Aναστασία Γκινάκη: "Ο έρωτας αναταράζει την πραγματικότητα αλλά αγαλλιάζει την ψυχή"
H Αναστασία Γκινάκη επί τω έργω
Η Αναστασία Γκινάκη εκθέτει έναν έρωτα "βαρύ κι ασήκωτο" στο χώρο τέχνης Εικαστικές Αναζητήσεις από τις 6 Απριλίου.
Κατά πόσο είναι ταμπού το σεξ και η αποτύπωσή του στην τέχνη εν έτει 2016; Τι συναισθήματα μπορεί να προκαλέσει ένας πίνακας που κοιτά από την κλειδαρότρυπα την ερωτική πράξη; Στην τέταρτη ατομική της έκθεση «Έρως, βαρύς έρως», η Αναστασία Γκινάκη αποτυπώνει με μια ματιά σχεδόν ηδονοβλεπτική το πανανθρώπινο βίωμα του έρωτα. Αριστούχος της Καλών Τεχνών και με πλήθος εκθέσεων στο ενεργητικό της (4 ατομικές και 13 ομαδικές εκθέσεις από το 2003 ως σήμερα), η εικαστικός μελετά στην τελευταία της δουλειά τον έρωτα, το συναίσθημα που όπως η ίδια λέει μπορεί να ενυπάρχει σε κάθε πιθανή έκφανση της ζωής μας.
Πώς αποφάσισες να ασχοληθείς με τα εικαστικά; Υπήρχε κάποια αναφορά στο περιβάλλον που μεγάλωσες ή σου προέκυψε ως δημιουργική παρόρμηση;
Δεν θα έλεγα ότι υπήρxει ιδιαίτερη παρόρμηση στο περιβάλλον μου, έτσι ώστε να επηρεάσει την κλίση μου στην ζωγραφική. Ωστόσο ούτε και αρνητικό κλίμα γύρω από τις τέχνες υπήρχε. Το σημαντικότερο απ’ όλα είναι ότι κυριαρχούσε η ελεύθερη βούληση και η στήριξη της επιλογής μου στο τι θα αποφασίσω να ακολουθήσω. Περισσότερο ήταν κάτι έμφυτο το οποίο και εξέφρασα ανεμπόδιστα μέσα από αυτήν τη διαδικασία.
'Κρεββάτι απο ρόδα', λάδι σε μουσαμά, 72x92εκ 2014
Το χρώμα κυριαρχεί στη ζωή μου και δε φοβάμαι να πειραματίζομαι με αυτό. Ψάχνω το φως ακόμα και στα σκοτεινά χρώματα. Αυτό αντανακλάται σε όλες τις εκφάνσεις της καθημερινότητας μου, στους ανθρώπους που συναναστρέφομαι, στα ρούχα που επιλέγω ακόμα και στο χώρο που ζω. Η στατικότητα δεν με αντιπροσωπεύει γι αυτό και στους πίνακες οι φιγούρες κυκλοφορούν αέρινες τις περισσότερες φορές. Παρόλο που η ιδιοσυγκρασία μου, υπαγορεύει αυτή την πορεία, δεν μένει ανεπηρέαστη από το γκρι και το μαύρο της πραγματικότητας.
Πώς θα χαρακτήριζες την τέχνη σου;
Στην δουλειά μου υπάρχουν εξπρεσιονιστικά στοιχεία και είμαι επηρεασμένη από διάφορους καλλιτέχνες παλαιότερους και σύγχρονους που με έχουν εντυπωσιάσει. Ωστόσο δεν έχω ξεπεράσει την αγάπη μου στην αφαίρεση και σε κάποιους πίνακες φλερτάρω ακόμη με αυτήν. Πάντα μου άρεσε να ζωγραφίσω με έντονη πάστα χρώματος και να δημιουργώ την ψευδαίσθηση γλυπτικής στους πίνακες μου.
'Καληνύχτα', ακρυλικό σε μουσαμά, 80χ90εκ 2014
Έρως βαρύς θεός: μπορεί να επιδέχεται πολλές ερμηνείες και αυτό είναι κάτι που με προκαλεί. Παρόλα αυτά για μένα σημαίνει Έρως παντοδύναμος, ισχυρός, βαρυσήμαντος. Είναι αυτός που μπορεί να μας πάει από τον ιστό της αράχνης στο αφρό της Αφροδίτης. Το ταξίδι αυτό είναι πάντα ιδιαίτερο και αναπόφευκτο. Υπό αυτή την έννοια, ο Έρως, ο βαρύς θεός, είναι κάτι το βιωματικό αλλά και ταυτόχρονα τόσο οικείο για τον καθένα μας.
Τι ρόλο παίζει ο έρωτας για σένα γενικά αλλά και σε επίπεδο έμπνευσης; Από πού αλλού εμπνέεσαι;
Έρωτας υπάρχει παντού. Μπορείς να τον συναντήσεις στο βλέμμα ενός ανθρώπου, στις σελίδες ενός αγαπημένου βιβλίου, στις εικόνες ενός ταξιδιού, σε απλές μικρές καθημερινές στιγμές. Όλα αυτά αποτελούν πηγή έμπνευσης για μένα. Ο έρωτας αναταράζει την πραγματικότητα αλλά και αγαλλιάζει την ψυχή.
'Αναμονή', ακρυλικό, σε μουσαμα, 50χ50εκ 2015
Η τέχνη είναι ένας χώρος στον οποίο εκφραζόμαστε ελεύθερα και ο καλλιτέχνης επιλέγει να εκτεθεί χωρίς περιορισμούς. Για μένα είναι μια κοινωνία σώματος και ψυχής που αγγίζει το αρχέγονο φως της γέννησης και το πάθος της αιωνιότητας. Αυτή την σύζευξη επιθυμώ να μεταφέρω. Γνωρίζουμε όμως ότι ο καθένας μπορεί να δώσει την ερμηνεία που θέλει παρατηρώντας ένα έργο τέχνης.
Αναμονή, ακρυλικό, σε μουσαμα, 50χ50εκ 2015
Ο συνδυασμός αυτών των δύο. Μπορεί ένα εξωτερικό ερέθισμα να αποτελέσει το έναυσμα για την δημιουργία ενός πίνακα, στην πορεία όμως ντύνεται και με τα προσωπικά μου βιώματα. Αντίστοιχα μπορεί η πορεία ενός πίνακα να ξεκινήσει βιωματικά αλλά να επηρεαστεί από ό,τι συμβαίνει γύρω μας.
Ερωτικό, 100x90cm λάδι σε μουσαμά
Ανεξάρτητα από το αν είναι επαγγελματική ή καλλιτεχνική στιγμή, θεωρώ σημαντικό σημείο αναφοράς της δημιουργικής μου πορείας όταν μπροστά στην αδυναμία μου να εκφραστώ τόσο λεκτικά όσο και συναισθηματικά για την απώλεια ενός πολυαγαπημένου μου προσώπου, της μητέρας μου, δημιούργησα μια σειρά από ιδιαίτερους πίνακες οι οποίοι καθρέφτιζαν με ακρίβεια τα συναισθήματά μου και την ψυχολογική μου κατάσταση.
Ποια η σχέση των social με την τέχνη; Πού σταματά το self-promotion και πού ξεκινά η αποδόμηση της τέχνης;
Εξαρτάται από τον κάθε καλλιτέχνη κατά πόσο «ανοιχτός» θέλει να είναι στα social media. H δουλειά έχει την δική της υπόσταση και πρέπει να την αφήνεις να μιλά και από μόνη της. Αναμφισβήτητα τα social media είναι ένα χρήσιμο εργαλείο προβολής και προώθησης του καλλιτέχνη και του έργου του, το οποίο πρέπει να αντιμετωπίζεται με σύνεση και μέτρο.
'Ενικός είμαστε, πληθυντικός είμαι', ακρυλικό σε μουσαμά, 100χ80εκ 2014
Στην Ελλάδα της κρίσης οι εικαστικοί περνούν μια δύσκολη περίοδο, καθώς υπάρχει ένα κλίμα εσωστρέφειας η οποία συνοδεύεται από μια μείωση του αγοραστικού ενδιαφέροντος. Οι αίθουσες τέχνης είτε έχουν μειωθεί σε αριθμό, είτε είναι δύσκολα προσβάσιμες για νέους καλλιτέχνες. Πολλές φορές αναγκαζόμαστε να συμβιβαστούμε με άλλου τύπου ενασχολήσεις. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις όπως ο χώρος των Εικαστικών Αναζητήσεων του κ. Μελέτη Φικιώρη που συνεργάζεται αφιλοκερδώς και δίνει βήμα έκφρασης σε νέους ανθρώπους.
Αν δεν ήσουν εικαστικός τι θα ήσουν;
Έχω μία ιδιαίτερη αγάπη στα ζώα και κυρίως στα σκυλιά. Θα μπορούσα να είμαι μία θετική εκπαιδεύτρια σκύλων.
Aphrodite and Poseidon
Είμαι ένας άνθρωπος που κυρίως ζει το τώρα. Προσπαθώ να μην αναλώνομαι στο παρελθόν αλλά και να μην αφοσιώνομαι αποκλειστικά στο τι θα γίνει στο μέλλον. Ονειρεύομαι, ελπίζω και σχεδιάζω. Θα συμμετάσχω το φθινόπωρο σε δύο ομαδικές εκθέσεις. Η μία αφορά ένα project για την πρόληψη μέσα από την τέχνη που θα γίνει στον εκθεσιακό χώρο του κ. Σωτήρη Φέλιου και η δεύτερη στο Ινστιτούτο Θερβάντες με θέμα τα 80 χρόνια από την εκτέλεση του Φ .Γ. Λόρκα. Ακόμη συζητώ για μία έκθεση στον τόπο καταγωγής μου την Κέρκυρα, που ελπίζω να ευοδωθεί.
Η έκθεση «Έρως, βαρύς έρως» εγκαινιάζεται στις 6 Απριλίου στο χώρο τέχνης Εικαστικές Αναζητήσεις όπου και θα διαρκέσει μέχρι τις 6 Μαΐου.
Σοφία Κανελλοπούλου
[email protected]