«The master»: το πορτραίτο του ιδρυτή της Σαϊεντολογίας;

the-master-to-portraito-tou-idruti-tis-saientologias

ΤΡΙΤΗ, 18 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2012

Η βραβευμένη ταινία «The master» του Paul Thomas Anderson πάει για εισπρακτικό ρεκόρ στις ΗΠΑ και ενδεχομένως να αποτελέσει σημείο αναφοράς για τον ανεξάρτητο κινηματογράφο.

Το φιλμ έχει συνδεθεί με την διαδρομή του ιδρυτή της Σαϊεντολογίας L. Ron Hubbard και έχει προβληθεί με μεγάλη επιτυχία στη Νέα Υόρκη και το Λος Άντζελες. Σύμφωνα με το Hollywood Reporter, η ταινία έχει σπάσει το ρεκόρ των υψηλότερων εισπράξεων μέσα σε μια μέρα για το καλλιτεχνικό σινεμά, αφού άγγιξε συνολικά τα 242.127 δολάρια.

Η ταινία διερευνά την προσωπικότητα ενός χαρισματικού καλτ ηγέτη και κατόρθωσε να ξεπεράσει τις περσινές εισπράξεις του «Moonrise Kingdom» του Wes Andwerson.

Η εμπορική επιτυχία της ταινίας συνοδεύεται από τη δυναμική παρουσία της σε διεθνή φεστιβάλ, όπως στο Τορόντο την προηγούμενη εβδομάδα. Άλλωστε ο Paul Thomas Anderson τιμήθηκε με τον Αργυρό Λέοντα Καλύτερης Σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ της Βενετίας, ενώ οι πρωταγωνιστές, ο Joaquin Phoenix και ο Philip Seymour Hoffman μοιράστηκαν το βραβείο καλύτερης ανδρικής ερμηνείας.

Στις ειδικές πρώτες προβολές στο Σαν Φρανσίσκο, το φιλμ «Τhe master» έγινε δεκτό με ενθουσιασμό από τους κριτικούς. Οι New York Times ανέφεραν ότι η ταινία ήταν «επιβλητική, ανατρεπτική και συνολικά εκπληκτική», ενώ διθυραμβικά σχόλια απέσπασε και ο Philip Seymour Hoffman που εμφανίζεται στο ρόλο του μεγαλομανιακού ηγέτη Lancaster Dodd: «έχει το χάρισμα και την ακρίβεια ενός μεγάλου πιανίστα», γράφτηκε χαρακτηριστικά.

Στην ταινία ξετυλίγεται η έντονη σχέση ανάμεσα στον Dodd και τον Fredie (τον ερμηνεύει ο Phoenix), έναν βετεράνο του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου που παλεύει με το μετα-τραυματικό στρες και τον αλκοολισμό του. Καθώς προσπαθούσε να δημιουργήσει τον Dodd, ο Paul Thomas Anderson έκανε ένα τεστ προσωπικότητας της Σαϊεντολογίας, απαντώντας στις ερωτήσεις με την φωνή του χαρακτήρα της ταινίας. Αυτό τον οδήγησε να βρει συναρπαστικό το βίο του ιδρυτή της Σαϊεντολογίας από όπου τελικά και προέκυψε ο κεντρικός ήρωας, ο Dodd.

Παρά αυτές της αναφορές ο σκηνοθέτης επιμένει ότι το «The master» δεν είναι ένα φιλμ για τη Σαϊεντολογία. Όπως τόνισε σε πρόσφατη συνέντευξή του, δεν ήθελε να αφηγηθεί την ιστορία του L.Ron Hubbard αλλά να τη χρησιμοποιήσει ως αφετηρία για να πάει σε κάτι διαφορετικό.

Η ταινία «Τhe master» απλώς ενίσχυσε την εκτίμηση που υπήρχε στο πρόσωπο του Anderson, ως ενός από τους πιο αξιοσέβαστους δημιουργούς στο Χόλιγουντ. Ο ίδιος έχει αναλάβει αρκετά ρίσκα με τις επιλογές του και έχει καλύψει διαφορετικές θεματολογίες. Από τη βιομηχανία του πορνό στο δράμα του «Boogie nights» (1997), ως την κωμωδία του Punch-Drunk Love (2002) και το πορτρέτο ενός ανισόρροπου μεγιστάνα του πετρελαίου στο «Τhere will be blood» με τον Daniel Day-Lewis.