Μεγάλο αφιέρωμα στις γυναίκες ζωγράφους από το Μουσείο Φρυσίρα
Flower Power, 2013
Το μουσείο παρουσιάζει ένα μεγάλο αφιέρωμα ζωγραφικής όπως την εξέλιξαν οι γυναίκες κάτοικοι της Ευρώπης κατά το δεύτερο μισό του εικοστού αιώνα από τις συλλογές του μουσείου με τίτλο: Elles.
Με την έκθεση αυτή που θα περιλαμβάνει τα έργα 67 δημιουργών, το μουσείο Φρυσίρα φιλοδοξεί να αποτίσει έναν μοναδικό φόρο τιμής στο φύλο που συντέλεσε σιωπηρά αλλά δυναμικά στην διαμόρφωση της σύγχρονης τέχνης βγαίνοντας από το περιθώριο και αποδεικνύοντας έμπρακτα πως η τέχνη δεν έχει φύλο.
Self portrait
Baillon Agnes, Bigaj Beata, Dixon Jane, Djurdjevic Biljana, Driffield Rebecca, Fambris Georgia, Hay Susan, Glowacka Viola, Fambris Georgia, Lampe Katinka, Loutz Frederique, Pasquaili Beatrice, Paul Celia, Perat Emmanuelle, Pouyandeh Nazanin, Rego Paula, Russel Victoria, Schleime Cornelia, Siebert Uta, Szczekan Ewa, Verebics Agnes, Wang Jojo, Xiang Shi, Αγγελή Ηώ, Ασαργιωτάκη Καλλιόπη, Βέργη Χρύσα, Βλαχάκη Μαριλίτσα, Γεωργιοπούλου Βίκυ, Γιαννακάκη Μαρία, Γκόνου Ειρήνη, Ζαμπούρα Μαριλένα, Θεοδωρούπουλου Ελίνα, Κάλμπαρη Χριστίνα, Καπεζάνου Στέλλα, Κάσση Μαριγώ, Καστώρη Κάλλη, Κατράκη Βάσω, Κατσαμπάνη Ohta Άρτεμις, Κατσουλίδη Μαριάννα, Καφίδα Ιωάννα, Κοντογιαννοπούλου Λήδα, Κρυσταλλά Ασπασία, Κυριαζή Πελαγία, Λατινοπούλου Αθηνά, Λίτη Αφροδίτη, Μαρούδα Καλλιρόη, Μαυρίδου Εύα, Μιχαήλου Ελένη, Μιχαλακοπούλου Ελένη, Μιχάλη Ολίβια, Μποβιάτσου Λαμπρινή, Μπρισκόλα Σούλα, Μυταρά Χαρίκλεια, Μωραΐτη Ελένη, Ξαφοπούλου Αλεξία, Παπαδημητρίου Έλενα, Παυλοπούλου Ελένη, Ράγκου Ράνια, Ρωμανού Χρύσσα, Σούτογλου Έφη, Σταματιάδη Ντανιέλα, Στεφάνου Μαριάννα, Τσακάλη Άννα Μαρία, Φιλοπούλου Μαρία, Φραντζολά Εβίτα, Χαδουλού Κατερίνα, Χαλκίδου Σταματία, Χρυσοχόου Σίσσυ.
Le dejeuner sur la herbe, 2014
«Οι γυναίκες δεν ξέρουν να ζωγραφίζουν,» λέει ο Γερμανός καλλιτέχνης Georg Baselitz. «Δεν περνούν ούτε το τεστ της αγοράς, ούτε το τεστ της καλλιτεχνικής αξίας. Όπως πάντοτε, η αγορά έχει δίκιο». Συνεχίζει ο Baselitz: “Αν και οι γυναίκες είναι πλειονότητα στις σχολές καλών τεχνών, δεν τα καταφέρνουν στο τέλος...” Σε ερώτηση του περιοδικού Der Speigel «αν υπάρχουν εξαιρέσεις», ο Γερμανός καλλιτέχνης απαντά: «Η Agnes Martin, η Cecily Brown, η Rosemarie Trockel, η Paula Modersohn-Becker είναι εξαιρέσεις. Αλλά δεν είναι Πικάσσο, Μοντιλιάνι ή Γκωγκέν».
Πράγματι, λίγες γυναίκες ξέρουν να ζωγραφίζουν. Σπεύδω να προσθέσω ότι λίγοι άνδρες ξέρουν να ζωγραφίζουν. Οι ζωγράφοι, οι εικαστικοί καλλιτέχνες, είναι λιγοστοί – κι απ’ αυτούς, ελάχιστοι αφήνουν ανεξίτηλο αποτύπωμα όπως ο Πικάσσο, ο Μοντιλιάνι και ο Γκωγκέν. Αυτό που κάνει μεγάλους τους ζωγράφους δεν είναι το φύλο τους – η αρσενικότητα, η θηλυκότητά ή η αμφιφυλία τους: είναι η ατομικότητα, το προσωπικό τους ταλέντο, το genius. Όσο για την αγορά στην οποία αναφέρεται ο Georg Baselitz, είναι αυτονόητο ότι δεν έχει πάντοτε δίκιο – κανείς και τίποτα δεν διαθέτει αλάθητο ηθικό και αισθητικό κριτήριο.
Interaction, 2012
Tο 1937, ο Hans Hofmann αναφώνησε ενθουσιασμένος τα έργα της Lee Krasner: «Μα, εσύ, παιδί μου, ζωγραφίζεις σαν άντρας!» Τι περίεργο -το ίδιο έλεγαν στα τέλη του 18ου αιώνα για την Anne Vallayer-Coster, με μια μικρή αλλά σημαντική παραλλαγή: «Εσύ παιδί μου ζωγραφίζεις σαν έξυπνος άνδρας!» Υπάρχει μια ακόμη εκδοχή αυτής της παρατήρησης: «Μπράβο σου. Ζωγραφίζεις καλά – για γυναίκα...» Δεν σκεφτόμαστε πια με τον ίδιο τρόπο° έχει παρέλθει ο καιρός τόσο των αγωνιστικών καταγγελιών όσο και της μεμψιμοιρίας. Η καλλιτεχνική ιδιοφυία δεν είναι “ανδρικός” μύθος, δεν είναι καν μύθος: είναι μια αλήθεια που αφορά και τα δύο φύλα ή δεν που τα αφορά καθόλου.
Trip, 2014
The little match girl, 2007
Σώτη Τριανταφύλλου, ιστορικός και συγγραφέας.
Homeless, 2013
Μουσείο Φρυσίρα
Τετάρτη, 9 Δεκεμβρίου 2015 έως τον Ιούλιο 2016
Κτίριο της Μονής Αστερίου 3