Δισκοκριτική: «Overgrown» James Blake
Δυο χρόνια μετά το ντεμπούτο άλμπουμ του που ώθησε τις βρετανικές μουσικές οπτικές σε αφάνταστες διαδρομές ενδοσκόπησης και έκανε κοινό και κριτικούς να ασχοληθούν μαζί του, ο τραγουδιστής της ηλεκτρονικής μουσικής και παραγωγός James Blake επιστρέφει με τη δεύτερη δουλειά του, με τίτλο «Overgrown».
Ο 25άχρονος λονδρέζος, στη νέα του στούντιο δουλειά, εμφανίζεται πιο ώριμος ως τραγουδιστής και συνθέτης, ενώ την ίδια στιγμή, κοιτάζει πίσω στην ηλεκτρονική τελειότητα των πρώτων κυκλοφοριών του για τα label «Hemlock» και «Hessle», οδηγώντας βήματα πιο πέρα την post - dubstep μουσική για να ορίσει έναν εντυπωσιακό επαναπροσδιορισμό του hip – hop και της house σκηνής.
Γιος του James Litherland - που έχει αναδειχτεί ως τραγουδιστής και κιθαρίστας από τα μουσικά σχήματα «Colosseum», «Mogul Thrash», «Bandit» - ο Blake ακολουθεί με περισσή επιτυχία την διαδρομή του πατέρα του κερδίζοντας υποψηφιότητες στα βραβεία Mercury Music Prize, Brit και Ivor Novello.
Με μουσικό εύρος και συναισθηματικό βάθος, το «Overgrown» αντικατοπτρίζει την μεγάλη αλλαγή του βρετανού τραγουδοποιού, τα τελευταία 2 χρόνια Το πρώτο του άλμπουμ πούλησε πάνω από 400.000 αντίτυπα, ένα επίτευγμα αρκετά μεγάλο αν αναλογιστεί κανείς το πόσο εσωστρεφές και πειραματικό ήταν.
Έπειτα από μια παγκόσμια περιοδεία και συνεργασίες με ένα ευρύ φάσμα ανθρώπων της μουσικής σκηνής όπως η Joni Mitchell, o Jay Z, o Kanye West, o Bon Iver, η Bjork, o Drake, o Brian Eno και ο RZA, το «Overgrown» αναδύεται μέσα από pop, soul και dupstep μελωδίες.
Η ακρόαση του άλμπουμ ξεκινάει με το ομότιτλο κομμάτι, το οποίο εκτός του ότι επιβεβαιώνει τις σοβαρές διαθέσεις του καλλιτέχνη, παρουσιάζεται μέσα από ένα εξαιρετικό βίντεο, γυρισμένο από τον Nabil, o οποίος έχει σκηνοθετήσει και το «Pyramids» του Frank Ocean αλλά και το καταπληκτικό «Late Night» των Foals.
Στο «I Am Sold», η φωνή του Blake, θυμίζοντας έντονα «Antony and the Johnsons», αποπνέει έντονη μελαγχολία, η οποία σε κανένα σημείο δεν νιώθει μοναξιά αφού την συντροφεύει έντονος ερωτισμός. Ο βρετανός τραγουδοποιός πέρασε ένα μεγάλο διάστημα κοντά στους Kanye West και Justin Vernon, γεγονός που διαφαίνεται σε μεγάλο βαθμό στον ήχο κομματιών όπως το «Life Round Here», ένα αμερικανικό R’n’B πανεπιστημιακού επιπέδου. Στο «Take a fall for me» συμμετέχει ο RZA των Wu Tang Clan, ο οποίος μαζί με ισχυρή δόση trip-hop συμβάλει στη δημιουργία ενός τραγουδιού που κινεί το ενδιαφέρον και την περιέργεια με το πρώτο του άκουσμα.
Επόμενος σταθμός το «Retrograde», με τέσσερα σχεδόν λεπτά πλημμυρισμένα από dark synths γεμάτα συναίσθημα, τα οποία κατευθύνονται προς μια εξευγενισμένη μορφή σύγχρονου ηλεκτρονικού gospel. Τα εύθραυστα φωνητικά του «DLM» αποτελούν την εισαγωγή για το «Digital Lion», με την παρουσία του Brian Eno στην παραγωγή να δίνει ιδιαίτερη δυναμική στο απόλυτα ατμοσφαιρικό κομμάτι του άλμπουμ. Στις κορυφαίες στιγμές του «Overgrown» συγκαταλέγεται και το ρυθμικό «Voyeur» που συνοδεύεται από ένα όμορφο animated clip, το οποίο εξερευνά τον λαβύρινθο που συνθέτουν τα αυλάκια ενός δίσκου βινυλίου. Στην τελική ευθεία της ακρόασης συναντάμε το μοναδικής ηλεκτρονικής ομορφιάς «To the Last», ένα industrial μπλουζ μουσικό τοπίο που μπορεί να συγκριθεί εύκολα με το μοναδικό «Limit to your love». Εμπνευσμένες συνθέσεις και καλοδουλεμένες παραγωγές αποκαλύπτονται μέχρι και το κλείσιμο της αυλαίας για το άλμπουμ, εκεί που οι μελωδικές ευθείες του «Our Love Comes Back» συναντούν στροφές με πολλά μπάσα και αναμιγνύονται με goth και dark wave στοιχεία.
Η έντονη συναισθηματική ένταση των συνθέσεων σε συνδυασμό με την ιδιαίτερη φωνή του νεαρού καλλιτέχνη «παντρεύονται» με τους ήχους και τις σχεδόν dupstep χαμηλών πτήσεων συχνότητες, με αποτέλεσμα να μεταφέρουν - από την πρώτη κιόλας ακρόαση - ένα ευχάριστο κλίμα που κόβει βόλτες στα σύνορα της ευφορίας, σε ένα άλμπουμ που παραμένει υπέροχο από το πρώτο μέχρι και το τελευταίο κομμάτι.
Έπειτα από το πολλά υποσχόμενο ντεμπούτο του με τους ιδιαίτερα επιτυχημένους πειραματισμούς, ο Blake παραδίδει ένα καθαρά ηλεκτρονικό μουσικό άλμπουμ το οποίο στη φαρέτρα του έχει τραγούδια – βέλη που είναι συναισθηματικά ποτισμένα με σκοπό να περάσουν από την μικρή χαραμάδα που οδηγεί στην ψυχή και να καρφωθούν με τον πλέον απαλό τρόπο στο κεντρικότερο σημείο, προσφέροντας συγκίνηση…
Μέσω του «Overgrown», ο νεαρός λονδρέζος δείχνει πως ήρθε για να μείνει στο παγκόσμιο μουσικό στερέωμα, υψώνοντας ταυτόχρονα τον πήχη των μελλοντικών μας προσδοκιών.
Καλλιτέχνης: James Blake
Album: «Overgrown»
Record Label: Atlas Records
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης