Film: «Ίσως η περίοδος αυτή οδηγήσει τον κόσμο να σκεφτεί πώς θέλει πραγματικά να ζει»

film-isos-i-periodos-auti-odigisei-ton-kosmo-na-skeftei-pos-thelei-pragmatika-na-zei-periodos-auti-odigisei-ton-kosmo-na-skeftei-pos-thelei-pragmatika-na-zei

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 21 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2011

Με αφορμή τη συναυλία τους στο Gagarin 205, την Παρασκευή 21 Ιανουαρίου, οι Film μιλούν στο click@Life για τις εμπειρίες τους, τη μουσική κατάσταση στην Ελλάδα και τα επερχόμενα σχέδιά τους.

Οι Film είναι ένα από πιο αγαπημένα και γνωστά συγκροτήματα της αγγλόφωνης ελληνικής σκηνής. Στα χρόνια που υπάρχουν και δημιουργούν έχουν συμμετάσχει σε πολλά festivals, στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με τελευταίο τους σταθμό το Iceland Airwaves στην Ισλανδία. Με αφορμή τη συναυλία τους στο Gagarin 205, την Παρασκευή 21 Ιανουαρίου στην οποία και επιστρέφουν στην αρχική τους σύσταση με την πρώτη τους τραγουδίστρια, την υπέροχη Etten (Ελένη Τζαβάρα), μιλάνε στο click@Life για τις εμπειρίες τους, τη μουσική κατάσταση στην Ελλάδα και τα επερχόμενα σχέδιά τους.

Παίξατε πρόσφατα στο φεστιβάλ Iceland Airwaves στην Ισλανδία. Πώς προέκυψε αυτή η εμφάνιση; Τι σας άφησε αυτή την εμπειρία και πώς αισθάνεστε όταν παίζετε εκτός συνόρων;

Η συμμετοχή μας στο Iceland Airwaves ήταν μία από τις εμφανίσεις μας σε ευρωπαϊκά φεστιβάλ που δρομολογήθηκαν από τον Βασίλη Παναγιωτόπουλο που μένει μόνιμα στις Βρυξέλλες κι έχει αναλάβει το management της μπάντας για το εξωτερικό. Στο Iceland Airwaves βρεθήκαμε σε συνδυασμό με τη συνεργασία που κάναμε με την Hildur Kristín για το single Harmur Fuglsins.

Είχαμε την ευκαιρία να βρεθούμε πιο κοντά με τις εγχώριες μπάντες, να προβάρουμε μαζί κι ανακαλύψαμε μια εντελώς διαφορετική εγχώρια σκηνή όπως και σε άλλες χώρες, που παρά το γεγονός ότι δεν πρόκειται για μια μουσική βιομηχανία, σε συνδυασμό με την νοοτροπία και τη μουσική κουλτούρα της χώρας επιβιώνει, εξελίσσεται και υποστηρίζεται ως κύριο κομμάτι πολιτιστικού προϊόντος, που χωρίς εξωραϊσμό και σοβαροφάνεια κουβαλάει την τρέλα και τον αυθορμητισμό της δημιουργίας των νέων.

Σε όλες αυτές τις συναυλίες ειδικά στις βόρειες χώρες, υπάρχει μια αίσθηση έμπνευσης και δημιουργικής διεύρυνσης. Φυσικά υπάρχει κι εδώ, αλλά είναι εντελώς διαφορετικές οι συνθήκες που το επιτρέπουν να συμβεί.

Ο ήχος από το πρώτο σας album, το «No Luggage» μέχρι το «Persona» έχει αλλάξει σημαντικά. Συνέβαλε σε αυτό η συνεργασία με τον Χρήστο Λαϊνά στην παραγωγή και την ενορχήστρωση; Ποιό θα θέλατε να είναι το επόμενο βήμα σας ηχητικά;

Σε κάθε άλμπουμ κατά την διάρκεια της προετοιμασίας και ηχογράφησης επικρατεί μια διαφορετική τάση και ατμόσφαιρα. Το «Persona» έχει έναν πιο επικό χαρακτήρα ηχητικά και συνθετικά που κατέληξε σε ένα πιο ρετρό «κινηματογραφικό» αποτέλεσμα. Με τον Χρήστο συνεργαζόμαστε από την εποχή του «No Luggage» και υπάρχει αισθητική ταύτιση, οπότε ο ρόλος του ως παραγωγός έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ηχητική αλλαγή, επεμβαίνοντας με διάφορα στοιχεία, συντονισμένος με μια πιο soundtrack αντίληψη απέδωσε πέρα από τις προσδοκίες μας την ατμόσφαιρα του άλμπουμ.

Το επόμενο άλμπουμ το σκεφτόμαστε εντελώς διαφορετικά. Πειραματιζόμαστε με πιο μίνιμαλ συνθέσεις και πιο «ψυχρό» ήχο αλλά είναι νωρίς για να πούμε που πηγαίνει.

Τα τραγούδια σας έχουν μία «κινηματογραφική» αισθητική. Ιδανικά για ποιά ταινία θα θέλατε να είχατε γράψει το soundtrack ή με ποιόν σκηνοθέτη θα θέλατε να συνεργαστείτε;

Είμαστε φανατικοί θεατές του David Lynch. Μας ενθουσιάζει ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζει τον κινηματογράφο διατηρώντας τον ως τέχνη και ο τρόπος με τον οποίο δημιουργεί ανακαλύπτοντας στην πορεία των γυρισμάτων την ιστορία του. Θα είχε ενδιαφέρον να μεταφερθεί αυτή η διαδικασία και στη μουσική.

Επίσης, θαυμάζουμε τον Δημήτρη Παπαϊωάννου. Θεωρούμε ότι τα έργα του ξεπερνάνε τα όρια χορευτικών παραστάσεων και μοιάζουν σαν ένα διαφορετικό είδος ζωντανού κινηματογράφου. Είναι εμπειρία.

Στη συναυλία στο Gagarin 205 θα συνεργαστείτε με τη σχεδιάστρια & σκηνογράφο En Vit Ekorre και τον light director Δημήτρη Παπαθανασίου για να αποδώσετε ένα «κινηματογραφικό» σκηνικό, δίνοντας την αίσθηση της παγωμένης σκιάς των βουνών της Ισλανδίας με video projections. Πώς δημιουργήθηκε η συγκεκριμένη ιδέα;

Η ιδέα ήταν της σκηνογράφου μετά το ταξίδι στην Ισλανδία και την εντύπωση που έκανε σε όλο το team το φυσικό σκηνικό εκεί. Έχει μια πολύ βασική, αφαιρετική και ακατέργαστη μορφή σαν να βρίσκεσαι σε άλλο πλανήτη. Μας άρεσε η ιδέα να δημιουργηθεί κάτι σκηνικά και φωτιστικά εμπνευσμένο από αυτό πάνω σε συναυλιακή σκηνή. Γενικά μας αρέσει το concept θεάματος στις συναυλίες.

Το «Persona» διατίθεται σε nice price (9,90 ευρώ). Μιλήστε μας για αυτή την κίνηση.

Ήταν μια πολύ λογική απόφαση της Inner Ear -η οποία μας βρήκε σύμφωνους-να διαθέσει τις παλιότερες κυκλοφορίες της σε ειδική τιμή, χωρίς να τις επανεκδώσει σε φθηνότερες συσκευασίες κάνοντας αισθητικές εκπτώσεις. Είναι μια λογική αναλογία τιμής και χρόνου κυκλοφορίας ενός άλμπουμ που στο εξωτερικό συμβαίνει μετά τους 6 τουλάχιστον μήνες μιας κυκλοφορίας. Παρόλο που σε μια περιορισμένη αγορά σαν την ελληνική, αυτή η κίνηση δεν είναι κάτι που συμφέρει μια δισκογραφική, η Inner Ear με γνώμονα τον ακροατή και σε σχέση με την οικονομική κατάσταση, το θεώρησε απολύτως λογικό.

Ήσασταν από τα πρώτα αγγλόφωνα ελληνικά group που βοήθησαν στο μεγάλο «άνοιγμα» της εγχώριας αγγλόφωνης εναλλακτικής σκηνής. Μερικά χρόνια μετά πώς βλέπετε την κατάσταση στην Ελλάδα; Έχετε ξεχωρίσει κάποιο από τα καινούργια ονόματα;

Αναμφίβολα οι συνθήκες δεν έχουν αλλάξει δραματικά. Οι νέες μπάντες και καλλιτέχνες όμως, δουλεύουν με έναν πολύ αυθόρμητο τρόπο πλέον δίχως να εξαρτώνται από τις επιταγές της δισκογραφίας κι αυτό νομίζω οδηγεί σε μια πιο ειλικρινή και ουσιαστική δημιουργική γενιά γιατί πρώτα από όλα χαίρονται αυτό που κάνουν.

Ένα από τα νέα ονόματα που μας έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον είναι η Nalyssa Green. Θεωρούμε ότι είναι πολύ ειλικρινής με αυτό που κάνει. Έχει μια πιο «χειροποίητη» προσωπική αισθητική με δυνατό σήμα που το υποστηρίζει πολύ καλά στις συναυλίες της, δεν είναι απλά μια καλή φωνή.

Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει και τη δισκογραφία. Εσείς νιώθετε ότι έχετε επηρεαστεί;

Η δισκογραφία εδώ και χρόνια ζει την δική της κρίση η οποία προήλθε πρωτίστως από την πτώση των δικών της αξιών ειδικά στη χώρα μας κι αργότερα μετατράπηκε σε οικονομική. Σαν ύφεση γενικά, αισθάνεται κανείς ότι ζει ένα μεταβατικό στάδιο κι αυτό από τη θετική του πλευρά είναι μια αλλαγή. Σε τέτοιες περιόδους πρέπει κανείς να σκέφτεται τι μπορεί να φέρει η μετά-την-κρίση εποχή. Ουσιαστικά δοκιμάζεται το σύστημα του καπιταλισμού που έχει επιβληθεί και απλά οι κοινωνίες το ακολουθούν χωρίς να το έχουν επιλέξει. Ίσως αυτή η περίοδος οδηγήσει τον κόσμο στο να σκεφτεί πώς ζούσε μέχρι τώρα και πώς θέλει πραγματικά να ζει.

Στο live σας, στη σκηνή θα ανέβει ξανά μαζί σας η Etten ως guest. Είναι αυτή η αρχή μίας καινούργιας συνεργασίας;

Η συμμετοχή της Εtten δεν είναι στο επίπεδο ενός guest αλλά σαν συνεργασία εκ νέου με την Ελένη. Είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι που επιστρέψαμε στην αρχική μας σύνθεση και ανυπομονούμε για τη συνέχεια.

Ποιά είναι τα σχέδια σας για το μέλλον;

Έχουμε ξεκινήσει να δουλεύουμε νέο υλικό το οποίο θα αρχίσουμε να ηχογραφούμε αργότερα μέσα στο 2011, ενώ σχεδιάζουμε να κάνουμε κι άλλες συναυλίες εκτός συνόρων.

ΡΟΖΙΝΑ ΑΡΑΠΗ