Σόφη Θεοδωρίδου: "Αν δε συμπάσχεις με τους ήρωές σου, δεν είναι αληθινοί"
Το clickatlife επιλέγει ρήσεις από έντεκα συγγραφείς της παγκόσμιας κλασσικής λογοτεχνίας για να ανοίξει διάλογο με σύγχρονους εκπροσώπους της ελληνικής βιβλιοπαραγωγής. Η Σόφη Θεοδωρίδου απαντά.
«Δεν είναι δικό τους θέμα (των αναγνωστών) το ότι χρειάστηκε να μάθεις να γράφεις. Άφησέ τους να νομίζουν ότι έτσι γεννήθηκες». Έρνεστ Χέμινγουεϊ
1. Ο συγγραφέας γεννιέται ή γίνεται;
Ο συγγραφέας γεννιέται κατ’ εμέ. Το τάλαντο, η πρώτη φύτρα, πρέπει να υπάρχει, ώστε να καταφέρει να βλαστήσει κάποια στιγμή. Απλώς, προσωπικά φρονώ ότι χρειάζεται πολλή δουλειά παράλληλα με το ταλέντο για ένα καλό αποτέλεσμα.
«Είμαι επιτυχημένος, πιθανότατα γιατί πάντα πίστευα ότι δεν ήξερα το παραμικρό για το γράψιμο και ειλικρινά προσπαθούσα πάντα να πω μια ενδιαφέρουσα ιστορία με διασκεδαστικό τρόπο». Έντγκαρν Ράις Μπάροουζ
2. Γιατί γράφεις;
Γράφω επειδή υπάρχει η εσωτερική ανάγκη, επειδή οι ιδέες κι οι εικόνες σχηματίζονται ανάγλυφες, επειδή οι ήρωες έρχονται επίμονα και με τσιγκλούν. Και θα συμφωνήσω απόλυτα με την παραπάνω ρήση: αν δε συμπάσχεις με τους ήρωές σου, αν πρώτα και κύρια για σένα, τον δημιουργό τους, δεν είναι αληθινοί, τότε δε θα τους προσλάβει κι ο αναγνώστης ως αληθινούς.
«Ο συγγραφέας που δεν ενδιαφέρεται ούτε συμπονά τα κουσούρια των ηρώων του, δεν είναι πειστικός», Τζόζεφ Κόνραντ
3. Ποιόν ήρωά σου συμπάθησες και ποιόν μίσησες περισσότερο;
Το να τελειώνεις ένα βιβλίο είναι οπωσδήποτε οδυνηρό, γιατί αναγκάζεσαι να αποχωριστείς την καθημερινή επαφή με τους ήρωές σου, ωστόσο για μένα είναι πάντα εκεί, στο τυπωμένο πια βιβλίο, να τους συναντήσω και πάλι ως αναγνώστρια, όποτε το επιθυμήσω. Κι επειδή όλους τους αγάπησα πολύ και δε μίσησα κανέναν, αλλά ακόμη και τους πιο «κακούς» χαρακτήρες μου τους συμπόνεσα, φροντίζω να τους συναντώ σε τακτά διαστήματα.
«Το να τελειώνεις ένα βιβλίο μοιάζει με το να οδηγείς ένα παιδί στον πίσω κήπο του σπιτιού και να το σκοτώνεις», Τρούμαν Καπότε
4. Όταν ολοκληρώνεις ένα βιβλίο σου νιώθεις….
Νιώθεις πράγματι ότι έχεις κλείσει μέσα εκεί ένα κομμάτι του εαυτού σου. Αλλού μεγαλύτερο, αλλού μικρότερο, πάντως ένα κομμάτι σου υπάρχει εκεί.
«Κάθε μυστικό στην ψυχή του συγγραφέα, κάθε εμπειρία της ζωής του, υπάρχει μέσα στο έργο του». Βιρτζίνα Γουλφ
5. Τι σε εμπνέει;
Με εμπνέει ο τρόπος που η αληθινή ζωή στήνει καρτέρι στους ανθρώπους. Με εμπνέει η Ιστορία, όταν στήνει καρτέρι στους ανθρώπους. Και πράγματι χρειάζεται συχνά να μελετήσεις σκληρά, ώστε να καταφέρεις να «εισχωρήσεις» σε παρελθούσες εποχές ή να σιγουρέψεις πως είναι ακριβείς οι πληροφορίες που θα συμπεριλάβεις σ’ ένα έργο και θα επηρεάσουν έμμεσα ή άμεσα τη ζωή των ηρώων σου.
«Ο χρόνος του συγγραφέα δαπανάται κατά πολύ στο διάβασμα. Για να γράψει ένα βιβλίο, πρέπει να ξεψαχνίσει μισή βιβλιοθήκη». Σάμιουελ Τζόνσον
Διαβάζω το βιβλίο «Η ζωή που ονειρεύτηκε ο Ερνέστο Γκ.» του Jean-Michel Guenassia, εκδόσεις Πόλις. Πάντως, το γράψιμο είναι όντως θέμα ρυθμού, όπως κι η ανάγνωση συχνά είναι θέμα ρυθμού. Υπάρχουν περίοδοι που καταβροχθίζω στην κυριολεξία τα βιβλία, ενώ άλλες φορές ο ρυθμός γίνεται αρκετά πιο αργός.
«Το γράψιμο είναι θέμα ρυθμού. Το συγκρίνω με την τζαζ», Φρανσουάζ Σαγκάν
7. Ποια τραγούδια θα ήθελες να είχες γράψει αν ήσουν μουσικός;
Πολλά, αλλά δυστυχώς δεν έχω στάλα μουσικό ταλέντο, οπότε περιορίζομαι να απολαμβάνω τα έργα άλλων. Όσο για τα δικά μου έργα, δε θα έλεγα ακριβώς ότι τα διορθώνω όταν τα έχω ξεχάσει, αλλά αφού έχω αποστασιοποιηθεί κάπως από αυτά.
«Δεν μπορείς να διορθώσεις ένα έργο σου παρά μόνο όταν το ξεχάσεις», Βολταίρος
8. Σε ποιο βιβλίο σου θα ήθελες, αν επέστρεφες, να έδινες άλλο τέλος και γιατί;
Σε κανένα, ειλικρινά. Οι λέξεις που γράφτηκαν εκεί, οι επιλογές των ηρώων μου, δεν είναι παρά παρελθόν πια και το παρελθόν δε γίνεται να αλλάξει. Όπως κι οι εμπειρίες δεν αλλάζουν. Μπορούν απλώς να πληθύνουν και τότε ενδέχεται να σε οδηγήσουν σε δρόμους διαφορετικούς.
«Οι λέξεις χωρίς εμπειρία είναι χωρίς νόημα», Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ
9. Με ποιόν ήρωα βιβλίου θα ήθελες να συναντηθείς;
Θα ήθελα να μπορούσα να πιω ένα καφεδάκι με τη Σκάρλτ Ο’Χάρα. Εξάλλου, πάντα με συντροφεύει ένα φλιτζάνι ζεστός καφές, όταν γράφω, που κρυώνει φυσικά σύντομα, καθώς αποξεχνιέται.
«Τα εργαλεία μου για να γράψω είναι το χαρτί, ο καπνός, το φαγητό και λίγο ουίσκι». Γουίλιαμ Φώκνερ
10. Ποια είναι η πιο παράξενη συγγραφική σου συνήθεια;
Γράφω. Γράφω έστω δυο λέξεις μόνο σχεδόν καθημερινά. Κι ακόμη, γράφω κι όταν γύρω μου γίνεται ορυμαγδός. Τίποτε δε με αποσπά από τους ήρωές μου.
«Αν θέλεις να γίνεις συγγραφέας, γράψε!», Επίκτητος
11. Ποια συμβουλή θα έδινες στους επίδοξους συγγραφείς;
Να δοκιμάσουν, όσο κι αν τους φαίνεται δύσκολο. Κανείς δε γίνεται να γνωρίζει τι θα μπορούσε να έχει καταφέρει, αν πρώτα δεν το προσπαθήσει.
Η συγγραφέας
Η ΣΟΦΗ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ κατάγεται από την Αλμωπία, μια μικρή επαρχία του Νομού Πέλλας. Σπούδασε νηπιαγωγός στη Θεσσαλονίκη κι εγκαταστάθηκε κατόπιν στην περιοχή καταγωγής της, όπου διαμένει μέχρι σήμερα με την οικογένειά της. Λατρεύει τη ζωγραφική και τη λογοτεχνία, και πιστεύει πως η αγάπη της για την τελευταία την οδήγησε τελικά στη συγγραφή. Από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ κυκλοφορούν τα μυθιστορήματά της Η ΝΥΦΗ ΦΟΡΟΥΣΕ ΜΑΥΡΑ, ΠΕΣ ΜΟΥ ΑΝ ΜΕ ΘΥΜΑΣΑΙ, Τ’ ΑΧΝΑΡΙΑ ΤΩΝ ΞΥΠΟΛΥΤΩΝ ΠΟΔΙΩΝ, Η ΑΜΑΡΤΙΑ ΤΗΣ ΟΜΟΡΦΙΑΣ και ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΑΠ' ΤΗ ΣΑΜΨΟΥΝΤΑ. Δείτε περισσότερα για τη συγγραφέα και την βιβλιογραφία της.
Χριστίνα Χρυσανθοπούλου
[email protected]