Βουτήξτε στα ύδατα της τέχνης

nero
ΤΡΙΤΗ, 13 ΜΑΙΟΥ 2014

«Νερό» ελληνικής τέχνης στην Κωνσταντινούπολη. Έκθεση με έργα της ζωγράφου Μαρίας Φιλοπούλου, στην γκαλερί Teşvikiye.

Ως ένα ιδεατό και συμβολικό συμπύκνωμα ελληνικότητας, στο οποίο το τουρκικό κοινό καλείται να περιηγηθεί και να το ανακαλύψει μέσα από τη μαγεία της τέχνης και του νερού, έργα της ζωγράφου Μαρίας Φιλοπούλου, ειδικά φιλοτεχνημένα γι’ αυτήν την παρουσίαση, συνθέτουν την έκθεση, με τίτλο «Su» (Νερό), που παρουσιάζεται στην γκαλερί Teşvikiye, στην Κωνσταντινούπολη.

Σε επιμέλεια της Ίριδας Κρητικού, η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα  φιλοξενηθεί στην γκαλερί, που λειτουργεί υπό τη διεύθυνση του σπουδαίου εικαστικού και εκδότη, Dogan Paksoy.

Πρόκειται για την 18η ατομική έκθεση της εικαστικού Μαρίας Φιλοπούλου, η οποία περιλαμβάνει έργα μεγάλων και μεσαίων διαστάσεων από διαφορετικές θεματικές ενότητες. Οι χαρακτηριστικοί υποβρύχιοι κολυμβητές, που - σε μεγάλο βαθμό - χρωστούν την έμπνευσή τους στην Αρχαία Ιεράπολη της Τουρκίας (Pamukkale), τα παράλια τοπία, αλλά και οι πιο πρόσφατοι καταρράκτες, καθώς και τα πρόσφατα φωτεινά γυμνά σε βοτσαλωτές παραλίες, που αποτελούν το πεδίο μελέτης και πειραματισμού της ζωγράφου κατά τα τελευταία χρόνια, θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά στην Κωνσταντινούπολη, δημιουργώντας μια νέα θεματική ενότητα, με τον τίτλο «Su».

H Ίρις Κρητικού για την έκθεση:

Οδηγούμενη από τις διαφάνειες της Αργολίδας στους σκοτεινούς βυθούς του Αιγαίου και τις αρχαίες δεξαμενές της μικρασιατικής Ιεράπολης, αναζητώντας επίμονα την απτή πεμπτουσία του ταξιδιωτικού χρόνου και τόπου και, μαζί, τα έγκατα μιας αυτογνωσιακής κάθαρσης, η πρόσφατη έρευνα της Μαρίας Φιλοπούλου, αποτελεί φυσική βιωμένη εικαστική και αυτοβιογραφική συνέχεια της μακρόχρονης σχέσης της με το ζωοποιό νερό. Στα τελάρα της, ξαναβρίσκουμε το καθηλωτικό αλάνθαστο λεξιλόγιο των παραδεισένιων κυανών και των οργανικών υγρών πράσινων του νερού, των εκτυφλωτικών λευκών των σπαρμένων υπό τον ήλιο βράχων, των ψιθυριστικών ρόδινων και των ωχρών τόνων του διακεκομμένου από δραματικούς φυσικούς όγκους ορίζοντα, την αφαιρετική σύμμειξη της διαφάνειας, της σκιάς και του φωτός ενός άχρονου μυθικού τόπου με ιδανικό μικροκλίμα.

Γιατί τα νέα έργα της Φιλοπούλου, υπερασπιζόμενα για μία ακόμη φορά το ουσιαστικό ζητούμενο των γενναίων διαστάσεών τους, προτείνουν ανεξερεύνητους αυτοτελείς κόσμους, που διεκδικούν την καταβύθιση του βλέμματος και δράττουν τη συγκίνηση του θεατή. Ευφορικά ζωγραφικά πεδία μεσημβρινού χρόνου που, παλλόμενα από την ίδια τους τη δυναμική, εγκαθιστούν τη ζωγραφική της σε νέες συναρπαστικές συντεταγμένες.

Διαδεχόμενο τη θεματική ενότητα των “Κολυμβητών”, το μυστικιστικό τοπίο των σπλάχνων της Σαμοθράκης, σπαρμένο με καταρράκτες, βάθρες και φυσικές δεξαμενές, διαλύεται στα οργανικά του στοιχεία, άλλοτε ιδωμένο από ψηλά και άλλοτε εισχωρώντας στα υγρά άδυτα ενός ευφραντικού σύμπαντος, διάστικτου από σιωπηλούς λουόμενους που εμβαπτίζονται ηδονικά στο νερό.

Παράλληλες σημειώσεις του ίδιου τοπίου, τα γυναικεία και ανδρικά σώματα που, πλασμένα με ανατομική σχεδιαστική ενδελέχεια γραμμής, όγκου και χρώματος, εγκαθίστανται σε μικρότερες ζωγραφικές επιφάνειες, διασπείροντας τα φωτεινά ίχνη τους σε εκτυφλωτικές εκροές και κόγχες νερού και βράχων, ωθώντας τη ρεαλιστική ζωγραφική τους μετάσταση στα άκρα της, προτείνοντας στο βλέμμα του θεατή έναν μυθώδη τόπο έκπαγλης πλαστικής ύπαρξης. Έναν αθέατο τόπο, κατοικημένο και από το ίδιο το σώμα της ζωγράφου.

Πληροφορίες: Teşvikiye Sanat Galerisi: Akkavak Sk., Demet Apt., 4/A 34365, Nişantaşı, Κωνσταντινούπολη - Τουρκία.