Γιατί επιστρέφουμε σε κάποια εστιατόρια και σε άλλα όχι;

eating-out-2
ΔΕΥΤΕΡΑ, 20 ΙΟΥΛΙΟΥ 2015

Είναι μόνο το φαγητό που μας στέλνει να τρώμε έξω ή υπάρχουν και άλλα γύρω από την ιεροτελεστία αυτή που μας κάνουν να επιστρέφουμε σε διάφορα εστιατόρια;

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ τι είναι αυτό που μας κάνει να επιστρέφουμε σε κάποια εστιατόρια; Σε μερικές περιπτώσεις, σίγουρα ο λόγος είναι το εξαιρετικό φαγητό, σε άλλες όμως το μενού δεν παίζει το μοναδικό καθοριστικό ρόλο. Για πολλούς, σημαντικό στοιχείο είναι το σέρβις, το αίσθημα αναγνώρισης από τους ανθρώπους του εστιατορίου ή ακόμη και οικειότητα που νιώθει κάποιος, όταν μπαίνει σε ένα συγκεκριμένο χώρο. Όλα τα παραπάνω μπορεί να μην…τρώγονται, αλλά είναι εξίσου σημαντικά στην επιτυχία ή αποτυχία ενός εστιατορίου με το φαγητό. 

Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι το φαγητό δεν είναι σημαντικός παράγοντας. Ο στόχος είναι όμως να εντοπίσουμε και να καταλάβουμε πόσο σημαντικά είναι και τα υπόλοιπα στοιχεία. Αυτό φανερώνεται ξεκάθαρα στην αμερικάνικη σειρά-reality Best New Restaurant του δικτύου Bravo, όπου παρουσιάζεται το προσωπικό του νεοϋορκέζικου L’ Apicio να αφιερώνει πολύ χρόνο και κόπο στο να εντοπίσει τι είναι αυτό που κάνει τους πελάτες να επιστρέφουν σε ένα εστιατόριο.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση με τα λάθη των 2 εστιατορίων που διαγωνίζονταν για την πρώτη θέση στο πλαίσιο της σειράς. Η μεγαλύτερη…γκάφα έγινε, όταν ο ανταγωνιστής του L’ Apicio, η brasserie ονόματι Little Sparrow, δεν κατάλαβε ότι σέρβιρε ένα πιάτο σολομού χωρίς…σολομό, το οποίο πήγε κατευθείαν στο τραπέζι των κριτών, ενώ από την πλευρά του L’ Apicio, πολλά από τα πιάτα του μενού είχαν πικάντικο χαρακτήρα. Οι πελάτες δεν γνώριζαν πόσο πικάντικα είναι αυτά τα πιάτα αφού δεν είχαν λάβει την απαραίτητη προειδοποίηση των σερβιτόρων, με αποτέλεσμα πολλοί να αρχίζουν να παραπονιούνται για το πόσο καυτερό είναι το φαγητό τους. Οι πελάτες του L’ Apicio όμως δεν έφυγαν εντελώς απογοητευμένοι από το εστιατόριο, παρ’ όλο που δοκίμασαν πιάτα πιο πικάντικα απ’ όσο τα ήθελαν και ο λόγος ήταν ο συνιδιοκτήτης του εστιατορίου Joe Campanale, ο οποίος ξέρει πραγματικά πώς να διασκεδάσει τον κόσμο. Η άψογη εξυπηρέτηση του προσωπικού, η φιλοξενία του μαγαζιού και η συνολική παρουσία του έκαναν εξίσου δυνατή εντύπωση στους πελάτες, η οποία μπόρεσε να αντισταθμίσει την αρνητική επιρροή των πικάντικων πιάτων.

Όταν για παράδειγμα ένας «μυστηριώδης» πελάτης επισκέφτηκε το εστιατόριο αργότερα στο ίδιο επεισόδιο, ο σερβιτόρος του υπήρξε η προσωποποίηση του εξυπηρετικού προσωπικού, με την απαραίτητη δόση φιλοξενίας και ευγένειας, ακόμη κι όταν ο πελάτης έστειλε πίσω δύο πιάτα στη σειρά, γιατί δεν είχαν τη «σωστή γεύση».

Το γεγονός ότι η φιλοξενία και η εξυπηρέτηση παίζει πιο σημαντικό ρόλο απ’ όσο νομίζουμε φαίνεται και από τις απαντήσεις που έδωσαν διάφοροι σεφ, όταν, στο πλαίσιο πάρτι του αμερικάνικου περιοδικού Bon Appétit, ρωτήθηκαν ποιο εστιατόριο τους κάνει να αισθάνονται «σαν στο σπίτι τους». Όλοι έδωσαν απαντήσεις που δεν σχετίζονταν αποκλειστικά με το φαγητό, αλλά με τη διακόσμηση, με το πώς είναι τοποθετημένα τα τραπέζια κι αν ευνοούν το παρεΐστικο κλίμα, αλλά και με το πόσο φιλικό είναι το σέρβις.

Σ’ έναν τέλειο κόσμο, τα αγαπημένα μας εστιατόρια θα σέρβιραν άψογο φαγητό πάντα. Στον πραγματικό κόσμο όμως θέλεις να απολαύσεις χαλαρά το φαγητό σου, όπως θα το έτρωγες σπίτι σου.

Ποια είναι τα δικά σας κριτήρια για να αγαπήσετε ένα εστιατόριο;