Degas και Cassat. Μια δυνατή φιλία μέσα από την τέχνη
H Mary Cassatt έχει από καιρό θεωρηθεί ως μαθήτρια του Degas. Αλλά μια έκθεση που στήνεται στην Washington δείχνει ότι η δημιουργική επιρροή ήταν τελικά αμφίδρομη.
Όλα ξεκίνησαν όταν πρόσφατες εργασίες σε πίνακα της Cassatt στην Εθνική Πινακοθήκη της Washington αποκάλυψαν ότι στον καμβά υπάρχουν πινελιές από το χέρι κάποιου συνάδελφου και συγκεκριμένα του Edgar Degas. Ο Γάλλος καλλιτέχνης έχει παρέμβει στον παρακάτω πίνακα και έχει αλλάξει διακριτικά το σχήμα του δωματίου αλλά και το χρώμα.
Η αποκάλυψη αυτή έδωσε την αφορμή για να στηθεί μια ολόκληρη έκθεση γύρω από τη φιλία των Degas και Cassatt και πως αυτή αποτυπώνεται στα έργα των δυο μεγάλων αυτών καλλιτεχνών. Τα εγκαίνια θα γίνουν στις 11 Μαΐου και θα προβληθούν 70 έργα και των δυο καλλιτεχνών δημιουργώντας έναν καλλιτεχνικό διάλογο.
Ο Degas και η Cassatt συναντήθηκαν για πρώτη φορά το 1877 όταν την επισκέφθηκε στη Μονμάρτρη στο στούντιο της. Εκείνη τη μέρα έγινε η αρχή μιας φιλίας που διήρκεσε σχεδόν 40 χρόνια. Μπορεί να μην υπάρχει αλληλογραφία από εκείνη την εποχή που να καταγράφει τη σχέση που είχαν αναπτύξει. Υπάρχουν όμως τα έργα τέχνης τους και ιδιαίτερα εκείνα που δημιουργήθηκαν από τα τέλη του 1870 και τα μέσα της δεκαετίας του 1880 που προδίδει τη μεταξύ τους φιλία.
Λίγα λόγια για τη Mary Cassatt (για όσους δεν τη γνωρίζουν)
Η Mary Cassatt γεννήθηκε το 1844 στην πόλη Allegheny της Πενσυλβάνια των ΗΠΑ. Ξεπερνώντας τις αντιρρήσεις του πατέρα της, μετακόμισε στο Παρίσι το 1866 για να ολοκληρώσει τις σπουδές της. Επειδή, όμως, στο Παρίσι γυναίκες δεν μπορούσαν να παρακολουθήσουν τη Σχολή Καλών Τεχνών, έκανε ιδιαίτερα μαθήματα με δασκάλους της Σχολής, όπως ο J. L. Gérome. Στο Παρίσι άρχισε να κινείται στους καλλιτεχνικούς κύκλους, αλλά το 1870 γύρισε στις ΗΠΑ λόγω του γαλλοπρωσικού πολέμου. Το 1871 επέστρεψε στην Ευρώπη και άρχισε σιγά σιγά να γίνεται γνωστή και να εκθέτει έργα της σε διάφορες εκθέσεις. Σημαντική τομή στη ζωή της ήταν η γνωριμία με τον Γάλλο ιμπρεσιονιστή ζωγράφο Degas. Συνδέθηκε μαζί του και επηρεάστηκε από τη ζωγραφική του. Βρέθηκε στους κύκλους των ιμπρεσιονιστών, συμμετείχε στις εκθέσεις τους και άρχισε να δέχεται παραγγελίες για τα έργα της. Έτσι, απέκτησε οικονομική ανεξαρτησία για να μπορεί να έχει το δικό της στούντιο και να ζωγραφίζει τα έργα της, γιατί ο πατέρας της αρνιόταν να καλύψει τα έξοδα ζωγραφικής της.
Τη δεκαετία του 1890 ήταν πλέον διάσημη ζωγράφος, γνωστή για τους πίνακές της που απεικόνιζαν κυρίως αστικές σκηνές με γυναίκες ή μητέρες με παιδιά. Πέθανε το 1924 στο Château de Beaufresne κοντά στο Παρίσι. Συγκαταλέγεται στις τρεις γυναίκες ζωγράφους του ιμπρεσιονισμού. Οι άλλες δύο είναι η Marie Bracquemond και Berthe Morisot.
Κύρα Κάπη