Οι τρεις μεγάλες προκλήσεις των Όσκαρ

oscars-oskar-agalmata Elliott Cowand Jr
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 07 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2020

Η Ακαδημία καλείται να λύσει τον γρίφο της τηλεθέασης, να επανεξετάσει μια προβληματική μετονομασία και να διαχειριστεί τις προκαταλήψεις της.

Η κινηματογραφική σεζόν κορυφώνεται αυτό το σαββατοκύριακο με την 92η απονομή των βραβείων Όσκαρ, τα οποία θα απονεμηθούν σε μια λαμπρή τελετή στο Dolby Theater του Λος Άντζελες. Τα μεγάλα φαβορί για φέτος είναι το«1917» του Sam Mendes, ο «Ιρλανδός» του Martin Scorsese, το «Κάποτε…στο Χόλιγουντ» του Quentin Tarantino και το «Joker» του Todd Phillips, ενώ τα «Παράσιτα» του Bong Joon-ho και το «Τζότζο» του Taika Waititi μπορεί να κάνουν την μεγάλη έκπληξη.

Οι υποψηφιότητες και η απονομή των βραβείων πάντα σηκώνουν «μεγάλη κουβέντα», όμως τα τελευταία χρόνια έχουν εκφραστεί πολλά παράπονα και επικρίσεις με γενικότερα προβλήματα των Όσκαρ. Ορισμένα από αυτά, όπως φαίνεται, έχουν απλή λύση, ενώ άλλα είναι πιο σύνθετα και απαιτούν περισσότερη σκέψη. Σας παρουσιάζουμε τρεις από τις πιο σημαντικές αντιπαραθέσεις των Όσκαρ των τελευταίων ετών.

Shutterstock / Alex Millauer
Οι σκελετοί στην ντουλάπα, η τηλεθέαση και το τέλος του κεντρικού παρουσιαστή

Το 2018 η Ακαδημία ανακοίνωσε πως ο Αμερικάνος κωμικός Kevin Hart θα αναλάμβανε τον ρόλο του κεντρικού παρουσιαστή της τελετής απονομής των βραβείων. Λίγο μετά την ανακοίνωση όμως ήρθαν στο φως παλαιότερες αναρτήσεις του Hart στο Twitter με ομοφοβικό περιεχόμενο, αναγκάζοντας έτσι τον ηθοποιό να ζητήσει δημόσια συγνώμη και να παραιτηθεί.

Έχοντας ελάχιστο χρόνο στην διάθεση τους, οι παραγωγοί της τελετής απονομής αποφάσισαν να προχωρήσουν χωρίς κεντρικό παρουσιαστή, με το αποτέλεσμα μάλλον να τους δικαιώνει, αφού σημειώθηκε μια μικρή αύξηση τηλεθέασης. Έτσι λοιπόν αποφάσισαν και φέτος να μην υπάρξει κεντρικός παρουσιαστής στα Όσκαρ, αφού έτσι αποφεύγουν την πιθανότητα να εκτεθούν αντίστοιχα και μένει να φανεί εάν αυτή η αλλαγή στο φορμάτ της τελετής θα κεντρίσει το ενδιαφέρον του κοινού.

Shutterstock
Μια αλλαγή μονάχα στα χαρτιά

Το βραβείο καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας έχει μετονομαστεί πλέον σε βραβείο καλύτερης διεθνούς ταινίας, καθώς η Ακαδημία θεωρεί πως «αντιπροσωπεύει καλύτερα αυτήν την κατηγορία και προωθεί μια θετική και χωρίς αποκλεισμούς άποψη στην κινηματογραφική παραγωγή, την τέχνη του σινεμά ως παγκόσμια εμπειρία». Δυστυχώς όμως, παρά την αλλαγή ονομασίας, οι κανόνες συμμετοχής μιας τα ταινίας στην κατηγορία δεν έχουν αλλάξει και για να διαγωνιστεί θα πρέπει να αποτελεί παραγωγή χώρας εκτός ΗΠΑ και σε γλώσσα άλλη πέραν των αγγλικών.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα αρκετές ταινίες, όπως το «Λεοντόκαρδη» της Genevieve Nnaji από την Νιγηρία να αποκλειστεί επειδή είναι στα αγγλικά. Θεωρητικά καμία ταινία από την αφρικανική χώρα δεν θα μπορέσει να διαγωνιστεί στα Όσκαρ στην συγκεκριμένη κατηγορία επειδή η επίσημη γλώσσα της Νιγηρίας είναι τα αγγλικά. Αντίστοιχο πρόβλημα υπάρχει και με το «The Farewell» της Lulu Wang, το οποίο αν και είναι γυρισμένο κυρίως στα κινέζικα, είναι αμερικάνικη παραγωγή.

Shutterstock / Featureflash Photo Agency
Οι συστηματικές προκαταλήψεις

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα Όσκαρ – και τα μεγάλα βραβεία κινηματογράφου – είναι αυτό της εκπροσώπησης. Από το 2015 το hashtag #OscarsSoWhite επανέρχεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να καταδείξει το γεγονός ότι στις μεγάλες βρίσκονται υποψήφιοι σχεδόν αποκλειστικά λευκοί σκηνοθέτες και ηθοποιοί. Οι επικριτικές των Όσκαρ θεωρούν πως ηθοποιοί όπως η Jennifer Lopez, η Awkwafina και ο Jamie Foxx άξιζαν (τουλάχιστον) μια υποψηφιότητα για τις ερμηνείες τους. Ο Joaquin Phoenix μάλιστα μίλησε ανοιχτά για τον συστηματικό ρατσισμό στην βιομηχανία του κινηματογράφου κατά την πρόσφατη βράβευση του στα BAFTA.

Πέραν όμως της κριτικής για ρατσιστικές προκαταλήψεις, οι διοργανωτές των βραβείων έχουν κατηγορηθεί για σεξισμό, αφού στην κατηγορία καλύτερης σκηνοθεσίας αξίζει να σημειωθεί πως μονάχα πέντε γυναίκες έχουν βρεθεί υποψήφιες στην μακρόχρονη ιστορία του θεσμού, με την Kathryn Biggelow να είναι η μοναδική που το κέρδισε, για το «The Hurt Locker». Η Greta Gerwig ήταν υποψήφια πέρσι για το «Lady Bird», όμως φέτος δεν βρέθηκε στην λίστα των υποψηφίων για την μεταφορά του «Μικρές Κυρίες».