Όλγα Αλεξοπούλου: «Θλίβομαι για τα παράλογα που συμβαίνουν και δεν μπορούμε να αλλάξουμε»

ΤΡΙΤΗ, 29 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2015

Η ζωγράφος Όλγα Αλεξοπούλου παρουσιάζει ένα ευρύ φάσμα της δουλειάς της στο Μουσείο Σπύρου Βασιλείου και μιλά στο clickatlife.gr για τις θαλασσογραφίες της, τα ταξίδια που αγαπά να κάνει και για τις αγωνίες της.

Ποιος είναι ο θεματικός άξονας της έκθεσης που παρουσιάζετε στο Ατελιέ Σπύρος Βασιλείου;

Η έκθεση στο μουσείο Σπύρου Βασιλείου καλύπτει ένα ευρύ φάσμα της δουλειάς μου και επίσης αναδεικνύονται δύο θεματικές οι οποίες συνδέονται με το έργο του Σπύρου Βασιλείου. Η πρώτη είναι οι θαλασσογραφίες και η δεύτερη είναι τα ταξίδια στην Κίνα. Η δεύτερη θεματική εκτίθεται στο ειδικά διαμορφωμένο “Δωμάτιο της Κίνας” μέσα στην έκθεση. Εκεί παρουσιάζονται τα έργα που έκανε ο Βασιλείου κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του με πλοίο από το Χονγκ Κονγκ στην κεντρική Κίνα και επίσης τα έργα που ζωγραφίζω εγώ όταν πηγαίνω στην Κίνα με την αρχαία τεχνική του μπλε κοβαλτίου σε πορσελάνη.

Αγαπάτε τη θάλασσα όπως φαίνεται από τις θαλασσογραφίες που είναι συχνό ζωγραφικό θέμα στα έργα σας. Τι νόημα έχει για εσάς;

Η θάλασσα είναι για μένα ένα μέσο για να εκφραστούν εσωτερικές αλήθειες. Ενώ απεικονίζουμε τη δύναμη της φύσης στα καλύτερά της, αυτό λειτουργεί σαν ένας αντικατοπτρισμός του τι γίνεται μέσα μας.

Σας αρέσει να ταξιδεύετε και να αποτυπώνετε τις εντυπώσεις σας στον καμβά;

Τα ταξίδια είναι κατά τη γνώμη μου αναγκαία στον άνθρωπο. Με όποιο τρόπο βρίσκει κανείς, πρέπει να ταξιδεύει. Συνήθως έχω το sketchbook μου και σχεδιάζω ενώ βρίσκομαι σε καινούργιες πόλεις ή μέρη.

Η ζωγραφική σας είναι αφαιρετική και η πραγματικότητα σε αυτή φιλτράρεται. Ποιο είναι το κριτήριο της αφαίρεσης του περιττού;

Θεωρώ ότι είναι μια αυτόματη διαδικασία που υπάρχει σε όλους μας. Αυτό που θα τραβήξει τη δικιά μου προσοχή μπορεί να περάσει εντελώς απαρατήρητο από κάποιον άλλο. Έτσι φιλτράρεται η πραγματικότητα και μέσα από αυτή τη διαδικασία δημιουργείται η τέχνη του καθενός.

Η ανθρώπινη παρουσία στα έργα σας είναι σπάνια ή έμμεση. Γιατί επιλέγετε να δίνετε περισσότερη βαρύτητα στο περιβάλλον κι όχι στον άνθρωπο;

Θα μπορούσαμε ίσως να πούμε ότι οι καλλιτέχνες χωρίζονται σε δύο στρατόπεδα. Υπάρχουν οι καλλιτέχνες που επικεντρώνονται στον άνθρωπο (πορτρέτα, figurative art) και οι καλλιτέχνες που εστιάζουν στο τοπίο (περιβάλλον). Προσωπικά πάντα με έλκυε περισσότερο το δεύτερο. Όχι πως δεν υπάρχουν στιγμές που μπορεί να εστιάσω σε κάποια λεπτομέρεια ενός προσώπου, αλλά γενικά, ενστικτωδώς, με παρασύρουν περισσότερο τα τοπία.

Τα έργα σας συχνά αποτυπώνουν επιβλητικούς ορεινούς όγκους, καταιγίδες, ή ανταριασμένες θάλασσες. Υποδηλώνει αυτή σας η επιλογή κάποιο ενδόμυχο φόβο, αγωνία ή ένταση;

Η δύναμη της φύσης, όπως διαμορφώνει και ξεσηκώνει το τοπίο, είναι κάτι που ερμηνεύεται διαφορετικά από τον κάθε παρατηρητή. Εγώ αυτό που βλέπω μπροστά μου εκείνες τις ώρες είναι το μεγαλείο της φύσης.

Τι είναι αυτό που σας φοβίζει περισσότερο στη ζωή;

Ο φόβος δεν είναι ένα από τα συναισθήματα που δοκιμάζω εύκολα. Πιο πολύ με πιάνει θλίψη για τα παράλογα πράγματα που βλέπουμε γύρω μας να γίνονται χωρίς να μπορούμε να τα αλλάξουμε.

Παράλληλα με τη ζωγραφική σας έχετε δημιουργήσει και τη μεγαλύτερη τοιχογραφία street art στην Ελλάδα. Είναι το Street Art μια ακόμα αγάπη σας και ποιος ο ρόλος του στο αστικό τοπίο;

Η τοιχογραφία στα Βοτσαλάκια του Πειραιά ήταν μια πρωτοβουλία του Λιμανιού της Αγωνίας για την Ευρωπαϊκή Ημέρα της Θάλασσας 2015 που οργάνωσε ο Δήμος Πειραιά και είναι 350 τετραγωνικά μέτρα, το οποίο από όσο ξέρουμε την καθιστά την μεγαλύτερη τοιχογραφία στην Ελλάδα. Αυτή η τοιχογραφία αλλά και οι άλλες που έχω ζωγραφίσει αποτελούν το πιο άμεσο κομμάτι της τέχνης μου. Η τέχνη του δρόμου έχει μια σχέση με το κοινό που δεν περιλαμβάνει πολλά από τα στοιχεία που κάνουν την τέχνη σε γκαλερί να φαίνεται απόμακρη. Όσον αφορά τα προσωπικά μου κίνητρα για τα κάνω τέχνη στο δρόμο είναι καθαρά προσανατολισμένα στη ζωγραφική, στο αστικό τοπίο.

Τέλος, πώς θα αποτυπώνατε στον καμβά το όνειρο ή την ελπίδα;

Θα ήθελα να σκέφτομαι ότι η τέχνη προσκαλεί τους θεατές να προβάλλουν τις ελπίδες τους, αλλά και να αισθανθούν τα όνειρα τους μέσα από την ζωγραφική.

Πληροφορίες: Atelier Σπύρου Βασιλείου, Γουέμπστερ 5Α, Ακρόπολη, 210 9231501, www.olgaalexopoulou.com, διάρκεια μέχρι την 1η Νοεμβρίου.

Βάλια Κανελλοπούλου