Πώς μπορούμε να επικοινωνήσουμε καλύτερα με έναν sommelier;
Επειδή συχνά μπορεί να «παγώνουμε» μπροστά στην «εξουσία» ενός sommelier, καλό είναι να μάθουμε πως να συνεννοούμαστε μαζί του εύκολα και αποτελεσματικά.
Λίγο πολύ, όλοι έχουμε βρεθεί σε μια ανάλογη κατάσταση: Έχουμε πάει σε ένα ακριβό εστιατόριο, καταφέραμε να «αποκωδικοποιήσουμε» την βαρύγδουπη ορολογία και περιγραφή του μενού και φτάνει η κρίσιμη στιγμή για να παραγγείλουμε κρασί. Ο sommelier μας ρωτάει τι θα θέλαμε να πιούμε και από αμηχανία απαντάμε «κάτι που να ταιριάζει με το φαγητό». Λίγα λεπτά ύστερα καταφτάνει ο sommelier με ένα μπουκάλι, του οποίου η περιγραφή θα μπορούσε να είχε γίνει σε ξένη γλώσσα. Δοκιμάζουμε λίγο και από τον φόβο μη φανούμε «άσχετοι», το δεχόμαστε. Μετά έρχεται και ο λογαριασμός και αναρωτιόμαστε γιατί πληρώσαμε τόσα πολλά για ένα κρασί που δεν μας άρεσε.
Το βασικότερο πρόβλημα σε τέτοιες περιπτώσεις δεν είναι η έλλειψη γνώσεων, αλλά η δυσκολία επικοινωνίας. Μπορεί οι sommelier να είναι ετοιμόλογοι, αλλά εάν ο πελάτης δεν μπορεί να εκφραστεί σωστά και να εξηγήσει τι ψάχνει (περίπου) από ένα κρασί, ο sommelier δεν μπορεί να κάνει την δουλειά του. Άλλωστε ο sommelier δεν έχει την δυνατότητα να διαβάζει τις σκέψεις μας, οπότε όσο λιγότερο εκφραστικοί είμαστε, τόσο πιο δύσκολα θα καταλάβει κι εκείνος τι εννοούμε. Μια κουβέντα όπως «ξέρετε έχει ζέστη έξω, οπότε θέλω κάτι δροσιστικό, με χαρακτήρα» μπορεί να λύσει τα χέρια ενός έμπειρου sommelier.
Εάν πάλι δεν είστε σίγουροι για το τι θέλετε, μπορείτε να τον κατατοπίσετε λέγοντάς του τι πίνετε γενικά στο σπίτι ή ποια ετικέτα κρασιού σας αρέσει πολύ. Για τους λάτρεις του κρασιού ένα γεύμα σε εστιατόριο είναι μια καλή αφορμή να δοκιμάσουν κάτι καινούριο, αλλά για τους περισσότερους μια οικεία γεύση αρκεί. Το πρόβλημα σε αυτή την περίπτωση είναι ότι μπορεί να ντρεπόμαστε για την ποιότητα του κρασιού που προτιμάμε στο σπίτι, με συνέπεια να δίνουμε λανθασμένη εντύπωση στο sommelier. Το καλύτερο είναι να είστε ειλικρινείς μαζί του, αφού έτσι θα μπορέσει να σας φέρει κάτι που να σας αρέσει.
Σημαντική παράμετρος είναι να μην ξεχνάμε ότι ο sommelier δεν είναι «αποκλειστικός» και ότι έχει να εξυπηρετήσει και πολλά άλλα τραπέζια με εξίσου «δύσκολους» πελάτες. Οπότε καλύτερα να αποφύγετε την φιγούρα με μακρόσυρτους μονόλογους για το τι σπάνια κρασιά έχετε στο κελάρι σας και πόσο τακτικά τα τιμάτε. Εκτός του ότι σπαταλάτε τον χρόνο του sommelier, η «φιγούρα» δεν θα σας βγάλει πουθενά. Αν θέλετε ένα συγκεκριμένο ακριβό κρασί, απλά ζητήστε το.
Τέλος, υπάρχει το δύσκολο θέμα της τιμής ενός κρασιού. Μπορεί να έχουμε βρει το ιδανικό μπουκάλι, αλλά να είναι εκτός προϋπολογισμού. Αυτό μπορεί να προκαλέσει ανησυχία και άγχος, ειδικά εάν έχουμε βγει για ραντεβού ή είμαστε με συνεργάτες. Ευτυχώς οι sommelier εκπαιδεύονται ώστε να καταλαβαίνουν από τα συμφραζόμενα, οπότε συχνά μπορεί να προτείνουν κρασιά στην ίδια γκάμα τιμών, προκειμένου να μας βοηθήσουν. Από την πλευρά μας όμως, μπορούμε να πούμε «με τρόπο» ότι θα θέλαμε κάτι οικονομικό. Όπως πάντα βέβαια, η ειλικρίνεια είναι η πιο καλή πολιτική, αφού σε εστιατόρια με σοβαρές κάβες θα βρούμε ποιοτικά κρασιά για όλα τα βαλάντια.