Ποιες εικαστικές εκθέσεις θα δούμε στη Στέγη αυτή τη χρονιά;

brian-enothe-ship

The Ship: Η μουσική εγκατάσταση του Brian Eno

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 23 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2016

Σε μια εποχή κοινωνικού υπνωτισμού, η Στέγη είναι το απαραίτητο «διεγερτικό».

Πριν από λίγες μέρες, η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών παρουσίασε (μέσω ενός εξαντλητικού e-mail και σε αντίθεση με την περσινή λαμπερή παρουσίαση) τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό για τη χρονιά 2016-2017. Το αποτέλεσμα είναι γι ακόμη μια φορά εντυπωσιακό τόσο σε επίπεδο ποσότητας όσο και ποιότητας, αφού οι παραγωγές που θα δούμε μέσα στον επόμενο χρόνο συνθέτουν ένα μωσαϊκό τεχνών όπως εικαστικά, θέατρο, χορός, μουσική, κινηματογράφος, λογοτεχνία και design. Ονόματα όπως Pina Bausch, Brian Eno και Δημήτρης Παπαϊωάνου δίνουν το στίγμα για όλα τα σπουδαία που θα ακολουθήσουν.

Oliver Look

Sweet Mambo, Pina Bausch: Ένα σύμπαν παράλογο και τρυφερό, βίαιο και μελαγχολικό

Στο επίκεντρο των φετινών παραγωγών θα βρίσκονται τέσσερις καίριες θεματικές τους διεθνούς διαλόγου: Πόλη, Γυναίκες, Μέση Ανατολή και Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Χωρίς να αφήνει σε καμία περίπτωση απ' έξω τα 4 Ε που τη χαρακτηρίζουν (Έλληνες, Εξωστρέφεια, Ευρώπη και Εκπαίδευση) η Στέγη φαίνεται πως ετοιμάζεται πυρετωδώς για μια διόλου φειδωλή σε δράσεις χρονιά, η οποία αναμένεται να ξεπεράσει την ιδιαιτέρως δραστήρια προηγούμενη.

Tί θα δούμε όμως στον τομέα των εικαστικών τεχνών; Πόλη (κι εδώ), μέλλον, ψηφιακή τέχνη, λέξεις και κόσμοι, υβριδισμός, Brian Eno. Αυτές είναι οι λέξεις-κλειδιά που κρατάμε από το πλούσιο εικαστικό πρόγραμμα της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών. Πιο αναλυτικά:

The Ship
Brian Eno
3-23.10.2016 * Ομιλία 4.10.2016
Μουσική - Εγκατάσταση

Ο εμβληματικός καλλιτέχνης θα ανοίξει το εικαστικό πρόγραμμα της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών -αν και το The Ship εμπίπτει με ευκολία και στην κατηγορία μουσική. Με εννοιολογική αφετηρία τη βύθιση του «Τιτανικού», τον Α ́ Παγκόσμιο Πόλεμο και τη διαρκή «τραμπάλα» του ανθρωπίνου γένους ανάμεσα στην ύβρη και στην παράνοια, ο Brian Eno, μια από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της μουσικής του 20ού και του 21ου αιώνα, παρουσιάζει το The Ship, συνδέοντας σε αυτό τρεις από τις κυριότερες πτυχές του έργου του: τη μουσική, τις εγκαταστάσεις και την τραγουδοποιία. Ανάλογα με τις προδιαγραφές του εκάστοτε χώρου, ο Eno σχεδιάζει την εγκατάσταση διαφορετικά και την εξελίσσει διαρκώς διαμορφώνοντας κάθε φορά μια εμπειρία διαλογισμού και πνευματικής ανύψωσης για τον ακροατή.

Στοιχεία εγκατάστασης: ηχεία και φως
Διεύθυνση και Συντονισμός: Lumen (London) Limited
Συντελεστές για τη Στέγη:
Επιμέλεια: Χρήστος Καρράς
Οργάνωση: Κωνσταντίνα Σουλιώτη
Τεχνική επιμέλεια: Λευτέρης Καραμπίλας, Βασίλης Παναγιωτακόπουλος

O Tim Etchells «ρίχνει φως» στο αυτονόητο: είμαστε τα λόγια μας, είμαστε οι κόσμοι μας.

All we have is words, All we have is worlds
Tim Etchells
Οκτώβριος 2016 - Ιούλιος 2017

«Είμαστε τα λόγια μας, είμαστε οι κόσμοι μας» υποδεικνύει ο Βρετανός καλλιτέχνης Τιm Etchells, ο οποίος μέσα από το έργο του αποπειράται να ανακαλύψει τί είναι τελικά αυτό που συνιστά και περικλείει τις ζωές μας. Το συμπαγές υλικό ενός κόσμου ή το εφήμερο υλικό της γλώσσας και των ιδεών; Άραγε, τα λόγια είναι εργαλεία για να αποκωδικοποιήσουμε τον εύθραυστο και προσωρινό κόσμο που μας περιβάλλει; Η απάντηση «κρύβεται» στον ίδιο τον τίτλο. Μια εγκατάσταση με γράμματα νέον στο εξωτερικό του κτιρίου της Στέγης και πολλές φράσεις μέσα στο κτίριο που μας καλούν να τις ανακαλύψουμε.

Επιμέλεια: Αφροδίτη Παναγιωτάκου, Κωνσταντίνα Σουλιώτη

Υβρίδια: Στα όρια τέχνης και τεχνολογίας
7.11.2016 – 15.1.2017 | 12:00 - 21:00
Εκθεσιακός χώρος & Κεντρική Είσοδος

Ή αλλιώς όταν η επιστήμη συναντά την τέχνη. Η Στέγη επιστράτευσε μια συνεργασία μεγατόνων με το καινοτόμο ερευνητικό και πολιτιστικό κέντρο νέων μέσων Ars Electronica Linz. Κεντρικοί άξονες της συγκεκριμένης έκθεσης είναι η τεχνολογία, ο ακτιβισμός και η ποπ κουλτούρα. Μπορούν τα φυτά να κάνουν φωτοσύνθεση με ψηφιακά μέσα; Πώς θα ήταν η αναπαράσταση της ψηφιακής σας περσόνας στον κόσμο των κοινωνικών δικτύων; Τα Υβρίδια διερευνούν την έννοια του υβριδισμού, τη μείξη διαφορετικών μέσων και ιδιωμάτων που οδηγεί σε νέες μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης. Καλλιτεχνικά έργα, εργαστήρια και περφόρμανς σε μια έκθεση νέων μέσων που υπερβαίνει τα όρια μεταξύ τέχνης και επιστημονικής έρευνας. Η Στέγη μάς ανοίγει το παράθυρο για να δούμε το αύριο της ψηφιακής τέχνης κι εμείς, το μόνο που έχουμε να κάνουμε, είναι να ρίξουμε μια κλεφτή ματιά.

Επιμέλεια: Manuela Naveau
Συντονισμός: Χρήστος Καρράς
Οργάνωση: Κωνσταντίνα Σουλιώτη
Επιμέλεια παράλληλων δράσεων: Πρόδρομος Τσιαβός
Οργάνωση παράλληλων δράσεων: Μαριάννα Χριστοφή
Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός: Γιώργος Παρμενίδης, Christine Longuépée
Σε συνεργασία με την Ars Electronica

Tomorrows: Αστικές μυθοπλασίες σε μέλλοντα χρόνο
Μάιος-Ιούνιος  2017
Διπλάρειος Σχολή

Οι πόλεις του μέλλοντος στο μικροσκόπιο. Ποια πρωτόκολλα θα ορίσουν τη σχέση των κατοίκων με το αυριανό αστικό και φυσικό περιβάλλον; Τι ρόλο θα έχουν στο μέλλον οι τοπικές ιδιαιτερότητες διαφορετικών γεωγραφικών περιοχών και πόλεων, όπως αυτές της Μεσογείου και της Αθήνας; Απαντήσεις θα δοθούν στην έκθεση μέσα από ουτοπικά –αλλά και δυστοπικά– σενάρια εικαστικών, αρχιτεκτόνων και designers που αξιοποιούν το μέλλον ως εργαλείο κατανόησης για το ίδιο το παρόν.

Επιμέλεια: Δάφνη Δραγώνα, Πάνος Δραγώνας
Συντονισμός: Χρήστος Καρράς
Οργάνωση: Κωνσταντίνα Σουλιώτη
Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός: Πάνος Δραγώνας, Βαρβάρα Χριστοπούλου

ΣΟΦΙΑ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ/ [email protected]