotify, χωρίς να φαίνεται να υπάρχει πτωτική τάση. Τηρουμένων των αναλογιών, θα μπορούσε ο συγκεκριμένος δίσκος να ενταχθεί στον κατάλογο με τους πιο εμπορικούς (και επιδραστικούς) δίσκους που κυκλοφόρησαν ποτέ στη χώρα μας, ακόμα και αν σε αυτές τις λίστες υπάρχουν δίσκοι από μια εποχή που η αγορά, η ακρόαση και η ανάλυση της μουσικής ήταν διαφορετική....

Τα τελευταία περίπου 10 χρόνια που ακολουθεί σόλο καριέρα, ο Θεσσαλονικιός Rapper έχει καταφέρει και έχει παρουσιάσει ένα αρκετά συμπαγές και ομοιογενές δείγμα τού πώς αντιλαμβάνεται την κοινωνία γύρω του. 4 δίσκοι που εμφανίστηκαν σχεδόν από το πουθενά, με μηδενική διαφήμιση και προώθηση από τους άλλοτε παραδοσιακούς φορείς (δισκογραφική εταιρεία, διαφημιστική καμπάνια, ραδιόφωνα και τηλεοπτικά κανάλια, παρουσίαση ή απονομή του κάθε δίσκου ανάλογα με τις πωλήσεις κλπ) και πάνω από όλα αυτά, η εικόνα ενός καλλιτέχνη που έχει πολύ συγκεκριμένη αντίληψη για το τί, πώς και πότε θα μας πει αυτό που έχει να μας πει.

Και αυτό το παραπάνω είναι που έχει χωρίσει τον κόσμο που διαθέτει έστω και την παραμικρή εικόνα της πρότασής του, σε πολέμιο ή θερμό υποστηρικτή. Στην περίπτωση του Λεξ, ενδιάμεσες καταστάσεις δεν υπάρχουν. Ακόμα και στη σχεδόν...αποκρουστική απάντηση «Εγώ ακούω τα πάντα», ο Λεξ δεν υπάρχει εκεί μέσα...

Στον τελευταίο δίσκο (που ήταν και η αφορμή του εν λόγω κειμένου), ο Λεξ κάνει 2 (μάλλον αχρείαστες) αναφορες στα 2 πρώτα τραγούδια του album (3000 στροφές, χειρότερη γενιά) σε αντίστοιχες αναφορές που έγιναν σε αυτόν, μετά την τρομερή επιτυχία της συναυλίας του στο γήπεδο του Πανιωνίου στη Νέα Σμύρνη, τον Ιούλιο του 2022. Και τολμάμε να τις χαρακτηρίσουμε ως αχρείαστες, έχοντας ως δεδομένο τα εξής: Στην αναφορά στο τραγούδι 3000 στροφές, η κυρία που σχολιάζει τα της συναυλίας, ουδεμία σχέση έχει τόσο με τον Λεξ, τον κόσμο που περιγράφει και τον κόσμο που τον ακολουθεί. Ίσως στο μυαλό της να καταγράφτηκε και ως αποτυχία που δεν είχε προλάβει να πάρει κάποια δήλωση από τον καλλιτέχνη, πολλώ δε μάλλον, να τον είχε φιλοξενήσει στην εκπομπή της, σε ένα ευχάριστο διάλειμμά ανάμεσα από μία συνταγή μαγειρικής και την ημερήσια ανάλυση του ζωδιακού κύκλου.

Στη δεύτερη περίπτωση και την αναφορά που γίνεται στο τραγούδι ως «χειρότερη γενιά», τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα. Ο κύριος που χαρακτηρίζει όχι ιδιαίτερα κομψά τον καλλιτέχνη και το κοινό του, είναι ο ίδιος ο οποίος εχθρεύεται κάθε μορφής διαφορετική πρόταση από αυτό που σερβίρεται στη σημερινή τηλεόραση. Τα νέα παιδιά που σκοτώνονται (κυριολεκτικά και μεταφορικά) για να κερδίσουν το πενιχρό μεροκάματο στα χρόνια «μετά την κρίση», τα αδιέξοδα που πληθαίνουν για όλους και οδηγούν στις εξαρτήσεις, την παραβατικότητα, την αύξηση των ψυχικών νοσημάτων, ακόμα και τη φυλάκιση, λίγα σημαίνουν για τον κύριο που λέγαμε παραπάνω. Το αντίθετο μάλιστα. Ίσως γιατί στα όνειρα του συγκεκριμένου, οι εφιάλτες των πολλών είναι η χαρά των λίγων....

Στη συνείδηση των απανταχού μουσικόφιλων, ο Λεξ παραμένει ο καλύτερος παρατηρητής, αφηγητής και φωτογράφος της εποχής μας. Πατώντας σε εξαιρετικά λιτές μουσικές φόρμες, αφηγείται τις ιστορίες της αγαπημένης του Σαλούγκας (η Θεσσαλονίκη στην αργκό), ιστορίες καθημερινών, φτωχών ανθρώπων που οι περισσότεροι έχουμε συναντήσει και συναναστραφεί, προσπαθώντας πολλές φορές και με διάφορους τρόπους να αρνηθούμε ότι είμαστε και εμείς ένα μεγάλο κομμάτι αυτής της εικόνας και αυτών των ανθρώπων.

Και είναι τόσο μοναδικά δυνατό το συναίσθημα που πετυχαίνει και μεταδίδει μέσα από τις περιγραφές του, που κατάφερε να αφήσει το στίγμα του ακόμα και δίπλα σε μια μεγάλη κυρία του ελληνικού ρεπερτορίου όπως η Χάρις Αλεξίου, στη συνεργασία τους στο τραγούδι Φύγε (2023), στην πιο πρόσφατη δισκογραφική καταγραφή της τελευταίας.

Εν κατακλείδι, και επειδή στο τέλος το υλικό έχει τον πρώτο λόγο, ίσως φτάσουμε σε μια μέρα όπου στις εικόνες που βρίσκονται κρεμασμένες πάνω από τους πίνακες στα σχολεία (σε αυτά που έχουν ανοιχτόμυαλους καθηγητές βέβαια), πέρα από τους καταξιωμένους λογοτέχνες που ποζάρουν μπροστά από βιβλιοθήκες, με τα ατσαλάκωτα σακάκια τους και τα αυστηρά ματογυάλια τους, να δούμε και ανθρώπους με ρούχα αθλητικά και καπέλα του baseball. Ακόμα και αν έχει στιγματιστεί άσχημα η λέξη «διανοούμενος» στον καιρό μας, μια απλή περιγραφή, μια αναφορά σε ένα τραγούδι ή έστω η παραμικρή σημασία μπορεί να δώσει το έναυσμα που χρειάζεται το κορίτσι στο 24ωρης λειτουργίας, ο ντελιβεράς χωρίς κράνος, οι σύγχρονοι «Άθλιοι» γενικότερα, για να πάνε τη κοινωνία μας, ένα βήμα παρακάτω.

Υ.Γ.: Αν και οι κυκλοφορίες του υπάρχουν μόνο στις ψηφιακές πλατφόρμες, κυκλοφόρησε μία περιορισμένης έκδοσης κασετίνα με τα 3 πρώτα albums του σε βινύλιο, αρκετά δυσεύρετη και ακριβή πια. Όσο για το Γ.Τ.Κ., αυτό θα κυκλοφορήσει επίσης σε βινύλιο στις 30 Ιανουαρίου 2025 από την Veego Records.

Επίσημο βίντεο δεν κυκλοφόρησε μέχρι στιγμής για την προώθηση του album, είδαμε όμως ένα teaser video, με τη συνεργασία της οικογένειας Σοφιανού. Όλοι εσείς οι 35+ έχετε καταλάβει μάλλον για ποιό πράγμα μιλάμε, οπότε απολαύστε το βίντεο με τη μουσική από τις νυχτερίδες εδώ.

Tracklist:

3000 Στροφές

Χειρότερη Γενιά

Graffiti

Κονιάκ

Φ.Κ.Α.

Αλήτικη Αγάπη

24ωρα

Νυχτερίδες

Break Dance

SL

Μωβ Βροχή

Επιμέλεια: Βασίλης Σκουρτόπουλος / [email protected].