Είναι ο Banksy μέλος των Massive Attack;
Ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα του Banksy βρίσκεται στην Παλαιστίνη
Ένας δημοσιογράφος έκανε ενδελεχή έρευνα και συγκέντρωσε αρκετά στοιχεία για να μας πείσει.
Το κυνήγι της ταυτότητας του διάσημου street artist πήρε νέα πλοκή χτες, 1η Σεπτεμβρίου, μετά τις αποκαλύψεις του 31χρονου ερευνητή-δημοσιογράφου Craig Williams, ο οποίος και ισχυρίζεται ότι πίσω από τoν Banksy βρίσκεται το ιδρυτικό μέλος των Massive Attack, Robert '3D' Del Naja. Μια πρώτη ένδειξη για τον Williams ήταν το γεγονός ότι ο guerilla καλλιτέχνης «χτυπούσε» πάντα σε κοντινές ημερομηνίες και τοποθεσίες με τα gigs της μπάντας από το Μπρίστολ. Για του λόγου το αληθές, ο Williams έφτιαξε έναν χάρτη που λίγο πολύ απεικονίζει τη χωροχρονική εγγύτητα μεταξύ των δραστηριοτήτων Bansky-Massive Attack. Η ενδελεχής έρευνά του έδειξε πως σε δεκάδες περιπτώσεις τα graffitis του Banksy εμφανίστηκαν λίγο πριν ή λίγο μετά τα live των Massive Attack, στην πόλη που έπαιζαν.
Το 2006 για παράδειγμα, στα πλαίσια της περιοδείας της μπάντας στις ΗΠΑ, οι Massive Attack έκαναν ένα πέρασμα από το Hollywood Bowl στο Λος Άντζελες, μια βδομάδα προτού ξεκινήσει στην πόλη η έκθεση Banksy Barely Legal. Το 2008, ο Banksy έφτιαξε 14 στένσιλς στη Νέα Ορλεάνη για να τιμήσει την τρίτη επέτειο από το φονικό τυφώνα Κατρίνα, την ίδια περίοδο που ο Del Naja συν-έγραψε το soundtrack για το νοκιμαντέρ με θέμα τον τυφώνα, Trouble the Water. Και οι συμπτώσεις συνεχίζονται.
To αμφιλεγόμενο έργο του Banksy στο Έσσεξ το 2014
Σύμφωνα με τον Williams, έξι τοιχογραφίες του Banksy εμφανίστηκαν στο Σαν Φρανσίσκο το 2010, ύστερα από δύο gigs της μπάντας στη καλιφορνέζικη πόλη. Το ίδιο μοτίβο έχει παρατηρηθεί στο Τορόντο, τη Βοστώνη, τη Μελβούρνη και αλλού. Aκόμα, εντύπωση είχε προκαλέσει το γεγονός πως η παραμονή του street artist στη Νέα Υόρκη επί ένα μήνα το 2013 (ξεκινώντας από την 1η Οκτώβρη), συνέπεσε με το πέρασμα των Massive Attack από την πόλη στο διάστημα 28 Σεπτεμβρίου - 4 Οκτωβρίου. Μάλιστα, ο Williams θεωρεί πως είναι πολύ πιθανό να εμφανιστεί νέα τοιχογραφία στο Μπρίστολ, πριν ή μετά τη συναυλία των Massive Attack στη γενέτειρά τους το Σάββατο 3 Σεπτεμβρίου.
O Robert del Naja
Δύο εξίσου σημαντικά στοιχεία για τη θεωρία του Williams είναι ότι, πρώτον, και ο Del Naja ήταν στο παρελθόν street artist και, δεύτερον, το γεγονός ότι ο μουσικός με τον street artist διατηρούν σχέση φιλίας εδώ και χρόνια. Ίσως λοιπόν, πίσω από την υποτιθέμενη αυτή φιλία να κρύβεται κατά τον Williams η συγκεκαλυμμένη ταυτότητα του διάσημου καλλιτέχνη του δρόμου, που δεν είναι άλλος από τον ίδιο τον Del Naja.
O Robin Gunningham φωτογραφημένος 11 χρόνια πριν στην Τζαμάικα
Επιπλέον, ο δημοσιογράφος ισχυρίζεται πως ένας τόσο μεγάλος όγκος δουλειάς σε τόσα μέρη του κόσμου μέσα σε 10 μόλις χρόνια, μάλλον δεν είναι έργο ενός μόνο ατόμου και, άρα, ο Βanksy δε λειτουργεί μόνος του αλλά με μια ομάδα που κατά πάσα πιθανότητα καθοδηγείται από εκείνον. Μέχρι πρότινος, βασικός «ύποπτος» για την αληθινή ταυτότητα του Banksy ήταν ο 40χρονος Robin Gunningham από το Μπρίστολ. «Κι αν ο Banksy δεν είναι το πρόσωπο που όλοι νομίζαμε;» αναρωτήθηκε ο Williams προσθέτοντας: «Kι αν ο Banksy είναι μια ομάδα ατόμων που κάνουν στένσιλ σε διάφορες τοποθεσίες, τόσο στη χώρα τους όσο και στο εξωτερικό ακολουθώντας τα gigs των Massive Attack;»
banksy
Ο Banksy έγινε γνωστός στα τέλη της δεκαετίας του 1990, όταν τα προκλητικά στένσιλ έργα του άρχισαν να τραβούν την προσοχή. Την ίδια περίπου περίοδο, οι Massive Attack κυκλοφόρησαν τα album-σταθμούς Blue Lines και Mezzanine, ενώ το ιδρυτικό τους μέλος, Robert Del Naja θεωρούταν ο πρώτος καλλιτέχνης graffiti στο Μπρίστολ. Ο Del Naja πάντως είχε ρωτηθεί στο παρελθόν αν αυτός είναι ο Banksy, απαντώντας αρνητικά κι εξηγώντας πως ζωγράφιζε στους τοίχους για τρία μόνο χρόνια (1983-1986) προτού ξεκινήσει την καριέρα του στη μουσική. «Με συνέλαβαν δύο φορές. Αυτό ήταν αρκετό» δήλωσε, ενώ περιέγραψε τον Banksy ως πολύ στενό του φίλο αλλά και «εμβληματικό, τρελό και δημιουργικό» άνθρωπο.
Nέα Υόρκη, 2013
Τα έργα του Banky κοστολογούνται στα £500,000 μίνιμουμ το κομμάτι, κοσμώντας συχνά τα σαλόνια διασήμων όπως αυτό του ζεύγους Jolie-Pitt. Η προκλητική θεματική τους που συνήθως προσεγγίζει ζητήματα εξουσίας, πολιτικής και δικαιωμάτων είναι ο βασικός λόγος που ο Banksy δεν έχει αποκαλύψει ποτέ μέχρι σήμερα την ταυτότητα του καθώς κάτι τέτοιο πιθανότατα θα οδηγούσε στη σύλληψή του.
Eπιμέλεια: ΣΟΦΙΑ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ / [email protected]