Εικαστικός διάλογος με την ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη, «Όταν τα Ψάρια Βγήκαν στη Στεριά»

kakogiannis-1
ΔΕΥΤΕΡΑ, 19 ΜΑΙΟΥ 2014

Τριάντα μεταπτυχιακοί και προπτυχιακοί φοιτητές από Ανώτατες Σχολές Καλών Τεχνών και Σχολές Αρχιτεκτόνων της Ελλάδας και του Εξωτερικού προσεγγίζουν, εμπνέονται και συνομιλούν εικαστικά με την ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη.

«Όταν τα Ψάρια Βγήκαν στη Στεριά» η ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη έγινε πηγή έμπνευσης για τριάντα μεταπτυχιακούς και προπτυχιακούς φοιτητές από Ανώτατες Σχολές Καλών Τεχνών και Σχολές Αρχιτεκτόνων της Ελλάδας και του Εξωτερικού. Οι φοιτητές προσεγγίζουν, εμπνέονται και συνομιλούν εικαστικά με την ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη. Μαζί τους η νέα μουσικός, Ευγενία Αθανασοπούλου, επιχειρεί ένα διάλογο με νότες τόσο με την ταινία όσο και με τα έργα των νέων δημιουργών.

Ενα πολιτικό έργο στο οποίο ο μεγάλος σκηνοθέτης χρησιμοποίησε ως ερευνητική αφετηρία την πλαστικότητα, την εικαστική γραφή, τις αναφορές στο ρεαλισμό και το βαθύ προβληματισμό πάνω στα κοινωνικά και πολιτικά δρώμενα της εποχής του.

Στην ταινία «Όταν τα Ψάρια Βγήκαν στη Στεριά», προσεγγίζει με ένα ιδιαίτερο τρόπο το τραγικό επεισόδιο του Παλομάρες: Τον Ιανουάριο του 1966 δύο αμερικανικά αεροπλάνα συγκρούστηκαν πάνω από τη θαλάσσια περιοχή του ισπανικού χωριού Παλομάρες: ένα βομβαρδιστικό Β52 εν πτήσει, και ένα αεροπλάνο ανεφοδιασμού (tanker) τη στιγμή του ανεφοδιασμού. Από τη σύγκρουση σκοτώθηκαν το τετραμελές πλήρωμα του τάνκερ και τέσσερα από τα επτά μέλη του πληρώματος του βομβαρδιστικού. Από τις τέσσερις ατομικές βόμβες, που μετέφερε το βομβαρδιστικό, οι τρεις έπεσαν στο έδαφος και μια στη θάλασσα. Οι χώρες της Δυτικής Μεσογείου απέφυγαν μια πυρηνική καταστροφή, αλλά η βόμβα στο βυθό της Μεσογείου αποτελούσε ανοικτή απειλή ολέθρου και αιτία μόλυνσης για τις γύρω χώρες και το θαλάσσιο οικοσύστημα της Μεσογείου. Ακολούθησαν αντιπυρηνικές διαδηλώσεις σε όλο τον κόσμο.

Ο Κακογιάννης, ευαίσθητος δέκτης των προβλημάτων του καιρού του, της πυρηνικής απειλής και της οικολογικής καταστροφής, έκανε αμέσως το θέμα μια συγκλονιστική ταινία. Το ψυχροπολεμικό κλίμα της εποχής και οι καιροσκοπικές πολιτικές αντιλήψεις και πιέσεις εμπόδισαν την ταινία στην πορεία προβολής της.

Μισό σχεδόν αιώνα μετά, νέοι καλλιτέχνες, εμβαθύνουν στα νοήματα και προσεγγίζουν τα μηνύματα της ταινίας του Κακογιάννη σε μια πολυδιάστατη προσέγγιση του περιεχομένου, της σημασίας της, αλλά και της κινηματογραφικής πρακτικής, της φωτογραφίας και των πρωταγωνιστών της. Το εικαστικό αποτέλεσμα είναι εξαιρετικό. Τα έργα τους «συνομιλούν» τόσο με την σκηνοθετική θεώρηση και τη φιλμική κατασκευή, όσο και μεταξύ τους.

Η έκθεση διοργανώνεται στους χώρους του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης με αφορμή τα 60 χρόνια από την έναρξη της σκηνοθετικής καριέρας του στην Ελλάδα με το «Κυριακάτικο Ξύπνημα» το 1954 και θα διαρκέσει έως την Κυριακή 29 Ιουνίου 2014, με  ελεύθερη είσοδο.

Πληροφορίες:  Πειραιώς 206, Ταύρος.