Σιμόν ντε Μπoβουάρ: η μητέρα του φεμινισμού

simon-nte-mpobouar
ΤΡΙΤΗ, 08 ΜΑΡΤΙΟΥ 2016

Η γαλλίδα Σιμόν ντε Μποβουάρ υπήρξε η πρώτη συγγραφέας, φιλόσοφος, ακτιβίστρια και φεμινίστρια που έβαλε στο μικροσκόπιο το ζήτημα της γυναικείας καταπίεσης. Μια μέρα όπως η σημερινή, δεν θα μπορούσαμε να μην θυμηθούμε τα σημαντικότερα σημεία της ζωής και του έργου της.

Η Simone Lucie-Ernestine-Marie-Bertrand de Beauvoir γεννήθηκε στις 9 Ιανουαρίου 1908 στο Παρίσι. Υπήρξε η μεγαλύτερη κόρη μια αυστηρά καθολικής οικογένειας. Ωστόσο, μεγαλώνοντας έγινε άθεη και αποφάσισε να αφοσιωθεί στην μελέτη της ανθρώπινης ύπαρξης.

Σε ηλικία 21 ετών και ενώ σπούδαζε φιλοσοφία στο πανεπιστήμιο της Σορβόννης, γνωρίστηκε με τον Ζαν Πωλ Σαρτρ με τον οποίο συνδέθηκε ερωτικά σε μια σχέση που έμελλε να διαμορφώσει τη ζωή αλλά και τις φιλοσοφικές της πεποιθήσεις.

Η επιρροή που ασκούσε ο ένας στη ζωή του άλλου ήταν καθοριστική για το έργο τους. Δεν παντρεύτηκαν ποτέ εξαιτίας της άποψης της Σιμόν πως μια σχέση δεν χρειάζεται την επικύρωση των θεσμών. Διατήρησαν τον δεσμό τους «ανοιχτό» και έβγαιναν και με άλλους ανθρώπους, ενώ στις αρχές του 1940 δημιούργησαν ένα ερωτικό τρίο με την φοιτήτρια Olga Kosakievicz.

Έγινε ευρέως γνωστή από το έργο της Το Δεύτερο Φύλο, τη φεμινιστική ανάλυση της γυναικείας ύπαρξης και της καταπίεσης των γυναικών που δημοσιεύτηκε το 1949. Το βιβλίο αποτελεί μια ανάλυση των λόγων που η θέση της γυναίκας στην κοινωνία έχει χαρακτηριστεί ως κατώτερη του άνδρα. Οι κριτικές που ασκήθηκαν στο «Δεύτερο Φύλο» υπήρξαν αντιφατικές. Κάποιοι το αξιολόγησαν ως πορνογραφικό με το Βατικανό να το καταχωρεί στη λίστα των απαγορευμένων βιβλίων.

Ο υπαρξισμός ως ιδεολογία που διαποτίζει το έργο της Μπoβουάρ συνοψίζεται στην αποδοχή πως  η ύπαρξη προηγείται της ουσίας. Έτσι, εξηγεί στο Δεύτερο Φύλο η συγγραφέας, δεν γεννιέται κανείς γυναίκα, αλλά γίνεται. Η κατασκευή της γυναίκας (ως τυπικό παράδειγμα Άλλου) είναι αυτό που κατά βάση θεμελίωσε την γυναικεία καταπίεση, αλλά και το γεγονός ότι στην πορεία της ιστορίας και δια μέσου αυτής, οι γυναίκες έφτασαν να θεωρούνται μια παρέκκλιση ή ακόμη και μια ανωμαλία.  

Στην Αμερική, το βιβλίο κυκλοφόρησε το 1953, ωστόσο η αγγλική του εκδοχή απείχε παρασάγγας από το αυθεντικό κείμενο στα γαλλικά.

Πέθανε από πνευμονία στις 14 Απριλίου του 1986.