«Κώστας Παπανικολάου: Aνα-δρομή»
21 Δεκεμβρίου 2112, 2008, τέμπερα σε χαρτί, 21 x 32,5 εκ.
Στην έκθεση παρουσιάζονται 32 από τα 75 έργα του Κώστα Παπανικολάου που ανήκουν στη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου.
Ο Παπανικολάου παρατηρεί, απομονώνει, ανα-δράμει και καταγράφει τον βιωματικό του χώρο, κατακερματισμένο σε επιμέρους τοπία. Πρόκειται για μια καθημερινότητα διαρκείας, καθώς τα έργα της έκθεσης καλύπτουν το σύνολο σχεδόν της δουλειάς του από το τέλος των σπουδών του στην Σχολή Καλών Τεχνών έως την πρόσφατη περίοδο (1985-2013).
Κόκκινο καφενείο, 2001-2003, αβγοτέμπερα σε κοντραπλακέ θαλάσσης, 60,3 x 125 εκ.
Στο έργο του Παπανικολάου ο κόσμος αποκαλύπτεται αποσπασματικά, όπως η θέα από το πανταχού παρόν παράθυρο. Εντός ή εκτός κυριαρχεί σιωπή και ακινησία. Ο θεατής έχει την αίσθηση ότι βλέπει μια εξελισσόμενη, αλλά στατική εικόνα, μια σκηνογραφία, ένα γυάλινο φράγμα το οποίο, ενώ εξασφαλίζει την οπτική επαφή στο «εντός» του έργου, τον καθηλώνει «εκτός» θέματος, δηλαδή εκτός πραγματικότητας.
Ο καλλιτέχνης δεν ενδιαφέρεται να αποδώσει μια πιστή εικόνα του τοπίου. Τα λεπτομερή επιμέρους στοιχεία γίνονται συχνά στυλιζαρισμένα μοτίβα, πλεγμένα σε μία σύνθεση που παραπέμπει σε λαϊκό ή ακόμη και υφαντό έργο. Αναζητεί την αίσθηση, έναν «κραδασμό», όπως τον αντιλαμβάνεται ο ίδιος.
Καφενείο, 2003-2004, αβγοτέμπερα σε κοντραπλακέ θαλάσσης, 120 x 170 εκ.
Όπως αναφέρει η ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια της έκθεσης Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη, ο χώρος είναι η θεμελιακή θεματική αφετηρία, γύρω από την οποία εκτυλίσσεται σχεδόν κάθε εικαστική του ιδέα. Η ηθογραφία, τα πρόσωπα, οι ανθρώπινες φιγούρες, εντάσσονται μέσα στον χώρο ο οποίος και τα καθορίζει. Δεν λειτουργούν αυτοτελώς, είναι κομμάτια του τοπίου. Παγιώνουν τον χώρο, παγιώνονται από τον χώρο.
Η τέχνη του Παπανικολάου, σε όλα τα επίπεδα, μπορεί να περιγραφεί ως έντιμη ζωγραφική, ειλικρινής και συνεπής με την ζωή και τα πιστεύω του δημιουργού. Χρησιμοποιεί κυρίως αβγοτέμπερα σε ξύλο ή νωπογραφία (fresco) σε τούβλα, υλικά τα οποία προσδίδουν χρωματική διαφάνεια και ματιέρα στο έργο και υπηρετούν το εικαστικό πρότυπο του καλλιτέχνη: καθαρή, ελληνική ζωγραφική.
Κήπος, 1995, λάδι σε μουσαμά, 100 x 120 εκ.
Προσπαθεί με τρόπο ενεργό και επίμονο να αποκαλύψει και να προβάλει έναν κώδικα αξιών του ελληνικού τοπίου. Η επιλογή του αυτή τον κατατάσσει, έστω και πρωθύστερα, στο πλαίσιο της αναζήτησης την οποία ενστερνίστηκε η γενεά των διανοητών και των καλλιτεχνών του Μεσοπολέμου. Πρόκειται για την αναζήτηση του αυθεντικού μέσα από το απτό παρελθόν με το ενεργό παρόν.
Την έκθεση και τον κατάλογό της έχει επιμεληθεί η ιστορικός τέχνης Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη, ενώ ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός πραγματοποιήθηκε από τον αρχιτέκτονα Σταμάτη Ζάννο.
Η έκθεση συνοδεύεται από εικονογραφημένο, δίγλωσσο (ελληνικά-αγγλικά) κατάλογο, ο οποίος περιλαμβάνει κείμενα του Σωτήρη Φέλιου, της Τατιάνας Σπινάρη-Πολλάλη, του Μισέλ Φάις, της Πέννυς Τσελέντη, του Εδουάρδου Σακαγιάν και του Θόδωρου Αδαμόπουλου.
Φυτώριο, 2011, λάδι σε κοντραπλακέ θαλάσσης, 144 x 174 εκ.
ΞΕΝΑΓΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
Ο Κώστας Παπανικολάου θα πραγματοποιήσει 3 ξεναγήσεις στην έκθεση, στις 12.30 μ.μ., τις εξής ημερομηνίες:
Σάββατο 3 Δεκεμβρίου 2016
Σάββατο 14 Ιανουαρίου 2017
Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2017
Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί σειρά εκδηλώσεων οι οποίες θα ανακοινωθούν σύντομα.
Κύθνος, 2002, αβγοτέμπερα σε κοντραπλακέ θαλάσσης, 177,5 x 152 εκ.
Info
Εγκαίνια: Τετάρτη 23 Νοεμβρίου στις 8 μ.μ.
Διάρκεια: 23 Νοεμβρίου 2016 - 29 Ιανουαρίου 2017
Ώρες λειτουργίας: Τετάρτη-Παρασκευή: 6-9 μ.μ., Σάββατο: 12-8 μ.μ., Κυριακή: 12-3 μ.μ.
Κλειστά: Σάββατο 24/12 & Κυριακή 25/12, Σάββατο 31/12 & Κυριακή 1/01,
Παρασκευή 6/01, Σάββατο 7/01, Κυριακή 8/01 & Παρασκευή 20/01
Φωκίωνος Νέγρη 16
Διοργάνωση: Ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία»