Ο Ρώσος ζωγράφος Wladimir May μιλά στο clickatlife.gr για την «Ιθάκη» του

ΤΡΙΤΗ, 16 ΙΟΥΝΙΟΥ 2015

Ο Ρώσος ζωγράφος Wladimir May παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στον χώρο τέχνης –ισμός, την ατομική του έκθεση με τίτλο «Ithaca», από τις 20 Ιουνίου. Το clickatlife.gr μίλησε μαζί του για τη δική του «Ιθάκη», τον Καβάφη και τη Ρωσία.

Μπορείτε να μας «ταξιδέψετε» λίγο στην έκθεση που ετοιμάζετε με τίτλο «Ιθάκη»;

Η ζωγραφική για μένα είναι μια συνεχής αναζήτηση, θεώρηση και αναθεώρηση. Ο Καβάφης με συνεπήρε στο δικό του ταξίδι και στη δική του θεώρηση της ζωής. Θέλησα να συνομιλήσω και να μοιραστώ προσλήψεις και συναπαντήματα, ανιχνεύοντας παρόμοιες σκέψεις και διαδρομές, από διαφορετικές, αλλά τόσο κοντινές σκοπιές. Επέλεξα το θέμα και το αντιμετώπισα σαν έναν διάλογο με τον εαυτό μου και με τον ποιητή Καβάφη, βαθιά στοχαστικό και αποκαλυπτικό μιας πρωτοπόρας σκέψης και μιας ιδιοσυγκρασίας ομηρικής. Ελπίζω να έχει ενδιαφέρον για το ελληνικό κοινό.

Τι είναι η «Ιθάκη» για εσάς;

Όνειρο

Η Ιθάκη για μένα δεν είναι το τέλος, είναι περισσότερο η διαδρομή, η χαρά της αναζήτησης, της ανακάλυψης και της αποκάλυψης. Κάθε ζωγράφος, πιστεύω και στη χώρα σας, αναζητά τη μοναδικότητα του δικού του έργου τέχνης, τον πίνακα που τον εκφράζει ολοκληρωτικά. Αλλά αυτή η μοναδικότητα είναι τελικά πολλαπλή, κι εκείνο που νομίζω μας δίνει τη μεγαλύτερη χαρά, είναι το ίδιο το ταξίδι στον χώρο της τέχνης και του συλλογισμού. Αισθάνομαι ταξιδευτής, γεμάτος περιέργεια και ενδιαφέρον για το ορατό και το αόρατο, την πολλαπλότητά του και τους συμβολισμούς του. Αντιμετωπίζω τα έργα μου ως διόδους μετάβασης από το πραγματικό σε κόσμους ποθητούς ή εφικτούς, αλλά και ως δυνατότητα σχολιασμού και φιλοσοφικού στοχασμού.

Οι πίνακές σας είναι γεμάτοι χρώμα. Είναι αυτό ένα σημάδι αισιοδοξίας;

Μπορεί. Η έκφραση είναι αυθόρμητη, η ανάλυση ανήκει στο κοινό και στους ειδικούς.

Η ελευθερία των κινήσεων έχει πρωταρχικό ρόλο στα έργα σας. Αισθάνεστε τόσο ελεύθερος και στην καθημερινότητά σας;

Ύλη

Πράγματι. Ο ζωγράφος είναι ανοιχτός μπροστά στο έργο του. Ζωγραφική χωρίς ελευθερία κίνησης, και κίνηση χωρίς ελευθερία ζωγραφικής δεν μπορεί να υπάρξει. Θεωρώ, ότι όχι μόνο οι ζωγράφοι, αλλά και κάθε σκεπτόμενος άνθρωπος είναι σε κάθε περίπτωση ελεύθερος.

Τι επιρροή άσκησε στο έργο σας η ρωσική κουλτούρα;

Μεγάλωσα και σπούδασα ζωγραφική στη Ρωσία, στην Ακαδημία Τέχνης Στίγκλιτς, Βέρα Μούιχνα, όπως την αποκαλούμε ακόμα και σήμερα, μια από τις σημαντικότερες Σχολές Καλών Τεχνών της Ρωσίας. Αναμφίβολα υπάρχει άμεση επιρροή, τόσο στην αντίληψη, όσο και στην τέχνη. Έχουμε έναν πλουσιότατο πολιτισμό και μια βαθιά παράδοση στη ζωγραφική και στην τέχνη γενικότερα. Θα έλεγα ωστόσο, ότι κάθε πολιτισμός είναι συνάρτηση πολλαπλών επιρροών και ανταλλαγών ιδεών, η πρόσληψη και έκφραση των οποίων ακριβώς τον κάνει μοναδικό.

Πληροφορίες: Χώρος τέχνης -ισμός, Ευπατριδών 17 & Τριπτολέμου 7, Γκάζι, διάρκεια μέχρι τις 30 Ιουνίου.

Βάλια Κανελλοπούλου