Φαντάσου, τόλμησε, ζήσε αλλιώς - Όλα όσα θα δούμε φέτος στο Εθνικό Θέατρο
Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα των παραστάσεων της πρώτης κρατικής σκηνής της χώρας για τη σεζόν 2018-2019.
«Το Εθνικό Θέατρο, τα τρία τελευταία χρόνια, συνειδητά κατευθύνεται σε επιλογές που στοχεύουν μακριά, σε μεγάλα οράματα με υψηλό δείκτη δυσκολίας, σε σχέδια που αποβλέπουν στο χτίσιμο ενός αισιόδοξου, πιο φωτεινού και όμορφου αύριο. Εργασίες υποδομής και εκπαίδευσης που η ολοκλήρωσή τους ανοίγει νέους, μεγαλύτερους και πιο ευρύχωρους κύκλους, ώστε ο Άνθρωπος να μπορεί να υπάρχει καλύτερα, να αναπνέει καλύτερα σε έναν κόσμο που συχνά τον περιορίζει. Κύκλοι που δημιουργούν νέες προκλήσεις, που σε παροτρύνουν να φανταστείς το μέλλον, τη ζωή και τη θέση σου στον κόσμο αυτό διαφορετικά. Να φανταστείς, να τολμήσεις και να ζήσεις αλλιώς…
Διαδρομές δύσκολες και επικίνδυνες. Όμως, το θέατρο είναι από τη φύση του επικίνδυνο, όπως και η ζωή η ίδια. Η κατάκτηση των στόχων επιβεβαιώνει την πίστη σε οράματα που κάποτε φάνταζαν ουτοπίες. Και κάπως έτσι, οι φοιτητές μας για την πρώτη Σχολή Σκηνοθεσίας περιμένουν να περάσουν την πόρτα στο Σχολείο της Ειρήνης Παππά, οι μικροί και οι νέοι μας θεατές βρίσκουν το σπίτι τους, τον δικό τους πια χώρο στο Μικρό Εθνικό, επαγγελματίες, ερασιτέχνες, παιδιά και εκπαιδευτικοί μυούνται στον κόσμο του θεάτρου μέσα από μια πληθώρα ειδικά διαμορφωμένων εργαστηρίων, νέοι συγγραφείς δοκιμάζονται, οι παραστάσεις μας γίνονται προσβάσιμες για όλους, το θέατρο ταξιδεύει παντού με κάθε μέσο: σε νοσοκομεία, φυλακές, πλατείες, σε σπίτια ακόμη, ή στις πιο απομακρυσμένες περιοχές της χώρας. Στο κέντρο των Σκηνών μας για το ρεπερτόριο της θεατρικής περιόδου 2018-2019 έρχεται ο Άνθρωπος και η ανάγκη του να βρίσκεται σε ισορροπία με τον εσωτερικό και τον εξωτερικό ρυθμό του κόσμου.
Ο Άνθρωπος, λοιπόν, στο κέντρο. Όλα ξεκινούν από τον άνθρωπο μέσα σε ένα σύμπαν – που για τον καθένα από εμάς είναι διαφορετικό, όπως διαφορετικός – μοναδικός είναι και ο τρόπος που αντιλαμβανόμαστε και «αποφασίζουμε;» να ζήσουμε ο καθένας μας τη ζωή. Κι έτσι με το βλέμμα στραμμένο ψηλά το σήμερα γίνεται καλύτερο. Οι πιο σπουδαίες προκλήσεις έπονται. Φαντάσου».
Με αυτά τα λόγια ο Στάθης Λιβαθινός ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θέατρου παρουσίασε σε σχετική συνέντευξη Τύπου που έλαβε χώρα τη Δευτέρα 17 Σεπτεμβρίου στο ανακαινισμένο ισόγειο του θεάτρου Ρεξ το ρεπερτόριο της πρώτης κρατικής σκηνής της χώρας για τη σεζόν 2018/2019. Αναλυτικότερα:
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
«Απόψε αυτοσχεδιάζουμε» του Λουίτζι Πιραντέλλο
Μετάφραση-Σκηνοθεσία-Διασκευή: Δημήτρης Μαυρίκιος
Έναρξη: 11 Νοεμβρίου 2018. Λήξη: 24 Φεβρουαρίου 2019
Η γραφή του νομπελίστα Λουίτζι Πιραντέλλο σμίγει ξανά με τη μουσική του βραβευμένου με Όσκαρ Μάνου Χατζιδάκι. Αυτή τη φορά, αποκτούν νέα πνοή υπό το πρίσμα του Δημήτρη Μαυρίκιου και υπό την μπαγκέτα του Νίκου Κυπουργού. Ο πολυδιάστατος σκηνοθέτης Δημήτρης Μαυρίκιος, γνώστης σε βάθος της περίπτωσης Πιραντέλλο, φέρνει τον Σικελό δραματουργό στο Εθνικό Θέατρο με μια παράσταση ύμνο στο θέατρο και στους ανθρώπους του.
Ένας θίασος προσπαθεί να διασκευάσει σε θεατρικό έργο το διήγημα του ίδιου του Λουίτζι Πιραντέλλο Αντίο Λεονόρα!. Οι σκηνοθετικές εντολές δημιουργούν ασάφεια για τους ηθοποιούς, οι οποίοι στο μεταξύ ταυτίζονται τόσο πολύ με τους ρόλους τους, ώστε διώχνουν τον σκηνοθέτη, προκειμένου να ζήσουν τις ζωές των χαρακτήρων που υποδύονται! Η δύναμη του δημιουργήματος έναντι του δημιουργού του είναι σχήμα ουσιώδες για την τέχνη, αλλά και για τον Λουίτζι Πιραντέλλο. Το έργο μοιάζει να γεννήθηκε για ν’ αποτυπώσει αυτή την εκρηκτική σχέση. Συμπληρώνει την τριλογία του συγγραφέα υπό τη μορφή «θεάτρου μέσα στο θέατρο» για το πλέον αγαπημένο του θέμα: τη σύγχυση της φαντασίας με την πραγματικότητα.
Μετάφραση- Δραματουργία-Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μαυρίκιος. Σκηνικά: Δημήτρης Πολυχρονιάδης. Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου. Κινησιολογία: Βάλια Παπαχρήστου. Βίντεο: Δημήτρης Μαυρίκιος- Άγγελος Παπαδόπουλος. Πρωτότυπη Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις. Μουσική- Διασκευή- Προσαρμογή- Ενορχήστρωση: Νίκος Κυπουργός. Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος. Συνεργασία στη σκηνοθεσία: Μανώλης Δούνιας. Βοηθός Σκηνοθέτη: Μαρία Βαρδάκα. Σχεδιασμός Ήχου- Ενορχήστρωση: Στάθης Σκουρόπουλος. Μουσική Διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου.
Διανομή: Κωνσταντίνος Αρνόκουρος, Μαρία Βαρδάκα, Αλέξανδρος Βάρθης, Γιάννης Βογιατζής, Δημήτρης Κακαβούλας, Δημήτρης Μαυρίκιος, Γιώργος Μπένος, Ράνια Οικονομίδου, Εύα Οικονόμου-Βαμβακά, Στέφανος Παπατρέχας, Γιούλικα Σκαφιδά, Νεκτάριος Φαρμάκης, Λυδία Φωτοπούλου
Συμμετέχουν: Μιχάλης Αρτεμησιάδης, Γιάννης Αρτεμησιάδης
Μουσικός επί σκηνής: Νταλανίκα Λιλή
Σκηνοθεσία: Γουάνγκ Ξιάοινγκ (Wang Xiaoying)
Έναρξη: 18 Νοεμβρίου 2018. Λήξη: 02 Δεκεμβρίου 2018
Εάν η τέχνη λειτουργεί ως δίαυλος επικοινωνίας, ως γέφυρα μεταξύ πολιτισμών… Ως σημείο και αφορμή συνάντησης μεταξύ λαών… Εάν αμβλύνει τις αιχμές που δημιουργεί η ετερότητα… Αν καλλιεργεί την αλληλοκατανόηση σε γλώσσα κοινή, τότε «Ο ορφανός του Ζάο» είναι μόνον το κάλεσμα και ο κόσμος του Ζι Ζουν Ζιανγκ μονάχα η αφετηρία. Μια διαδρομή αποκαλύπτεται σε διασκευή και σκηνοθεσία του διακεκριμένου Κινέζου σκηνοθέτη Δρ. Γουάνγκ Ξιάοινγκ, στο πλαίσιο διμερούς διακρατικής συμφωνίας των Εθνικών Θεάτρων των δύο χωρών. Οι προσεγγίσεις του αναμειγνύουν ανατολικά και δυτικά στοιχεία, ενώ ποτέ δεν είναι αναμενόμενες! Προορισμός μας; Το σύμπαν της κινεζικής κουλτούρας και όψεις της πολύπλευρης ταυτότητας ενός αρχαίου λαού μέσα από ένα έργο ορόσημο.
Ο ορφανός του Ζάο χαρακτηρίζεται ως ο Άμλετ της κλασικής κινεζικής λογοτεχνίας. Ένα έργο «ζαζού» –μια σκηνική σύνθεση πρόζας και ποίησης, χορού και παντομίμας, με έμφαση στο κωμικό στοιχείο ή στο αίσιο τέλος. Γράφτηκε τον 13ο αιώνα και αποδίδεται στον Ζι Ζουν Ζιανγκ. Μια ιστορία που αγαπήθηκε πολύ σε όλο τον κόσμο και γνώρισε αναρίθμητες αναβιώσεις στο θέατρο, στην όπερα, στον χορό, ακόμη και στον κινηματογράφο. Πρόκειται για το πρώτο δράμα της Κίνας που μεταφράστηκε σε ευρωπαϊκές γλώσσες και ενέπνευσε δεκάδες διασκευές, μεταξύ των οποίων, αυτές του Βολταίρου και του Μεταστάζιο, αλλά και μια ημιτελή εκδοχή από τον Γκαίτε.
Διασκευή: Ιου Τσινγκ Φενγκ (Yu Qingfeng). Μετάφραση στα ελληνικά: Λι Τσενγκ Γκούι (Li Chenggui), Σιου Τζινγκ (Xu Jing). Επιμέλεια μετάφρασης στα ελληνικά: Σοφία Καψούρου. Σκηνοθεσία: Γουάνγκ Ξιάοινγκ (Wang Xiaoying). Σκηνικά: Liu Kedong. Κοστούμια: Zhao Yan. Σύνθεση Μουσικής & Μουσική επί σκηνής: Ιάκωβος Παυλόπουλος. Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου. Βοηθός Σκηνοθέτης: Wang Jiannan. Μάσκες – Μακιγιάζ: Shen Miao
Διανομή: Hou Yansong, Yu Fengxia, Θανάσης Ακοκκαλίδης, Κωνσταντίνος Γαβαλάς, Γιώργος Ζυγούρης, Σταύρος Καραγιάννης, Γιασεμή Κηλαϊδόνη, Ελίτα Κουνάδη, Λήδα Κουτσοδασκάλου, Δαυίδ Μαλτέζε, Κωστής Πατρίκιος, Τζίνη Παπαδοπούλου, Θανάσης Σαράντος, Δήμητρα Χαριτοπούλου, Βαγγέλης Ψωμάς
«Ο Μισάνθρωπος» του Μολιέρου
Μετάφραση: Χρύσα Προκοπάκη. Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς.
Έναρξη: 10 Μαρτίου 2019. Λήξη: 26 Μαΐου 2019
Μια ευτυχής συνάντηση επί σκηνής σαν εκρηκτικό, αυθεντικά «μολιερικό», μίγμα. Μια ιδανική συνθήκη για τους λάτρεις των κορυφαίων στιγμών της κλασικής δραματουργίας. Μια παράσταση στην οποία τα πάντα μπορούν να συμβούν με την υπογραφή του σκηνοθέτη Γιάννη Χουβαρδά, πρώην Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου.
Το έργο, ένα από τα καλύτερα του Μολιέρου, γεννά χαρακτήρες που δομούνται αριστοτεχνικά σε μια δηκτική κωμωδία που αποκαλύπτει την υποκρισία κάθε κοινωνίας και κάθε εποχής. Η έξοχη μετάφραση, εκ νέου επεξεργασμένη από τη Χρύσα Προκοπάκη, καθιστά τις λέξεις φονικά όπλα στα στόματα ευγενών υπάρξεων. Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός στον ρόλο του Μισάνθρωπου σε μια διανομή με ιδιαίτερες εκπλήξεις.
Μετάφραση: Χρύσα Προκοπάκη. Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς. Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη. Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη. Κίνηση: Σταυρούλα Σιάμου. Μουσική: Κορνήλιος Σελαμσής. Φωτισμοί: Σίμος Σαρκετζής. Βοηθός Σκηνοθέτη: Άντα Πουράνη. Β’ Βοηθός Σκηνοθέτη: Δήμητρα Μητσάκη. Β’ Βοηθός Σκηνοθέτη: Ιωάννα Πιταούλη
Διανομή: Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Γιάννης Βογιατζής, Έμιλυ Κολιανδρή, Χρήστος Λούλης, Λαέρτης Μαλκότσης, Μιχαήλ Μαρμαρινός, Δημήτρης Παπανικολάου, Άλκηστις Πουλοπούλου, Έλενα Τοπαλίδου
Με ζωντανή μουσική επί σκηνής
«Ξύπνα Βασίλη» του Δημήτρη Ψαθά
Σκηνοθεσία: Άρης Μπινιάρης
Έναρξη: 19 Οκτωβρίου 2018. Λήξη: 03 Φεβρουαρίου 2019
Ένα καυστικό κοινωνικοπολιτικό σχόλιο, «ντυμένο» με τον πιο εύθυμο και εύσχημο τρόπο. Μια κωμωδία από τον αξεπέραστό μας συγγραφέα Δημήτρη Ψαθά για το παιχνίδι του χρήματος έναντι κάθε ιδεολογίας. Ο Δημήτρης Ψαθάς, πάντα αγαπητός στο θεατρικό και κινηματογραφικό κοινό του τόπου, σε μια διαχρονικά αποκαλυπτική και οξυδερκή σάτιρα. Η πένα του στηλιτεύει τους καιροσκοπισμούς φανατικών κάθε ιδεολογικοπολιτικού ρεύματος στην ελληνική κοινωνία.
Ο Άρης Μπινιάρης, πιστός στην ιδιόχειρη θεατρική του φόρμα, φέρνει στη σκηνή την ατμόσφαιρα των σίξτις με διάθεση ευρηματική. Εμβαθύνει, βλέπει πέραν της εξιδανικευμένης εγγραφής μιας εποχής στο συλλογικό ασυνείδητο. Με ματιά σύγχρονη αποκρυπτογραφεί το ιδιότυπο ύφος του συγγραφέα που μιλά για τα «σοβαρά» μπλέκοντας το γέλιο με το σφίξιμο στο στομάχι. Φωτίζει μοναδικά τη συνάφεια του έργου με το σήμερα. Παρακολουθούμε με νέα ματιά μια κωμωδία της νεοελληνικής δραματουργίας που λατρεύτηκε στην κινηματογραφική της εκδοχή ως μια από τις πιο διασκεδαστικές.
Βρισκόμαστε στα γραφεία του εκδοτικού οίκου Φαρλάκου. Ο Βασίλης, συντηρητικών πολιτικών φρονημάτων, και ο Μάνος, προοδευτικών, συγκρούονται για τις συνθήκες εργασίας, αλλά και για το περιεχόμενο των βιβλίων που εκδίδονται. Σημείο αιχμής για την πνευματική διαμάχη, ο ποιητής Φανφάρας και η στρατευμένη συντηρητική ποίησή του. Πολύ γρήγορα, όμως, η τύχη τα φέρνει έτσι ώστε οι πολιτικές πεποιθήσεις των δύο συναδέλφων αλλάζουν και οι καταστάσεις που ακολουθούν δοκιμάζουν τους ήρωες. Ποιος από τους δύο θα καταφέρει να προσαρμοστεί στα ήθη και το πνεύμα της νέας εποχής;
Διασκευή: Θεοδώρα Καπράλου. Σκηνοθεσία: Άρης Μπινιάρης. Σκηνικά- Κοστούμια: Πάρις Μέξης. Μουσική: Φώτης Σιώτας. Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου. Βοηθός Σκηνοθέτη: Δώρα Ξαγοράρη.
Διανομή: Γιώργος Γάλλος, Ελισσάβετ Κωνσταντινίδου, Ηρώ Μπέζου, Άρης Μπινιάρης, Γιώργος Παπαγεωργίου, Στέφανος Πίττας, Κωνσταντίνος Σεβδαλής, Λυδία Τζανουδάκη, Έλενα Τοπαλίδου, Αινείας Τσαμάτης
Μουσικοί επί σκηνής: Φώτης Σιώτας, Δημήτριος Τσεκούρας
«Απλή μετάβαση» του Γεράσιμου Ευαγγελάτου
Σκηνοθεσία: Μίνως Θεοχάρης. Μουσική Σύνθεση - Ενορχήστρωση: Θέμης Καραμουρατίδης
Έναρξη: 15 Φεβρουαρίου 2019. Λήξη: 14 Απριλίου 2019
Μια ευκαιρία να αναλογιστούμε το σήμερα, στο σήμερα. Τις αντιξοότητες και τις αγωνίες μας μέσα από την ίδια την αμεσολάβητη εμπειρία τους. Να προσεγγίσουμε το τώρα σε χρόνο ενεστώτα. Η Απλή Μετάβαση είναι ένα πρωτότυπο μιούζικαλ για μια γενιά που μεγάλωσε με την πεποίθηση ότι ο κόσμος τής ανήκει και βρέθηκε εκτεθειμένη σ’ έναν κόσμο που δεν περίμενε. Ένα εγχείρημα ενδοσκόπησης από εκπροσώπους της ίδιας αυτής της γενιάς. Μια προσπάθεια να κατανοήσουμε και να κρίνουμε φαινόμενα καθολικά μέσα από τον αντίκτυπό τους σε βιώματα προσωπικά.
Το κείμενο της παράστασης υπογράφει ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος, ένας από τους πιο ανήσυχους σύγχρονους δημιουργούς, ενώ τη σκηνοθεσία αναλαμβάνει ο πολυσχιδής Μίνως Θεοχάρης. Συνεργάζονται με τον συνθέτη Θέμη Καραμουρατίδη κι έναν ξεχωριστό μικτό θίασο, ηθοποιών και τραγουδιστών. Μια παράσταση – εισιτήριο με προορισμό την πραγματικότητά μας. Αυτή που για πολλούς μοιάζει να μην έχει επιστροφή.
Κείμενο - Στίχοι Τραγουδιών: Γεράσιμος Ευαγγελάτος. Σκηνοθεσία: Μίνως Θεοχάρης. Μουσική Σύνθεση - Ενορχήστρωση: Θέμης Καραμουρατίδης. Ενδυματολόγος: Ηλένια Δουλαδίρη. Κίνηση: Αμάλια Μπένετ. Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης . Επιμέλεια Ορχήστρας: Δημήτρης Σιάμπος. Μουσική Διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου. Διανομή: Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Κωνσταντίνος Γαβαλάς, Μαρία Διακοπαναγιώτου, Χαρά Κεφαλά, Νίκος Λεκάκης, Μαρίζα Ρίζου, Φοίβος Ριμένας, Νάνσυ Σιδέρη
Σκηνοθεσία: Γιώργος Παλούμπης
Έναρξη: 10 Μαΐου 2019 . Λήξη: 09 Ιουνίου 2019
Η ιστορία εκτυλίσσεται μέσα σε τέσσερις τοίχους, χωρίς τίποτε να εμποδίζει τον συγγραφέα να στήσει κόσμους εντός κι εκτός τους. Ένα κείμενο αμιγώς θεατρικό από την πρώτη του σύλληψη, επιδιώκει έναν «ανυψωμένο ρεαλισμό». Το γνωρίσαμε με επιτυχία σε μορφή αναλογίου το 2012 στις Αναγνώσεις του Εθνικού Θεάτρου, αλλά και ως μυθιστόρημα με την ίδια πάντα θεατρική ένταση.
Ο βραβευμένος πεζογράφος, ποιητής και θεατρικός συγγραφέας Αλέξης Σταμάτης, παραδίδει μια ανάγλυφη ακτινογραφία των προβληματικών οικογενειακών σχέσεων που προκαλεί η παρουσία μιας μητέρας πρωταρχικής φιγούρας – μιας βασίλισσας μέλισσας. Ο Γιώργος Παλούμπης, σκηνοθέτης με θητεία και δείγμα γραφής στο ρεαλιστικό θέατρο, επανέρχεται στο Εθνικό Θέατρο μετά την επιτυχημένη παράσταση «Αόρατη Όλγα». Με γνώση της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας αναμετριέται ξανά με το σύγχρονο ελληνικό έργο και καταθέτει τη δική του ερμηνεία πάνω στη μητρική κυριαρχία.
Συντελεστές: Κείμενο: Αλέξης Σταμάτης. Σκηνοθεσία: Γιώργος Παλούμπης. Διανομή: Νίκος Αρβανίτης, Κώστας Βασαρδάνης, Μαρία Κεχαγιόγλου, Νεφέλη Κουρή, Λήδα Πρωτοψάλτη, Νίκος Χατζόπουλος
ΧΟΡΟΣ | Αίθουσα Εκδηλώσεων – Κτίριο Τσίλλερ
Allez viens…
Σύλληψη – Χορογραφία: Παναγιώτα Καλλιμάνη
Έναρξη: 01 Μαρτίου 2019. Λήξη: 21 Απριλίου 2019
Το ανθρώπινο σώμα σε αναζήτηση των ορίων του. Η μάχη της αντοχής ενάντια στην εξάντληση όταν ο χρόνος θέτει δικά του όρια. Οκτώ καταξιωμένοι Έλληνες ηθοποιοί «κάποιας ηλικίας», οκτώ σώματα που φέρουν το φορτίο του γήρατος, καταβάλλουν προσπάθεια να σταθούν… επί σκηνής. Τέσσερα ζευγάρια καλούνται να χορεύουν ασταμάτητα σ’ έναν μαραθώνιο χορού, όπως συμβαίνει στο κινηματογραφικό έργο του Σίντνεϊ Πόλακ με τίτλο «Σκοτώνουν τα άλογα όταν γεράσουν» του 1969, μια ταινία για την απάνθρωπη διαδικασία των μαραθωνίων χορού κατά τις δεκαετίες του 1920 και 1930 στις Ηνωμένες Πολιτείες του οικονομικού κραχ. Εξαντλημένα πλάσματα μέσα σε έναν «γαλήνιο» κήπο, όπως τα άλογα μέσα σε περιφραγμένο χώρο. Πηγή έμπνευσης επίσης η ταινία του Μίκαελ Χάνεκε «Αγάπη» του 2012, που βασίζεται στη σχέση ενός αγαπημένου ζευγαριού το οποίο παρακολουθεί την κοινή του ζωή να καταρρέει όσο πλησιάζει ο μεγάλος αποχωρισμός.
Χορογραφία – Σκηνικά: Γιώτα Καλλιμάνη. Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος. Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Διανομή: Αλίκη Αλεξανδράκη, Κώστας Γαλανάκης, Γιώργος Δεγαΐτης, Βασίλης Καραμπούλας, Υβόννη Μαλτέζου, Ράνια Οικονομίδου, Αννέζα Παπαδοπούλου, Γιώργος Συμεωνίδης
Με το βλέμμα στο παρελθόν για να αντιληφθούμε το μέλλον - Το ρεπερτόριο της Πειραματικής Σκηνή του ΕθνικούΔείτε ακόμα
«Τίμων ο Αθηναίος» των Ουίλιαμ Σαίξπηρ – Τόμας Μίντλτον
Μετάφραση: Νίκος Χατζόπουλος. Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός
Α’ Περίοδος
Έναρξη: 27 Σεπτεμβρίου 2018. Λήξη: 18 Νοεμβρίου 2018
Β΄ Περίοδος
Έναρξη: 07 Φεβρουαρίου 2019. Λήξη: 03 Μαρτίου 2019
Τίμων ο Αθηναίος. Πρόσωπο ιστορικό, συμβολικό, μα τόσο οικείο. Η περιπέτειά του, μια τραγωδία που ισορροπεί μεταξύ σάτιρας, φάρσας και αλληγορίας, όπως η αληθινή ζωή. Ο σκηνοθέτης Στάθης Λιβαθινός, Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, αφιερώνεται και πάλι στον μετρ της ανθρώπινης παρουσίας επί σκηνής, στον Ουίλιαμ Σαίξπηρ. Γοητεύεται από ένα έργο που γεννήθηκε σε ιδιάζουσα συνθήκη, αινιγματικό, με ανεξάντλητο μυστήριο. Ως το «μαύρο πρόβατο» της σαιξπηρικής δραματουργίας για πολλούς, παρουσιάζεται σπάνια στο ελληνικό κοινό.
Μετάφραση: Νίκος Χατζόπουλος. Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός. Σκηνικά – Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου. Κίνηση: Μαρία Σμαγιέβιτς. Μουσική Σύνθεση: Λύσανδρος Φαληρέας. Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου. Μουσική Διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου
Αργυρώ Ανανιάδου, Βασίλης Ανδρέου, Γιώργος Δάμπασης, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Νίκος Καρδώνης, Στάθης Κόικας, Φώτης Κουτρουβίδης, Αναστάσης Λαουλάκος, Φοίβος Μαρκιανός, Στρατής Πανούριος, Δημήτρης Παπανικολάου, Μαρία Σαββίδου, Χρήστος Σουγάρης, Μάνος Στεφανάκης, Άρης Τρουπάκης, Αντιγόνη Φρυδά
«Χριστουγεννιάτικη Ιστορία» του Τσαρλς Ντίκενς
Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας. Διασκευή-Σκηνοθεσία: Γιάννης Μόσχος
Σε πρωτότυπη μουσική του Θοδωρή Οικονόμου Βασισμένο στη διασκευή του Τζακ Θορν
Έναρξη: 07 Δεκεμβρίου 2018. Λήξη: 27 Ιανουαρίου 2019
Η μαγεία των Χριστουγέννων αγγίζει το Εθνικό Θέατρο και μεταμορφώνει τη Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη» του Θεάτρου Rex σε μια ζεστή αγκαλιά για όλη την οικογένεια. Ο σκηνοθέτης Γιάννης Μόσχος καταπιάνεται για πρώτη φορά με το μιούζικαλ φέρνοντας στη σκηνή τον θρυλικό και σε όλους αγαπημένο Σκρουτζ, τον πιο γνωστό ήρωα του Τσαρλς Ντίκενς. Διασκευάζει τη «Χριστουγεννιάτικη Ιστορία» και με την πρωτότυπη μουσική του Θοδωρή Οικονόμου μάς προσκαλεί να αφεθούμε στο όνειρο και τη φαντασία. Μας αποκαλύπτει το πραγματικό πνεύμα των Χριστουγέννων!
Αρχική Θεατρική Διασκευή: Τζακ Θορν. Μετάφραση Αρχικής Διασκευής: Γιώργος Δεπάστας. Νέα Διασκευή: Γιάννης Μόσχος. Στίχοι Τραγουδιών: Σταύρος Σταύρου. Σκηνοθεσία: Γιάννης Μόσχος. Πρωτότυπη Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου. Σκηνικά- Κοστούμια: Τίνα Τζόκα.Κίνηση: Ζωή Χατζηαντωνίου. Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος. Βοηθός Σκηνοθέτη: Εύη Νάκου. Βοηθός Σκηνογράφου: Ειρήνη Κουμπαρούλη. Μουσική Διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου
Διανομή: Αλίκη Αλεξανδράκη, Στέλλα Αντύπα, Αλέξανδρος Βαμβούκος, Κώστας Βασαρδάνης, Θανάσης Βλαβιανός, Πάρις Θωμόπουλος, Αριάδνη Καβαλιέρου, Ευαγγελία Καρακατσάνη, Λαέρτης Μαλκότσης, Χριστίνα Μαξούρη, Ελένη Μπούκλη, Ζωή Μυλωνά, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Παναγιώτης Παναγόπουλος, Βασίλης Παπαδημητρίου, Χρήστος Στέργιογλου
Χορωδοί: Πένυ Δεληγιάννη, Νίκος Ζιαζιάρης, Ηλίας Καπάνταης, Σοφία Μάλαμα. Και πέντε μουσικοί επί σκηνής
«Ο άνθρωπος που γελά» του Βίκτωρ Ουγκώ
Μετάφραση: Ντορέτα Πέππα. Διασκευή: Έλσα Ανδριανού. Σκηνοθεσία – Πρωτότυπη Μουσική: Θοδωρής Αμπαζής
Έναρξη: 22 Μαρτίου 2019. Λήξη: 26 Μαΐου 2019
Το πιο πολιτικό έργο του Βίκτωρ Ουγκώ αποκαλύπτεται πίσω από ένα θυελλώδες ειδύλλιο. Χάρη στην ιδιοφυή γραφή του κορυφαίου Γάλλου λογοτέχνη, μια ερωτική υπόθεση μάς θέτει ενώπιον της ακρότητας της εξουσίας. Μας δείχνει πόσο αποκρουστικό μπορεί να είναι το «αληθινό» της πρόσωπο, όταν εκφράζεται στην πιο χυδαία και απροκάλυπτη μορφή της.
Μετάφραση: Ντορέτα Πέππα. Διασκευή - Λιμπρέτο: Έλσα Ανδριανού. Σκηνοθεσία - Σύνθεση: Θοδωρής Αμπαζής. Σκηνικά: Κωνσταντίνος Ζαμάνης. Κοστούμια: Νίκη Ψυχογιού. Χορογραφία: Αγγελική Στελλάτου. Φωτισμοί: Νίκος Σωτηρόπουλος. Βοηθός Σκηνοθέτη: Ελεάνα Τσίχλη. Μουσική Διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου
Διανομή: Θανάσης Ακκοκαλίδης, Νέλλη Αλκάδη, Αλέξανδρος Βαρδάξογλου, Θανάσης Βλαβιανός, Τζωρτζίνα Δαλιάνη, Μαρία Δελετζέ, Πάρις Θωμόπουλος, Κώστας Κορωναίος, Θοδωρής Κοτεπάνος, Ελίτα Κουνάδη, Δαυίδ Μαλτέζε, Ελένη Μπούκλη, Παναγιώτης Παναγόπουλος, Εβελίνα Παπούλια, Αρετή Πασχάλη, Αιμιλιανός Σταματάκης, Λυδία Τζανουδάκη, Σπύρος Τσεκούρας, Βαγγέλης Ψωμάς. Και πέντε μουσικοί επί σκηνής
«Αγαμέμνων» του Αισχύλου στο Εθνικό Θέατρο της Κίνας
Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός
Μάρτιος 2019
Τον Αγαμέμνονα του Αισχύλου, την πρώτη τραγωδία της Ορέστειας (458 π.Χ.), της μοναδικής σωζόμενης τριλογίας, θα σκηνοθετήσει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Στάθης Λιβαθινός στο Πεκίνο, στο Εθνικό Θέατρο της Κίνας στο πλαίσιο της διμερούς συνεργασίας των δύο θεάτρων. Με τον Αγαμέμνονα και το αρχαίο δράμα θα ταξιδέψει και ο σύγχρονος ελληνικός πολιτισμός στην Κίνα μέσω μιας πολιτιστικής ανταλλαγής που στοχεύει στην κατανόηση του λαμπρού παρελθόντος, αλλά κυρίως στη γνωριμία με το σύγχρονο πρόσωπο κάθε χώρας εκατέρωθεν. Το Εθνικό Θέατρο της Κίνας στο Πεκίνο και το Εθνικό μας Θέατρο συνεργάζονται σε ένα υψηλών συμβολισμών και μεγάλης καλλιτεχνικής σημασίας θεατρικό πρόγραμμα, μια πρωτοβουλία που ενώνει δύο από τους αρχαιότερους πολιτισμούς του κόσμου και τις παραδόσεις τους, ενώ ταυτόχρονα γεφυρώνει τη σύγχρονη θεατρική δημιουργία. Οι πρόβες θα ξεκινήσουν τον Δεκέμβριο του 2018 και η παράσταση θα κάνει πρεμιέρα στις 2 Μαρτίου του 2019 στο Εθνικό Θέατρο της Κίνας στο Πεκίνο. Η διμερής συνεργασία πραγματοποιείται με την υποστήριξη των Υπουργείων Πολιτισμού των δύο χωρών στο πλαίσιο του Πολιτιστικού Έτους Ελλάδας – Κίνας.
Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός. Έλληνες ηθοποιοί: Στεφανία Γουλιώτη, Αντιγόνη Φρυδά. Και δεκαπέντε ακόμη Κινέζοι ηθοποιοί.
Το Εθνικό Θέατρο της Κίνας (NTC), συνδεδεμένο με το Υπουργείο Πολιτισμού, είναι ένας καλλιτεχνικός οργανισμός με έμφαση στην καλλιτεχνική δημιουργικότητα και τη σημαντική παράδοση του δράματος. Εστιάζει σε παραστάσεις αρχαίων και σύγχρονων έργων, ενώ ταυτόχρονα προωθεί τη θεατρική εκπαίδευση. Διαθέτει τρεις σύγχρονες σκηνές, κατάλληλες για πλήθος παραστάσεων. Επιπλέον, τα κέντρα NTC στο Πεκίνο ασκούν επιρροή σε ολόκληρη τη χώρα και προωθούν διεθνείς θεατρικές ανταλλαγές και συνεργασίες, παρουσιάζοντας στο κινεζικό κοινό θέατρο υψηλής αισθητικής. Το Εθνικό Θέατρο της Κίνας ακολουθεί το δημιουργικό σχήμα «κινεζική πρωτοτυπία, παγκόσμιοι κλασικοί, πειραματική εξερεύνηση». Πρόεδρος του θεάτρου είναι ο Zhou Yuyuan.
«House-made» του Γιώργου Βαλαή
Μια συμπαραγωγή με το Θέατρο Maxim Gorki του Βερολίνου στην Πειραματική Σκηνή -|
10 & 11 Νοεμβρίου 2018
Είναι η έννοια του «έθνους» η τελευταία λειτουργική κατασκευή της νεωτερικότητας ή μια βίαιη ένωση βασισμένη στο συναίσθημα; Δύο ηθοποιοί ανιχνεύουν την επίδρασή της στη ζωή τους∙ το αποτύπωμα μιας γενεαλογίας που δεν επέλεξαν οι ίδιοι.
Η παράσταση House-made, σε σκηνοθεσία του δραστήριου διεθνώς Γιώργου Βαλαή, επιχειρεί να καταγράψει βιωματικά, ως μαρτυρία, τις διεθνείς εξελίξεις και τα φαινόμενα που απαντώνται στην Ελλάδα, στην Ευρώπη, στον Κόσμο, στην εποχή ενός ακόμη μετασχηματισμού εν εξελίξει, στο σήμερα. Προσεγγίζει μέσα από το σχήμα ταυτότητας - ετερότητας κρίσιμα ζητήματα και προκλήσεις των σύγχρονων κοινωνιών.
Η νέα παραγωγή αποτελεί τη συμμετοχή της Πειραματικής Σκηνής -1 του Εθνικού Θεάτρου στο Φεστιβάλ “War or Peace - Crossroads of History 1918/2018” που θα πραγματοποιηθεί τον Οκτώβριο του 2018 στο θέατρο Maxim Gorki στο Βερολίνο.
Δραματουργία: Γιώργος Βαλαής, Πρόδρομος Τσινικόρης, Tobias Herzberg, Rebecca Ajnwojner. Σκηνοθεσία: Γιώργος Βαλαής. Κοστούμια: Βασιλεία Ροζάνα. Βίντεο - Μουσική επιμέλεια – Δραματουργική συνεργασία: Γιώργος Κωνσταντινίδης. Επιμέλεια φωτισμών: Τάσος Παλαιορούτας. Βοηθός Σκηνοθέτης: Δημήτρης Μπαμπίλης
Διανομή: Γιώργος Βαλαής, Θοδωρής Πεντίδης
«Οιδίπους Τύραννος» - Συνέχεια Παγκόσμιας Περιοδείας
Ο «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή, η διεθνώς βραβευμένη παράσταση σε σκηνοθεσία Ρίμας Τούμινας που πραγματοποιήθηκε σε συμπαραγωγή με το θέατρο Βαχτάνγκοφ της Μόσχας συνεχίζει να ταξιδεύει για τρίτη χρονιά με επιτυχία στο πλαίσιο παγκόσμιας περιοδείας.
Για το «εμείς» στο Μικρό Εθνικό - Το πρόγραμμα παραστάσεων Δείτε ακόμα
Το δυναμικό του Εθνικού Θεάτρου σε διαρκή κίνηση… Σε αποστολή! Οι άνθρωποί του, ανήσυχοι και δημιουργικοί, βγαίνουν εκτός των «τειχών» και εμψυχώνουν δραστηριότητες και παραστάσεις σε χώρους όχι προορισμένους για θέατρο. Φέρνουν την τέχνη τους σε φορείς, ιδρύματα, νοσοκομεία, φυλακές και όπου υπάρχει ανάγκη κοινωνικής παρέμβασης ή εντοπίζεται περιορισμένη πρόσβαση σε πολιτιστικά δρώμενα. Μοιράζονται την «ευεργετική» και «θεραπευτική» λειτουργία της τέχνης, την ανεκτίμητη αξία της, μέσα από δράσεις εφαρμοσμένου θεάτρου (applied theatre), αφιερωμένες σε όλους εκείνους που καλούνται να… «διανύσουν» μεγαλύτερη απόσταση από τους υπόλοιπους για να συναντηθούν με την τέχνη. Ανοίγουν την αγκαλιά τους σε συνανθρώπους μας ευάλωτων κοινωνικών ομάδων κάθε ηλικίας, κάθε κοινότητας και κάθε γεωγραφικής ή πολιτισμικής αφετηρίας.
Το Εθνικό Θέατρο φροντίζει διαρκώς για την πλέον ολοκληρωμένη εκπλήρωση της πολυδιάστατης αποστολής του σε κάθε της έκφανση, παιδευτική, καλλιτεχνική, πολιτιστική και κοινωνική.
«Επισκεπτήριο»
Συντελεστές: Ηλίας Κουνέλας & Ιφιγένεια Γρίβα, ηθοποιοί
Από Δεκέμβριο 2018
Το Εθνικό Θέατρο είναι εκεί σε στιγμές που… η ψυχή αναζητά αποθέματα. Μετά από 600 παραστάσεις, το «Επισκεπτήριο» συνεχίζει ως θεσμός πολύτιμος. Αφορά σε συνανθρώπους μας που νοσηλεύονται, συχνά σε κρίσιμη κατάσταση, φέρνοντάς τους σε επαφή με τη «θεραπευτική» λειτουργία του θεάτρου. Ένα αφηγηματικό θέατρο δωματίου από επαγγελματίες ηθοποιούς του Εθνικού Θεάτρου «επισκέπτεται» ασθενείς που δεν μπορούν να πάνε στο θέατρο τη δεδομένη στιγμή της ζωής τους. Με όχημα την παγκόσμια διαχρονική λογοτεχνία, τον «λυτρωτικό» θεατρικό και ποιητικό λόγο, δύο ηθοποιοί επισκέπτονται κάθε φορά έναν θάλαμο ή και έναν μεμονωμένο ασθενή. Από μια λίστα με προτεινόμενα έργα, οι ασθενείς επιλέγουν εκείνο που τους ενδιαφέρει και το έργο ζωντανεύει επιτόπου μπροστά στα μάτια τους, με τα πιο απλά και αυθεντικά μέσα που μπορεί να διαθέτει ένας ηθοποιός: το σώμα και τη φωνή του.
«Παραμύθια»
Συντελεστές: Δημήτρης Β. Προύσαλης, Αφήγηση / Φίλιππος Πλακιάς, Τραγούδι
Από Δεκέμβριο 2018
Για άλλη μια χρονιά, μετά από εκατοντάδες παραστάσεων σε χιλιάδες μικρών και μεγαλύτερων θεατών κατά την προηγούμενη τριετία, τα Παραμύθια του Εθνικού Θεάτρου ανοίγουν την αγκαλιά τους ξανά σε όσους το έχουν ανάγκη. Τα Παραμύθια αφηγούνται ιστορίες σε όσους ίσως δεν έχουν κάποιον να τους διηγηθεί, σε παιδιά και νέους ευάλωτων κοινωνικών ομάδων με περιορισμένη πρόσβαση στην ευεργετική επίδραση της τέχνης. Παραμύθια λαϊκά από κάθε γωνιά της γης, ντυμένα με τραγούδια- ειδικά φτιαγμένα για τις ιστορίες που ακούγονται, συναντούν μικρούς και μεγάλους σε προκαθορισμένα ραντεβού σε χώρο διαφορετικό κάθε φορά κατόπιν πρόσκλησης από τους αντίστοιχους φορείς. Μοιράζονται μαζί τους την καταλυτική δύναμη της προφορικής παράδοσης που αγγίζει με τρόπο ευθύ και άμεσο την ανθρώπινη ψυχή. Ζεσταίνουν τις καρδιές μέσα από τη σοφία του παρελθόντος, ενός κόσμου που έφυγε. Φωτίζουν το παρόν, έναν κόσμο που αλλάζει, φτιάχνοντας… κόσμους για να ταυτιστεί κάθε ένας χωριστά σε κάθε ακροατήριο, σε κάθε συνθήκη, μέσα από τη δυναμική λειτουργία της παραλλαγής, κύριο χαρακτηριστικό των λαϊκών παραμυθιών και της παραδοσιακής αφηγηματικής προσέγγισής τους.
Θεατρικό Εργαστήριο Εθνικού Θεάτρου & Φυλακών Κορυδαλλού
Σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Αντεγκληματικής Πολιτικής του Υπουργείου Δικαιοσύνης και το Κατάστημα Κράτησης Κορυδαλλού
Υπεύθυνος: Στρατής Πανούριος, εμψυχωτής - σκηνοθέτης
Από Σεπτέμβριο 2018 έως Ιούλιο 2019 (Α’ & Β’ Κύκλος)
Με όχημα την εύπλαστη φύση της θεατρικής τέχνης, μια πρωτοποριακή για τα ελληνικά δεδομένα δράση εισχωρεί σε ένα περιβάλλον άτεγκτο, φύσει αυστηρών περιορισμών και… «απελευθερώνει». Αυτή τη χρονιά, το ερευνητικού χαρακτήρα θεατρικό εργαστήριο του Εθνικού Θεάτρου σε συνεργασία με τη Γ. Γ. Αντεγκληματικής Πολιτικής του Υπουργείου Δικαιοσύνης και το Κ. Κ. Κορυδαλλού, στον πρώτο κύκλο εισάγει τους συμμετέχοντες στον κόσμο του Ντέιβιντ Μάμετ με το έργο «Οικόπεδα με Θέα» σε διασκευή που αναλαμβάνουν οι ίδιοι. Οι παραστάσεις, αποτέλεσμα μιας ολοκληρωμένης προσέγγισης με θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση, θα πραγματοποιηθούν τον Δεκέμβριο του 2018 σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο των φυλακών που φιλοξενεί πλέον τις θεατρικές δράσεις. Παράλληλα με τις πρόβες, το πρόγραμμα πλαισιώνεται με διαλέξεις για τη σύγχρονη και κλασική δραματουργία, εισαγωγή στην τέχνη της σκηνοθεσίας και μαθήματα θεατρικής συγγραφής. Ο δεύτερος κύκλος θα εστιάσει σε κείμενο της αρχαίας ελληνικής γραμματείας.
Θεατρικό Εργαστήριο Προσωπικής Ανάπτυξης του Εθνικού Θεάτρου σε Σωφρονιστικά Ιδρύματα
ΔΡΑΣΕΙΣ – ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ
Θέατρο Express, Στάσεις & Παραστάσεις | Μια συμπαραγωγή του Εθνικού Θεάτρου με τον Όμιλο Ο.Α.Σ.Α.
Σκηνοθεσία: Σοφία Μαραθάκη
Από Οκτώβριο 2018
Το Θέατρο Express, ένα λεωφορείο που μεταμορφώθηκε σε κινούμενη σκηνή και κατάφερε να γίνει πρεσβευτής της προσβασιμότητας στην τέχνη φέρνοντας το θέατρο σε κάθε γειτονιά της πρωτεύουσας συνεχίζει την αποστολή του με νέα δρομολόγια. Συναντά τους Αθηναίους σε νέες Στάσεις & Παραστάσεις στο πλαίσιο της πρωτοποριακής δράσης που δημιουργήθηκε χάρη στη σπάνιας έμπνευσης συνεργασία του Εθνικού Θεάτρου με τον Ο.Α.Σ.Α. Κατά την περίοδο 2018 - 2019 συνεχίζει να κινητοποιεί και να ταξιδεύει όλους στη μαγεία του θεάτρου μέσα από μια «διαδρομή» που μας γνωρίζει τον κόσμο του Άντον Τσέχωφ και το έργο με τίτλο Αρκούδα σε σκηνοθεσία Σοφίας Μαραθάκη.
Μετάφραση: Λυκούργος Καλλέργης. Σκηνοθεσία: Σοφία Μαραθάκη. Σκηνικά - Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου. Δραματουργική Συνεργασία: Ειρήνη Μουντράκη. Επιμέλεια Κίνησης: Βρισηίδα Σολωμού. Μουσική Επιμέλεια: Βασίλης Τζαβάρας. Βοηθός Σκηνοθέτη: Μαργαρίτα Ανθίδου
Διανομή: Ιερώνυμος Καλετσάνος, Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, Φωτεινή Παπαχριστοπούλου
Είσοδος Ελεύθερη
4ο Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος
Σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών. Μέλος του Διεθνούς Δικτύου Αρχαίου Δράματος του ΥΠΠΟΑ. Με την αιγίδα και την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού Ιούλιος 2019.
Άνθρωποι του θεάτρου από όλο τον κόσμο, σκηνοθέτες, χορογράφοι, ηθοποιοί και πρακτικοί του θεάτρου εμβαθύνουν τη μελέτη τους στο αρχαίο δράμα στο πλαίσιο ενός εντατικού επιμορφωτικού μετεκπαιδευτικού προγράμματος. Το εργαστήριο διασφαλίζει στους συμμετέχοντες την κατάκτηση πολύτιμης γνώσης και εμπειριών πάνω στην κύρια θεματική προς μελέτη, με στόχο την εξοικείωσή τους με νέες πρακτικές και προσεγγίσεις.
3ο Στούντιο Συγγραφής Θεατρικού Έργου για νέους έως 35 ετών, Β΄ Έτος
Υπεύθυνη: Σύλβια Λιούλιου, σκηνοθέτις
Από Νοέμβριο 2018
Μετά από 26 εβδομάδες, 130 ώρες διδασκαλίας και 409 εκδοχές σκηνών, οι συμμετέχοντες της προηγούμενης χρονιάς, όλοι τους νέοι εκκολαπτόμενοι θεατρικοί συγγραφείς, συνεχίζουν τη σπουδή τους στο β’ έτος του εργαστηρίου. Δίπλα σε «ειδικούς» που τους χαρίζουν ερεθίσματα μέσα από το πρίσμα της εμπειρίας τους κι έχοντας κατακτήσει έναν κοινό κώδικα, επενδύουν στην ίδια ομαδικότητα που προίκισε τη γραφή τους με πολύτιμα «δώρα». Σμιλεύουν το ταλέντο τους και διευρύνουν τον ορίζοντά τους θωρακίζοντας το μέλλον τους.